Waarom zijn de beugels van een jockey zo kort?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Waarom zijn de beugels van een jockey zo kort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-03 19:45

Direkt komt weer het programma van de mensen van de paardenrenbaan. En nu zat ik te denken, waarom zijn die beugels van een jockey eigenlijk zo kort? Ze komen er een meter bovenuit. Niet echt gestroomlijnd lijkt me. En hoe kort hebben zij die beugels dan eigenlijk? (wij tot onze onksels ongeveer, hun tot hun....?)

Indies
Berichten: 694
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 19:48

Om de rug van het paard minder te belasten

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 20:16

Ik dacht tot hun elleboog. Ik vraag me wel af hoe ze erop stappen Tong uitsteken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 20:18

Ze worden erop gehesen...

En het is inderdaad om de rug van het paard minder te belasten, en het paard in zijn beweging niet te hinderen...

Maar als hij een bok geeft, zit je een stuk minder stevig in het zadel, ga daar maar wel van uit....

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 20:18

XoNo schreef:
Ik dacht tot hun elleboog. Ik vraag me wel af hoe ze erop stappen Tong uitsteken


Ze krijgen een zetje, anders komen ze er echt niet op!

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 20:19

Cassidy schreef:
Maar als hij een bok geeft, zit je een stuk minder stevig in het zadel, ga daar maar wel van uit....


Als hij een bok geeft, zit je NIET meer in het zadel Haha! *LOL*

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 20:39

Ik vind het sowiezo wel knap. Je moet toch een aardig evenwichtsorgaan hebben om te kunnen blijven zitten op zo'n snelheid Tong uitsteken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 20:53

En een lijf van rubber hebben om de nodige smakken goed te kunnen doorstaan....

nelvandeb

Berichten: 46
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 21:32

he fleur, zo kunnen ze ook beter staan
ik heb pas wedstrijden gekeken en wisten jullie dat ze ook springen en de paarden dan soms helemaal over de kop gaan?
echt zielig!!!

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 21:43

nelvandeb schreef:
he fleur, zo kunnen ze ook beter staan
ik heb pas wedstrijden gekeken en wisten jullie dat ze ook springen en de paarden dan soms helemaal over de kop gaan?
echt zielig!!!

Bij een jumping of bij cross vallen paarden ook wel eens gewoon overkop he Knipoog
maar ik vind het zelf ook zielig hoor!

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 21:48

Als je niet te veel weegt is het in evenwicht blijven in rengalop echt niet zo moeilijk met hele korte beugels, maar je eigen zwaartepunt moet niet te veel heen en weer schommelen, anders kom je met een klap op de rug van het paard terecht - voor allebei niet erg leuk!

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 00:09

Geen echte renpaarden mensen op deze site blijkbaar...
Juist met een renzadel bokt het paard gewoon onder je door hoor! Ik heb hier zelf jaren op gereden en het draaft alleen heel vervelend maar met galop, wegspringen en alles zit je steviger dan met een dressuur zadel.
Het heen en weer schommelen voorkom je door de knieeen naar elkaar toe te draaien en met holle rug te staan in je beugels. Omdat de singel van een renzadel van elastiek is kun je hier niet met je gewicht aan gaan hangen en krijgen jockey's altijd een zetje. Daarnaast worden steeple races (met hindernissen) gelukkig niet in Nederland gehouden. Toch is het hartstikke leuk om eens een dagje Duindigt te doen, zou ik iedereen aanbevelen!!!!

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 00:29

Nique schreef:
Geen echte renpaarden mensen op deze site blijkbaar...
Juist met een renzadel bokt het paard gewoon onder je door hoor! Ik heb hier zelf jaren op gereden en het draaft alleen heel vervelend maar met galop, wegspringen en alles zit je steviger dan met een dressuur zadel.
Het heen en weer schommelen voorkom je door de knieeen naar elkaar toe te draaien en met holle rug te staan in je beugels. Omdat de singel van een renzadel van elastiek is kun je hier niet met je gewicht aan gaan hangen en krijgen jockey's altijd een zetje.


