Er vandoor gaan aan het halster!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Er vandoor gaan aan het halster!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-03 16:51

Noor is een schat van een fjord, maar er zit een minpuntje aan haar. Wanneer je haar aan het halster vast hebt en ze wil ontzettend graag ergens heen......dan ben je haar kwijt!!! Ze gaat er gewoon met je vandoor, rukken aan het touw, een mep verkopen, wat ook maar.....als ze eenmaal de overmacht heeft dan kun je beter loslaten, want anders sleurt ze je gewoon mee.
Op dat moment heeft ze geen respect meer voor de mens.

Het gebeurt momenteel nog vooral wanneer ze weer naar stal gaat. Zodra ze het erf echt op komt gaat ze lopen drammen. Ik probeer haar dan elke keer net voordat ze een sprint zal nemen haar stil te zetten. Het gaat wel ietsjes beter, maar ze blijft drammen.

Een zweepje erbij heeft ook weinig nut gehad. En haar goed op 'r flikker geven reageert ze ook niet op. Dan loopt ze alleen maar meer te drammen.

Het rustigste loopt ze wanneer ze totaal geen druk op haar neus heeft staan, maarjah....dan zou betekenen dat ik wel ontzettend hard moet lopen en dat dacht ik dus niet.

Nu is mijn vraag aan jullie: Hebben jullie ervaring hiermee en zo jah, hoe hebben jullie het eruit gekregen?? Of valt er weinig aan te doen?

Niet dat ik wanhopig ben, maar wel benieuwd!!!!!

alvast bedankt,
groetjes Anna


Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 17:34

Misschien helpt het als je haar eens meeneemt aan d'r hoofdstel, 'men' zegt dat je dan meer controle over je paard hebt. Maarja een groot nadeel is dan weer dat je kans hebt dat ze je hoofdstel kapot trekt. Is wel erg moeilijk hoor, maar je moet gewoon laten merken dat JIJ de baas bent!!!!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-03 17:52

Ik heb het hoofdstel wel vaker om gehad en dan is ze de braafste ooit, maar wanneer ze het halster om heeft, flikt ze het gewoon weer. En niet alleen bij mij, maar bij iedereen. Dus dat is best vervelend.......mjah, dat laten merken dat ik de baas ben....daar heeft ze in dit geval regelrechte schijt aan!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 18:36

Bella schreef:
Het gebeurt momenteel nog vooral wanneer ze weer naar stal gaat. Zodra ze het erf echt op komt gaat ze lopen drammen. Ik probeer haar dan elke keer net voordat ze een sprint zal nemen haar stil te zetten. Het gaat wel ietsjes beter, maar ze blijft drammen.


zodra je die aarzeling voelt even iemand achter haar de hand laten verheffen (niet zo plotseling) en even 'HÉY' roepen. wel heel consequent zijn.
succes, groetjes

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 18:53

Een ketting aan het halster of hoofdstel doen en eens flink optreden.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 19:41

Als ze bij het hoofdstel superbraaf is, kan je dan niet gewoon even je hoofdstel over je halster doen?
En als ze denkt, ik heb alleen maar een halster aan en ze loopt weg geef je maar eens een ruk aan de teugels als ze weer niet reageert op het halster, dan bedenkt ze zich in het vervolg misschien wel eens, een beetje respect mag nog wel he Knipoog.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 20:32

Misschien een harde oplossing, maar hier op stal stond er ook zoeen. Die hebben ze een keer zo'n ketting van het halstertouw door zijn mond gedaan, en op die manier aangepakt. Sindsdien gaat het wel goed.

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 20:36

Destinietje schreef:
Misschien een harde oplossing, maar hier op stal stond er ook zoeen. Die hebben ze een keer zo'n ketting van het halstertouw door zijn mond gedaan, en op die manier aangepakt. Sindsdien gaat het wel goed.


Daar kan je hele lelijke verwondingen van in de mond krijgen - een jong paard van kennissen heeft een half jaar geen bit in gekund, nadat ze dit ook hebben gedaan . Dan maar beter een ketting over de neus...

