Wei schoonhouden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

melanie_h

Wei schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 21:07

Wat mij opvalt de laatste tijd is overal waar ik langs kom waar paarden in de wei staan dat de weien allemaal harstikke vol stront liggen.
Ik ga ieder avond met een emmertje of kruiwagentje rond en haal alle poeprtjes eruit.
Ik was dit laatst aan het vertellen en men keek mij toen zo raar aan. Kreeg echt antwoorden van Ruim jij de poep op dat doen wij nooit!
Ikzelf vind het zo ontzettend smerig als die hele weien vol stront liggen en de paarden er maar tussendoor moeten grazen>

Nu is mijn vraag laten jullie het liggen of ruimen jullie het op?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:10

Ik maak of elke dag de wei schoon of 1 keer in de 2 dagen, net wat me uitkomt. Zelfs al heb ik geen tijd ik kan niet tegen die smerigheid in de wei, bah!
Mijn paarden staan dan ook het hele jaar 24/7 buiten dus moet ik het wel bijhouden anders wordt het een grote zooi, maar anders zou ik het ook doen. Het kijkt smerig en onverzorgd en dat is het ook..

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:11

Ik ruim het elke avond op :j Ik heb al niet zulke grote weilanden dus ben er erg zuinig op. Vind het trouwens ook geen gezicht als er overal van die mestballen liggen.
Laatst bijgewerkt door Remy op 11-06-09 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:11

Wij laten het liggen, maar onze paarden verweiden we iedere maand. De boer sleept als de paarden weg zijn het 'vieze' land. Een paar regenbuien en het land is weer schoon.
Wel hebben we natuurlijk een strak ontwormingsschema, om zo min mogelijk parasieten in de mest te hebben.

Maar als mijn paarden een hele zomer op hetzelfde stuk zouden staan, zou ik het zeker schoon maken.

BertBaley

Re: Wei schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:12

Ik ruim het elke dag op.
Mijn weiland wordt verzorgt als een golfbaan :')

Dus bij mij zal je bijna nooit wat zien liggen!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:13

soofenflo schreef:
Wij laten het liggen, maar onze paarden verweiden we iedere maand. De boer sleept als de paarden weg zijn het 'vieze' land. Een paar regenbuien en het land is weer schoon.

Maar dan krijg je toch hartstikke zure grond als je die mest in het land laat trekken?

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:14

Ik lach me dood om de meeste miepen die elke dag de stront eruit halen, binnen 10 jaar bestaat het 'weiland' uit mos en onkruid, want juist die types hebben vaak het bemesten niet begrepen :+

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:15

Ook ik ben zo iemand die minstens 5x per week de wei uitmest. Ook ik krijg vaak de reactie van : staan ze eindelijk lekker in het land en heb je er niet zoveel werk aan , ga jij ze nog iedere dag uitmesten.Ik vind het ook belangrijk om de wei schoon te houden, ook beter om wormbesmetting te verminderen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:16

Ik haal het er ook regelmatig uit. Alleen op het laatst laat ik het vaak liggen, dan moet de weide ook weer gesleept worden dus dat kan in 1 moeite door.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:17

roest schreef:
Ik lach me dood om de meeste miepen die elke dag de stront eruit halen, binnen 10 jaar bestaat het 'weiland' uit mos en onkruid, want juist die types hebben vaak het bemesten niet begrepen :+

Zo, jij bent vriendelijk :roll:

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:18

roest schreef:

Leuke opmerking, maar niet helemaal waar.

Wij hebben nu 10 jaar de wei. Ze staan hier 24/7 op. Het zijn 2 weien en elke dag word de mest eruit gehaald en we krijgen elk jaar beter gras. Toen we hier 10 jaar geleden begonnen was het puur en alleen onkruid omdat er ruim 60 jaar niets mee gedaan was...

Niet helemaal waar dus.

