Wei; met of zonder deken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Wei; met of zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-03 13:34

Kasmier gaat de komende week het land op voor overdag. Nu wil het weer af en toe flink wisselen. Op stal staat hij met deken op, 's nachts met tussendeken en overdag wanneer mogelijk zonder ivm de warmte nu. Wanneer het qua temperatuur wat mindert heeft hij de deken ook overdag op.

Sowieso komt de periode van de zomerdeken er nu aan, maar wat adviseren jullie voor op de wei, wel of geen zomerdeken? Qua dekens bij elkaar slopen lijkt me zonder deken handiger, maar is het wel zo verstandig aangezien hij op stal ook een dekentje op heeft?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties Knipoog

Alvast bedankt!!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...


callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:38

zonder deken kan makkelijk.
Een paard kan zijn temperatuur makkelijk zelf reguleren.
Zonder deken is zelfs beter dan een heel dun dekentje, omdat het paard dan niet zijn haren overeind kan zetten wanneer hij het koud heeft (wordt tegengehouden door deken)
Wanneer je paard een schuilstal op de weide heeft is een deken echt niet nodig. Hij kan zich prima warmhouden door te bewegen wanneer hij het koud krijgt, of in een schuilstal te staan bij harde wind of regen.
En wat dacht je van een natte deken, dat is nog veel kouder dan een natte vacht!
Kijk maar eens op come.to/veldman onder natuurlijk paard staat een leuk stuk over de zin en onzin van dekens!

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-03 13:47

Er is geen schuilstal in de wei, achterin wel bomen, maar ik weet eigenlijk niet of ze daar tussen kunnen staan. Ben nog nooit achterin de wei geweest Haha!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:53

Misschien wel zo fijn voor je paard als ze ergens een schutting heeft tegen de wind. Lage temperatuur kan geen kwaad, maar wind in combinatie met regen soms wel
Is er nergens een haag of schutting langs de wei?

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:10

Omdat je paard nu ook nog s'nachts een deken op heeft, zou ik dat ook zeker volhouden als ze de wei op gaat. Alleen overdag, met weer als nu zou je de deken eraf kunnen halen.
Maar de nachten zijn nog best koud hoor (8 graden vind ik koud), en vooral als het winderig is, is een deken zeker gewenst.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 18:56

Ik zou zeker beginnen met nu op stal het dek af te laten... Anders is die overgang wel erg groot! Overdag op de wei ook zonder dek, en als je hem lange dagen laat staan ('s avonds laat pas binenhalen) dan went hij ook alvast en is de overgang naar de nacht buiten doorbrengen ook niet zo groot meer...

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 19:19

loulou heeft snachts een deken op. met dit warme weer gaat hij er smorgens weer af.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 23:54

zonder! warom heeft hij nu zelfs op stal nog een deken op? arm beest, veel te warm hoor.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

prompter

Berichten: 10916
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 23:58

Mijn beide dravers (met hele dunne vacht) staan sinds maandag weer helemaal zonder deken, in buitenboxen. Je laat er met dit weer in stal toch geen deken meer op? Moet er niet aan denken met een jas aan te moeten slapen, zoals Pellie ook zegt, veel te warm!

Extremely rare and Beyond Compare

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-03 00:11

Pellie schreef:
zonder! warom heeft hij nu zelfs op stal nog een deken op? arm beest, veel te warm hoor.


Goh, iets aardiger overkomen is best leuk hoor!

Het tocht bij ons op stal regelmatig flink, daar wil ik hem voor behoeden, mocht je het zo graag willen weten.

Maar ik vroeg niet om commentaar op het feit dat hij op stal een dekentje draagt, maar voor in de wei. Toch heel erg bedankt dat je alleen het stal-aspect op zo'n leuke manier hebt beantwoord.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-03 00:12

promptertje schreef:
Je laat er met dit weer in stal toch geen deken meer op? Moet er niet aan denken met een jas aan te moeten slapen, zoals Pellie ook zegt, veel te warm!


'S nachts is het bij ons op stal echt niet zo warm meer hoor, de temperatuur koelt alweer flink.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

prompter

Berichten: 10916
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 00:14

Dan denk ik dat hij in het land geen deken meer nodig heeft Mayo, de temperatuur is overdag prima, pas onder de 15 graden zou ik er overdag een deken op leggen. Eigenlijk wanneer ik zelf ook weer een wat warmere jas aan doe.

