vraag over rangorde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ingrid2
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Delft

vraag over rangorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-03 13:11

wie heeft daar verstand van / kijk op? Het is namelijk zo dat mijn fjord altijd het onderspit moet delven bij elk paard waar hij mee los staat of in het weiland mee loopt. Ze vallen hem aan, trappen etc. en hij doet weinig tot niks terug. In het begin lijkt het vaak goed te gaan, dan staan ze schoffie te krabbelen, maar na een tijd wordt hij weggejaagd. Ik heb het al met verschillende paarden geprobeerd en ze reageren (bijna) allemaal hetzelfde op hem. Hij weet dan volgens mij wel snel zijn plek en dan gaat het verder wel, maar ik vraag me af hoe het komt dat dit zelfde patroon in combinatie met verschillende paarden steeds terugkomt? Zou hij heel onderdanig zijn ofzo?
Verward


ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 13:13

Ja, ik denk dat hij idd erg onderdanig is. Misschien staat er bij jou op stal nog een ander paardje wat niet altijd de baas hoeft te zijn ? Dan wordt hij iig niet meer zo in elkaar geslagen. Wel zielig hoor. Verdrietig

~Turbohoof Solutions ~

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 13:15

Waarschijnlijk is jouw paard gewoon een Omega (de laagste in rang) dat is voor ons misschien niet zo direct te zien, maar paarden/dieren lezen de kleinste dingen van elkaar af door middel van hun lichaamstaal.
Ik zou het moeten zien om er echt wat van te kunnen zeggen, is altijd moeilijk vanachter een scherm, maar als dit al bij zoveel paarden gebeurd...
Maar komt hij dan ook in een "nieuwe" groep? want dat is natuurlijk ook bepalend, het beste kan je hem met wat paarden buiten zetten die op dat moment ook voor het eerst de wei op gaan met elkaar, dus niet met een bestaande groep, heb je al een onderdanig paard is hij dan natuurlijk gelijk het haasje..
En zijn er ook daadwerkelijk verwondingen, wordt hij door het land gejaagd of staat hij gewoon op een bepaalde afstand van de groep?

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Ingrid2
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-03 13:23

Hij heeft wel eens wat (oppervlakkige) wonden opgelopen(haalde hem soms dagelijks met wondjes uit het land..) en hij werd vorig jaar ook regelmatig door het land heen gejaagd en dan stond hij op een afstandje. Hij heeft ook weleens bij een paard gelopen die hem in bescherming nam als er een ander paard aan kwam, maar op het laatst deed dat paard dat niet meer. En het zielige vind ik dat hij altijd heel enthousiast is als hij een ander paard ziet en er dan heel blij naar toe loopt en dan vervolgens meteen de wind van voren krijgt. En weet iemand of een paard dat laag in de rangorde staat in ''de paardenwereld'' ook onderdanig(er ) is naar mensen of kan je die vergelijking niet trekken?

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 13:35

Chester (3 jarige Shire) wordt ook echt al-tijd weggejaagd en getrapt e.d.
Echt heel sneu, en hij doet ook niets terug!
Voorheen stond hij altijd in een paddock met 3 andere pony's, en die moesten hem ook altijd hebben...
Nu staat hij sinds kort op een groot stuk land met 2 pony's. Ook door hun werd hij telkens weggejaagd.
Nu staat Pompidou, mijn KWPN merrie erbij, en die zijn echt dikke maatjes!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 15:09

Ingrid2 schreef:
Hij heeft wel eens wat (oppervlakkige) wonden opgelopen(haalde hem soms dagelijks met wondjes uit het land..) en hij werd vorig jaar ook regelmatig door het land heen gejaagd en dan stond hij op een afstandje. Hij heeft ook weleens bij een paard gelopen die hem in bescherming nam als er een ander paard aan kwam, maar op het laatst deed dat paard dat niet meer. En het zielige vind ik dat hij altijd heel enthousiast is als hij een ander paard ziet en er dan heel blij naar toe loopt en dan vervolgens meteen de wind van voren krijgt. En weet iemand of een paard dat laag in de rangorde staat in ''de paardenwereld'' ook onderdanig(er ) is naar mensen of kan je die vergelijking niet trekken?


Ok schrammen, maar das niet echt heel erg toch? komt de rust wel weer terug als hij eenmaal "alleen" staat?
Tis jammer maar als er verder nix gebeurd zou ik niet al te vaak wisselen, dus als hij eenmaal "gewend" is binnen een bepaalde groep hem daar ook mee laten staan, ook al staat hij alleen en wordt hij af en toe weggejaagd, of je moet daadwerkelijk merken dat hij het echt niet fijn vindt en er uit wil... dan kan je hem beter alleen zetten.
Er staan bij ons ook paarden altijd alleen, die staan ten alle tijden buiten de groep, tja zo werkt dat nou eenmaal.
Of een paard dan laag in rangorde staat bij zijn soortgenoten ook naar mensen onderdanig is? daar durf ik niet al te veel over te zeggen, maar een paard wat een dominant karakter heeft zal m.i. ook eerder dominant zijn t.o.v. zijn eigenaar, hij zal die eerder uitdagen lijkt mij...

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 15:30

mijn paarden lopen in een koppel van ong 9 paarden.

