Een duur paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
itty
Berichten: 83
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 08:58

De prijs is afhankelijk van de kwaliteit van het paard. Als ik een 3jarige die fantasties kan lopen voor ca 15.000 euro kan kopen vind ik dat niet duur.
Als ik een middelmatige 3 jarige voor 15.000 euro kan kopen vind ik dat duur.

Los van wat ik kan betalen!

Het gaat dus om de prijs-kwaliteitverhouding. Het paard hoeft dus niet duur te zijn omdat ik het geld niet heb.

Het kan dus zo zijn dat het paard relatief goedkoop is ondanks dat ik hem niet kan betalen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 09:55

Dat vind ik nu goed verwoord Itty.

Ik heb ook de mazzel gehad om goede paarden onder mijn kont te hebben.
Paarden die ik zelf niet zou kunnen en willen betalen.

Maar ze waren het geld ook echt waard.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 11:42

itty schreef:
De prijs is afhankelijk van de kwaliteit van het paard.


maar dat was niet de vraag van de toppicstarter. zij wilde weten vanaf welk bedrag je een paard duur vind.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 12:25

sjakie"]
[quote="itty schreef:
De prijs is afhankelijk van de kwaliteit van het paard.


maar dat was niet de vraag van de toppicstarter. zij wilde weten vanaf welk bedrag je een paard duur vind.
[/quote]Nee, de vraag was wat wij verstaan onder een duur paard, en zoals ik ook al zei;
dat is niet afhankelijk van het bedrag, je moet naar de prijs/kwaliteit verhouding kijken.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 12:30

Jippie schreef:
Maar om nog eventjes terug te komen op de vraag. Met duur bedoelde ik niet paarden die het geld niet waard zijn. Ik bedoelde, wat vind je nu veel geld. Wat is voor jou nu die 'duurdere prijsklasse'? Dat loopt hier op Bokt dus uiteen van 2.000 - 17.000 Euro. Een behoorlijke range.


Schijnheilig
lezen sjuimpje Haha!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 13:32

een duur paard is duur omdat ze er te veel voor vragen.

Maar een goed sportpaard zit dan misschien in een hoge prijsklasse, maar is dan nog niet duur,
Maar voor vele onbereikbaar

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

tamary

Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 13:45

Arno24 schreef:
Ben het met Fitzroy eens, je kunt voor 10.000 wel een leuk sportpaard vinden waarmee je Z2 kunt lopen. Maar verwacht er geen Grand Prix van.


Ik denk toch dat dat ook voor een groot deel van de ruiter/trainer afhangt. Als een paard niet voor je wil werken maakt je rijkunst niet veel meer uit, dan lukt het gewoon niet. En omgekeerd lopen sommige paarden voor een ruiter die ze echt mogen ver boven hun kunnen uit.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 14:50

[quote="Arno24
Als is een paard maar 1500 euro, dan nog ben ik voorzichtig met een bijrijder of verzorger.[/quote]

Vandaar dat ik er ook bij had gezet "buiten de emotionele waarde om"...

Met mijn pony van toen 3500 gulden incl. alles, ben ik ook enorm voorzichtig hoor! Mocht ook bijna niemand mee naar buiten in het verkeer.
Maar zo'n enorme waarde is toch wel erg moeilijk te slikken als een ander daar iets mee krijgt... Dan kan het je beter zelf overkomen want daar kan flinke ruzie van komen! Goed verzekeren dan maar denk ik...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 14:51

sjakie"]
[quote="Jippie schreef:
Maar om nog eventjes terug te komen op de vraag. Met duur bedoelde ik niet paarden die het geld niet waard zijn. Ik bedoelde, wat vind je nu veel geld. Wat is voor jou nu die 'duurdere prijsklasse'? Dat loopt hier op Bokt dus uiteen van 2.000 - 17.000 Euro. Een behoorlijke range.


Schijnheilig
lezen sjuimpje Haha!
[/quote]
Die had ik gemist,
ik praat ook nooit over een duurdere prijsklasse, ik spreek altijd over de hogere prijsklasse en die loopt bij mij zo'n beetje vanaf de 10.000,00 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 16:38

thea schreef:

Wat bedoel je met de kosten er om heen?
En ja ik denk pipo als ik je berichtjes lees dat je idd verwend bent.
Maar zijn dat je eigen paarden?die je rijd ik dacht dat alleen wannabeth van jou was.