Extremely rare and Beyond Compare

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 00:16

Ik heb die van mij overdag met die stralende blauwe luchtje zonder deken buiten maar snachts gaan die weer op!
Het koelt onwijs af en de stal is heerlijk koel , zelfs koud!

Enne Pellie, ben het met Mayo eens dat je je antwoord ietsjes subtieler had kunnen brengen!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-03 00:22

Morgen gaat Kasje voor het eerst 2 uurtjes om te beginnen de wei op, om van daaruit langer te gaan. Ik doe hem maar zonder deken in de wei, maar 's avonds hou ik toch echt nog even de deken aan, vanavond bijvoorbeeld had Kasje het toch duidelijk fris op stal zo zonder dekentje. De haartjes stonden flink omhoog.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 00:25

Het was vanavond ook vies koud zeg! brr ik heb ze pas om 2100 binnen gezet maar het was echt al aan de frisse kant vond ik. Gauw weer dekentje op gedaan. Morgen voordat ik naar Soest ga gooi ik ze weer zonder buiten en ik haal ze op tijd binnen en dan weer deken op!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 06:57

bij ons staan alle paarden dag en nacht op stal zonder deken.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 06:59

Wij hebben ze vanacht ook een dek omgedaan,
het was toch puur frisser als gisteravond

Dreams don’t work unless you do.
Mijn paarden op IG

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 07:21

Taran draagt wel een deken, in de nachten een canvas en overdag een zomerdeken. Maar nu (vandaag) is het zo koud dat hij met zijn Canvas buiten staat.
Als het overdag lekker weer is dan net als op stal zonder deken.
Overigens is mijn schuur ook niet 100% tochtvrij en net zo koud of kouder als buiten. En mijn pony is geschoren.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 08:43

Ik zou zonder deken doen.
Lasagna heeft ook deze winter een deken gedragen.
En toen het zulk lekker weer was heb ik besloten deken eraf, en er niet meer op ook.
Ze staat snachts op de wei en overdag ook.
een schutplaats tegen de wind is wel erg makkelijk, anders staan ze in de tocht .

En ze heeft het iet koud.
Ze past zichzelf wel aan, en als ze het koud heeft gaat ze maar rondjes in de wei rennen op zich op te warmen *LOL* Tong uitsteken

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 08:44

Ik zou zonder deken doen.
Lasagna heeft ook deze winter een deken gedragen.
En toen het zulk lekker weer was heb ik besloten deken eraf, en er niet meer op ook.
Ze staat snachts op de wei en overdag ook.
een schutplaats tegen de wind is wel erg makkelijk, anders staan ze in de tocht .

En ze heeft het iet koud.
Ze past zichzelf wel aan, en als ze het koud heeft gaat ze maar rondjes in de wei rennen op zich op te warmen *LOL* Tong uitsteken

Funmaker
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 09:07

Het is allemaal niet zo moelijk hoor..... Ik kijk altijd naar het weerbericht en kijk wat het wordt. Tot 10 graden overdag gewoon met deken op, daarboven kan ie best wel zonder deken. En dat vindt ie nog lekker ook...... En op stal....tja, ook boven 10 graden zonder dekentje.....

Mijn smaak is simpel. Alleen het beste is goed genoeg.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 13:19

Mabel staat nu dag en nacht zonder en die is qua vacht wel goed te vergelijken met Kas ik denk dan ook dat het best zonder kan.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 14:45

ik denk met ( evt dunne) deken.
en als het dan warm is, kan je die er altijd nog af ( laten) halen!

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 15:24

ze stonden bij ons met dat warme weer dag en nacht buiten zonder deken

Littleghoul

Berichten: 1823
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Austerlitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 11:46

Lastig toch allemaal he, nou mayo zoals je nu doet gaat het volgens mij prima! Misschien kan hij binnenkort wel helemaal zonder, maar idd het tocht nogal bij ons op stal, en met dit veranderlijke weer.. is maar goed dat je zo oplet! Liefs Pat


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_vD, Tess1 en 42 bezoekers