1 ervan is een 27 jarige ijslander die ook enorm onderdanig is.
Het heeft niets met haar leeftijd te maken want ze is altijd al zo geweest.
Vooral met voeren merk je het heel erg dan staat ze altijd te wachten tot ze er een keertje bij kan.
We voeren dus altijd in vele hoopjes.
We hebben ook enorme bazige paarden, waaronder een fjordenmerrie(nu de leider) en onder de fjord staat mijn haflinger(ruin).

Ik denk dat een vast koppel heel belangrijk voor jou paard is zodat ze weet waar ze staat .
Overigens staat de ijslandse merrie gewoon midden in de kudde en soms ook naast andere.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 15:34

Zoal je in het mensen leven "seuten" hebt zo heb je die ook bij paarden.
Een seut wordt heel vaak (al is het niet altijd) ergens onderaan een groep geplaatst (moet het eigenlijk niet uitleggen je kent het wel) Voor een paard zien alle mensen er hetzelfde uit , net zoals wij niet aan een paard kunnen zien of het een seut is.

Je paard is in de ogen van de anderen een rosse met sproeten en een bril Nerd

Ik bedoel er overigens niet slechts mee , heb niets tegen seuten en brillen. Maar het is maar ter voorbeeld hé Knipoog

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 16:16

Het enige dat kan helpen, is gewoon in de kudde laten staan. Dan leert ie vanzelf wel eens dat ie wel eens kan terug meppen. Vooral als er daarna weer een vreemd paard bij komt, dan is de kans groot dat die onderaan de rangorde komt te staan.

Het enige hoe je het kan veranderen is het paard de KANS geven om zijn eigen sociale gedrag te ontwikkelen.

Let wel op dat ie voer genoeg krijgt, en dat er geen echte ongelukken gebeuren. Maar wat schrammen is echt nog niet erg hoor.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 16:27

wat ik weleens heb gelezen is dat je de baas van de groep samen met het ondergeschikte paard een poos met elkaar in de wei moet laten staan. Als ze dan weer terug in de kudde komen neemt de leider het ondergeschikte paard vaak in bescherming, waardoor hij niet meer zoveel door andere paarden gepest wordt. Of dit ook echt werkt weet ik niet, maar ik zou zeggen probeer het eens uit! Haha!

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 16:29

Als mijn paard met anderen in de wei loopt, gaat ze er een stuk bij vandaan staan. Maar als de anderen bij haar in de buurt komen jaagt ze ze wel degelijk weg, ook het paard wat voor zover ik weet de leider is schopt ze gewoon bij haar vandaan, waarna hij afdruipt. Hoe zou zij in de rangorde staan dan?

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 17:12

Ik denk dat jou paard juist de baas is! Mijn paard is ook de baas en alle anderen blijven bij haar uit de buurt. Als er een te dicht bij komt trekt ze meteen een lelijke bek of gooit haar kont naar het paard toe. Slaan doet ze niet zo snel, maar dat ligt gewoon aan haar aard. Als het nodig zal ze heus wel slaan. Dus je hebt gewoon een baasje!! Haha!

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 17:45

Bedankt, weet ik dat ook weer. Haha! Ik twijfelde eraan of ze de baas was omdat ze zich helemaal niet met de anderen bemoeide, maar als je het zo steld, denk ik niet dat ze als ze niet de baas was, niet alle anderen weg zou jagen. Haha!

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 22:45

Net als anderen al zeggen: gewoon erbij laten staan.
Bij Sharir in de wei zijn veel wisselingen geweest van paarden en pony's en ik wil niet zeggen dat ik verstand heb van rangorde, maar ik heb wel het nodige gezien.

Ruinen zijn over het algemeen onder de merries. Sharir bijv. nu loopt met een merrie, en hij wordt altijd weggejaagd zodra er ander eten dan gras in de buurt is *zucht* (wij moeten altijd wachten tot hij z'n eten op heeft, en dat meisje van die merrie dumpt haar eten en gaat weg, want haar pony jaagd die van ons toch wel weg).

Eén zomer kwam er een 3 jarige fjorden ruin bij ons op de wei, en die was nogal eigenwijs. De andere paarden 'wezen hem op z'n plek', maar hij verzette zich steeds, hij wilde de baas zijn en bleef pogingen doen om de andere onder zich te krijgen. Gevolg: hij werd op het laatst door alle paarden in een hoek gedreven en helemaal in elkaar getrapt, de veearts erbij gehaald en hij was dus echt helemaal bont en blauw, heeft een paar dagen in z'n stal gelegen
Maar ik moet zeggen dat hij er z'n lesje wel van heeft geleerd... al ging het wel op een trieste manier Verdrietig
Nu komt ie nog elke zomer in de wei en is er niets meer aan de hand tussen de paarden onderling.

Meestal lossen problemen tussen paarden zich vanzelf wel op, sommige worden nooit vriendjes, maar die blijven dan wel bij elkaar uit de buurt.

Ik heb het nog nooit meegemaakt dat het écht niet ging na verloop van tijd, maar het schijnt wel zo te kunnen zijn dat 2 paarden zo'n hekel aan elkaar hebben dat je ze echt moet scheiden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: rocky_1995 en 137 bezoekers