Nee Thea, ik heb de lusten en niet de lasten, ik rijd deze paarden voor een fokker. En die kleine wannabet is van mij, verder helemaal niets. Bewust gekozen om geen paard te hebben, als je dit soort paarden mag rijden, en daar nog wat mee verdient, ben je gek dat je er zelf een koopt die dan alleen maar kost.

Maar vanwaar je vraag Thea, wil je er iets bijzonders mee zeggen?

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 12:41

astridh schreef:
Als je sec naar de kosten kijkt van een paard met een goede afstamming dan zou een driejarige toch eigenlijk minstens 4.500 euro moeten kosten (dekgeld en 3 jaar opfok). Het bedrag daarboven betaal je dan voor de extra potentie of extra africhting die het paard heeft ontvangen.


Mee eens, een netjes gefokte driejarige onbeleerde merrie zal in ieder geval zo rond de € 5.000 moeten opbrengen. En dat vinden veel mensen te veel, maar het is wel reeel anders verlies je eraan als fokker.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:05

Het ligt ook een beetje aan het ras; als ik een Haffi wil kopen, weet ik bijv. dat ik minder geld kwijt zal zijn, dan dat ik een QH zou willen hebben!
(Waarmee ik niet wil zeggen dat een Haffi minder "waard" is Knipoog !!)
Ik ben al een tijdje op zoek geweest naar een Friese merrie (voordat ik er vorige week eindelijk een kocht Knipoog ) en heb er veel gezien met vergelijkbare papieren, maar met grote verschillen in prijs!!
Ik had bijv. een leuke (en brave) merrie gezien; 4 jaar, Vr. pr. €8000,- terwijl ze nog niet eens een vol papier had! Dát vond ik dus te duur! Hij wilde maar €500,- met de prijs naar beneden gaan, dus de koop is niet doorgegaan .
Ik heb nu een merrie met een beter papier gevonden, naar mijn smaak mooier van type, ook 4 jaar oud, minstens net zo braaf (qua niveau gelijkwaardig aan die andere merrie), die heel wat minder heeft gekost Knipoog ! Ik moet er wel bij zeggen, dat het ene (duurdere) paard hier in Dld. staat en de verkoper haar puur voor de verkoop uit Ned. heeft gehaald! De Friesen zijn hier moeilijk te krijgen, dus dat verklaard imo ook wel de hoge prijs!
Ik voor mij , zou niet meer als €7000,- uitgeven. Ik denk dat ik voor dat bedrag een paard kan vinden wat aan mijn behoeftes voldoet: een goed recreatie paard waar ik ook een behoorlijke L-proef mee kan doen.
Mijn vriendin heeft overgens een merrie die qua papier best goed is (Wisconsin x Nimmerdor), maar waar ze echt wenig voor betaald heeft (€1200,- , toen 6 jarig). De merrie kan een hoop en heeft veel potentieel, het komt er alleen door haar extreme hengstigheid niet uit en heeft een behorlijk moeilijk karakter. Dat was dan ook de reden waarom mijn vriendin dit paard zo gunstig kon kopen.

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:17

Citaat:
Mijn vriendin heeft overgens een merrie die qua papier best goed is (Wisconsin x Nimmerdor), maar waar ze echt wenig voor betaald heeft (€1200,- , toen 6 jarig). De merrie kan een hoop en heeft veel potentieel, het komt er alleen door haar extreme hengstigheid niet uit en heeft een behorlijk moeilijk karakter. Dat was dan ook de reden waarom mijn vriendin dit paard zo gunstig kon kopen.


Laat ik dan zelfs 100 euro nog te veel vinden.
Wat heb je aan een paard wat nooit voor je wil werken?

