Paard dat weeft

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frozen

Paard dat weeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 12:55

hoi,
ik heb 2 weken geleden een onwijs lief paard gekocht, alleen hij weeft:(
Dat is mij niet verteld toen ik hem kocht,nu staat hij al dag en nacht buiten met een baal hooi ,maar vooral als ik mijn andere paard weg haald,gaat hij weven...dat er gewoon een kuil onstaat...
Nu hoorden ik vanmorgen dat hij het ook doet als mijn andere paard er gewoon bij staat:(
ik las net op internet dat weven dan treedt er overmatige gewrichtsslijtage op...

wie heeft er ervaring mee? dat je paard b.v na een lange tijd daar mee op hield toen hij gewent was ofzo?en wat zou je doen als je zo een paard heb gekocht ,waarvan ze niet hebben gezegt dat hij weeft?
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 29-07-09 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast: die --> dat

PBA_

Re: Paard die weeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:30

tja dilemme, ze hadden het er bij moeten zeggen dus dit is een verborgen gebrek. ten eerste zal ik de vorige eigenaars inlichten over het weven. Het kan zijn dat ze zeggen dat dit nu pas ontwikkeld is maar dan doen ze het niet in die mate. Er komt een stofje endorfine vrij wat een fijn gevoel geeft net als luchtzuigen waar ze ook niet meer mee stoppen. Het kan wel minder worden maar echt stoppen doen ze naar mijn weten niet. Even overleggen en nadenken wat jij wilt. Er is idd kans op extra slijtage als hij dat zerlfs al niet heeft.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 13:39

Hij had ook al wat vocht in zijn voor knie door altijd maar in een box staan,dat heeft hij gekregen door het bonken tegen ze stal aan..

wel triest vind ik het voor hem dat hij 23 per dag op stal stond,maarja wat moet ik met een paard waar ik 2000 euro voor heb betaald ,en die straks versleten is..
hij is nu nog maar 12

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:47

Ja ik had het ook met me vorige pony die weefte ook heel erg veel waardoor hij lichte atrose heeft kregen de de hoeven slijten heel erg hard (scheef) maar die had speciale hoefbeslag gekregen en hem veel bezig houden en zoveel mogenlijk naar buiten. Maar vind altijd jammer van mensen die niet eerlijk zijn het is toch best een gebrek zou ik maar zeggen.
En het ligt er aan of je hem wil houden of dat je naar de oude eigenaar gaat en dat hij hem terug koopt.
Maar dat is ook niet alles.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:58

Als ze het er niet bij hebben gezegt, sta je in je recht om het paard terug te brengen.
Vind het een erg slecht argument als ze zeggen datie dat nu pas ontwikkeld heeft, ik geloof het niet.Idd is er na verloop van tijd sprake van extra slijtage in de gewrichten.
De keus is aan jou!

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 14:02

Tja moeilijk vind ik het ,want waar komt hij dan terecht....

wat zouden jullie doen dan?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:05

Het is of het een of het ander. Of je brengt het paard terug en je krijgt je geld terug en je hoopt op het beste. Als hij dan slecht terecht komt, moet je je ogen en oren maar dichtknijpen.

Of je houdt het paard en je accepteert dat hij een gebrek heeft waar vroegtijdige slijtage kans heeft. En niet klagen achteraf.

Het is allemaal heel zielig, maar paardenhandel is een vieze handel. Je kunt het paard wel houden, maar het zijn wrs jouw duurverdiende centen en de verkoper knijpt in zijn handjes omdat jij het paard zo graag een welverdiend pensioen wil gunnen... besef goed: je kunt niet alles redden.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:08

Ja dat is en blijft moeilijk.
Ik zou het paard uit gevoelsredenen niet terug kunnen brengen.
zodra ik iets heb ben ik er direct aan gehecht en word weer afstand doen eruuggg moeilijk..
Mss kun je proberen VEEL informatie te vergaren en kijken of er een mogelijkheid bestaat dat je het hem/haar af kan leren?
Maar hier heb ik geen ervaring in..
Erg veel succes gewenst met je besluit..

Verders sluit ik me bij ceasar aan

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 14:14

tja Caesar dat is ook de reden waarom ik niet in een asiel ga werken,want dan zou ik nog meer hebben dan alleen 4 katten 3 honden en een konijn...die bijna allemaal afgedankt zijn...

