Ervaring Koltec stroom "paddestoel"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

muppetmayo

Ervaring Koltec stroom "paddestoel"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 16:45

Aangezien mijn paardjes op het moment zelfs door een hek heen gaan, wilde ik ze achter een flinke dot stroom zetten.
Het gaat om een stuk van 2x 200 meter lint van 40 mm breed.
Nu kan ik aan een Koltec stroom apparaat komen, een zogenaamde paddestoel model, type ST.
Hebben jullie ervaringen met dit model? Geeft dit voldoende stroom? Ze geven aan dat deze 6000 volt zou moeten afgeven (topspanning), maar ik heb echt geen idee of dit voldoende is. Valt dit in de categorie goh, naar gevoel of meer in de autch daar moet ik van wegblijven categorie ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:10

Je moet weten voor welke lengte de paddestoel geschikt is. Let daarbij op dat als een apparaat voor 5 km is je dan een stuk van 60x40 rondom af kan zetten als je 2 banen doet. Daarbij als de grond heel droog is is mijn ervaring werkt een paddestoel ook niet. Daarbij bij een paddestoel extra alert zijn op weglekkend stroom (gras tegen de draad aan bv)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:11

Het aantal Volts is niet interessant, het gaat om het aantal Joules. Dat is 0,1J, en dat is zo'n beetje het minimum.
Koltec zelf zegt dat de ST geschikt is voor max 1 ha zonder begroeiing. Mijn ervaring is dat fabrikanten altijd meer opgeven dan eigenlijk mogelijk is. Met jouw hoeveelheid lint moet het wel te doen zijn, maar de schok blijft er één van 0,1 Joule, en dat is weinig.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 17:16

Dit is er wat er op de site wordt vermeld:

Een van 's werelds meest verkochte schrikdraadapparaten met een topspanning van 6.000 Volt en een laadenergie van 0,1 Joule. Het mechanische hart garandeert een betrouwbare en bewezen lange levensduur. De ST is geschikt voor korte afrasteringen tot ca.1 Ha zonder begroeiing. Grotere oppervlaktes zijn mogelijk, mits er staal- of aluminiumdraad gebruikt wordt. Werkt een weideseizoen op een 6 Volt - 510 Wh ronde Alkaline batterij (niet bijgeleverd). Stroomverbruik 15 mA.

Ik ga ongeveer een stuk van 50x50 meter afzetten. Dan moet dit toch voldoende zijn?
Er wordt regelmatig op onkruid e.d. gecontroleerd.

Ibbel, dan zou technisch gezien de Ako Mobiel Power A2000 een goede optie zijn? Deze geeft een schok van 2 joule. Of is dit nog weinig?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:50

2 Joules zou ik veel liever hebben :j

Ik heb hier 0,3J, en dat kietelt hooguit een beetje. Nou hebben mijn Arabjes een dun huidje en er wel respect voor, maar als jij toch al uitbrekers hebt, zou ik op safe spelen.

muppetmayo

Re: Ervaring Koltec stroom "paddestoel"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 17:58

0.3J? Wat is dat precies voor apparaat dat jij hebt staan?
Ik heb helaas niet de mogelijkheid tot netstroom, dus het moet een batterij of accu zijn.
Ik heb er echt 0.0 verstand van, dat is echt vervelend ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:18

Netstroom, van Gallagher, zou moeten kijken welk type.
Gallagher geeft aan dat 0,3 Joules zo'n beetje 'normaal' is voor paarden, maar als-ie aan vervanging toe is ga ik toch een zwaarder exemplaar kopen. 2 Joules en hoger is voor koeien bedoeld, maar ik merk dat 0,3J echt de ondergrens is - daar hangen ze nog wel eens overheen als het gras echt lekker is aan de andere kant. Ik heb liever dat ze één keer een fikse dreun krijgen en daarna een heilig respect hebben, dan dat ze continu blijven testen of het echt niet kan.

VHUoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:19

Ik heb prima ervaringen met zo'n paddestoel-Koltec. Doet het altijd en ze krijgen een flinke schok. Bij mij stond het aan het schriklint van een halve hectare land, met 2 draden (5000 m2). Wat wel erg belangrijk is dat je de grondpen goed diep in de grond doet. Ik had zelf een pen gemaakt, die extra lang was (1,5 meter) en die ik vlak naast de sloot in de grond deed. Nou dan blijven ze er wel achter hoor (inclusief stoere welsh cob en shetlander }> ).
Zorg wel dat je altijd een reserve batterij hebt, zodat als de batterij het niet meer doet (merk je snel genoeg: er hang dan een pony vast half over het draad of ze proberen er onderdoor te kruipen (de shetlanders, je raadt het al.. ha ha), dat je direct een reserve erin kunt doen. Een dag of twee geen batterij en ze hebben zo in de gaten dat dat draad vooral leuk is om door, om, over of onderdoor te gaan :D :Y)

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 18:40

Het gaat om een haflinger en een shetlander die niet zo snel ergens van onder de indruk zijn.
Zit nu te twijfelen tussen de Koltec, en een Ako Mobiel Power A2000. 2j zal toch wel voldoende zijn? Apparaat is wel weer 3 keer zo duur... Maar heb liever iets waar ze respect voor hebben dan iets waarvan ze zoiets hebben van o lekker ga door ;)

muppetmayo

Re: Ervaring Koltec stroom "paddestoel"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 13:06

Stomme vraag misschien, maar kan ik ze ook teveel stroom geven?
Niet dat de shetlander ineens dood op de grond ligt ofzo :+
Wil voor de Ako Mobiel Power A2000 gaan, die geeft een tik van 2j, maar is dat niet teveel?