Please help.......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Please help.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 11:06

Beste Medebokkers,
Ik heb even jullie hulp nodig. Dinsdagavond was de hoefsmid bij mij om mijn paardjes te bekappen. Nu moest er ook een paardje van twee bekapt worden. Het paardje zelf is nog niet veel in handen geweest. Het uitkrabben van de hoefjes gaat goed maar het bekappen was een groot drama. Hij denkt er onderuit te kunnen komen door te gaan steigeren. We zijn er dinsdag mee gestopt omdat het ontzettend rotweer was en we ons niet prettig voelde in zijn box. Nu komt de hoefsmid zaterdag terug om het paardje te bekappen. Nou had hij het erover om hem goed vast te zetten en misschien een been vastzetten (wat hij hier precies mee bedoelde weet ik eigenlijk niet). Maar heeft iemand nog andere tips???
Ik ben altijd bang dat ze in dit soort gevallen te hard met het beestje om gaan en dat hij het dan nooit leuk gaat vinden. Zelf dacht ik al om voordat het moet gaan gebeuren hem even lekker moe te maken. Maar ik hoop dat er iemand is die me meer tips kan even.


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:09

Ik zou meteen een andere smid gaan zoeken. Dit moet je met rust op proberen te lossen, niet met het opbinden van een been.
Stel je voor: Jij bent heel bang in het donker, iemand vind dat onzin en zet je op een stoel, bind je vast en laat je mooi even aansudderen terwijl het pikkepikkedonker is. Daar hou je beslist een trauma aan over.

Je smid moet aanvoelen dat dit paard nog jong is en geen ervaring met bekappen heeft. De smid neemt het belangrijkste vluchtmiddel van je paard weg, nl. zijn benen. Dat moet de eerste keer een hele ingrijpende gebeurtenis zijn en dan moet je geen benen opbinden.

Toos paardloos

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 11:50

Ik ben het helemaal met je eens. Maar hoe pak je dat dan ook???

Het paardje is nu 2 jaar en is al eerder bekapt. De vorige eigenaar gaf aan dat hij met zijn voorbenen (qua bekappen) problemen heeft. Hij is netjes om de 8 weken bekapt dus hij moet minimaal al 6 keer zijn bekapt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 12:00

Ik fluister altijd in hun oor " luister, er zijn twee mensen in je leven waar je geen ruzie mee moet maken en dat ben ik en de hoefsmit" Werkt altijd. Nee gekheid natuurlijk (maar het is wel zo) Ik zou het met zijn drieen doen. Een die het diertje vast heeft en kalmeert, de hoefsmit die zijn werk doet en een handige derde man die gewicht bepaald. Je hebt namelijk hele makkelijke truukjes om gewicht van paarden te verplaatsen. Trek de staart naar rechts en het gewicht achter gaat ook naar rechts. Dat soort dingetjes. Mocht het zo niet lukken dan zou ik gewoon een praam pakken.

Elles_Vrijenesse
Berichten: 56
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 12:09

Ik denk dat het wel een beetje je eigen fout is, omdat je een tweejarige natuurlijk wel al wat kan leren, wat betreft voetjes geven en het dan bijvoorbeeld wat langer vasthouden en een beetje rommelen met je hoevenkrabber.
Verder zou het kunnen helpen om voor een keertje een praam om te doen. Hierbij maakt hij bepaalde stoffen aan, waardoor die een beetje "high" wordt.

Maar wat betreft het steigeren. Dit hoef je echt niet te pikken. Dit mag die gewoon niet! Daarvoor mag je hem best wel een keertje harder aanpakken. Maar ieder hierover zijn eigen mening.

"De kracht van een vlieg is genoeg om een paard zijn staart te laten bewegen..."

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 12:36

Ik denk dat je gewoon veel moet oefenen. Een been opbinden vind ik ook niets, krijgt het paardje geen vertrouwen van in de HS.
Wel ben ik het met Elles-Vrijenesse eens dat je niet alles moet pikken, en ook best mag straffen als hij begint te steigeren.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:12

Mijn paard is als de dood voor de hoefsmid.
Als die aan komt lopen gaan zijn ogen alle kanten op, begint ze te snuiven en te dribbelen.
Ik heb haar pas sinds 4 maanden en heb geen flauw idee wat er hiervoor met haar gebeurt is.

Door een praam schiet ze heen, dus nu gaan we het proberen met Sedalin.
En we hopen dat dat werkt.
Misschien ook wat voor jouw paardje?

Hard aanpakken is ook ok als ze gewoon loopt te klieren, als je paard bang is denk ik dat je met hard aanpakken nog meer angst bereikt dan dat je hem een paar keer verdoofd zodat ze door krijgen dat het echt niet eng is.

En normaal is het ook wel de volhouder wint...maar mijn hoefdsmid wou niet meer door de hele stal heen geschopt en gegooit worden Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:14

PS: Ik heb ook weleens gehoort dat het met sommige hoefsmids gewoon niet klikt.
En een voet vastbinden vindt ik nou niet echt rustgevend....daarbij heb ik paarden gezien die met een hoef vast nog van de grond afkomen.

