wat vinden jullie van een gogue?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lenny

Berichten: 372
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: vlaardingen

wat vinden jullie van een gogue?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-03 19:44

mijn dochter is geadviseert door haar instructeur om met een gogue te gaan rijden.omdat het een beetje lang duurt voordat je hem soepel naar beneden krijgt.begrijp me niet verkeert,het gaat er niet om om hem zosnel mogelijk in de krul te krijgen,meer voor mijn dochter denk ik.

Maar wat doet z,on gogue nu eigenlijk precies?
en kan je dat nu elke dag gebruiken,
wat vinden jullie?
ik zelf ben namelijk een voorstander om zo ''kaal'' mogelijk te rijden.

wel is onze pony erg zterk,en geeft moeilijk in,
zou het helpen?
ik hoor het graag,jullie mening en/of ervaring

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 20:04

ik gebruikte de gogue om Max te longeren, hij kon niet echt tegen een pessoa (geflapper aan zn kont Haha! ) en met de gogue liep ie lekker over de rug. Hij was altijd lekker los als ik hem ermee had gelongeerd.

lenny

Berichten: 372
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-03 20:06

maar je gebruikte hem dus niet met rijden?
want ik wil graag weten of je nu wat meer te vertellen heb met een gogue?of is ie daar niet voor?

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 20:13

Wij gebruiken hem ook alleen met longeren, nooit om mee te rijden, dat i sopzich niet uit principe. maar een goque lijkt me weinig verkeerd kunnen doen met rijden indien juist afgesteld en juist gebruikt...

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 20:58

ik heb wel eens met de gogue gereden, was een paard van iemand anders. Dat beestje was braaf, en goed doorgetraind. Maar ik kan me voorstellen als je op een paard zit dat niet super los is, dat ze dan in verzet gaan.
Overigens zorgde het longeren met de gogue er bij max wel voor dat hij losser werd, en dus makkelijker na ging geven. Je kan je paard er dus mee loswerken, en daar word een paard nou eenmaal fijner te rijden van. Heeft dus verband met elkaar, maar ik mag hopen dat je dat wel wist. Tong uitsteken

lenny

Berichten: 372
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-03 21:10

ja dat wist ik wel,maar waar ik dus bang voor bent is,als ik die gogue er dus na een tijd weer afhaal...dat hij zonder die gogue niet meer gaat negeven,snap je me nog?dat het een gewenning word

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 21:27

ik heb een hekel aan 'vaste' hulpteugels, omdat je, als er iets mocht gebeuren, er niet aan kan komen(ik heb dan ook een stakend/steigerend paard dus dan zijn hulpteugels sowieso niet handig)

maar een gogue vind ik meer geschikt om mee te longeren dan om mee te rijden.
De stal waar ik werk, daar gebruiken we de gogue ook alleen met longeren, met het rijden wordt alleen af en toe de slofteugel gebruikt, maar die is wel weer wat lastiger om te gebruiken, maar mocht er iets gebeuren kan je de slof altijd iets losser laten, omdat je zelf met je handen bepaald hoe stral hij zit.

wat ik bij mn pony een tijdje heb gedaan(die wilde alleen maar hard rondrennen met de neus in de lucht en de rug weggedrukt) dat is de martingaal aan de neusriem(onderkant waar je hem vastmaakt, ik had een gecombineerde neusriem en maakte hem dan aan de bovenste vast) vastgemaakt, dan trekt die teugel niet in de mond, en hij zat zo los dat mn pony niet in de krul liep, maar ook niet kon sterrenkijken

zo reed ik bij de ponyclub(moest van instructeur) rest vd week reed ik met de martingaal op de normale anier vastgemaakt, dus teugelt gewoon door de ringetjes heen, en nu is mnpony zo makkelijk dat ze meteen nageeft als je je teugels op maat maakt Haha!

maar ik zou de pony wat gaan longeren(als je dochter toch dagelijk wil rijden, longeer dan voor het rijden eventjes) met een gogue, zodat de pony soepeler wordt en dan zonder gogue rijden, desnoods een martingaal om.

Jet

Berichten: 11993
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 00:58

Als je de pony eerst een aantal keer longeert met die gogue zodat hij er aan gewend is, kan je er ook best mee rijden. Ik heb het op club een aantal keer ( ik denk zo'n twee maanden) gedaan, omdat ze daar er iedere keer zo tussenuit piepte dat ik er vaak wel drie keer of meer per les naast lag. Met die gogue was dat over. Ze liep dan netjes en ontspannen en als ze gek wilde doen, hield die haar voldoende tegen. Ik had met rijden geen last met wenden enzo, dat had ik nog wel even verwacht, maar met die gogue wist ze dat ze geen fratsen hoefde uit te halen en ging het goed. Thuis reed ik dan meestal zonder hulpteugel, zodat ze er niet volledig aan wende, dat is misschien ook nog een optie. Een aantal keren met en dan weer zonder proberen. Ik zelf heb er alleen maar voordeel bij gehad. Ik longeerde haar op club trouwens wel vaak voordat ik er op stapte, dan was ze weer gewend aan de bak en was alles wat minder "spannend".

