Hooi met schimmel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zwaantje1985

Hooi met schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 20:15

Hoi ik sta sinds een jaar op een pensionstal.. Ze hadden daar hooi wat we daar moesten kopen voor 3,50 per baal.
Mn pony ging daar vorig jaar heel erg van hoesten en een andere pony op stal ook.. we dachten dat t kwam doordat er stof in zat/droog.. Dus maakten we het nat wat ook niet echt handig was maar goed je moet wat :)

Nu was tegen het eind van het najaar het hooi op de onderste lagen balen waren helemaal warm, broei en beschimmeld dus toen hebben we bij een andere boer hooi gehaald..
Inmiddels is er weer gehooid op stal maar nu ligt de hele schuur vol met balen hooi dus 2 mnd geleden zijn we naar die schuur gegaan om te kijken ligt er een hele laag schimmel op gewoon echt een witte laag! Dikke broei er in en voelt vochtig en warm. Toen hebben ze zogezegd de bovenste laag er af gehaald en de laatste zending er boven gelegd (!?).. Heb er van de week in gevoeld en gefroet en er komt gewoon een schimmelwolk vanaf die in de lucht blijft hangen dus kan geen stof zijn want dat valt weer naar beneden.. Het stinkt ook muf..

Nu is ons hooi op wat we elders halen bij een boer (super hooi, paardjes hoesten niet meer).. en wildden we vandaag nieuwe halen..

Nu kwam de boerin boos naar ons toe "Er wordt geen hooi meer elders gehaald, we hebben een hooischuur vol met hooi en dat voeren jullie maar op"
Dus laten zien en voelen aan de boer en boerin.. De boer gaf het zo goed als toe dat het niet goed was.. maar de boerin liep meteen weg..

Later kregen we naar ons hoofd dat we dit maar moesten voeren anders zitten zij met een volle hooischuur waar ze niks aan hebben.. En als we dat niet willen dan vind ze het ook goed als we per direct met zn allen vertrekken! (groep van 7 paarden)
Smiddags heeft een vriendin info gehaald op internet over schimmelhooi en blijkt dat ze er koliek en dampig van kunnen worden..
Dit laten zien aan de boer (De boerin wildde niet met ons praten) en hij houdt zn schouders maar een beetje op en zegt dat er een beetje "stof" in zit..
Dit voeren ze wel aan hun koeien. Het gaat hier wel om paardenleken..

Nu hebben we de stalling op gezegd en we kunnen per 1 augustus op een andere stal terecht waar ze wel verstand van zaken hebben.. Ze zijn al hun klanten in 1 klap kwijt..

Wat zouden jullie eigenlijk doen in zo'n situatie?? T is toch belachelijk dat ons wordt verplicht hun (schimmel) hooi te voeren?
Laatst bijgewerkt door Zwaantje1985 op 18-07-09 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Re: Hooi met schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:17

Stal opzeggen en ergens anders heen gaan.
Goed gehandelt!

Ik vind het echt niet kunnen dat zij jullie verplichten beschimmeld hooi te voeren, je kiest toch voor de welzijn van de paarden. Erg slechte stal :n

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:21

We hebben ooit de veearts moeten bellen omdat het paard van mijn zus een nogal acuute reactie had op het hooi. Dit bleek laten ook stoffig en schimmelig geweest te zijn. Door dit grapje waren wij €120,- lichter. Het paard in kwestie kan nooit meer hooi eten, omdat zijn luchtwegen zodanig zijn aangetast dat hij bij het minste of geringste stofje verschrikkelijk gaat hoesten. Hij is dan ook het beste af op het weiland, en niet op stal, omdat ook stoffig stro een boosdoener voor hem is.

In jouw geval had ik dus hetzelfde gedaan, maar was ik nog liever per direct opgestapt en niet per 1 augustus. Maar helaas is het soms niet anders. Waarschijnlijk is je nieuwe stal nog niet vrij?