Nique heeft helemaal gelijk, juist doordat je boven het paard staat als het ware krijg je relatief weinig mee van het gebok, als ze echt heel gek doen kan je (als je tenminste lange benen hebt zoals ik) altijd je beugels nog uitschoppen en je vastklemmen Knipoog
Het is in het begin even zoeken naar je evenwicht maar als je dat eenmaal hebt gevonden is het perfect en een stuk gemakkelijker uitzitten dan met een gewoon zadel.
Superervaren ben ik ook niet maar ik heb een blauwe maandag gewerkt op Duindigt en wel eens paarden uitgereden voor een trainer.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 00:34

Omdat jockeys zo klein zijn?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 07:46

Nee, jockeys zijn klein omdat ze dan minder gewicht in de schaal leggen...

Ooit wel eens een jockey van 1.90m gezien?

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 10:54

Nique schreef:
Geen echte renpaarden mensen op deze site blijkbaar...
Juist met een renzadel bokt het paard gewoon onder je door hoor! Ik heb hier zelf jaren op gereden en het draaft alleen heel vervelend maar met galop, wegspringen en alles zit je steviger dan met een dressuur zadel.
Het heen en weer schommelen voorkom je door de knieeen naar elkaar toe te draaien en met holle rug te staan in je beugels. Omdat de singel van een renzadel van elastiek is kun je hier niet met je gewicht aan gaan hangen en krijgen jockey's altijd een zetje. Daarnaast worden steeple races (met hindernissen) gelukkig niet in Nederland gehouden. Toch is het hartstikke leuk om eens een dagje Duindigt te doen, zou ik iedereen aanbevelen!!!!


Joh, je hebt gelijk, ik heb nog nooit op een bokkende volbloed gezeten, maar ik zie toch regelmatig jockeys ter aarde storten wanneer hun paard bij het opcanteren begint te bokken! Komt dat dan niet omdat de beugels in de ren nog korter zijn dan in de training? Heb jij zelf ook koersen gereden? Afgelopen zondag viel Annet Visser nog van een bokkende Eastern Baby bij het opcanteren, en dat Annet erg goed kan rijden zal niemand in twijfel trekken!

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:57

Cassidy schreef:
Ooit wel eens een jockey van 1.90m gezien?


1.90 niet, maar M. Goddijn komt (of kwam - weet niet of hij nog koerst) toch een heel eind in de richting... Maar hij kan (kon) dan natuurlijk ook niet de laagste gewichten rijden.

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 01:50

Het Engelse Volbloed paard heeft de aderen veel dichter op de huid liggen dan de niet-Volbloedpaarden. Hierdoor zijn ze veel gevoeliger voor temperatuur en dus ook veel temperamentvoller. Daarnaast worden ze vaak natuurlijk ook nog wild gemaakt d.m.v. (combinatie haver en biks)voer en de wedstrijd lust. (andere paarden die rondspringen) Daardoor denk ik dat je hier veel meer ongelukken ziet dan bij andere takken van de paardensport. Ik heb zelf nooit koersen gereden maar wel een tijdje koerspaarden gehad. Ik heb nog een renzadel dus als je in de buurt van Den Haag woont mag je het wel eens lenen om te voelen hoe het zit!

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 09:38

Nique schreef:
Ik heb nog een renzadel dus als je in de buurt van Den Haag woont mag je het wel eens lenen om te voelen hoe het zit!


Ik woon in Den Haag, maar ik kan ook altijd een renzadel van Lex Wolffers lenen, die staat bij ons op stal. Maar of dat nou zo'n succes is op mijn draver Haha! (hoewel ze wel super makkelijk galoppeert - misschien doe ik het toch wel een keer, zal je ze hier eens zien kijken *LOL* )

In ieder geval bedankt voor je aanbod en uitleg!

