waar ligt grens tussen recreatief en wedstrijd...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

waar ligt grens tussen recreatief en wedstrijd...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 12:48

De vee-arts merkte op bij Mirage dat het een paardje is wat misschien beter geschikt zou zijn voor recreatief gebruik ipv voor dressuursport.
Maar tja.......bij recreatie moeten ze vaak een betere conditie hebben, zijn ze vaak uren onderweg, lopen ze vaak op slechte ondergrond etc etc.
Bovendien; waar ligt die grens? Want als ik recreatief in de bak rijd, betekent dat dan dat ik met een los teugeltje wat rondjes draaf?
Als je d'r traint word ze daar toch alleen maar beter van? Wordt ze gespierder, kan ze meer dragen en meer hebben, wordt ze sterker van.

Dus ja, weten jullie waar zo'n grens ligt? Ik vind het erg moeilijk om hier mee om te gaan, ook om een beslissing te maken voor straks.....


Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 12:56

de meeste mensen zijn prestatiegerichte recreatie ruiters (als je dit aan elkaar plakt heb je een leuk woord voor galgje Haha!) die trainen wel lekker met hun paard maar starten dus niet.
de echte recreatie ruiters vragen hun paard meestal nog niet eens aan de teugel en rijden ook erg veel buiten.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:20

ik denk dat je dat beter met je dierenarts kunt bespreken
je hebt mensen die heel intensief met hun paard trainen, geen wedsrtijden doen en het recreatief noemen
ook heb je mensen die wedstrijd rijden, hoeft niet beslist b of l te zijn, sommigen hebben het geluk dat het in de m ook nog lukt, die er vrij weinig voor hoeven te doen, weinig trainen en tijdens de wedstrijd weinig inspannen

waarom is de dierenarts dat eigenlijk van mening?

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:44

Tja, waar ligt de grens. Goeie vraag. Ik ken ruiters die nooit op wedstrijd verschijnen maar serieuser en op hoger nivo aan het rijden zijn dan 'echte' wedstrijdruiters.
Je kan het denk ik beter met de VA bespreken wat wel goed is en wat niet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

juval

Berichten: 13184
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:59

ik zou het met je da overleggen. Wat hij precies bedoeld met recreatie en wedstrijdsport. Mijn dierenarts heeft volgens mij echt geen idee wat het verschil is. die denkt bij wedstrijden volgens mij meteen aan grandprix dressuur of 1.60m springparcoursen. Terwijl je op B of L niveau gewoon wel mee kan doen. Overleg dus even met je da.
succes!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 14:15

Ja, ik begrijp dat m'n veearts misschien andere ideeen heeft over recreatie dan ik, maar ik bedoel meer; wat doe je dan; als je recreatief moet rijden; met je paard als je in de bak rijdt??????
NIETS vragen, niet proberen spieren te kweken?
Gewoon met los teugeltje nietsen? ??

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 14:16

Da's inderdaad een lekkere uitspraak van je vee-arts. Ik vind namelijk dat een paard dat recreatief gereden wordt veel meer moet kunnen hebben dan een wedstrijdpaard. Tenslotte moeten deze paarden onder verschillende omstandigheden op verschillende bodem uit de voeten kunnen. Wel zal een recreatiepaard vaak natuurlijker worden gehouden, en vaker een dagje onbelast in de wei staan. Waardoor zo'n paard beter kan herstellen van zwaardere tochten.
En de tijd dat recreatieruiters alleen maar aan een los teugeltje door het bos heen reden is volgens mij wel voorbij. De meeste die ik ken trainen hun paard toch op de een of andere manier (niet prese engels). Maar idd, niet elke dag.

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 14:33

MirageGidran schreef:
Ja, ik begrijp dat m'n veearts misschien andere ideeen heeft over recreatie dan ik, maar ik bedoel meer; wat doe je dan; als je recreatief moet rijden; met je paard als je in de bak rijdt??????
NIETS vragen, niet proberen spieren te kweken?
Gewoon met los teugeltje nietsen? ??


Ik kan wel zeggen dat ik recreatief rijd, maar dat wil niet zeggen dat ik niks van mijn paard vraag. Op een buitenritje rijden we vaak aan een lang teugeltje, maar wanneer ik in de bak bezig ben dan "eis" ik meer van hem.
Dat hij netjes loopt, lekker voorwaarts is, etc. Ook ben ik bezig met het opbouwen van zijn conditie, dus ik rij de laatste tijd veel serieuzer dan voorheen.
Ik denk dat je beter precies aan je da kunt vragen wat je wel en niet kunt doen. Want recreatief rijden is een breed begrip...

* To Belg, or not to Belg *

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 17:07

kebie schreef:
. . Tenslotte moeten deze paarden onder verschillende omstandigheden op verschillende bodem uit de voeten kunnen. .


