vangen?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tetris
Berichten: 5515
Geregistreerd: 04-03-03

vangen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 19:13

heey bokkers!!
ik zit een beetje met een probleempje,,,want kalief staat in de wei met 2 merrie's, en als ik kalief uit de wei wou halen, kwam die niet......
hij ging helemaal showen enzo....
Cool
maar ik heb een UUR (!) hem geprobeerd te vangen, maar het is me niet gelukt... tot dat de boer kwam.
die had me geholpen.
maar dat lukte eerst ook niet,,,,,,,
uit eindelijk, toen alle paarden naar binnen waren, kwam kalief ook maar..
hebben jullie tips om paarden te vangen??
ik heb echt al alles geprobeerd.... snoepjes, met dingen rammelen, (alle paarden komen dan BEHALVE kalief............) .
maar in een andere wei waar geen merries zijn ofzo, dat is ook geen optie.... want kalief had allemaal wondjes doordat hij gebeten word,,, dus:
WIE HEEFT TIPS OM N PAARD TE VANGEN DIE ZICH NIET LAAT VANGEN????
(meestal ben ik daar in m'n eentje, dus is het nog moeilijker...........)
alvast bedankt doeggg kusjes vera
ps: wat is een poll ???

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 19:42

Misschien kun je een emmer met brokken proberen, onderin de emmer leg je dan het halster. Als hij zijn hoofd in de emmer steekt om de brokjes te eten kun jij gauw het halster om zijn hoofd doen.

Ovatie4ever
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: son en breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 20:37

Wij gaan gewoon af en toe met een emmer brokken naar de (jonge) paarden in de wei. Zo'n een keer in de week. Als ze eenmaal weten dat, wanneer je komt er iets te halen valt, staan ze zo bij je. gewoon een tijdje volhouden....ze zijn slim genoeg!
Succes ermee

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 20:50

Wat bij sommige paarden ook geweldig blijkt te werken is quasi onverschillig een appel eten in het land. Beetje rondlopen tot je de aandacht van je paard hebt. Als hij naar je toekomt weglopen, net zolang tot hij van nieuwsgierigheid zo dichtbij komt dat je hem kan pakken. Dan goed belonen!!!!!!
Probeer het 'vangen' tot iets leuks te maken, bijvoorbeeld door hem soms alleen even te aaien en dan weer los te laten..
Hoop dat het werkt, is niet altijd de ideale methode als ze met meerdere paarden op de wei staan, dan heb je meestal net de paarden waar je niet op zit te wachten IN je appel, terwijl jouw paardje daar met staart in de lucht rondjes om heen aan het galopperen is...

Tetris
Berichten: 5515
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 21:22

okee!! ik zal het allemaal wel is proberen!! Haha! bedankt voor de tips!!!! maar het nadeel is , dat kalief het als spelletje doet.... hij is heel vrolijk altijd enzo.... Verward
en het gekke is, hij doet het niet altijd, gewoon als hij zin heeft om iemand te pesten!!! haha! ook wel grappig natuurijk... maar als je daar zelf staat is het minder....
bedankt allemaal he!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 22:09

gewoon altijd wat lekkers mee nemen, komt je paard gewoon graag naar je toe, ik hoef maar te fluiten en hij komt al.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 22:49

Ik kan veel manieren opnoemen waarmee ik sharir probeer te vangen als hij zich niet wilt laten pakken, maar de supertip vind ik zelf: Haal andere paarden en pony's uit de wei!
De meeste paarden vinden het verschrikkelijk om alleen achter te blijven in de wei, en komen dan naar het hek toe of ze alsjeblieft mee mogen Haha!

sprinter
Berichten: 37
Geregistreerd: 24-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 23:55

Wat bij mijn paard altijd werkt, ook als ik de andere paarden niet uit het land wil halen, is doen alsof ik wil dat ze wegloopt. Als ze dat doet, roep ik: "Goedzo, draf! Ga door" en dat blijf ik dan even doen, en ik probeer haar dan ook echt aan het lopen te houden. Als ik merk dat ze er genoeg van begint te krijgen zeg ik dat ze braaf is en roep ik haar bij me om haar te belonen, net zoals ik doe bij het longeren. Dan komt ze eigenlijk altijd. Nou moet ik zeggen dat ze over het algemeen niet moeilijk te pakken is, maar alleen als ze net buiten staat of als er nog veel te eten ligt. Ik weet dus niet of dit bij jouw paard ook werkt.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 00:13

Bij Nuala weet ik het als ze weer eens een grapje flikt, zoals dus opeens weglopen. Ze laat me dan best dichtbij komen en draait zich dan van mij af. Niet op een onderdanige manier, maar op een dominante manier (ik krijg een kont naar me toe) dan ga ik haar dus net zolang hinderen totdat ze naar me toekomt. En dan bedoel ik dus dat ik haar wegjaag. Heel de tijd. Staat ze ergens te grazen, hup weg jij!
Na een tijdje stop ik en loop ik heel onverschillig weg, wie loopt er achter me? Nuala! Is een simpele les NHS eigenlijk.