[edit] voorbeeldfoto http://www.mijnalbum.nl/Foto-RYOBTARI.jpg
Laatst bijgewerkt door LovingTweety op 11-06-09 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:19

wij doen het ongeveer 2x per week..staan met 2 paarden in een klein landje..verhuizen volgende week naar een groter land..ook dan doen we het denk ik minimaal 1x per week..
mensen houden ook niet van hun poep tussen het eten :+

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 21:20

roest schreef:

Dus jij beweert dus dat iedereen die netjes zijn wei schoonhoud niet weet hoe hij zijn wei moet onderhouden 8)7

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:21

wij mesten elke dag de wei schoon, er staan 7 paarden op
de wei is mooi groen en glad van gras en er lopen ook schapen.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:23

LovingTweety schreef:
roest schreef:

Leuke opmerking, maar niet helemaal waar.

Wij hebben nu 10 jaar de wei. Ze staan hier 24/7 op. Het zijn 2 weien en elke dag word de mest eruit gehaald en we krijgen elk jaar beter gras. Toen we hier 10 jaar geleden begonnen was het puur en alleen onkruid omdat er ruim 60 jaar niets mee gedaan was...

Niet helemaal waar dus.

[edit] voorbeeldfoto http://www.mijnalbum.nl/Foto-RYOBTARI.jpg

Niet altijd nee, ik haal het er ook uit, om het te composteren, en dan gaat het weer terug.
maar als het alleen onkruid was, en jij zou er niets aan gedaan hebben, dan zou het nu nog steeds onkruid zijn, dus iets klopt hier niet. Gras komt niet aanwaaien.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:23

roest schreef:

Ik snap je niet helemaal, maar mijn weiland wordt gewoon goed gemest/gesproeid/elke week gemaaid.
En dat vind ik vele malen netter, als die kale weilanden waar het helemaal vol met onkruid staan en vol met stront liggen!

Edit: Nog een fotootje erbij gedaan van minimaal 2 jaar geleden:

http://i124.photobucket.com/albums/p30/ ... uwewei.jpg
Laatst bijgewerkt door BertBaley op 11-06-09 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:25

ik doe het zelf niet maar onze pony's worden straks op een ander land gezet als dat land gemaaid is ;)

vind het wel goed dat mensen hun weiland schoonmaken maar zelf doe ik het niet ;)

LovingTweety

Klopt, er gaat graszaad en water in. Verder niets. Geen mest.
10 jaar terug is al het onkruid eruit gehaald en nooit meer teruggekomen.

mooney1

bij ons word het 2 keer per dag weggehaald!!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:29

Sjonge, ik heb wel wat wakker geschut, ik had het over de meeste, niet over iedereen.
Feitelijk ga ik niet in op het wel of niet verwijderen van de mest uit het land, maar om de bemesting zelf.
De meeste paarden staan op slechte weide, gras wat er toevallig stond of van dat heerlijke geile koeiengras. Laat staan dat er elke 2 jaar bijgezaaid wordt etc.
Afhankelijk van de grondsoort krijg je hier verschillende reacties op (bij ons dus mos en onkruid) oftewel verarming van de bodem.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:31

roest schreef:
Sjonge, ik heb wel wat wakker geschut

Niet zo verwonderlijk als je zo'n opmerking maakt die later anders bedoeld (en off topic) blijkt te zijn.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:33

ik weet het, ben een ramp op papier :o

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:35

roest schreef:
Ik lach me dood om de meeste miepen die elke dag de stront eruit halen, binnen 10 jaar bestaat het 'weiland' uit mos en onkruid, want juist die types hebben vaak het bemesten niet begrepen

Tjonge , jij bent er blijkbaar wel erg van overtuigd dat je de wijsheid in pacht hebt he ? Alsof mest uit je wei opruimen ook maar iets met een bemestingsplan of beweidingsschema te maken heeft. Mest scheppen wordt je niet dommer van hoor , op deze manier mensen afkatten en vooroordelen hebben geeft eerder te denken . Laat iedereen een beetje in z'n waarde

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:36

afkatten? ik ga al

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:37

Hier wordt ook alle mest dagelijks weggehaald. Zo grazen ze het veel netter op en hoeven ze niet naast hun drollen te eten, minder kans op wormbesmetting en vind het veel schoner staan. Zowel voor de paarden, als voor onszelf als we er tussendoor moeten lopen.

Hier wordt ook bemest, 1 a 2 x per jaar met drijfmest, evt. aangevuld met kunstmest.
Ik maai de lange pollen die echt niet meer gegeten worden na met de maaimachine.