Losspringen op welke leeftijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Losspringen op welke leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-03 16:53

Op welke leeftijd laten jullie een paard of pony voor het eerst losspringen om te kijken hoe hij het doet? Vroeg dit me gewoon af..

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Frederieke

Berichten: 444
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Zonhoven (Limburg,Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 17:01

Ik denk dat ze het al doen vanaf 2 jaar, dat vind ik zelf ook al kunnen !

*It matters not whèn our riding starts, but how*
U.S Dollar Girl <3

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 17:20

Ik denk dat je je er niet in moet vergissen, het is toch best zwaar voor de benen volgens mij. Tuurlijk kan een 2-jarig paard springen (in het wild gaan ze ook over boomstammetjes heen) maar om ze nu een hele tijd achter elkaar te laten springen...neh. Scheve mond
Ik zou eerder zeggen 3 jaar (en dan nog rustig aan)...Misschien overdrijf ik nu ook wel maar het is wat ik ervan denk. (ik heb ook wel eens fotos op bokt gezien van mensen die veulens over hekken laten springen dus alles kan...)

Frederieke

Berichten: 444
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Zonhoven (Limburg,Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 17:24

Fonnie schreef:
Ik denk dat je je er niet in moet vergissen, het is toch best zwaar voor de benen volgens mij. Tuurlijk kan een 2-jarig paard springen (in het wild gaan ze ook over boomstammetjes heen) maar om ze nu een hele tijd achter elkaar te laten springen...neh.


Dat is wel waar, maar je kan toch gerust je paard al eens laten vrijspringen, ik weet ook wel dat je het niet elke weet moet doen, maar af en toe kan volgens mij ook geen kwaad ! Haha!

*It matters not whèn our riding starts, but how*
U.S Dollar Girl <3

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 17:28

Heb gelezen dat ze op zangersheide de veulens al met mammie mee over een balkje laten huppen. Niet overdrijven, niet te hoog of te breed maar vooral niet te vaak. Met een goede bodem moet dat volgens mij al vanaf heel jong kunnen.
Als je echt wilt gaan testen wat ie kan zou ik wachten tot ie een jaar of 2 is, want dan belast je m wel.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 17:36

Mijn paard is op de waiboerhoeve gefokt en ik weet dat hij als jaarling mee heeft gedaan in een proef met vrijspringen. Ik weet helaas niet was hier uit is gekomen!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 18:03

Met twee jaar kun je een enkele keer vrij laten springen om bijv. te selecteren welke 'veulens' wel en niet blijven, maar ik zou er zeker geen gewoonte van maken.
Met drie jaar lopen diverse KWPN-ers de kampioenschappen vrijspringen, dus voor die tijd moet je toch wel kunnen beginnen met voorberijden Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 18:14

Idd twee is nog te jong om echt los te gaan springen, denk d at het qua belasting voor de benen slecht is om het te doen voor het 3e jaar, en daarna nog niet te hoog en vaak.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 20:26

hoe langer je het uitstelt hoe beter. 2-jarigen uit de staanders heb je erg vaak. het is een zeer zware belasting voor een jong dier. laat ze niet te hoog gaan iig, kijk een beetje naar techniek, niet naar vermogen. dan kan het af en toe.
als regel geld dat je aan 3 jaar kleine sprongetjes onder de man mag nemen, 4 jaar kan je licht verhogen, 5 jaar mag je parcours starten. hangt hélemaal van het paardje af.

Enya - Daya :-)

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 21:36

Ik denk dat het vanaf 2 jaar ook wel kan jah, maar dan gewoon niet vaak en niet hoog natuurlijk. Anders lijkt me dat toch niet goed voor zulke jonge paardjes.
Ik zou zelf wat langer wachten..

Siësti van de Rythpluim


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 bezoekers