Hoever komen jullie zonder hulp?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Hoever komen jullie zonder hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-03 19:06

Met jullie paard.

Ik heb vorig jaar een toen 3 jarige (nu dus 4 jarige Haha! ) KWPN ruin ingereden, waarmee ik erg rustig begon en pas sinds 5 maanden wat intensiever mee aan de slag ben. Hij kan nu een nette B-proef.

Ik heb op die stal verder niemand die mij kan helpen, wel vraag ik de jongens af en toe het rijden op video op te nemen zodat ik er daarna zelf naar kan kijken en dingen kan ontdekken die ik moet verbeteren. Dit helpt ook wel een beetje om steeds een stapje verder te komen.

Ik wil met dit paard graag wedstrijden gaan rijden. Ik denk ook dat we makkelijk door de B heen komen, de basis zit er goed in nu. Maar dan kom ik in de L, en misschien dat we daar ook nog wel zonder hulp doorheen komen, maar verder dan de L red ik het echt niet alleen....

(Ik ben wel van plan om binnenkort met dit paard lessen te volgen op de manege)

Nu ben ik benieuwd, hoever komen jullie zonder hulp?


Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 19:12

Alles wat ik met Den berijkt heb is eigenlijk zonder hulp. Dus voor de kar beleren, de vrijheids dresuur, hij kan een B proef lopen en natuurlijk hem goed gekeurd gekregen als dekhengst(nu met 2x een 1e premie).
Dresuur matig zit d'r gewoon niet meer in. Dat is zo klaar als een klontje, ik ben te lang voor hem en zou nooit met hem kunnen starten. Maar heb hier rekening mee gehouden toen ik hem kocht.
Ik ben hier toch al trots op. Den was eigenlijk helemaal groen toen ik hem ging verzorgen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 19:52

Toen ik Rinkja kreeg van m'n ouders was dat vrij onverwacht.
Ze hadden me al een fjord belooft,maar later,als ik nog wat meer had geleerd.Maar toen Rinkja te koop kwam wilden mijn ouders haar kopen.
Zij weten zelf helemaal niks van paarden,en hebben er ook helemaal niks mee.Mijn zusjes waren nog veel te jong en niet serieus genoeg om verantwoordelijkheid te dragen voor een paard.
Ze wisten ook lang niet zoveel als mij,dus ik moest alleen voor dat paard zien te zorgen.De anderen op stal hielpen natuurlijk ook,
en soms een paar nichten van me.
Maar ik was nog een beginner,en heb vooral van Rinkja veel geleerd.

Met het rijden hobbelde ik maar wat langs de weg,dat ging allemaal wel goed,maar meer als B kon ik niet met haar,en dat hoefde ook niet van mij.Lekker buitenritjes en soms een sprongetje vond ik wel best.
Ik reed toen les op een manege.

Later wilde ik toch eens serieus bezig gaan met Rinkja,en kreeg ik priveles op haar.Daarmee heb ik nu zoveel bereikt,dat was zonder die instructrice nooit gelukt.Binnen een paar maand zijn we van hobbelen
(waarbij Rinkja ontzettend op het bit hing,op de voorhand liep,en hele verkeerde spieren in de nek had ontwikkelt) naar L2 gegaan.
Dat had ik alleen nooit gekunt,ik had op de manege ook alleen maar basis gereden.

Aan de andere kant heb ik het freestyle bijna helemaal zelf gedaan.
Ik krijg wel dressuurles op basis van freestyle,dus dat pik ik wel mee,
maar helemaal zonder zadel en hoofdstel rijden heb ik verder allemaal zelf gedaan.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:35

Niet ver denk ik. Haha!