Maar ik heb nu dus ook 3 shetveulens hier staan, helemaal wild, ieniemienie-klein en dus niks gewend. En dan staan ze nog op 2 hectare land ook. Die krijg ik dus ook niet te pakken..

De bedoeling met het wegjagen van je paard is dat je hem isoleerd. Een paard wat in de natuur buiten de groep komt te staan is zo goed als dood. (roofdieren e.d) dus zal hij al snel weer bij je willen zijn.
Het probleem met die shetjes is dat ze al in een kudde lopen, ik jaag dus de hele kudde weg, en ben dus eigenlijk een soort roofdier... Moeilijk die paarden-psychologie..

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 09:21

Als je in zijn buurt mag komen, niet gelijk zijn hoofd / halster pakken. Maar hem eerst even aaien, pony die ik rijd laat zich ook moeilijk vangen, maar als ik hem eerst aai blijft ie staan. Probeer ik gelijk z'n halster te pakken, rent ie net zo hard weer weg.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 09:35

Als hij in een niet zo grote wei staat kun je dit doen:

Longeerzweep en halstertouw meenemen.
Hem net zolang van je wegjagen tot hij het helemaal zat is.
Hij moet dan van jou: telkens in galop weg, iedere keer weer een andere kant op, JIJ bepaalt wanneer hij weer opnieuw weg moet en welke kant hij op gaat.
Het liefst naar de andere kant waar hij niet op wil... }>

Na flink wat rennen is hij het zat.
Hij ziet dat JIJ bepaalt wat er gebeurt.
Dat JIJ de baas bent.

Zweep neerleggen.
Dan ga je nep-onverschillig schuin langs hem lopen en vooral niet aandacht geven, je concentreert je op 'iets' dat in de wei ligt (bloemetje, grassprietje) bukt om het te pakken en loopt dan terug.
'Toevallig' kom je langs zijn hoofd, halster om en brokje of zo geven zodra het goed zit.
Dan de wei uit, en zodra hij op de poetsplek staat pas weer iets 'speciaals' geven, bijv. wat hooi of een appel.

Nadat je een aantal keren je paard op deze manier van je weg gejaagd hebt, en duidelijk maakte dat JIJ bepaalt wat in de wei gebeurt (ook al kun je hem dan niet laten halthouden, je kunt hem wel laten rennen en moe laten worden! }> )...
Na een paar keer krijgt hij het door en wordt steeds eerder rustiger tijdens het wegrennen, is wat moeilijker weg te jagen en kun je eerder 'hem gaan pakken door eerst onverschillig te zijn, toevallig langs te lopen zonder zweep, hij is al blij dat hij niet weg hoeft te rennen en hup pak hem!'

Zoiets werkte bij mij wel goed. Heel veel sterkte! Knipoog

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 14:10

Ik weet niet of hij snel jaloers is, of nieuwsgierig. Maar als hij jaloers is, vraag dan aan de eigenaar van een ander paard in de wei of je daar een stuk mee mag lopen in de wei. Het liefst nog de leidende merrie, je paardje zal daar sneller de neiging hebben achter aan te lopen. Niet zodra hij er achter aan loopt meteen pakken, laat hem maar een stuk achter jullie aan lopen. Ook wil het wel eens helpen gewoon totaal andere dingen in de wei te gaan doed, bijvoorbeeld een potje badminton in de wei. Vaak help het vooral niet erachter aan te gaan, en helemaal gericht te zijn op het vangen. Loop anders met rondjes ernaar toe, dus niet in een rechte lijn. Ga dus je eigen dingen doen, en je komt dan 'toevallig' je paard tegen, dan aai je hem een keer, ect. Suc6.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 14:16

Thank god komen die van mij blij hinnikend naar me toe! *LOL*

Wat Dorine zegt, helpt wel.
Als ik een paard een keer niet kon vangen, nou dan paste ik dat ook toe, binnen no time gaan ze tóch maar liever meteen naar je toe wanneer je aan komt. Knipoog

Tetris
Berichten: 5515
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 16:38

SharirBobby schreef:
Ik kan veel manieren opnoemen waarmee ik sharir probeer te vangen als hij zich niet wilt laten pakken, maar de supertip vind ik zelf: Haal andere paarden en pony's uit de wei!
De meeste paarden vinden het verschrikkelijk om alleen achter te blijven in de wei, en komen dan naar het hek toe of ze alsjeblieft mee mogen Haha!

jaaa, dat werkt inderdaad het beste!!!
vandaag kwam ik weer bij kalief, en hij liet zich dus weer niet vangen....
toen heb ik meteen de 2 merries gepakt en naar binnen gezet, en kalief liep er gewoon achteraan en liet zich toen gewoon vangen!!!
tnxxx

