tanden wisselen en rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

tanden wisselen en rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-03 21:28

aangezien m'n dametje van 4 nu aan het tanden wisselen is heb ik daar een paar vraagjes over. ik weeet dat ze op hun 2e voor het eerst en met 3,5 voor de tweede keer wisselen en daarna nog een paar keer. dit is de 2e keer dat ze wat tanden wisselt ( ze had een groeiachterstand) maar welke zijn dat precies?
Wat voor invloed heeft dat met rijden, hoe kan ik er rekening mee houden? ik rijd normaal met een bustrens nu vertelde een vriend dat ik nu beter met een rubber bitje (trensje)kan rijden tot het over is klopt dat? Ze was heel onrustig met het hoofd en met het rubber bitje is dat inderdaad minder. maar hoe zit het nu precies? Ik heb wel veel ervaring maar dit was met paarden die wat ouder waren en al gewisseld hadden.
Om haar nu een paar maanden vrij te geven ben ik niet echt voor want ze wil graag werken.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 02:47

Paarden wisselen niet twee keer of meerdere keren, ze wisselen één maal, en het wisselen gaat net als bij mensen over verschillende jaren, en zo kan je ook zien hoe oud een paard is. Bij het rijden kan het paard een tijdelijk ongemak hebben. Als er twijfels zijn vraag een tandarts of een DA om er even naar te kijken. Een paard met doppen die blijven steken kan echt loeivervelend gaan doen, maar dan omdat het pijn krijgt ...

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 13:26

misschien moet je ff wachten met rijden en longeren aan de halster ofzo.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 13:28

Als het goed is, is je paard nu zijn kiezen aan het wisselen, geloof ik. Je zou eventueel met een bitloos hoofdstel kunnen rijden. Het bit kan namelijk nog weleens voor wat pijn zorgen als je paard aan het wisselen is. Mocht je paard alsnog moeilijk doen, even door een tandarts naar je paard laten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 15:02

Onze Haflinger was een jaartje geleden ook aan het wisselen en was gewoon niet meer te rijden. Ik heb hem in die periode geprobeert te rijden en dan met gewoon bit maar het was echt niet te doen. We denken dat dit gedrag idd door het wisselen komt.
Ik zou met een bitloos hoofdstel gaan rijden!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 17:35

Ik zou het paard wat vaker gaan longeren ipv rijden. Laat ook even de paarden tandarts er naar kijken,want niet alle tanden willen optijd de mond uit. Bij een fries van onze stal zijn vorig jaar 4 kiezen 'getrokken',want daaronder waren de nieuwe kiezen al helemaal doorgekomen.