Gewoon een B-proefje rijden zal wel lukken, maar ik vind het toch fijn als er iemand aan de kant staat die aanwijzingen geeft. Ik heb zelf totaal geen verstand van alles boven de B (rij wel in de L2, maar kan er niks van ), dus ik ben allang blij dat ik naar les kan.

dundee007

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: sint-genesius-rode (belgië)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 22:04

euh eerlijk gezegd : ik rij al een hele tijd alleen, maar ik weet wel dat het beter is om les te volgen Lips are sealed daarmee kom je veel verder. ik rij zonder hulp om welbepaalde reden . als het aan mij alleen lag had ik wel vaker les genomen. aloewel..... met mijn dundeetje doen wat ik wil en samen genieten.... zaaaaaaalig.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 22:06

euh, voor zelfs een B proef te rijden moet ik hulp hebben Haha! Maar ja, hier moeten ze wel al een de teugel, met impuls enzo. In Nederland letten ze daar nog niet zoveel op in de B, hier wel.
Maar ja, ik heb gelukkig een instructrice gevonden waarmee het wel klikt, en dat is het belangrijkste denk ik
Sommige mensen hebben het talent om ver te geraken zonder instructie, en anderen hebben altijd iemand nodig..
xxx

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 22:11

Niet verder als de B, maar dan de letter in de bak. Ik was zelf niet echt handig om die luie lummel aan het werk te krijgen en daar heb ik heel veel hulp bij gehad.

Maar liever teveel hulp als geen hulp. alleen ben je toch minder kritisch vind ik.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 22:38

Ik kan ze tot aan het schouderbinnenwaarts, travers enzo goed aanleren...maar daarna weet ik in theorie wel hoe het moet, maar in praktijk blijft eht modderen.

Toch, als je lange tijd rijdt zonder 'ogen op de grond' ga je heel rare gewoontes aanleren. je hebt toch af entoe even een mening van een instructeur nodig, eentje die je weer vertelt dat je rechtop moet zitten, met een stille hand enzo...
Vandaar ook dat ik, juist omdat ik geen privelessen neem, heel graag in de verenigingslessen meerijdt, krijg je toch een beetje les...en dat kan net dat beetje zijn dat je even nodig hebt af en toe.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 23:05

Ik kom geen Stap verder zonder les en dan bedoel ik nog wel priveles. Maar dat lijkt me ook niet handig, ik rijd nog niet zo lang en wil overal eigenlijk alle begeleiding bij hebben (of ik moet het echt faliekant niet met ze eens zijn, gebeurt nog wel eens, maar dan heb ik het meer over omgang met paard, niet rijtechnisch).
Maar als jij zo gelukkig bent (groot woord) dan ga je toch gewoon zo verder?

Al denk ik dat iedereen beter regelmatig les kan nemen, het gaat er wel om waar jij je eigen fijn bij voelt.

gr. Joos

Ons paardje dankt de hemel dat haar baasjes zo str*nteigenwijs zijn!! Antoine de Bodt, bedankt!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 05:16

Je moet roeien met de riemen die je hebt en aangezien er geen goede trainers in de buurt zijn, en de betere dus ver weg en onbetaalbaar zijn, ben ik noodgedwongen op mezelf gaan werken. Ik moet zeggen dat je op een gegeven moment wel handig wordt in het zelf oplossen van problemen, maar ik heb ook momenten van wanhoop gehad haha! Soms alleen al een goed instructeur/ice hebben om je weer moed in te spreken doet al een hoop! Ik ga wel regelmatig naar wedstrijden en laat iemand mijn rijden fotograveren en op video opnemen. Verder heb ik een aantal boeken en goede video's die ik zwart draai. Ook op wedstrijd kan ik echt uren naar dressuurproeven kijken en naar hoe mensen hun paarden opwarmen (hoezo we hebben een obsessie *LOL* ) Ik heb nu mijn tweede paard zelf naar de Z gereden en in dit paard zit meer toekomst dan de eerste dus we zijn al wat bezig met oefeningetjes boven de Z. Het rijden gaat erg fijn op het moment en ik zit nog absoluut niet vast ook. Ook scoren we goed op dit niveau dus ik neem aan dat ik iets goed doe Knipoog