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 18:00

dorine, esme en sprinter houden het principe aan van de join-up, wat dan vooral werkt als hij alleen is. maar inderdaad als hij met anderen is kan je makkelijker de rest eruit halen Lachen

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 13:48

sprinter zegt:net zoals bij het longeren.
Alleen sprinter snapt niet hoe je moet longeren, want ze tuigen de pony/het paard net zo lang af met een zweep tot hij van angst niet meer durft naar ze toe te komen of weg te rennen.
On-topic:
Het join-up idee werkt inderdaad beter als hij alleen is. Wat bij onze pony's nog wel eens helpt is een ander paard te pakken. Je loopt dan naar degene die je echt wilt hebben (dus kalief) en pakt hem bij het halster. Bij ons werkt dit soms wel en soms niet, de ene keer trappen ze erin de andere keer niet. Maar dan kan je alsnog de anderen eruit halen.

Tetris
Berichten: 5515
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 15:04

okee!!! dank jullie wel!!!!! Haha!:D:D:D

beppe
Berichten: 46
Geregistreerd: 06-10-02
Woonplaats: fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 17:42

hallo de paarden uit het weiland halen is leuk maar wanneer hij met 10 andere paarden staat ben je wel even bezig vroeger had ik een pony die zich ook niet vangen daar heb ik een 5 meter dik touw aan gehangen een die een gehele dag laten hangen .een paar keer per dag leip ik dan het land in met wat lekkers een ging dan op het touw staan tot dat hij bij mij kwam en dan ging ik weer weg dat twee dagen vol houden en toen was het over geen probleem meer gehad.succes

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 17:47

Wat Dorine zegt lijkt me wel een goede methode. Was ik zelf nooit opgekomen. Haha! Maar paarden horen jij als leider te zien en horen naar je toe te komen en weg te lopen wanneer jij het zegt.

Verder misschien een kleine tip: haal je paardje ook eens uit het land om te poetsen of iets anders. Niet alleen uit het land halen als hij moet werken. (ik weet niet of dit het geval is hoor Lachen )

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 19:04

Wat Dorine zegt helpt wel
Ik heb op ponykamp is een 2 en een half uur achter een pony aangelopen maar ze kwam uit eindelijk wel.Maar of je daar steeds zin in hebt is een 2e Tong uitsteken.
Wat ben ik blij dat laine nooit moeilijk doet.Lachen.Als ik roep kijkt ze eerst...en als ze dan zeker weet dat ik haar moet hebben komt ze naar me toe wandelen Lovers

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 22:53

Ik zit met hetzelfde probleem. Mander wacht net zo lang tot ik erg dichtbij ben en speert dan weg. De join-up methode van Dorine zou een leuke zijn, maar dan moet eerst de rest van de groep weg en dan begint het grootste probleem. Mander dendert dan gewoon door alle hekken, draden en palen heen om maar met de groep mee te kunnen.

Hoe zou ik zo'n rampgeval kunnen vangen? Brokjes lukt meestal wel, maar dan heb ik gelijk de hele groep om me heen die vervolgens gaan staan klieren omdat ze ook wat lekkers willen!

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 20:26

De methode van dorine werkt inderdaad, maar dat duurt bij mij altijd een stuk langer.
Een tijdje geleden was het zo raar, hij wilde steeds niet komen, dus ik liet hem inderdaad ook steeds lopen, werd een beetje sacho van dat ie niet kwam dus ik dacht lopen zal je als je dat zo graag wilt Haha!
En toen opeens bleef hij staan en toen kon ik hem pakken Haha! Was alleen al een halfuur verder ofzo, als het geen uur was Slapen
Ik wordt er zo sacho van als hij zich niet laat pakken en je bent een tijd bezig pff hebben jullie dat nou ook?

Tetris
Berichten: 5515
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-03 21:23

beppe schreef:
daar heb ik een 5 meter dik touw aan gehangen een die een gehele dag laten hangen

waar heb je een touw aan gehangen?????

Tetris
Berichten: 5515
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-03 21:29

jaa... ik word er ook wel sacho van ja...... maar bij mij is het enigste dat helpt: de andere 2 paarden binnen zetten, en kalief loopt gewoon mee en kan ik hem binnen gewoon pakken!!!!!:D
ik heb de methode van dorine nog nooit geprobeerd, maar dat lijkt me zo lang duren, en als ik m ook kan pakken als de rest van de paarden naar binnen gaat, dan is dat helemaal makkelijk!!!

beppe
Berichten: 46
Geregistreerd: 06-10-02
Woonplaats: fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 12:06

hallo ik heb dat touw gewoon aan haar halster gedaan haar daar een paar dagen mee laten lopen af en toe het land uit halen wat lekkers geven en weer terug zetten dit werkte perfect .