paarden of ponyspelen, weten jullie nog wat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

paarden of ponyspelen, weten jullie nog wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 18:36

Hai allemaal!!!
Bij ons op stal gaan we een onderlinge dressuur wedstrijd en bbq houden, we wilden ook graag ponyspelen doen, alleen weet ik niet wat voor soort spelletjes je hebt, weten jullie er nog wat??
Vermeld dan de naam en duidelijke uitleg dan kunnen wij het gaan toepassen!! site van onze stallen = www.geocities.com/rivella9

groetjes rachel en alvast bedankt

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 19:16

Er is een boekje met heel veel spelletjes er in, ik weet alleen ff niet hoe het heet. Het is vast wel bij de ruitersportzaak verkrijgbaar! Ik geloof dat er iets van 80 in staan.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 19:28

Je kan een slalom neerzetten met tonnen en dan 2 rijen naast elkaar, en dan in teams van 4/5 een wedstrijdje doen. En dan bijvoorbeeld eerst een keer in stap, dan in draf en als het kan in galop. Als je een paal mist moet je overnieuw beginnen en als je bij het stappen in draf gaat en bij het draven in galop, moet je ook weer opnieuw beginnen.

Of zaklopen met paard aan de hand, wees hier wel voorzichtig mee, niet dat de ruiters het paard aan de teugel meetrekken.

Of een partijtje ponyvoetbal, met zo'n hele grote bal. Is harstikke leuk, maar daar moet je wel mee oefenen met de pony.

Of een behendigheidswedstrijdje: Eerst slalommen om 3 tonnen, dan van de pony af, stukje zaklopen, dartbord gooien, balkjes draven, dan door een grote autoband klimmen die je kan ophangen, bal in de emmer gooien en dan over een klein sprongetje door de finish. En dan kun je voor elk onderdeel krijg je bepaalde punten.

Misschien heb je er wat aan?

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 21:26

Stoelendans: met de paarden erom heen galopperen, als de muziek stopt de als de wiedeweerga naar een lege stoel, afstijgen (dat wordt meestal afspringen Lachen en erop gaan zitten.

Aardappelrace: mensen moeten zo snel mogelijk op hun paard om een pion aan de andere kant van de bak heen met in 1 hand een lepel met een aardappel erop (die je uiteraard niet mag vasthouden)

Bierviltjes race: bierviltjes klemmen tussen knie en zadel die er niet tussen uit mogen vallen (btw , dit is niet bevorderlijk voor een goede zit!)

serenta

Berichten: 2275
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 22:47

Wij deden meestal een hindernis baan. Zal het ff uitleggen:
Men neemt minimaal 2 teams a 4 personen en 2 ponys (1 pony per 2 personen)Hetb liefst als het mogelijk is zonder zadel.
aan het begin een slalom van iets van 4 paaltje of kegels. Daarachter een sprongetje (kavaletti ofzo) Aan het eind een soort vlag of iets dergelijk waar ze onder door moesten (mochten we van te voren aan de hand met de pony's doen) en dan weer met de zelfde weg terug.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 00:49

Het boekje dat Liberty bedoelt is: Spelletjes met pony's, door Franka Zeelen geschreven. Het is een leuk en handzaam boekje, met heel veel leuke spellen erin.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 13:37

Jet schreef:
Het boekje dat Liberty bedoelt is: Spelletjes met pony's, door Franka Zeelen geschreven. Het is een leuk en handzaam boekje, met heel veel leuke spellen erin.


ja die *LOL* *LOL* Echt een heel leuk boek vind ik!

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 16:37

wij deden op de vorige manege waar ik reed o.a.:
- afvalrace
je zet bijv. 5 tonnen of iets dergelijks achter elkaar in een rij, dan 2 balken dwars leggen, zodat je er tussendoor moet gaan, en dan weer een ton neer zetten waar je achterom moet gaan en dan kei hard weer terug naar voren galopperen. (hiervan moet je 2 rijen maken, en dan beginnen steeds 2 ruiters, ik vond het zelf altijd heel erg leuk!)
- vossenjacht
iemand heeft een doek achter in de broek(= de vos), of onder het zadel steken en dan moeten de anderen het proberen te pakken(degene die em gepakt heeft is dan de "vos")
- kat en muis
in elke hoek van de bak word een balk neergelegt, dat is het holletje van de muis. er zijn 2 katten, en die moeten dan de muizen proberen te pakken. de muizen mogen in een holletje gaan, en daar ben je veilig, kan je niet getikt worden, maar je mag maar maximaal 10 sec. erin blijven. ben je getikt, ben je ook een kat.
- stoelendans
muziek aan, dan gewoon op de hoefslag draven, gaat de muziek uit moet je op de hoefslag afstijgen en dan naar het midden rennen met de pony om een "stoel"te pakken(wij deden het altijd met deksels, moest je op gaan staan)
(iets anders dus dan hoe fitzroy het spelen)
dit wraen ene paar spelletje, hoop[ dat mijn uitleg een beetje duidelijk is! *LOL*

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 20:54

Heel erg bedankt allemaal!!! De dag is 31 mei of 14 juni, dus jullie zullen nog horen wat we hebben uitgekozen en hoe het is gegaan!!
groetjes Rachel

Nouka

Berichten: 4430
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Cornwall, U.K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:00

Balkjes op de grond, dan moet je er precies doorheen sturen (lijkt een beetje op western) daarna een sprongetje, en als de wiedeweerga weer terug naar start...
Beetje saai spel, maarja het is iets Haha!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 09:33

Ik heb dat boekje dus. Erg leuk.

Tally-ho=
Deelnemers: 2

Een staat bij A de ander bij C. Op het startteken rijden de deelnemers 1 rondje stap. 1 rondje draf en 1 rondje galop. Wie sneller gaat dan mag (bv. draven bij het rondje stap) moet een volte rijden. Wie het eerste klaar is zonder te foetelen heeft gewonnen. Je mag trouwens wel langzamer dan het aangegeven tempo.
Voor meer spelletjes moet je het ff zeggen. Dan typ ik een middagje...

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 21:04

Tally- Ho, is leuk! Wij hebben dat met vier spelers gedaan en dat ging ook goed!

Je kun ook het duo spel doen! Dat is ook wel grappig, dan houd je met zijn tweeen, ieder het uiteinde van een zweepje vast (een korte is het eukst) en dan moet je zonder los te laten en eraf te vallen, slalommen en een klein sprongetje maken. Dat is echt heel grappig om te zien.
Waterspelletjes zijn ook altijd leuk (bekertje met water emmer vullen oid), maar dan moet je wel rustige ponys hebben.