[AR] welke bodem voor menners?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

welke bodem voor menners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 18:39

Hallo allemaal,

Graag jullie advies/ervaring.
Via de zoekfunctie heb ik al veel gelezen over verschillende soorten bodem. Megatop lijkt een goede.

We hebben woudzand op zand. Eigenlijk altijd goed te rijden, snel droog. Alleen zomers nogal mul. Onder het zadel is het meestal nog wel te doen, maar voor de kar eigenlijk niet. Dan is mijn paard alleen maar aan het trekken en komen we niet meer aan de dressuur toe. En sinds kort hebben we ook een pony voor de kar en die redt het helemaal niet.

Wat is jullie ervaring met bodemverbeteraars voor het mennen? Is megatop daarvoor ook geschikt?

Krips

Re: welke bodem voor menners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:03

Oeh wat een lastige vraag, en aangezien niemand reageert ga ik toch even proberen je te helpen. Ik weet niet wat megatop is. Maar het probleem lijkt me te zitten in het feit dat de bak te snel mul wordt, met 'gewoon' rijden heb je daar natuurlijk ook last van, maar minder. Wat voor wagen gebruik je? Wat een wagen met autobanden is sowieso in de bak een stuk zwaarder. Ik denk dat je sowieso kan proberen te sproeien waardoor het zand veel minder zwaar wordt, in de winter heb je er waarschijnlijk minder last van omdat het dan meer regent. Daarnaast moet je gaan kijken of je een manier kan vinden waarop het minder zwaar wordt, en dan zou ik misschien ook denken aan van die houtsnippers.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 11:34

Megatop bestaat uit houtsnippers.
Ik rij op luchtbanden met een marathonwagen.
Sproeien doe ik wel, maar er valt eigenlijk niet tegenop te sproeien als het droog is (ben erg blij met het beetje regen dat net is gevallen!!) Vandaar dus dat we een bodem verbeteraar willen aan brengen. We lezen zoveel positieve en negatieve dingen over zowel kunststof als hout, dat het nog niet meevalt om te kiezen. We willen het liefst houtsnippers ivm milieuvergunning en ook met eventuele afvoer ooit. Bovendien zijn we bang dat kunststof wegwaait. We wonen op het platte land en hebben altijd wind. Ook al staat er een heg rondom de bak, als het (erg) droog is en waait, zien we het zand de bak uitgaan. We denken dat de houtsnippers dan beter zullen blijven liggen.

We denken er dus aan om houtsnippers door het zand te mengen, in de hoop zo een vastere bodem te krijgen. In de winter gaat het doorgaans wel goed, maar voor de pony zal dat op het zand ook best zwaar kunnen worden, denk ik. Dan omdat het toch wat te nat is.

Onder het zadel kun je gewoon veel meer met een bodem, je kunt veel langer blijven rijden of het nu te droog of te nat is. Met de kar wordt het al snel te zwaar. Lastig..., maar ja, het is ook erg leuk om te mennen *D

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:40

Ik denk dat de houtsnippers ook een oplossing zijn. Bovendien zie je ook steeds vaker een soort van 'papier'achtige houtsnippers, misschien is dat ook de moeite waard om eens te proberen.

En ja, mennen is ssuupppeerr :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 17:06

Ja, mennen is erg leuk!! Ik doe het nu zo'n 8 jaar en mijn huidige paard is super betrouwbaar voor de kar (met vorige paar keer ongeluk gehad). Veel mensen denken dat mennen slecht is voor dressuur onder het zadel. Maar de dag na mijn menles loopt hij onder het zadel juist helemaal top. Het werkt gewoon 2 kanten op geweldig. En voor paard (en mezelf) is het een leuke afwisseling. Het enige jammere is dat ik met mennen weinig op buitenrit kan, want ik ga niet alleen en heb ook nog een zoontje van 3. Dus dat is wat lastiger. Onze pony (of eigenlijk die van ons zoontje) hebben we net laten beleren. Buiten doet hij het super goed (ook zeer verkeersmak), maar in de bak heeft hij het, in ieder geval nu nog, erg zwaar. Is ook een conditiekwestie, met mennen worden toch heel andere spieren gebruikt dan onder het zadel of met longeren.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:32

Verplaatst van VSW naar AR.

(Tevens schopbericht verwijderd.)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:16

Toen ik de bak bij mij aan wilde leggen ben ik ook aan het kijken geweest wat het beste was.
Woudzand leek me de beste optie maar te kostbaar (bak van 30 x 60).
Toplaagmiddelen vond ik ook geen optie. Kunststof niet ivm afvoer evt ooit...
Hout en dergelijke moet je ook regelmatig bij vullen en kan op den duur ook een smurrie geven.

Uiteindelijk heb ik er voor gekozen het te laten spitten (bijna 2 meter diep tot op de scherp-zandlaag). Bij ons in de ondergrond zit geel zand met leem er door.
En ik ben er super tevreden over. Het laat erg goed water door (als de rest van de bakken hier in de buurt blank staan kan ik nog gewoon lekker rijden) en bij droog weer zorgt de leem er voor dat de bovenlaag hard wordt en niet mul. Hiervoor moet er eigenlijk niet teveel onder het zadel gereden worden.

Foto's staan wel in mijn profiel.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 18:09

Ik denk niet dat hier leem in de grond zit. Zou je dat ook kunnen kopen om over het woudzand te doen? Zou dat een goede optie zijn?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 07:25

Bodemverbeteren is echt vakwerk. Het hangt van zoveel zaken af: ondergrond, waterdoorlaatbaarheid, huidige bodem, afwateringsmogelijkheden, etc.
Ik zou zelf een deskundige laten komen om de bodem te beoordelen en een offerte te laten maken. Dan kan je daarna altijd zelf nog beslissen wat je wil laten doen.

WIj wonen op kleigrond (polder) en hebben in de bak grof rivierzand. De bak ligt er bij regenachtig weer bij als het strand bij eb. Super te rijden met de koets. Alleen is het nu zo droog en is er zo weinig water gevallen, dat de bak alleen te rijden is als hij net gesleept is. Nu is hij ook te mul om een fatsoenlijke Z dressuur proef te mennen. Ze moet teveel sleuren aan de koets in de bochten.
Wij trainen nu op het weiland.