[advies gezocht] Houden van paarden aan huis...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

[advies gezocht] Houden van paarden aan huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 14:40

Wij hebben onlangs een boerderij gekocht nabij rotterdam, en zijn aan het kijken naar de mogelijkheden om hier ook de paarden aan huis te gaan houden. Ik houd al jaren paarden op pensionstallen, maar heb nog geen ervaring met paarden aan huis... Ik ben dus eigenlijk op zoek naar jullie ervaringen, praktische tips en adviezen...

Ik wil kijken of ik 2 boxen kan realiseren in 1 van de bestaande (oude) schuren. Het weiland moet netjes omheind worden & we kijken naar de mogelijkheden voor een rijbak.

Naar mijn weten ligt er kleigrond(?) rondom het huis. Paarden zullen niet dagelijks aan het werk worden gezet, dus acht ik het wenselijk wanneer deze zoveel mogelijk buiten kunnen zijn.

Rijbak:
* Met welk bedrijf hebben jullie goede/betaalbare ervaringen?
* Wat voor zand?
* Idee van de kosten?
* Is het verstandig een paddock aan te leggen, met het oog op het kapot lopen van het land? Hoe groot moet deze zijn voor 1 KWPN'er & een shetje?

Stallen:
* Weten jullie betaalbare/goede stallenbouwers? Eenvoudige binnenboxen zonder poespas.
* Schuilstal lijkt mij noodzakelijk?
* Welke bodembedekking het meest praktisch?

Mestafvoer:
* Waar laten jullie de mest? Wat zijn de kosten?

Weide:
*De weide ligt aan een relatief drukke autoweg. Wat voor afrastering hebben jullie?

Voeding:
*Hoeveel daags voeren jullie je recreatieve paarden met dagelijkse weidegang?

Ik heb zelf al wat huiswerk gedaan, maar hoor graag nog meer ervaringen om goed te bedenken of we hier al wel klaar voor zijn en te weten waar ik aan begin ;)

pmarena

Re: [advies gezocht] Houden van paarden aan huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:56

Ik zou zeggen : kies voor de makkelijke weg , dat vinden de paarden nog het fijnst ook :j

Dus een fijn bakje dat je tevens als paddock gebruikt.

Stal die uitkomt op erfje , erfje komt uit op bak en wei.
Als je alles dan open laat staan hebben je paarden een heerlijk leventje waar ze kunnen kiezen wat ze doen : naar binnen , op het erfje wat hooi eten , lekker in de bak liggen / rollen / spelen , of lekker op de wei. Beesten hebben heerlijk hun vrijheid en je hoeft je zelf ook niet meer bezig te houden met binnen / buiten zetten / dekens / voeren enzo.

Als de wei heel erg nat is sluit je de toegang tot de wei af en kunnen ze nog heerlijk rondbanjeren in stal , op het erfje of in de bak.

Als je gewoon zorgt dat de hooiruif op stal altijd vol zit (of bvb. elke ochtend een halve baal en elke avond een halve baal) dan kunnen ze de hele dag door eten en hoef je daar verder ook niet naar om te kijken.

Een beetje krachtvoer kun je ze dan gewoon geven wanneer het je uitkomt , als je niet zo heel intensief rijdt en ze goed gras / hooi hebben , dan hebben ze toch niet zoveel nodig :)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 15:12

Oh dat valt me eigenlijk al weer heel erg mee...

Het nadeel is dat de boerderij aan een dijk ligt, met een lange oprit naar het huis (ligt ong. 6 mtr lager). Tussen de weiden en het huis, ligt een smalle sloot. Het huis is alleen bereikbaar via de relatief smalle oprit, dus er bestaat geen mogelijkheid om om het weiland aan de stallen (achter het huis) te koppelen.

Tenzij ik een stal op het weiland plaats natuurlijk... Echter wil ik die heisa liever voorkomen ivm vergunningen e.d. Of ik zou eenvoudige, vaste stallen in de schuur neer kunnen zetten. En dan een afsluitbare schuilstal in de wei neerzetten (of heb ik daar ook een vergunning voor nodig?)
De buren hebben een kleine 10 jaar terug wel een stal mogen bouwen op exact zo'n zelfde weiden. Zou ik dan veel heisa kunnen verwachten met de vergunningaanvraag? :o

Heb ik voor het aanleggen van een buitenbak (zonder echte omheiding) een vergunning nodig?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:15

Die laatste 2 dingen kun je het beste even bij het gemeentehuis vragen wat op die plek wel of niet mag.

