Hoe buiten rijden met bang paardje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Hoe buiten rijden met bang paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 18:58

Mijn Fjord is, in tegenstelling tot wat je mag verwachten van dit ras, een enorm schijlijster buiten. Om verkeer geeft hij niks maar hij is vreselijk kijkerig bij kleine vreemde dingen als: snoeppapiertjes, kluiten modder in de berm, een wapperend draadje tikkend schriklint etc etc. Hij blijft er naar kijken en als hij bang is gaat hij onmiddelijk op de rem wat dus voor nogal wat noodstops in de galop zorgt ( soms om de paar passen). Hierdoor is hij in een groepje nit of nauwelijks voorop te rijden. Hoe zou ik hm nou het beste kunnen rijden? Gewoon zoveel mogelijk achter een ander paard aan (daar heeft hij geen moeite mee) of toch ook oefenen met voorop rijden en alleen weggaan. En als hij dan zo schrikkerig blijft doen, mowet ik hem dan streng vooruit rijden of gerust stellen?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:02

Ik zou het eens proberen met streng vooruit rijden. Op een gegeven moment vind ik dat het gewoon klaar moet zijn met voor alles schrikken. Bepaalde dingen zijn natuurlijk eng en dan mag het best, maar overdrijven is ook een vak. Ze kunnen er ook een spelletje van maken natuurlijk.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:09

Nee als je heel vaak achter een paard aan gaat went ie daar ook weer aan en dan leert ie nooit op zich zelf te lopen..

Je moet gewoon zo vaak mogelijk ALLEEN met 'm naar buiten gaan en dan moet het echt minder worden.. Zo veel mogelijk langs enge dingen gaan en dan zal het vanelf minder worden.

En echt vooruit rijden, want anders blijft ie bij ieder papiertje stilstaan.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 22:13

Je kunt in de bak oefenen met een stuk zeil en andere "enge" dingen. Vaak er langsgaan, eraan laten ruiken enz. enz. Door ervaring wordt geleerd dat niet alles zo eng is als het wel lijkt.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 23:24

Veel buiten wandelen met hem alleen, dan went hij aam alleen zijn maar heeft hij toch nog steun aan jou.