max. gewicht op arabier???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:47

Fitzroy schreef:
Ik vind dat jullie het advies van de dierenarts wel makkelijk van tafel vegen. Hij zal dit niet voor niets zeggen, het is een erg kundig man.

(No offense tegen jou, Ingrid, maar ik heb altijd het idee dat heel bokt het beter meent te weten dan alle DA bij elkaar, allemaal afgestudeerde en jaren praktiserende DA hier soms??)


Tsja je kunt ook stellen dat een paard niet is gemaakt om op te rijden, dus allemaal ernaast lopen dan maar?
Veeartsen maken ook fouten zullen we maar zeggen. Moet iedereen dan maar aan de anorexia gaan? Want daar komt het dan wel op neer als 70-75kg al zwaar is (overigens normaal gewicht voor volwassene).
Tuurlijk zal een paard met een blessure meer te lijden hebben van een zwaar persoon op zijn rug dan een lichte deerne, maar wat is zwaar?
Viv

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 15:25

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij met zo'n soort gelijk gewicht al aan de zware kant vind voor mijn paard van 1.74 m.
Ik denk dat het niet onbelangrijk is om ook naar de bouw van een paard te kijken. Die van mij is nogal smal gebouwd en ik kan me voorstellen dat de Anglo Arabier van Ingrid dit ook is.
Het zal heus niet uit de lucht gegrepen zijn, het advies van de DA.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 17:14

nou fitz dat vind ik toch echt niet hoor, bovenstaande.
70/75 kilo is toch niet heel raar dacht ik zo maar misschien vind jij dat wel............? Wat denk jij dat de gemiddelde vrouw weegt???

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 14:11

Dan ken ik toch een aantal VA's die het fout zouden hebben. Want onder andere die van mij, maar ook anderen die ik ken van vriendinnen, geven aan dat het gewicht geen probleem mag zijn maar beamen wel dat een goede zit belangrijk is. Tja, dan weet ik het ook niet meer....

Overigens mijn da die ik voor de katten had en die ook zeer gewaardeerd VA is in het Friese schone zegt hetzelfde. En toen nog toen ik zwaarder was.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 16:40

Fitzroy schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij met zo'n soort gelijk gewicht al aan de zware kant vind voor mijn paard van 1.74 m.
Ik denk dat het niet onbelangrijk is om ook naar de bouw van een paard te kijken. Die van mij is nogal smal gebouwd en ik kan me voorstellen dat de Anglo Arabier van Ingrid dit ook is. Het zal heus niet uit de lucht gegrepen zijn, het advies van de DA.


Kijk jij denkt dat je weet hoe mirage gebouwd is, ik WEET hoe Mirage gebouwd is, en dat is geen overdreven smalletje, gewoon een normaal rijpaardje, ook niet eens echt richting arabier (vindt ik).
Maargoed Ing moet zelf weten wat ze met dat advies gaat doen. Maar ik zou me geen complex aan laten praten door een veearts.
Viv

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 16:46

Dan zouden al die (vooral zwaardere mannelijke) enduranceruiters op hun bloedpaardjes ook verkeerd bezig zijn...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 17:08

Karin schreef:
Dan zouden al die (vooral zwaardere mannelijke) enduranceruiters op hun bloedpaardjes ook verkeerd bezig zijn...


Hihi, en ik heb bij de endurance nog nooit 1 veearts horen klagen over het gewicht van de ruiter op die zielige arabiertjes Haha! .

Viv

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 17:27

Nee, idd viv! Maarre ingrid, ik denk niet dat jij te zwaar voor mirage bent hoor! ik heb je toch ook zien rijden en vond het er absoluut niet op lijken dat je haar hindert met je gewicht!

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 18:01

Ik weeg ongeveer hetzelfde als jij, ik heb mijn arabier die 1.52 is al bijna 19 jaar, ze is nog nooit kreupel geweest (behalve toen een ander paard haar griffelbeentje brak) en ze heeft nog dezelfde kaarsrechte rug als ze had toen ze 3 jaar was. Ik heb 1.20m met haar gesprongen, ik wil niet zeggen dat ze een "zwaar leven" heeft gehad, maar behalve dat griffelbeentje heeft ze nog nooit een dag stil gestaan. Zondag nog 2 uur met haar gereden en ik zweer het, ik ben daarna moeier van het inhouden dan zij is van mij op haar rug !
Het is zelfs zo dat ze zo weinig schoft heeft dat ik door een zadel op maat heb moeten laten maken omdat geen enkel "confectie" zadel past.

Nu is het een ouder type "russisch" gefokte arabier, dus niet zo'n moderne smalle, en elk paard is niet hetzelfde maar ik zou me maar geen zorgen maken als ik jou was, tenzij er echt concrete aanwijzingen zijn dat ze overbelast is, maar dan zou ik eerder denken aan rugklachten dan een knie. Weet je hoe die knie ontstaan is ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 18:31

Dat staat er al! Waarschijnlijk doordat ze zich in de paddock nogal heeft uitgeleeft met losgooien!