Als je buren wel een stal mochten neerzetten kun je dat argument wel goed gebruiken :j

Maar wellicht is hun woning dichterbij de wei ?
Dan zou het kunnen zijn dat die stal nog op het erf staat waar gebouwd mag worden.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:18

OVer voeding kan ik wel wat zeggen denk ik. Voer ze niet teveel. Kijk naar de behoefte per dag...wat doe je wat heb je gedaan wat ga je morgen doen. Vaak worden beesten teveel brok gevoerd. Terwijl dit heel vaak niet nodig is. Wordt je paard heel dood onder het zadel dan kan je brok voeren. Zo niet niet eens nodig. Er is geen standaard per paard hoeveel brok hij moet hebben....het fijne thuis is juist dat je het kan afstemmen naar behoefte. En als je weinig rijdt of doet...hoeven ze zelfs helemaal geen brokken of muesli of iets ernaast. HEbben ze genoeg aan ruwvoer dus gras en hooi en misschien een mineralen blok meer niet. Kijk per week wat je wil gaan doen en per dag de behoefte. Is je paard dik aan het worden geef hem dan niet veel. Jong gras minder nodig, gras minder fris wat meer hooi. HOoi er is veel verschil in kwaliteit en voedingswaarde dus let op wat je inkoopt ook dat maakt verschil in hoeveel je daarvan kan voeren als ze binnen staan.

Gras onderhoud...veel werk...als je het goed doet. Want je wil je gras matje wel gras houden. En dat kost veel tijd en onderhoud. Je moet het sproeien als het te droog is. Je moet bijzaaien als er teveel weg is. Je kan stukken afzetten zodat ze niet alles ineens kunnen eten. Mest haal het er af elke dag of om de dag. Kijk goed naar de boeren in de omgeving die kunnen je goed helpen bij je grasland goed houden. Zij willen vaak ook wel voor een klein prijsje met hun machines over jou grasland heen.

Mest: vraag eens rond in de buurt waar ze ook paarden hebben die weten het vaak wel. Kosten? heel wisselend per omgeving. Je kan het ook zo maken dat een boer het bij jou over het land rijdt afentoe. Helaas zijn daar ook weer regels voor. En in de winter wordt de hoop groot want dan rijdt je het niet uit. Dus als je het af wil voeren vraag eens rond. Misschien mag je het voor klein prijsje bij een boer brengen.

Stallen en schuilhut check bij de gemeente of je die mag zetten anders betaal je straks een hoop en moet het weer weg als er iemand klaagt. Rijbak hetzelfde verhaal check...want het wordt gezien als extra bouw...en er zijn dus regels voor hoe groot enz. Houdt je ze in een bestaande schuur dan niets aan de hand. Is alleen een maximaal aantal paarden wat je mag houden van de gemeente als hobby en anders ben je prof. Met 2 niet zn probleem denk ik om te houden. Valt nog onder hobby en huisdier.

Bodem bedekking. Vlas geeft het minste afval en is makkelijk weer zelf te gebruiken om op je eigen land te bemesten. Stro geeft meer afwisseling maar is moeilijker en heeft meer opslagruimte nodig. Zaagsel is lastig af te voeren kunnen de boeren op het land niets mee. En vraagt ook veel onderhoud.

Mestopslag dient trouwens ook aan eisen te voldoen. Maak een goede betonnen mestbak. Mag niet zomaar op de grond liggen. Ookal is het op je eigen erf.