Ik denk dat als je alleen rijdt, je heel goed naar je paard moet luisteren. Je hebt natuurlijk niemand op de grond die je begeleid en dingen ziet die jij niet ziet. Waar normaalgesproken de trainer zou zeggen: stapje terug, daar moet jij nu zelf die beslissing maken. Als het een tijdje klote gaat en je hebt geen begeleiding, dan heb je nogal eens de neiging om toch door te duwen en daar gaat het fout. Die juiste trainingsopbouw, wanneer even doorzetten, en wanneer even stap op de plaats zijn enorm cruciaal in de training. Ook komt het enorm op gevoel aan. Soms kun je toch iets bereiken als de trainer zegt wanneer je op welk moment welke hulp moet geven, terwijl je zelf die timing niet goed kunt bepalen.

Ik moet zeggen, met 1 paard heb ik wel veel problemen gehad die er ongetwijfeld niet waren geweest als ik goede begeleiding had gehad. Maar ook dit paard begint nu eindelijk een beetje fijn te lopen. Het resultaat heeft wel veel langer op zich laten wachten, maar toch kom je er ook wel.
Ik breng ook nog wat paarden van andere mensen uit in springen en eventing en daat gaat ook heel goed, maar spr en eventing doe ik wel op laag niveau hoor. Maar er zijn best wel eens tijden dat het wat minder gaat, en dat moet je me eens horen joh! Dan heb ik echt zoiets: zie je wel, ik kan er niks van, d'r uit met de paarden ik kap er mee Haha! (maar die momenten duren nooit lang Lachen )

Belker

Berichten: 15257
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 07:38

Ik heb mijn hulp altijd wel om me heen. Mijn vriend die helpt met het inrijden en mijn instructrice die me of telefonisch bijstaat of daawerkelijk priveles geeft als ik er niet uit kom. Ik heb moeite met hoe ik een probleem moet oplossen. Ik ben te vriendelijk. Ik weet wat het probleem is, ik weet hoe het ontstaat maar het oplossen/voorkomen, dat is lastiger. Toch kan ik zeggen dat ik de beesten op deze manier heel correct heb ingereden.

Ik weet wel op het moment dat het dier echt in verzet komt dan zit er in zijn lijf wat fout. Dan niet doorduwen maar stoppen en kijken wat er niet klopt. Zo nodig eerst met longeren verder om hem sterker te maken en dan pas rijtechnisch dat weer proberen op te pakken. Zo nodig via een omweg.

Ymkje
Berichten: 340
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 16:23

String kan een perfecte B-proef lopen, maar verder kom ik niet met hem.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 16:27

Niet ver Haha! Dat durf ik eerlijk te zeggen Lachen Ik rijd mijn paard goed, maar ik ben zover gekomen met hulp. Ik krijg 2 keer in de week les en met vrijrijden is er altijd iemand in de buurt die me eventueel een tip kan geven ofzo. Dit is overigens wel het eerste paard wat ik zelf inrijd. Ik denk dat het volgende paard al een stuk beter gaat. Bovendien pik ik veel op van het rijden van anderen. De manier van het oplossen van problemen. Mij kun je regelmatig langs de bakrand vinden tijdens een les Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 17:51

Pril schreef:
Je moet roeien met de riemen die je hebt ...


En die je kunt betalen. Ik rijd al heeeel lang zonder les (met uitzondering van een maandje en hier en daar wat bokt-hulpen)

Je gaat jezelf gekke dingen aanwennen, kunt niet meer netjes zitten zoals het hoort etc. etc. Tenminste zo is het bij mij wel.
Idem dito met wat ik Isolda heb aangeleerd. Netjes aangaloperen?? Hoe moest dat ook alweer?? Nu is Isolda 13 en we leren nu opnieuw galoperen. Op een nette beenhulp zoals het hoort en niet zoals het makkelijk gaat.

