Vetlokken knippen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Vetlokken knippen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 20:16

Hallo,
Ik ga bijna met Evy (1 juni) een show geven. En ik heb 4 rode bandages alleen Timon zijn vetlokken zitten meestal een beetje in de weg.
Waardoor de benen iets 'dikker' worden en de bandages niet echt stevig.
Daarom ben ik van plan om ze af te knippen.
Wat zouden jullie doen?
En heeft misschien iemand een foto, zodat ik het goed kan zien hoe ze geknipt moeten worden? Haha!


Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 20:26

Als hij veel buiten staat zou ik het niet doen. Vetlokken zijn bedoeld om het overtollige water af te voeren. Als je ze afknipt en je pony staat buiten, dan loopt de regen zo zijn kootholte in. Daarmee vergroot je de kans op mok.

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 21:15

Waarom moet iedereen toch altijd zo nodig alles van z'n paard afknippen? Die haren hebben allemaal een nuttige funktie! Een staart die over de grond sleept, o.k. wimperharen die in het oog groeien, best. Dat je hier en daar paal en perk moet stellen aan haargroei, daar kan ik helemaal inkomen. Vetlokken, oorharen, voelharen (bij de mond), de bovenste staartharen, die hebben echter allemaal een funktie. De enigste reden dat die geschoren worden is omdat een of andere idioot ooit verzonnen heeft dat het zo hoort.
In feite hetzelfde als dat trekpaardfokkers zeggen dat geen staart bij dat ras hoort. ammehoela, het is ooit uitgevonden dat een afgehakte staart niet meer groeit en dus niet in de leidsels kunnen komen en je die staart ook niet regelmatig moet bijhouden, puur gemakzucht dus! En nou gaan ze zielig lopen klagen bij de rechter dat ze geen staarten meer mogen afhakken, wat ze overigens nog gewoon blijven doen. Stelletje zielepieten.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 22:42

Vetlokken afknippen kan juist ook mok voorkomen! Mijn vorige verzorgpony had heel vaak last van mok, totdat we z'n vetlokken afknipten. Toen heeft hij er nooit meer last van gehad.

Vetlokken knippen vergt wel enige oefening. Het beste kun je een kammetje nemen en daarmee van onderen naar boven de uitstekende haren afknippen.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 07:39

Tessebes heeft al mooi uitgelegd hoe je ze kunt knippen! Je kunt de vetlokken ook scheren, wordt het nog mooier!

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-03 16:18

ikke schreef:
Waarom moet iedereen toch altijd zo nodig alles van z'n paard afknippen?

In feite hetzelfde als dat trekpaardfokkers zeggen dat geen staart bij dat ras hoort.


Nou zoals in mijn topic al staat: Omdat ze in de weg zitten Haha!

En dat andere heeft niets met dit topic te maken Schijnheilig


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Wopkebrok en 68 bezoekers