Afrastering: Houten balken die niet splinteren. En prijs lastig er is veel verschil in prijs en kwaliteit. Kies wat je het beste past..als er maar geen splinters aan zitten en het goed geimpregneert is zodat je niet elk jaar met je kwast langs moet. Op het hout schrikdraad plaatsen. Aan de binnenzijde gelijk met de planken en bovenop zodat je paard geen hout kan bijten en dun draadje er langs. Met genoeg voltage en check dit ook wekelijks want er kan snel stroom onderbreking zijn. Alleen lint kan ook maar dan moet je zeker vaak checken of stoom voldoende is. Je kan ook afzetten met gaas en lint. Zorg als je slim bent zowiezo dat je erf goed afgesloten is ook als je paarden binnenhaalt op het erf ze niet aan de voorkant weg kunnen en nog op straat lopen. Als je het doet ook hek dicht houden. Er zijn regels voor hoe hoog een afzetting mag zijn. Je kan er voor kiezen om deze op de maximale hoogte te plaatsen aan de kant waar de drukke weg zit. Zodat je zeker weet dat deze kant geen zwak punt is. Je kan zeggen daar gaas te doen met palen en schrik lint er langs. En de rest alleen lint te doen. Met voldoende stroom erop.

RIjbak: Kan je heel duur maken en goedkoop houden. Een vriendin van mij heeft een goedkopen bakrand gemaakt zelf van hout en geel zand (weet niet welk soort) daar moet je goed naar kijken de structuur van het zand. Goed aan laten drukken en het werkt prima tot nu toe..nooit natte bak..nooit te zwaar. Zorg wel voor sprenkelinstallatie bij droge dagen tegen stoffen. Een boer uit de buurt heeft het zand uitgereden en aangedrukt. Bij jou kan het door klei grond lastiger zijn daar gaat het water langzamer doorheen. Dan moet je misschien dreinage aanleggen naar de sloot kanten. en ze hebben nu zelf een kleine traktor met hulp stukken om de bak te onderhouden.

Tja inkopen hooi, vlas zoek goed en vraag aan andere mensen in de buurt waar ze inkopen. Vergelijk prijzen en kwaliteit die je er voor krijgt. Hooi opslag is ook nog ruimte nodig en vlas is vaak ook een palet en hoe groter je in kan kopen hoe goedkoper het kan worden. Maar dat hangt af van je opslag mogelijkheden.

Dan nog heb je aan je vakanties gedacht? ALs je weg wil weet je mensen die naar je paarden kunnen kijken en ze kunnen voeren eventueel. Dit kan een probleem zijn. Heb je betrouwbare mensen in de buurt die dan ook weten hoe het is om het thuis allemaal te moeten doen. Denk daar ook goed om je kan niet zomaar een paar dagen weg.

Pff dat is even wat ik zo weet. Kijk anders ook eens op de site van de kNHS die hebben daar nu iets van speciale wijzer voor omdat dat er steeds mee rmensen zijn die paarden thuis houden.

En vind het heel goed van je dat je er goed over na denkt en je er in verdiept. Want inderdaad je denkt dat je alles weet als je op een pensionstal staat..maar zodra je het thuis allemaal hebt weet je pas wat er allemaal bij komt kijken. En wat je aan spullen allemaal nodig hebt alleen al en als je het goed wil doen wat je allemaal moet doen om het te houden. Want hier wordt je gras niet van zelf mooi..zoals op stal. Heb je er een week taak aan met meer uren dan je denkt. Ook goed dat je goed kijkt wat je paard nu eigenlijk moet eten. Het lijkt zo standaard op een pensionstal. Maar dat is meer het gemak van de pensionhouder dat het zo gaat. Thuis gaat het om jou inzicht en de behoefte van je paard. Twijfel je kan een dierenarts je vast adviezeren.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:18

Ik weet niet of het landelijk ingevoerd is of alleen hier in de omgeving.
Maar als je een nieuwe rijbak wilt maken dan moet je (ik dacht) 20 meter van de buren af zitten ivm overlast e.d. Het precieze aantal meter weet ik niet. Maar is misschien handig om even na te vragen bij de gemeente voordat je het weer moet veranderen :)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:23

Trouwens voor je rijbak wil je het heel goedkoop houden: zit ik net te bedenken....als je geen vaste omheining plaatst hoef je geen vergunning. Dus je kan het gewoon afzetten met wat paaltjes en lint of beoband (rubber) dat mag zonder vergunning omdat het verplaatstbaar blijft. Bodem...je hoeft niet perse zand te storten, je kan je grond kaal rijden..maar begreep dat het kleigrond is..dat is wel wat lastiger..snel sompig. Dus daar moet je goed advies vraag..want anders kan je je bak niet gebruiken..