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 10:14

Ieeee.. denk inderdaad dat het niet echt lekker zit op een draver! Althans als je een draver hebt die galop uit zijn systeem geblokt heeft... zoals ik er heel veel ken die niet meer gewoon in galop kunnen aanspringen. (En mijn renpaarden hadden weer moeite om gewoon te draven hoor....)

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 10:16

De rest viel even weg.... maar de jouw galoppeert dus wel makkelijk dus zou ik het gewoon voor de fun eens proberen met een buitenritje!

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 10:51

is puur om het feit dat een paard veel vrijer kan bewegen als je niet op z'n rug zit, dus in dit geval staat, plus het is geen doen om in het zadeltje(die dingen zijn maar 20 tot 40 cm lang in koersen) te blijven zitten, je vernielt dan niet alleen de rug van het paard, maar ook die van jezelf

misschien is het opgevallen hoe de renzadels lopen, de zweetbladen staan veel verder vooruit waardoor de schoft vij ligt, de zweetbladen zijn zo gemaakt zodat je niet met je knieen over het zadel heen valt wat wel het geval zou zijn met een dressuur, spring of vzh zadel
en dan nog het feit dat de dieren er veel lekkerder door lopen, moet jij je voorstellen dat er bij iedere stap die je neemt iemand op je rug neer komt(hoe je het ook went of keert, het is wel zo) daarom zijn deze zadels gewoon een geweldige uitkomst.

ik moet zeggen dat ze heerlijk zitten op het feit dat ze vrij hard zijn na dan, als je zo kort zit op zo'n klein zadeltje voel je je veel meer 1 met je paard, dan wanneer er een dik dressuur of vzh zadel op ligt

als een paard bokt of steigert oid, dan ga je staan en straft het puur met alles wat je om handen hebt(geeft hem een knal op z'n hals als je een stok bij je hebt, of je hangt um in z'n mond(klinkt zielig maar een volbloed heeft veel te snel zoiets door, wie hij wel en niet in de naai kan nemen, als hij dat eenmaal weet kan je hem net zo goed afvoeren))

plus inderdaad, de eerste paar keer zwabber je enorm op je paard en heb je meer manen vast dan wat ook, maar na ene paar keer oefenen wordt je er heel stabiel op, net fietsen eigenlijk Lachen

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 11:01

promptertje"]
[quote="Nique schreef:
Geen echte renpaarden mensen op deze site blijkbaar...
Juist met een renzadel bokt het paard gewoon onder je door hoor! Ik heb hier zelf jaren op gereden en het draaft alleen heel vervelend maar met galop, wegspringen en alles zit je steviger dan met een dressuur zadel.
Het heen en weer schommelen voorkom je door de knieeen naar elkaar toe te draaien en met holle rug te staan in je beugels. Omdat de singel van een renzadel van elastiek is kun je hier niet met je gewicht aan gaan hangen en krijgen jockey's altijd een zetje. Daarnaast worden steeple races (met hindernissen) gelukkig niet in Nederland gehouden. Toch is het hartstikke leuk om eens een dagje Duindigt te doen, zou ik iedereen aanbevelen!!!!


Joh, je hebt gelijk, ik heb nog nooit op een bokkende volbloed gezeten, maar ik zie toch regelmatig jockeys ter aarde storten wanneer hun paard bij het opcanteren begint te bokken! Komt dat dan niet omdat de beugels in de ren nog korter zijn dan in de training? Heb jij zelf ook koersen gereden? Afgelopen zondag viel Annet Visser nog van een bokkende Eastern Baby bij het opcanteren, en dat Annet erg goed kan rijden zal niemand in twijfel trekken!
[/quote]

visje viel wel heel mooi hoor, boy rende haar voorbij, kevin maar lachen Lachen maaruh op baby turk blijft ze ook niet zitten tijdens trainen hoor, baby turk is gewoon een vreselijk monster hij neemt echt iedereen helemaal in de naai, enige naar wie hij luisterd is pino(de gene die hem voorbracht) die riep ook op het gegeven moment TURRUK! zou sta je stil, en hij stopte ook heel netjes, nee turk is een appart paardje