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 07:19

Er staat iets over in Ruiters en rechters van Klimke...(bibliotheek?).

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 11:58

Biepmiep schreef:
Er staat iets over in Ruiters en rechters van Klimke...(bibliotheek?).


Off topic: Ruiters & Rechters is geschreven door de heer Ernest van Loon. Absoluut een aanrader!

On topic: heb geen ervaring met de gogue, dus zou je hier geen advies in kunnen geven. Weet wel dat het meestal met longeren gebruikt wordt.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:05

Gogue is een prima hulpteugen die je paard niet 'vast' zal zetten, zoals andere hulpteugels dat nog wel eens kunnen doen (zoals die vermaarde slof). Heel prima ding waarmee je goed kunt longeren, maar ook heel goed mee kunt rijden. Zorg er wel voor dat het paard actief van achteruit blijft bewegen, anders heeft het geen effect (je wilt immers dat het paard sterker van achteren en over de rug gaat worden).

Puur voor het ingrijpen in noodsituaties (kop omhoog en crossen maar) is een martingaal een betere hulpteugel. De gogue heeft een hogere trainignswaarde, omdat hij ruggebruik beter stimuleert met voorwaarts/neerwaarts.

Persoonlijk vind ik de pessoa een betere hulpteugel tijdens het longeren. Echter kan je met pessoa niet rijden, dan is de gogue een goed alternatief.

lenny

Berichten: 372
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-03 19:20

dank jullie wel voor jullie ervaringen....ik ga het gewoon proberen en dan zien we wel hoe het gaat.Ik blijf wel een beetje sceptich ,want ik hou niet zo van al die ''hulpmiddeltjes'',al weet ik dat je soms echt nodig hebt.

Ik hoor dus uit jullie reacties dat het eigenlijk een ongevaarlijk ding is ,
en dat vind ik wel fijn te weten.
ik laat wel weten hoe het gaat als we met gogue gaan rijden.
bedankt

Jet

Berichten: 11993
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 23:22

Lenny, ik heb precies hetzelfde als jou, als het echt nodig is, dan gebruik ik wel een hulpmiddel, maar als ik half denk dat het zonder kan, doe ik dat dus ook. Daardoor kom ik met Marlou mezelf nogals eens tegen, dan stop ik toch weer te vroeg met dat hulpmiddel en hap ik weer eens zand... Ik vind ook, als je wedstridjen wilt rijden moet het ook zonder, dus dan zou het in de training ook zonder moeten kunnen. maar soms zijn er omstandigheden dat je een hulpmiddel nodig hebt en dan is de gogue een goede oplossing!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 13:30

de gogue treed enkel in werking als het paard te hoog komt met zijn hoofd. en als je rijd kan hij zeker niet te diep gaan lopen. de gogue vind ik zeer goed. ik ken veel mensen die ermee rijden. het blijft beter dan de slofteugel.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 05:20

Wat ik gezien heb ij een buurmeisje wat ontzettend in de *** genomen werd, was een gogue en ook nog een een opzet teugel.
Ik bekeek alles met het nodige afschrijnzen, maar moet bekennen dat alles los hing zodra de pony normaal liep, werdt dus absoluut niet in de krul getrokken, maat kon ivm de de gogue, zijn hoofd niet in de lucht trekken en aan de kletter gaan en door de opzetteugel te teugels niet uit het miesjes hand trekken zodat ze weer eens voor het zadel zat of eraf lag.
Nu rijdt ze weer zonder alles , en hoewel hij er nog we eens vandoor gaat( je bent pony of je bent het niet) is het vertrouwen van het buurmeisje terug en kan ze er dus leuk mee rijden.
Kortom, ik ben niet voor hulpteugels (gebruik bij Jesper alleen wel eens een slof als noodrem, nooit om hem naar beneden te krijgen) moet ik zeggen dat dit bij de pony van de buren wel geholpen heeft.
En nee, hij mankeert niets, maar zijn vorig baas deed er niets mee.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 11:51

gogue gebruik ik voor longeren. Heeft in mijn ogen net zo'n effect als een Pessoa (en een gogue is makkelijker om te doen). Met rijden gebruik ik nooit hulpteugels.
Gogue vraagt het paard omlaag te gaan. Sommige paarden gaan ermee alleen nog maar halsstrekken, dan kun je beter weer met touwtjes gaan werken.