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:28

Tja zou bijna zeggen ga eens praten met een vriendin van mij die de stap vorig jaar al gemaakt heeft om een boerderij te kopen en paarden thuis te zetten. Toen kwam ze er achter hoeveel werk het kan zijn en wat er eigenlijk allemaal bij komt kijken.

Hoop dat je er wat aan hebt...maar vraag ook gewoon goed bij buren hoe zij het allemaal doen. maar regel het wel netjes want als de gemeente langskomt kan het een hoop ellende geven en de regels zijn strenger geworden voor alles en de controle hooger. Vraag ook de dierenbescherming eens..zij kunnen vaak ook tips geven en eens kijken bij je.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 15:42

Jeetje wat veel reacties al! :D
Super bedankt!

@ Kostolany: Ja ik wil me er echt op voorhand goed in verdiepen. Het is een hele oude boerderij die we er voorlopig hobbymatig bij hebben gekocht, en pas over een paar jaar gaan renoveren. Tot die tijd bombarderen we het land tot voetbalveld, speelveld & weiland/paardenstalling enz. Maar als het echt heel erg tegen valt begin ik er liever niet dan wel aan zeg maar ;) ondanks dat we er al jaren van dromen...

Door die kleigrond is het niet mogelijk om het land kaal te rijden. Steeds kalkoenen indraaien vind ik ook weer zo wat, dus dat is geen optie. Omheiding om de bak vind ik niet noodzakelijk, zeker niet als ik dan een vergunning kan omzeilen. Telt alleen zand dan niet als bebouwing?

Als ik voor vlas kies, kan ik dit dan wel kwijt bij bijv. Amco voor champignonnen teelt? Ik zal binnenkort zelf ook ngo eens flink rondbellen, maar misschien hebben jullie zelf het antwoord al wel.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:23

Vraag het na bij de gemeente (rijbak) Het verschilt per gemeente hoe ze om gaan bij rijbakken. Ik had laatst nog een discussie met een collega die bij een andere gemeente werkt. Daar zijn rijbakken vergunningsplichtig, bij ons niet (tot bepaalde mate) En over het afgraven van grond en aanleggen van bakbodem zou ik idemdito gaan navragen bij de gemeente aangezien, dit verschilt per gemeente/regio/streek/bestemming.

Ik zou niet op de klei rijden. Dit hebben wij ook. Zomers zo hard als beton en als het nat is één grote glijpartij.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:37

Voor de stal hebben wij voor onze 2 shetten en welsh gekozen voor drie buitenstallen. Twee daarvan gebruik ik voor het schuilen en de andere daar sla ik het hooi op. (mijn ouders vonden het niet fijn dat ik het hooi via de tuin naar de paarden vervoerde, ze konden me helemaal volgen :') ) Onze stallen staan altijd open dat is ideaal, de pony's bepalen zelf wanneer ze behoefde hebben om te schuilen en wanneer niet. Voor de stal hebben we een stuk verhard, zeker voor de winter is dit fijn. Dan hebben ze toch een stuk om droog te staan en te kunnen eten.

Wij hebben de voorkant van de wei afgezet met een houtenhek. Hier kun je voor de zekerheid nog een stroomdraadje voor spannen, zodat ze er niet tegenaan schuren. De rest van de wei is afgezet met drie lagen stroomdraad. Maar wij wonen ook erg rustig. Wij hebben de weide in drie delen opgesplits. In de winter lopen ze op het voorste gedeelte. Dat wordt wel kapot gelopen, maar dat groeit wel weer aan en dan hebben we die andere twee gedeelten nog. Een paddock/bak is ook een goede oplossing, maar die hebben wij helaas niet. Trouwens drainage is geen overbodige luxe op de klei. Wij zitten ook op de klei en ik magin de bak van buurtgenoten rijden, maar met een beetje regen is het echt een drama.

