Tandarts of veearts?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Tandarts of veearts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 11:39

Michelle is pas nog nagekeken door de veearts(d'r gebit dus) omdat ze heel af en toe weleens proppen maakte en uitspuugte of uitkuchte.

Nou de veearts geweest(ik was er zelf niet bij helaas),maar die kon niets vinden, geen haken niks...
Toevallig een ander paarde nagekeken en die had ook niks.

Nu is mijn vraag... ziet een veearts evenveel als een echte paardentandarts?
Bij mij op stal zeggen ze dat het niet veel uitmaakt, omdat hij zelf de opleiding tandarts ook gevolgd heeft..
Maar iemand anders op m'n stal zegt juist weer dat een veearts niet ver genoeg achter in de mond kan kijken..

Tsjah.. wat is het nou?
Want anders laat ik de tandarts nog eens komen, maar dat ga ik natuurlijk niet voor niks doen!

Wat zeggen jullie?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 11:41

Ik zou het eigenlijk niet weten, maar laat de tandarts komen en niet de veearts. Ik heb dan toch het, misschien wel bizarre, idee dat een tandarts er meer verstand van heeft dan een veearts. Is waarschijnlijk niet zo, maar voor mijn gevoel Haha!

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 11:47

Ik breng mijn merrie voor gebitsbehandeling naar de kliniek waar ze normaal (gelukkig niet vaak!) ook komt. Een dierenarts mag meer dan een tandarts, en op de kliniek hebben ze alle apparatuur, ook voor als er complicaties zouden optreden. Moet er wel bijzeggen dat mijn merrie een "probleemgebit" heeft, dwz ze mist een kies, dus de tegenoverliggende kies slijt niet meer uit zichzelf af en moet dus echt regelmatig behandeld worden.
Met mijn hengst zijn er nog weinig problemen, ik laat hem 3 keer per jaar gewoon thuis door de dierenarts nakijken en evt vijlen. Ik zou niet weten wat een tandarts voor "extra" zou kunnen betekenen.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 11:54

Nee idd.. en het was ook niet de standaard jaarijkse controle hoor..

Ze is een jaar of 1,5 of 2 geweest en dat was zelfs de eerste keer sinds ik haar had!~dat is 7 jaar! en wie weet wat er voor gebeurd is.. maar iig zag d'r gebit er ZO goed uit voor zo'n oudje(alleen wat bijvijlen) dat ik over 2 jaar pas weer hoefde te laten controleren..

Maar het leek mij nu dus zo stug dat ze totaal niks had.. bedoel.. niet eens een haakje ofzo.

Verder lijkt ze gewoon goed te eten, alleen met heel slap,los en dun kuilvoer maakt ze af en toe proppen...

Daarnaast had iemand bij ons op stal gevoeld aan d'r kaken( heen en weer zagen zeg maar om te kijken of ze wel goed kan malen ???) en die zei dus dat d'r kaken te vast zaten?

Tsjah ik weet het nu niet meer hoor, ik had er nog nooit van gehoord..

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 13:56

Nou ik laat dus nooit meer de veearts kijken naar het gebit van mijn paard. De afgelopen jaren zei hij steeds dat er nix was. Toen liet ik de tandarts komen en die kwam al tot de conclusie dat ie een kies miste en dat er wel gevijlt moest worden. Vorig jaar is de tandarts weer geweest en die zei dat als de veearts zijn werk goed had gedaan dan had mijn pony nu niet zo'n slecht gebit.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 14:07

Ik denk dat dit heel erg verschilt per DA / tandarts.
Wij hebben ook niet zulke goede ervaringen met onze DA, wat dat betreft. Volgens haar had Tiko niets, drie maanden later is de tandarts erbij geweest en had hij heel erge haken op zijn kiezen, een wolfstandje en een ontsteking in zijn mond....