Ik ben wel benieuwd hoe je het nu op gaat lossen tot 1 augustus?
Wat je in ieder geval kan doen, is je hooi 24 uur laten weken in schoon water. Dit zal het probleem van de schimmel niet oplossen, maar in ieder geval verminderen..

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:21

Ik zou het ook niet geven hoor en zou precies hetzelfde gedaan hebben! Hun probleem dat ze in een keer al hun klanten kwijt zijn.
Daarbij mijn paarden eten het niet eens als er bv een randje schimmel aan zit (ik gooi dat dus altijd weg want vind het niet goed ook om dat te geven al zouden ze het wel eten).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:22

Ook rap vertrekken, al moet je dan wel de mogelijkheid hebben. Je bent verantwoordlijk voor het welzijn van je paard, niet voor de manier waarop de boer zijn hooi opslaat. Trouwens de stalhouder is wel verantwoordelijk voor het goed zorgen voor de dieren die aan zijn zorgen zijn toevertrouwd. Een veilige omgeving, veilig voer en schoon water zijn zijn verantwoordelijkheid.

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 20:24

We halen gewoon weer elders hooi hoor, gaan dit niet voeren wat hun hebben..

Vindt het erg prettig dat jullie er net zo over denken want als 2 mensen zo tegen je tekeer gaan ga je toch twijfelen of het wel echt zo slecht is..

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:26

meiden ( ken de ts ) ik zou voor deze twee weken nog lekker ander hooi voeren :)
laat ze maar lekker zitten met hun hooi en zing het nog 2 weken uit,, en anders zoals ze op stal zeiden je hooi maar meenemen van huis de balen daar leggen :)

succes :+:

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 20:26

Misschien vertrekken we ook wel eerder hoor..

We hebben een opzegtermijn van een maand, maar zijn nu als ware voor de keuze gesteld.. paard schimmel voeren of een andere stal.. dus ik heb het gevoel dat we gewoon weg worden gestuurd.

We hebben wel borg betaald. Ik vraag me af of we dat gewoon terug krijgen..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:35

goed gedaan dat je bent gegaan wij hadden vorig jaar ook dit probleem met het hooi
het was erg stoffig en oud ook erg klein en best vies
het paard van een andere stalgenoot begon te hoesten
(is best al op leeftijd)
dus zijn we begonnen met het nat maken van het hooi en ondertussen hoeste mijn paard ook al
mijn paard stopte wel nadat hij nat hooi kreeg met hoesten
maar het paard van me stalgenoot niet meer hij moest accuut stofvrij staan van het stro af en er mocht niet geveegd worden in stal eigenlijk moest die per direct het land op maar midden in de winter met -20 (terwijl die stal was gewend) zet je niet zomaar je paard buiten hij is in ieder geval zoveel mogelijk buiten geweest en het hoestemn is nu gronisch bij het geringste hoest die weer
gelukkig hebben wij nu wel weer goed hooi en krijgen we niet meer van die zooi

ook als we een beschimmelde baal stro hebben mogen we die gelijk weg gooien en krijgen we een nieuwe dit geld ook voor het hooi trouwens

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:38

onley ik vraag me dan wel af wanneer het -20 was hier in nederland volgens mij is het hier agelopen JAREN niet kouder geweest dan -15 als dat het al haalde.. uiteraard gaat het topic daar niet over hihi :P

wel goed gehandeld :) mijn peerd heeft vorige week zondag ochtend een koliek aanval gehad omdat hij beschimmeld hooi had gehad,, dat zullen ze vast niet nog een keertje doen na alle uitbarstingen van alle kanten hihi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:39

Ik zou voor een maand zelf hooi halen, en meteen mijn stal opzeggen. Ik ben ook wel eens ergens eerder weggegaan en die maand gewoon betaald, gezondheid en plezier voor mijn paard staat op nummer 1.