Misschien dus een andere hoefsmid of ook eens sedalin proberen?
We gaan het zelf vrijdag voor het eerst proberen dus dan weet ik of het echt werkt, maar het moet goed spul zijn.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:17

Mag ik misschien vragen welke hoefsmid je hebt??

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 13:20

Ik heb het paardje nu ruim drie weken en heb echt vaak (niet elke dag) zijn hoefjes gedaan. Puur om het hem te leren (want geloof me er viel niets uit te halen....hihi).

Zelf vind ik ook dat hij gestraft mag worden wanneer hij steigerd, dit mag gewoon niet. Want in het begin probeerde hij het wel vaker, maar dat is weer een ander verhaal. Het is een snelle leerling want dat soort streken heeft hij nu niet meer. Alleen het verhaal hoefsmid hebben we nog niet meegemaakt. En ik moet ook eerlijk zeggen dat ik dit nog niet aan de hand heb gehad.....

tibetaan

Berichten: 67
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:22

Mijn paard heeft vanochtend om 7 uur (ja erg vroeg op voor mij dus) voor het eerst hoefijzers gekregen. Hij vond alleen het sissen een raar en angstig geluid maar onze hoefsmid is precies goed. Hij probeert het met rust en praten op te lossen maar als Goa probeert weg te steigeren verheft hij wel zijn stem. Een vriendin bij ons op stal had vanochtend Rescuespray mee, haar paard vindt de hoefsmid ook heel eng. Het schijnt homeopatisch te zijn. Bij hem werkt het direct, je sprayed een beetje in zijn mond en wordt dan rustig. Dit vind ik wel iets wat je pas moet doen als het echt niet gaat. Succes!!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:22

wij hebben een veulen, die nooit onder de mensen was gekomen, toen we hem kochten. Zijn hoefjes stonden helemaal achterover. De smid heeft een poging gedaan zijn hoefjes te doen, maar hij sloeg steeds achterover (trok mij zelfs helemaal mee!). Uiteindelijk zijn we er maar mee gestopt en hebben de DA een verdoving laten geven (zelfs sedalin wertke nml niet). Nu oefenen we regelmatig met voetje geven, en voorlopig laten we hem eerst maar verdoven als de smid er is om verdere trauma te voorkomen...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:25

Eerst moet je weten of het angstig of dwarsigheid is...

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 13:38

Citaat:
Eerst moet je weten of het angstig of dwarsigheid is...


Dat vind ik moeilijk om te zeggen. Hij is namelijk helemaal niet bang aangelegen. Maar er zit ook geen kwaad bij....
Als hij ook steigerd slaat hij niet gericht.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:42

Mag een (andere) man wel zijn voetjesop tillen, of is het gewoon dat hij iets tegen mannen heeft.
Toen ik met Regina begon, hoefde ik er ook echt niet aan te denken om een voetje opte tillen, ze begon ook te steigeren. Bij de hoefsmid kreeg ze sedalin en een praam om (heb ik achteraf gehoord). Nu tilt ze bij mij haar volgende been al op als ik de eerste neer zet. Ook bij de HS schijnt ze een stuk makkelijker te worden.
Ik denk dat je toch echt moet blijven oefenen, veel geduld hebben en consequent zijn.
Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 13:48

Er heeft (naar mijn weet) nog nooit een andere man aan het paardje gezeten. Dus dat zou ik niet weten.

De hoeven uitkrabben vond hij ook niet echt leuk. Maar nadat hij elke keer een worteltje kreeg voor elk hoefje dat goed ging vond hij het steeds leuker. Ik denk dat ik zaterdag ook maar wat eten in de strijd ga gooien. Haha! Haha!

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:50

Een vriendin van mij gaf haar jonge (bij de hoefsmid vervelende) paard de eerste keren dat de hoefsmid kwam sedalin. Ik geloof een uurtje van te voren zodat het goed was ingewerkt als de hoefsmid begon. Iedere keer gaf ze hem wat minder, en nu dus niks meer: resultaat als een schaapje zo braaf!

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 14:46

Ik ben zelf niet zo'n fan van al die middeltjes, maar dat moet je zelf weten. Ik denk dat je er zonder al dat spul ook een heleboel aan kan doen. Begin eens met een hoevenkrabber op zn voetjes te tikken. Net zo lang tot dat hij dat niet meer eng vind, ook kan je er een keer met een vijl overheen gaan ofzo. Mijn shetlander was net zo'n ramp. Het veulentje ook. Maar zo'n ukkie is iets makkelijker in bedwang te houden!

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 07:30

Zaterdag was het zover.............
Met kromme tenen begroete ik de hoefsmid. Ik vroeg hem wat hij van plan was want ik wilde het zo rustig mogelijk proberen.... geen stress. En dat was ook het geen wat hij in zijn hoofd had. Voordat hij kwam heb ik het paardje nog even goed laten rennen. En toen heb ik hem vast gezet (aan zijn halstertouw, voor alle duidelijkheid). Hij maakte een sprong maar vond toen het biks wat ik in mijn handen had toch veel interessanter. Het is dus allemaal perfect verlopen.... gelukkig zonder middeltjes (naast een halve kilo biks Haha! Haha! )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duran123, Flubberboot, Hillebill en 93 bezoekers