Bevallen met hoefijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Baileys

Berichten: 544
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Koudekerke

Bevallen met hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 21:09

Moeten tegen het einde van de dracht de hoefijzers verwijderd worden? Zoja, waarom dan? Kan ze het veulen anders verwonden ofzo? Verward
Heb al van verschillende kanten gehoord dat dat verstandig is maar niemand kan precies zeggen waarom.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 21:12

een paard is heel gevoelig in zijn hoeve. Als je bijvoorbeeld in een plas gaat staan met je paard gaat hij graven om te kijken hoe diep het is en hoe vast de grond is. Ook zorgt het ervoor dat een merrie nooit op haar eigen veulentje gaat staan. er zitten dus heel veel gevoelszenuwen ind e hoeven als je de ijzers er onderlaat zitten is de merrie een heel stuk gevoel kwijt waardoor de kans op verwondingen bij het veulen groter is.

Baileys

Berichten: 544
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Koudekerke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 21:18

Kijk, aan zo'n antwoord heb ik tenminste wat.
Bedankt!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 21:59

Gevoelszenuwen in de hoeven?
Dat kan toch helemaal niet, dan zou bekappen wel erg pijnlijk zijn!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 23:21

heb je de onderkant van een hoef weleens van dichtbij bekeken Colin? Knipoog (ik weet t antwoord heus wel hoor Knipoog ) De rand word bekapt, binnenin waar het hoefmechanisme werkt zitten ook gevoelszenuwen..

*denk ik, maar wie ben ik...*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 23:57

Het is echt zo Colin...kijk, Nagels kunnen bij ons ook geknipt worden, dat doet niet zeer. Maar je hebt donders goed door als je nagel ergens tegenaan stoot....

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 06:54

En wat dan bij een kreupelheids onderzoek?
Dan knijpt de veearts met zo'n tang om te kijken of het pijnlijk is. Geloof er dus niks van dat die hoeven zo gevoelig zijn.
Wat wel is, is dat een trap of zo minder hard aankomt, omdat een veulen nogal teer is Maar je moet toch wel een lompe merrie hebben wil ze op het veulen gaan staan hoor.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 07:26

Gebeurt anders vaak genoeg...en ik heb Rejoice ook een keertje haar been zien neerzetten waar Glory's been lag. Het is dat Glory hem wegtrok, anders had er wel wat gebeurd. Het velletje lag er af...dus ja...het gebeurt weleens...

Ik hield in ieder geval mijn hart vast dat die twee samen in een box stonden....

Baileys

Berichten: 544
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Koudekerke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-03 21:41

Nou is die van mij ook tamelijk lomp, hoor.
Toch maar beter er af halen dan.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 01:22

Altijd eraf de ijzers voor het veulenen! De merrie kan donders goed voelen met haar voet als ze bijvoorbeeld op haar veulen gaat staan! Met ijzers voelen ze niks!