Maar ja ik heb de vorige eigenaressen al een bericht gestuurd wat ik hier mee moet..

miss dat mensen hem kennen?
hij heet Amadeus en komt van manege tinte

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:28

Had eerder de vorige eigenaressen gebeld dan een bericht gestuurd, is net even wat persoonlijker.. maar goed, dat terzijde..

Het is een gebrek die jou veel ellende kan gaan bezorgen, misschien is de keuze moeilijk, maar net wat Caesar zegt, als je besluit het paard te houden, moet je achteraf niet klagen..

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:36

Mijn paard weeft ook en was ons ook niet verteld toen we haar kochten. Ik heb niet het idee dat haar hoeven nu scheef afslijten en heb de hoefsmid er ook niet over gehoord. Nu doet ze het ook niet erge mate hoor. Meestal als haar maatje van stal gaat doet ze het even en als ze eten krijgen en het duurt haar te lang. Ik heb soms ook wel het idee dat ze het doet als ze haar verveeld want op het land doet ze het niet. Alleen in de box.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:37

het gaat ook niet om de hoeven maar om de gewrichten

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:43

Hoe moeilijk het ook is, maar ik zou hem terug doen. Zijn gewrichten hebben hier echt van te lijden. Wat is de reden dat hij verkocht is, weet je dat toevallig, want als het zo'n lief paard is waarom doen zij hem dan weg? Je kan ook advies vragen bij een veearts over eventuele gevolgen van weven en dan zelf de balans opmaken of je het aandurft.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:48

tja, als het echt een onwijslief droompaard van je is, dan zou ik er mee leren leven. Lekker in de wei, en veel afleiding is dan het beste lijkt me.

mijn paard weeft ook wel eens, maar dat is echt uit stress, bijvoorbeeld van verhuizing, of als het onrustig is op stal. Ik vind het wel jammer, maar weet van haar dat ze er vanzelf wel weer mee ophoudt. ze is 17 en qua slijtage merk ik nog weinig, ze is pas nog door de fysio goedgekeurd, en haar hoeven zijn niet scheef...

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:55

splash1999 schreef:
het gaat ook niet om de hoeven maar om de gewrichten

Qua slijtage merk ik ook niets en het is net als bij Juval het is niet constant. De vorige eigenaresse zei dat ze eerst wel bij haar heeft gedaan maar dat het later niet meer gebeurde. Vandaar dat ze het ook niet gemeld had. Ik kon haar ook niet meer terug doen hoor.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:57

Mijn paard is een stress wever en het is nooit goed, dat weven. Maar omdat ze het sporadisch doet, zoals de omstandigheden die Juval beschrijft, heb ik haar gehouden.

Ik zie het ook zo; nu heb je haar 2 weken en heb je je hele leven zonder dat paard gekund. Straks heb je haar 2 jaar en gaat ze kreupelen en dan ben je 10 jaar een onbruikbaar paard aan het sponseren. Nu klinkt dit heel hard, maar je kunt hem nu nog terugbrengen en je geluk met een ander paard beproeven die wel helemaal gezond is en waar je wel al die jaren nog van kunt genieten.

Zeker als het zo'n erge wever is als jij beschrijft, zou dat hetgeen zijn wat ik zou doen.

Edit @ Berwi: Haar paard heeft gewoon kuilen van het weven in de wei.... dat is niet "even" weven op nieuwe locatie of stress. Dat is gewoon een gebrek en dat krijg je er niet meer uit in die mate.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:00

Yommie schreef:
Tja moeilijk vind ik het ,want waar komt hij dan terecht....

wat zouden jullie doen dan?

wat ik zou doen?(ik ben een verwaand watje die denkt dat een dier het bij mij het beste heeft)

Ik zou hem houden,met z'n gebrek...en proberen bezigheidstherapie te geven....maar daar moet je wel tijd voor hebben..

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 15:02

Famke29 schreef:
Had eerder de vorige eigenaressen gebeld dan een bericht gestuurd, is net even wat persoonlijker.. maar goed, dat terzijde..

Het is een gebrek die jou veel ellende kan gaan bezorgen, misschien is de keuze moeilijk, maar net wat Caesar zegt, als je besluit het paard te houden, moet je achteraf niet klagen..

ze werkt de hele dag,en nu dat ik haar een persoonlijk bericht heb gestuurd kan zij der ook over nadenken..

ze heeft het paard verkocht vanwegen dat hij geen goeie springkwaliteit had,en vanwegen dat ze hem niet meer kon betalen...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:05

Ook ik zou het terugbrengen en het geld terug terugeisen, van wat je voor dat paard had betaald.