Ja, en dat is precies wat ik ergens hierboven bedoelde.
Dus ik vind die hele opmerking nogal moeilijk. Tuurlijk vraag ik het nog eens aan hem, maar gezien haar blessure snap ik niet (!) waarom ze wel recreatief zou kunnen fungeren, maar niet meer als dressuurbeessie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 17:42

Het zou wel gek zijn als hij zou bedoelen dat je alleen maar aan een los teugeltje zou niksen, want daar wordt geen enkel paard beter van, daar heb je helemaal gelijk in.
Het zou natuurlijk kunnen zijn dat hij denkt dat verzameling moeilijk zal worden en misschien de wat zwaardere zijgangen? Misschien denkt hij dat het werk wat vanaf M en Z niveau gevraagd wordt niet zo goed zal lukken?? Ik gis ook maar wat, wat was de blessure ook al weer??

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 17:49

Ik denk dat hij bedoelt dat je er gewoon op moet blijven rijden zoals je nu doet maar er verder niets van moet verwachten. Dus niet verder trainen, misschien wat rustiger aan doen dag rijden, dag los, dag rijden, dag longeren, dag rijden, dag los enz. Ik ben wel van mening dat een paard die correct nagevelijk is minder verkeerde belasting van spieren, pezen en been/rugwerk heeft dus ik denk dat dit wel moet. Maar dan ben je wel meer dressuurmatig bezig. Misschien bedoelt hij wel de basis van de dressuur.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-03 10:54

tja, het is heel moeilijk blijkt, die scheiding..........in september moet ik weer terug naar de kliniek en dan wordt er zeker nog over gepraat. Sterker nog; als ze na de hele zomer land nog niet goed is wordt ze "afgekeurd" waarschijnlijk. maar ja, ook daar zitten natuurlijk wat haken en ogen aan. Afgekeurd voor wat? En dan moet ik d'r terugkopen (want ik geef d'r niet mee) en dan zit ik met een onverzekerd paard.........wat dan dus misschien nog wel geschikt is voor recreatie ofzo.........moeilijk allemaal hoor!!!!!!!

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 11:53

Met mijn vorige paard heb ik ongeveer hetzelfde traject doorgewandeld als jij in Bodegraven.
Wat ze bedoelen met recreatie rijden: dat is een tochtje van een uurtje door de bossen. Zeker niet door de duinen en over strand want dat is weer te zwaar.
Dus je moet jezelf afvragen of je daarvoor geschikt bent en of je het ook leuk vindt.
Het gaat hen met name (dat was althans bij mijn vorige paard zo) om de lange lijnen die je in het bos vaak wel kunt maken en idd niet zoveel vragen van je paard.
Misschien hebben zij wel een verkeerd idee van recreatie rijden, maar in mijn ogen is dit ook ongeveer wat de typische recreatieruiter doet.
De bak is vaak te zwaar vanwege de kleine wendingen voor deze paarden.
Het beste is om het nog eens te vragen in Bodegraven, je kunt toch gewoon 's morgens vroeg het paardenspreekuur bellen?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-03 12:26

ja fitz ik heb inderdaad het idee dat zij dat van recreatie denken, want ze zeggen niet voor niets zo iets.!!!! voor hen is er dus DUIDELIJK verschil tussen recreatie en "serieus" rijden.
Ja hoor, ik kan Bart gewoon bellen, maar ze gaat eerst de zomer 'ns het land op en dan zien we daarna wel verder, dan gaan we "keuzes" maken......BAH

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 13:13

Ik denk dat ze in bodegraven de termen recreatie en sport op deze manier zien:
recreatie: stapritjes en beetje draven door het bos, geen wedstrijden rijden.
Sport: hoger niveau in een van de verschillende diciplines (dus geen B/L).
Rij je daartussenin, dus af en toe buitenritje niet fanatiek op wedstrijden, tsja dan val je dus overal buiten eigenlijk.
Als niet startende ruiter/combinatie kun je toch serieus bezig zijn met trainen wat weer net zo belastend kan zijn als een sportpaard.
Je zult in welke catagorie je ook valt toch altijd je paard moeten gymnastiseren in de bak of buiten.
Wacht nou eerst die 3 maandjes maar eens af en kijk in september hoe je ervoor staat met Mirage en wat je op dat moment zelf wilt met je leventje. Misschien leg je de lat voor jezelf te hoog?
Sterkte de komende maanden....
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-03 13:26

Vippie schreef:
Ik denk dat ze in bodegraven de termen recreatie en sport op deze manier zien:
recreatie: stapritjes en beetje draven door het bos, geen wedstrijden rijden.
Sport: hoger niveau in een van de verschillende diciplines (dus geen B/L).



nee, niet helemaal denk ik, want hij weet dat ik slechts B niveau rijd en dus praktisch niets van haar vraag nog. En hij zei dat ze nu al op verschillende manieren aangeeft dat ze het gevraagde niet aankan.
Dus hji bedoelt waarschijnlijk wel degelijk inderdaad alleen wat ritjes met lange lijnen buiten.