Mijn pony's krijgen 's ochtends en 's avonds voer. Tussendoor voer ik vaak nog wat extra hooi aan mijn pony die niet op het volle gras mag staan.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:22

Kleigrond is zwaar, ik zou dus misschien voor een piste zoeken voor een goed drainagesysteem.
Bij mij liggen er van nature keien in de ondergrond en heb dus enkel zand moeten laten brengen, waardoor ik klaar
was met een 250 euro (spotgoedkoop dus)
Mijn vader is zelf nogal handig, en hij heeft drie buitenboxen gemetst, naar staldeuren zijn we ook zelf op zoek gegaan
en heb er ondertussen drie gevonden (2de hands). Mest mogen we naar een boer brengen, eenmaal per maand, geen kosten.
Weide huur ik van een boer, afsluiting is prikkeldraad :( en op een halve meter ervoor gewoon schrikdraad, drie draden
onderste twee soort metaal (kan even op de naam niet komen) en de bovenste koord. Ik zorg dat er steeds elek. op staat,
beesten hebben er dan veel meer respect voor :j
Mijn oudje wordt niet meer gereden en krijgt 's morgens en 's avonds een kleine portie gerstenmengeling. 's Avonds een
grote berg hooi, in de winter 's ochtends, 's middags en 's avonds (komen ze op de paddock, kleine weide).
Mijn grootste kost is vnl. als er voordroog van mijn eigen weide wordt gemaakt of als er stro wordt aangekocht.
Nadeel van de paarden aan huis is dus dat je ineens grote bedragen moet betalen (andere maanden enkel je krachtvoer)
én als je eens weg wil, steeds zien dat je de paarden kan binnenhalen/buitenzetten (heb ze nl. graag binnen 's nachts).

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 10:04

Ja dat van die grote bedragen in 1 keer is voor mij ook nog een beetje een hekelpunt. Plaats maken voor stro opslag wil ik eigenlijk niet, vooral omdat het huis van mijn vader is en ik hem niet al teveel tot last wil zijn met mijn rotzooi. Ik wil met de paarden dan ook overstappen op vlas, denk ik...

Wat betalen jullie voor een baal vlas?
En hoeveel onderhoud heb ik met vlas als ik gewoon elke dag/om de dag uitmest?

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:01

Vlas composteerd snel en kan je voor bemesting ook zelf weer gebruiken, zou op bijv. Marktplaats eens kijken naar aanbieders bij jou in de buurt, vaak kan je dan per pallet (zo'n 21 baaltjes) kopen en is de prijs relatief per pak goedkoper. Met vlas begin je met zo'n 3 baaltjes per box, elke dag de mestballen eruit halen en 1 x per week de plasplek weghalen (of vaker indien nodig), op het oog kan je bijstrooien (1/2 of 1 pak). Vaak worden ook wel stallen/boxen op verkoopsites aangeboden, misschien moet je ze zelf demonteren, maar goed, daar is dan ook de prijs naar.

Qua rijbak even informeren bij gemeente, je kan 'm ook maken van houten palen met lint/koord, bij ons werd destijds drainage-zand geadviseerd, en aangezien je op kleigrond zit zou ik zeker drainage in de bodem laten leggen (of zelf doen/meehelpen). In het begin zal je misschien even hogere kosten hebben, maar kijk ook eens naar wat je nu betaald voor je pensionkosten per maand... uiteindelijk bespaar je daar flink op als je de paardjes thuis hebt staan, en niet alleen qua geld maar ook qua tijd!

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:20

Wij wonen in de buurt van Rotterdam en hebben al 12 jaar paarden aan huis.

Als je een 10 kub. container koopt kun je met 2 paarden voorzien in een half jaar mestopslag, voor 80,= euro kun je de container laten legen, dat zijn de kosten niet. (wij hebben hem ingegraven) Je kunt idd ook een betonnenbak nemen als de bak maar vloeistof dicht is.

Wij betalen 5.75 per baal vlas, dit is het goedkoopst wat wij konden vinden, op een pallet zitten 42 balen en daar doen wij zo'n 5 a 6 maanden mee met 4 paarden.

Je rijbak heeft drainage nodig, er is vast een loonbedrijf in de buurt, die kan helpen daarbij en de kosten vallen doorgaans erg mee.

Voor je hooi kun je een boer zoeken die de grote balen kan brengen op afroep of bijv. per maand ofzo.