Want het is wel heel erg, dat er kuilen van ontstaan bij het weven in de wei.

Deze mensen wisten ervanaf dus ze hebben het verborgen en of verzwegen, en dat moet je niet pikken of als je het wil houden, helft van het geld terugeisen, gaan ze er niet mee akkoord? dan het paard terugbrengen en al het geld terugeisen/krijgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:07

ik vraag mij dan altijd af wat er van z'on paard terechtkomt....ik vind het meestal zo sneu voor het dier...

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 15:16

Ragdollcat schreef:
Ook ik zou het terugbrengen en het geld terug terugeisen, van wat je voor dat paard had betaald.

Want het is wel heel erg, dat er kuilen van ontstaan bij het weven in de wei.

Deze mensen wisten ervanaf dus ze hebben het verborgen en of verzwegen, en dat moet je niet pikken of als je het wil houden, helft van het geld terugeisen, gaan ze er niet mee akkoord? dan het paard terugbrengen en al het geld terugeisen/krijgen.

Alleen dan de helft terug eisen vind ik dan ook weer een beetje scheef, ;( want dan accepteer je dan wel een paard waar ik miss over een paar jaar niks meer aan heb?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:24

een paard met een gebrek is nu eenmaal minder waard dan een gezond paard.
dat geld dat je evt terugkrijgt heb je later misschien hard nodig voor extra hoefsmid of dierenartskosten??

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 15:30

Ja maar die dierenarts kosten maakt me niet zo veel uit,daar bedoel ik mee dat als mijn paarden ooit wat krijgen ,dan zit ik er niet mee om voor te betalen...het moeilijke vind ik dat ik het zonde vind dat ik straks een paard heb waar ik weinig nog mee kan..
Mijn andere paard is 24,en als die het straks niet meer red wil ik der gewoon lekker met pensioen laten gaan,maar als ik straks 2 paarden met pension krijgt,word de hobby toch wel erg saai met rijden...

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:37

tja, dit paard heeft heel duidelijk een verslaving, aan de endorfines die vrijkomen tijdens het weven, waardoor hij in trance komt. meestal is een wever beter op de wei dan in een stal, maar deze blijft het gewoon doen. ergens moet je een vervanging vinden voor de verslaving, maar dat is heel moeilijk, want ik neem aan dat je nog een leven hebt overdag :P . mss eens aan je DA vragen wat je kan doen? is hij medisch gekeurd? ik zou hem zoveel mogelijk bezighouden, zoals gaan wandelen en zo, zodat hij mentaal nog dingen te verwerken heeft, waardoor hij niet meer gaat weven. gaat een hele brok zijn, want hij moet gewoon overladen worden met informatie die hij moet verwerken om hem bezig te houden. ondertussen mss ook wel iets bijgeven in de vorm van bachbloesems of zo, om hem mentaal te veranderen. mss doet dit paardje dit omdat hij vroeger slecht is behandeld, en omdat hij gewoon weg van de wereld wilt zijn?
voor die gewrichtsslijtage zou ik hem droge brandnetels geven, die onderhouden gans het lichaam, en werken zuiverend. dat gaat die sluitage een beetje tegenhouden. nu, je hebt hem nog niet zo lang, hij moet mss gewoon even mentaal uit die verdoofde toestand komen. ik zou hem daarom zoveel mogelijk bezighouden, en hem actief krijgen.
hem terugdoen, dat moet je natuurlijk zelf weten. wat zijn je ambities met dit paard, je doel en verwachtingen? ik ben van principe dat een paard is voor goede en slechte tijden. het is niet zoals een auto dat je kan terugdoen als er ineens een gebrek naar boven komt. maar dat is enkel mijn mening, jij moet doen waar je je goed mee voelt.

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:41

Hier meldt zich even een bekende..

Amadeus is inderdaad echt een erge wever. Gister ging ie echt tekeer toen haar andere paard even aan de andere kant van het hek stond. En de eerst keer dat we het ondekte deed hij het midden in de wei zonder enige aanleiding. Hij doet het bijna constant.
En inderdaad Yommie, je wilde een gezond en fit paard naast je oudere paard zodat je die met pensioen kon laten gaan. En zodat je daar lekker mee aan de slag kon, en in de mate waarin hij het doet (en wie weet hoe lang al) zal hij vast snel narigheid ervan ondervinden..
Ik vind het echt heel rot voor je, het is niet eerlijk hoe het is gegaan!