Helaas geen les voor mij, aangezien ik daar op het moment de mogelijkheden niet toe heb. De twee redenen daarvoor:
1. Gebrek aan instructie-personen
2. Gebrek aan centen Haha!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 17:56

Totaal niet ver (iig niet met Jerai). Ik heb best wel een tijdje heel veel moeite met haar gehad. Zonder hulp had ze nu nog steeds in volle draf met het hoofd ergens in de sterren door bak heen gegaan Haha!

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 18:06

Niet ver

tenminste niet op de echt goede manier.
Ik heb ook geen zin om later dingen weer te moeten afleren.
Het kan maar beter in 1x goed gedaan worden.

Mijn paardengevoel is helemaal niet slecht, maar wat iemand op de grond ziet, vind ik toch heel belangrijk.
Vooral omdat elk paard toch weer anders is.
Andere dingen heeft om ergens onderuit te komen.
Beter meteen in 1x netjes afgeleerd, dan dat het te ver is gekomen en dat je er weer veel werk op krijgt.

Ik vind les ook de beste investering in alles wat je maar kunt krijgen op paarden gebied.
Ik laat liever dat setje bandages met bijpassend dekje liggen, maar wel dat ik dat lesje mee kan pikken.
Ook al is het maar een half uurtje om de kosten te drukken.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 18:53

Ik rij ook alweer tijden op mn eigen houtje, maar t gaat heel goed. Ik heb een jaar priveeles gehad waarbij heel mn houding werd omgegooid en ik heel veel meegekregen heb, en het idd waar wat Pril zegt, je zoekt t op een gegeven moment zelf allemaal wel uit. Ik ben ook wel eens vastgelopen met Knilles, maar dan bestaat r ook nog zoiets als bokt Knipoog

De reden dat ik nu niet meer les is oa een gebrek aan instructiepersonen die thuis les willen geven, en ik kan met Knilles de weg niet op, en t is een te grote moeite om naar iemand toe te gaan die ook maar 2 km verderop woont, aangezien ik zelf niet met een trailer kan rijden.
T vrouwtje waar ik les van heb gehad bel ik ook als ik vast zit, die kent mn paard en weet waar ze t over heeft. Zo zijn we dr bijna altijd meteen weer uit Haha!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 23:04

Je zult toch eerst moeten leren wat het goede gevoel is, voor je zelf een paard kan trainen op de goede manier, en jezelf en het paard kunnen corrigeren. Ik dus de B, want ik ben nooit verder gekomen. Net mijn eerste onderlinge wedstrijd gehad, maar zou ik in de L moeten starten met Andrew, dan bakken we er weinig van omdat het me maar niet lukt om hem goed te laten wijken. Heeft ook met zijn evenwicht te maken! Eerst moet ik leren hoe ik zijn kont eronder kan rijden (en dat kan ik dus niet alleen), dan kunnen we pas weer verder!!!

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 23:27

Over les, les of in iedergeval iemand vanaf de grond die je fouten corrigeerd en aanwijzingen geeft vind ik wel nodig, je kunt niet op alles tegelijk letten en niet alles zien vanaf je paard, daarvoor bestaat er dus zoiets als instruktie en natuurlijk om je dingen te leren die je nog niet kunt.
Maar ik ben wel van mening, dat hoeveel les je ook krijgt, als je niet een beetje feeling hebt, van je zelf, dat je ook met al die lessen nooit een stap verder komt, op een gegeven moment heb je die feeling gewoon nodig en kun je niet meer alleen op feiten rijden.
En als je die feeling hebt, kun je ook heel veel zonder instruktie, mits je natuurlijk niet een beginner bent, ik heb het over gevorderd. Maar een 'wakend oog' blijft altijd prettig, zo hoef je (mits je natuurlijk een goeie instrukteur/trice hebt) niet onnodig fouten te maken!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: colunder, MarjanB en 44 bezoekers