Wij hebben een diervoeder handel die per 2 weken alle voer komt brengen.

We hebben een klein trekkertje zodat we kleine werkzaamheden etc zelf kunnen uitvoeren

Eenvoudige binnenboxen kun je soms gebruikt vinden op Marktplaats, die kunnen er echt nog prima uitzien.

Voor vergunningen, regels en bepalingen; ga een ochtend naar de gemeente met je vragenlijstje, zonde van je tijd als je weer e.e.a. kunt afbreken

Zo zijn er nog 101 tips dus als je meer wilt weten hoor ik het wel

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:38

Door wie laat jij je container legen? Wij zijn doorgaans toch een boel meer geld kwijt namelijk. (woon ook in die regio)

Als je een 10 kub. container koopt kun je met 2 paarden voorzien in een half jaar mestopslag, voor 80,= euro kun je de container laten legen, dat zijn de kosten niet. (wij hebben hem ingegraven) Je kunt idd ook een betonnenbak nemen als de bak maar vloeistof dicht is.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:17

AronenLoutje schreef:
Door wie laat jij je container legen? Wij zijn doorgaans toch een boel meer geld kwijt namelijk. (woon ook in die regio)

Dat ligt eraan er zijn diverse bedrijven in onze buurt die het daarvoor doen, in Pijnaker, Berkel, Bergschenhoek, diverse loonbedrijven. 10 kubieke meter mest is ook niet heel erg veel hoor!!!!

Wat betaal jij er dan voor?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 00:18

Kleigrond en de paarden de hele winter buiten gaat niet echt goed samen, dus dan zou ik zorgen dat je een stukje bestraat waar je de paarden hooi kan geven en waar ze op kunnen als het erg nat(voor het belang van je land goed te houden) ook zou ik het land uitmesten en op z'n tijd bemesten.

Rijbak:
* Met welk bedrijf hebben jullie goede/betaalbare ervaringen?
Geen 1 bedrijf, wij zullen alles in eigen beheer gaan doen.
* Wat voor zand?
Blauw zand is super, maar je zit op kleigrond en dat is niet de gemakkelijkste grond want vaak komt na een paar jaar de klei naar boven omdat het zand naar beneden is getrapt. Dus een andere optie is All Weather Tuft kun je zelfs met sneeuw in rijden, mits je geen ijzers hebt en is niet zo heel erg duur.
* Idee van de kosten?
www.buitenbak.nl staan verschillende prijzen aangegeven.* Is het verstandig een paddock aan te leggen, met het oog op het kapot lopen van het land? Hoe groot moet deze zijn voor 1 KWPN'er & een shetje?
Ik zou idderdaad een paddock aan leggen, maar zoals ik al eerder zei als het kleigrond is doe je er verstandig aan ook een verhard stuk aan te leggen.

Stallen:
* Weten jullie betaalbare/goede stallenbouwers? Eenvoudige binnenboxen zonder poespas.
www.uwstal.nl is goedkoop, maar wel gebasseerd op zelf montage en wordt nog goedkoper als je het zelf ophaalt. De kwaliteit ben ik overigens niet mee bekend, ik links van meerdere stallenbouwers als je die wilt weten stuur dan maar even pb. Kijk ook eens op marktplaats worden vaak 2de hands aan geboden.
* Schuilstal lijkt mij noodzakelijk?
Is niet noodzakelijk, een paar bomen die breed uitlopen even iets hoger opsnoeien dan kunnen ze er prima onder staan en natuurlijk ook ervoor zorgen dat ze de bast niet kunnen aanvreten.
* Welke bodembedekking het meest praktisch?
Ligt eraan wat je ermee wilt doen. Voor afvoer is stro het goedkoopst en beste af te voeren, al het andere moet je meestal extra voor betalen.

Mestafvoer:
* Waar laten jullie de mest? Wat zijn de kosten?
Bij ons gaat de mest gewoon bij de vaste mest van de koeien op de mesthoop en wordt 1 keer in het jaar over het hooiland heengereden. Dat weet ik dus niet, bedenk wel dat je voor het afvoeren van de mest een mestnummer moet hebben.