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:19

runningkawa schreef:
Citaat:
Mijn vriendin heeft overgens een merrie die qua papier best goed is (Wisconsin x Nimmerdor), maar waar ze echt wenig voor betaald heeft (€1200,- , toen 6 jarig). De merrie kan een hoop en heeft veel potentieel, het komt er alleen door haar extreme hengstigheid niet uit en heeft een behorlijk moeilijk karakter. Dat was dan ook de reden waarom mijn vriendin dit paard zo gunstig kon kopen.


Laat ik dan zelfs 100 euro nog te veel vinden.
Wat heb je aan een paard wat nooit voor je wil werken?



Fokmerrie? Ben je meteen ook van die extreme hengstigheid af! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:22

oke, maar met een zure knol fokken ben ik ook niet zo'n voorstander van.
Veel kans dat je ook een veulen krijgt met dat karakter.

En om te rijden heb je toch een paard nodig wat een keer mee wil denken met je.
Mag best karakter hebben, maar niet alleen maar dwars zijn.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:25

Dat ben ik wel met je eens Kawa.
Maar ik denk dat veel mensen zulke paarden juist kopen om er mee te fokken vanwege het papier. Niets mis mee hoor, maar ik heb ook liever een paardje met karakter Lachen

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:43

De meeste mensen zoeken een paard dat leuk recreatief gereden kan worden en ook nog leuk dubbel L kan lopen. Als je voor die eisen EUR 10.000 neer moet tellen vind ik dat echt veel te veel.

5 jaar geleden betaalde je nog geen 10.000 gulden voor een dergelijk paard. En ik heb toendertijd een ingereden 5-jarige gekocht voor 5500 gulden. Net prijsje voor een netjes aangereden paard. Gezien het tijdstip mag daar ongeveer 15% inflatie bijgeteld worden, maar dan zit je nog lang niet aan EUR 10.000.

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 15:35

Om heel even stiekem offtopic te gaan:
Pipo schreef:
Maar wat ik vaak merk, is dat veel mensen de kosten erom heen vergeten. Een goed gezond paard, wat netjes kan bewegen en volledig gezond is kost gewoon een paar duiten. En voor de minder bemiddelde onder ons, heel zonde!!

Uit pure interesse, wat versta je onder een paar duiten? Voor de duidelijkheid, ik ben totaal niet op de hoogte van reële prijzen op het moment en wil dat wel eens weten.
Dus, wat moet je vandaag de dag neerleggen voor een gezond, netjes bewegend paard? Niet eens met een spectaculaire afstamming, maar wel netjes aangereden.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 21:57

runningkawa schreef:
Citaat:
Mijn vriendin heeft overgens een merrie die qua papier best goed is (Wisconsin x Nimmerdor), maar waar ze echt wenig voor betaald heeft (€1200,- , toen 6 jarig). De merrie kan een hoop en heeft veel potentieel, het komt er alleen door haar extreme hengstigheid niet uit en heeft een behoorlijk moeilijk karakter. Dat was dan ook de reden waarom mijn vriendin dit paard zo gunstig kon kopen.


Laat ik dan zelfs 100 euro nog te veel vinden.
Wat heb je aan een paard wat nooit voor je wil werken?


Ik had het misschien niet helemaal duidelijk geformuleerd Scheve mond !
De merrie is zeer zeker werkwillig !! Het wordt alleen een probleem als je er regelmatig wedstrijden mee wilt rijden! De staleigenaar had het paard destijds voor zijn vrouw gekocht om wedstrijden mee te gaan rijden en zolang ze niet hengstig is, is het allemaal geen probleem Knipoog !
Mijn vriendin wist dit echter wel, omdat hij het paard een tijdje als les-paard mee heeft laten lopen.
Op het moment dat wij van die stal weg gingen en het paard op een rustige stal kwam te staan, waar niet iedere keer een ander op d´r reed, veranderde dit paard van een agressief sekreet, in een lief beest díe alles voor je doet Lachen ! Ze loopt een goede L-proef en buiten is ze door haast niets uit het veld te slaan! Precies de dingen waarvoor mijn vriendin (en ik ook Knipoog ) een paard wil hebben en dan vind ik €1200,- voor een paard met zo´n papier niet duur Lachen !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anselma, moonsparkle, Nathachou, Rainer, Roos0605 en 74 bezoekers