Maar okee, tuurlijk moet ik eerst afwachten, maar zoals ik al zei; er zitten aan alle beslissingen zoveel consequenties vast.......

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 19:11

Ik vind die scheiding ook moeilijk. Ik rijd geen wedstrijden (wegens vervoersprobleem), maar train wel met mijn pony. Hij is niet makkelijk, maar de oefeningen tot M zitten erin. Ik rijd eigenlijk nooit buiten. En ook niet in de bak aan een lang teugeltje.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 10:14

Ik leef helemaal met je mee. Heb een tijd terug voor dezelfde keuze gestaan. Volgens de DA was Jumper ook alleen nog maar in 'het gunstigste geval' geschikt voor recreatie (en dan bedoelde hij dus rustig een bosritje). Ik vond het heel moeilijk want ik ben een wedstrijdruiter in hart en nieren (hoewel mijn niveau helemaal niet hoog is hoor) en had hem juist daarvoor gekocht (omdat zijn niveau wel hoog is dus...).
Gelukkig gaf mijn paard aan wel steeds meer te kunnen en zelfs de DA heeft toegegeven dat hij het mis had. Ik doe nu met Jumper alles weer en al zal ie de military van Boekelo wel niet meer kunnen lopen, voor mijn niveau kan ik nog zoveel van hem leren dat ik weer helemaal gelukkig ben. Maar ik snap wel dat voor jou die keuze heel moeilijk is. Ik zou het van de zomer inderdaad eerst eens afwachten, de dingen lopen op de een of andere manier toch altijd heel anders als je verwacht heb ik het gevoel. En in een hele zomer kan er veel gebeuren (goede en slechte dingen...) en op het moment dat je een beslissing moet nemen kun je dat ook, let maar op.

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 13:23

ik zeg altijd dat ik een recreatie ruiter ben hoewel ik veel wedstrijden doe dus weet niet echt het verschil en kan het niet echt zeggen.

succes
wat ben ik weer een hulp Haha!

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-03 08:47

in mijn eigen ogen is een recreatieruiter inderdaad iemand die niet serieus probeert z'n paard te rijden, en lekker bosritjes maakt, naar het strand gaat of weet ik veel wat. Als je niet perse wedstrijden rijdt hoef je natuurlijk nog niet direct een recreatieruiter te zijn, dat is onzin, want je kunt ook thuis op niveau rijden uiteraard!!! Tenminste, dat is dus een recreatieruiter in MIJN ogen.........en daar zit ik niet echt op te wachten met Mirage..........

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 09:11

Nou volgens mij ben ik echt een recreatie ruiter!! ik rij alleen maar buitenritjes en nooit in de bak... en indd ik rij ook niet elke dag wat mijn ponytje staat gewoon lekker in de wei!! dus dan ben ik echt de typische recreatie ruiter... van het zien van een bak krijg ik al die kriebels, daar heb ik gewoon echt een hekel aan!

maar ja anderszijds een vriendin van mij rijd ook puur recreatief, ze rijd lekker buiten ritjes maar ook in de bak, in de bak ik ze dan niet bezig met rondrijden, dus eigenlijk niet op de Engelse manier, maar meer beetje freestyle enzo, bezig met strekken en op gewicht rijden enzo... Nou ja dat is toch ook wel intensief en je paard moet zich daar toch ok wel voor inspannen alleen op een andere manier...

Dus volgens mij bedoel je va echt een beetje wat ik doe... af en toe een ritje aan een lang teugeltje... maar ja dat moet je indd wel liggen!! ik vind het heeeeeerlijk!!

Heel veel sterkte ermee!!!

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-03 18:28

inderdaad linlovesyou, zo zie ik een recreatieruiter ja.
en het is best wel 'ns lekker hoor een buitenritje, maar ik ben meer voor de dressuurmutserij zeg maar Haha!

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 18:44

Ik vind dat als je recreatief rijd je gewoon vaak natuurlijk buiten gaat rijden maar soms heb je natuurlijk gewoon zin om een keer te trainen en waarom niet? Recreatie is meer dat je van alles en nog wat met je paard doet (af en toe springen, dan wat dressuur, dan buitenrijden, dan met de kar ofzo). Een recreatie ruiter vind het wel leuk om een keer te trainen maar heeft niet echt de ambities ofzo om wedstrijden te gaan rijden en dan ook nog echt te willen winnen.....ze starten soms ook op een wedstrijd gewoon voor de lol (ik vind starten op een wedstrijd by the way ook goed om bijv. te zien wat je nog meot verbeteren en wat je al bij hebt geleerd!) maar het woord recreatie zegt het eigenlijk al....

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Googlebot, MarjanB en 153 bezoekers