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 19:39

Vippie schreef:
[Kijk jij denkt dat je weet hoe mirage gebouwd is, ik WEET hoe Mirage gebouwd is, en dat is geen overdreven smalletje, gewoon een normaal rijpaardje, ook niet eens echt richting arabier (vindt ik).
[/quote]


De DA WEET ook hoe het paard gebouwd is en kent de ruiter ook.

Maar goed, ik ben iemand die vertrouwen heeft in zijn DA en dus naar hem luistert. Als Ingrid geen vertrouwen heeft in de adviezen die hij geeft kan ze misschien beter naar een andere DA gaan.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 19:44

Kan best zijn dat het een DA is die niet op de hoogte is van wat Arabieren allemaal presteren (in de endurance bijvoorbeeld). De veterinairen bij de endurance in Kootwijkerbroek bijvoorbeeld deden ook erg neerbuigend over Fjorden, die zouden niet geschikt zijn voor endurance. Vooroordelen noem ik dat.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 19:47

Dat lijkt me sterk, Karin, het is een sportpaardenkliniek.

Maar het lijkt me handiger dat Mirage dit bespreekt dan dat wij hier gaan lopen verkondigen of het al dan niet kan.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 19:56

Niet iedere sportpaardenkliniek is bekend met endurance, onze vorige veearts (met een eigen sporthengstenstation) had er ook nauwelijks verstand van. Maar goed, dat is idd niet aan ons om dat te beoordelen. Ik probeer alleen aan te geven dat mensen zich vaak erg verkijken op wat Arabieren kunnen dragen en aankunnen. En Arabieren bewijzen zich nog het beste in de endurance, laat mensen daar eens naar kijken.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 20:24

Absoluut. Ik heb vorig jaar op het NK gepost en ik en Carola zaten op een punt waar we de ruiters in het begin maar ook aan het eind na zo'n 140 km zagen. En dan is het onvoorstelbaar hoeveel paarden met flinke kerels als ruiter je er superfit aan ziet komen. Eerlijk gezegd als ik dat zie dan begrijp ik soms niet dat in andere takken paarden er zo belabberd uit kunnen zien (let wel ik zeg KUNNEN') want dat is natuurlijk niet altijd zo gelukkig maar. Het was enkel iets dat me opviel.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 20:31

Nou is de ene Arabier natuurlijk de andere niet: waar de een zonder moeite 160 km aflegt (met gewicht) breekt de ander al half doormidden met 50 kilo op z'n rug. Maar om maar botweg te stellen dat 75 kilo te zwaar is voor een paard van die grootte en met die bouw, dat gaat er bij mij niet in.

Ik zou die DA naar goede argumenten vragen. Als het idd zo is dat ze een zwakke rug heeft of zwakke benen, dan kan ik het me heel goed voorstellen. Maar als gewicht de enige reden is... Zoals gezegd, dat gaat er bij mij echt niet in. De gemiddelde mens zit al snel op 70-75 kilo, als dat voor een paard van 1.74 zelfs aan de zware kant is, wat zijn dan al die internationale springruiters mee bezig? Dan moet dat toch echt onverantwoord zijn?


[Edit] suffe typo's [/edit]
Laatst bijgewerkt door Karin op 17-04-03 20:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 20:32

Da's waar Karin. Die gedachte hadden wij ook. Alleen als je er op die manier meerderen over de finish ziet komen dan zie je in ieder geval heel erg duidelijk de kracht van de arabier.

En het een en ander zal absoluut ook met trainen te maken hebben. Een sterke rug krijg je niet vanzelf natuurlijk.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-03 20:34

Karin schreef:
. Als het idd zo is dat ze een zwakke rug heeft of zwakke benen, dan kan ik het me voorstellen. Maar als gewicht de enige reden is... Zoals gezegd, dat gaat er bij mij echt niet in.


dat is ook precies wat ik er zelf over had gezegd.........en dat geloof ik dus ook nooit. Maar echt goede redenen daarnaast heeft hij nog niet gegeven, zoals inderdaad zwakke rug ofzo.
Want daarentegen zegt hij steeds dat ze qua bouw het makkelijk allemaal moet kunnen, en dan heb ik het hier niet over gewicht maar wat ik met haar wil doen..............vaag dus en dat is dus de reden dat ik m'n vraag hier stelde.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-03 20:35

Fitzroy schreef:
Als Ingrid geen vertrouwen heeft in de adviezen die hij geeft kan ze misschien beter naar een andere DA gaan.


ho ho ho.......
dat heb je mij nu niet horen zeggen, toch?
omdat ik zoals in m'n antwoord boven deze al aangeeft, dat deze VA er zelf nogal vaag over is...........heb ik m'n vraag hier gesteld...