Weide:
*De weide ligt aan een relatief drukke autoweg. Wat voor afrastering hebben jullie?
Als de wei aan een drukke weg ligt zou ik zoiezo zorgen dat daarlangs een houten omheining loopt en de rest kun je gewoon afmaken met stroomdraad en palen. Wij hebben gewoon draad, geleidt stroom super en blijft strak staan, want lint wordt al gauw vaak door de wind losgetrokken en gaat stuk.

Voeding:
*Hoeveel daags voeren jullie je recreatieve paarden met dagelijkse weidegang?
Mijn paard heeft op het moment boxrust(krijgt nu 2x op een dag 1/4 muesli,1/4 brok en een half zemelen met zonnebloemolie), maar als ik straks de training weer mag gaan oppakken krijgt hij 3 tot 4 x op een dag kleine hoeveelheden. Even een tip: Veel brok heb je niet nodig en de belangerijkste stoffen voor een recreatiepaard kun je vervangen door zonnebloem olie.

Ik heb dus verder geen idee hoeveel land erbij zit is ook wel belangerijk om mee tenemen in de rantsoen berekening.

Toen mijn paard aan huis stond(noujah aan huis, bij mijn schoonvader):
08.00 Eerst hooi voeren.
08.30 Krachtvoer voeren.
09.00 Rijden, na het rijden ging hij naar buiten het land op, daarna ging ik uitmesten en daarna maakte ik de stal klaar voor de avond schoon water en vers hooi.

18.45 Binnen zetten en krachtvoer voeren.

22.00 Laatste maal hooi.

Als mijn paard weer aan huis komt zullen het er meer zijn en dus ok langer werk nodig maar ook eerder beginnen i.v.m. mijn werk. Een paard heeft wel regelmaat nodig, dus stel vaste tijden in voor het voeren en buiten/binnen zetten. Je kan wel zeggen dat je in het weekend een uurtje later begint, daar wennen ze na een paar weken vanzelf aan. Veel plezier, ik hoop je vragen zo goed mogelijk beantwoord te hebben.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:14

Wát je ook van plan bent... check eerst met de Gemeente!
Van belang is of je in een gebied zit wat een agrarische bestemming heeft en of jouw huis daaronder valt. Je hebt te maken met de milieuwetten ( mestopslag/afvoer en pas op! ook stalbodems zijn aan regels gebonden: urine mag niet zomaar de grond in of via een buis naar een slootje) en er is ook al een tendens dat je niet "zomaar" een rijbak mag aanleggen. Soms wordt het oogluikend toegestaan maar het kan ook zomaar gebeuren dat het hele zooitje weer afgebroken moet worden.
Dus.. eerst informeren bij de officiële instanties (en evt. toestemming schriftelijk bevestigd krijgen) en dan pas plannen maken! Ook oude boerderijen mogen niet zomaar verbouwd worden - het zal je verbazen dat sommige gemeentes zelfs zeggenschap hebben over de binnenzijde van je huis ( brandveiligheid etc).

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:57

Nog even een tips:
met een klei-leem ondergrond heb ik van meerdere bakbouwers begrepen dat een goede draaglaag essentieel is wil je jarenlange plezier van de bak hebben.

Deze draaglaag zorgt ervoor dat het niet gaan mixen. en da je met leem geen "moerasgedeeltes" krijgt, waar je dus met nat weer tot je enkel in zakt...

Ufela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:58

Ik heb sinds kort ook de paarden bij mijn ouders thuis staan. Dus heb nog niet zoveel ervaring ermee.

Voor de stallen ben ik bij van bedaf stallenbouw terecht gekomen, en ben hier zeker tevreden over.
Alles wat wij wilde was niet echt standaard, maar ze dachten daar goed mee en alles is heel mooi geworden.

Wij hebben (helaas) zelf geen buitenbak maar wel een paddock die heel goed gedraineerd is zodat de
paarden als de wei te nat is toch lekker los kunnen. Ze kunnen dan onder het afdak van de stal ook droog staan als het regend.

Wij voeren 3 keer per dag, de hoeveelheid kun je gelijk houden met de stal waar ze nu staan.

Succes ermee verder,
Het is echt heerlijk om de paarden "thuis" te hebben.