Extremely rare and Beyond Compare

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 20:36

of gewoon een halstertouwtje door de mond dat doe ik ook altijd bij mijn pony, aangezien deze ook erg sterk kan worden.Daar krijgen ze wel respect voor, je hoeft ze verder ook niet te gaan straffen ofzo want dan worden ze alleen maar bang om naast je te gaan lopen, en gaan ze alleen maar meer drammen etc.

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 20:38

deze heeft nog nooit iets in zijn mond gehad, nog geen klein wondje etc. Je moet natuurlijk niet als ie zo`n touwtje in zijn mond heeft allemaal in zijn mond gaan lopen trekken, dat doe je met een bit in toch ook niet ?

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 21:56

Heb je weleens het halstertouw over haar neus gedaan? dus gewoon aan de ring vastmaken en dan over haar neus en weer door het halster halen.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 00:31

Er was ook een Fjord bij ons op stal die dacht mij mee te kunnen sleuren. Die heb ik met het losse eind van het touw een fleer over de neus gegeven. Na 2x had hij de boodschap begrepen en liep netjes mee.

Goedgekeurd onderschrift :)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 10:34

Als je een longeerkraal hebt, kun je haar ook longeren en de volte steeds kleiner maken. Op een gegeven moment gaat het beter. Bud was ook zo'n typ...ik heb het ook eerst the hard way geprobeerd, maar hij werd er alleen angstig van en ging zelfs wegrennen omdat hij bang was voor een mep. Nu doe ik het gewoon anders, longeren, volte steeds kleiner zodat hij begint te snappen dat hij bij me moet blijven.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 12:25

Wat ook wil helpen (en ikzelf uit voorzorg ook soms doe met mijn twenter als ik de baan op ga ofzo) is een halstertouw onder de kin te doen. Je maakt het touw dus vast aan de rechtse kant van het halster, onder de kin door en dan door het ringetje aan de linkse kant van het halster. Als ze er dan vandoor gaat geef je een harde ruk zodanig dat dat touw optreedt als een kinketting die je ook aan stang en trens hoofdstellen ziet. Maakt flink indruk op je paard Nerd

Als ze door een touw gewoon doorloopt kun je een ketting proberen. Ik zou echter niet voor een ketting gaan met grote grove ringen wel met kleine fijne. (anders gewoon eens in de ruitersportzaak kijken voor een hengstenketting, die dienen daarvoor)

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 12:32

Oei, dait klinkt me toch zo ontzettend bekend in de oren. Toen ik nog op de manege reed had ik een verzorgfjord, Kasper. Het was een echt schat, maar als ie het op de heupen kreeg. Aan het halster sleurde hij je de hele hof over. Zonder aanwijsbare reden, ging hij eerst wat sneller lopen, dan kwam een sukkeldrafje en dan een iets harder drafje. Ik heb er menig keer achteraan gesleurd. Hij deed dit ook bij de stagiaires van Deurne, dus ik bedoel maar. Op een gegeven moment hebben we het halstertouw door zijn mond gedaan als we naar de poetsplaats ofzo moesten. Dat heeft geholpen, dan drie keer proberen was het voor altijd afgelopen. We hebben ook een tijdje het touw over zijn neus gedaan, maar je beschrijft dat je pony daar juist gevoelig voor is. Ik was het zoooo zat, iederen keer hing ik achter Kasper aan. En als er een stal open stond en er was net gevoerd, dan kon ik er donder op zeggen dat ik die stal invloog. Echt lomp gewoon. Dat touw door de mond heeft een hele hoop ellende bespaard, dat weet ik zeker. Misschien de vriendelijkste manier, maar als je regelmatig achter je paard aansleept, ga dat soort dingen bedenken. En er zijn ergere dingen. Veel succes. Ik ken het gevoel.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 12:53

net viel me nog in dat je ook elke dag met het hoofdstel kan doen (dan is ze rustig) en na een tijdje nog eens met het halster proberen. doet ze het weer, hup hoofdstel om. tot ze het afleert. maar geen aarzeling laten merken. groetjes. het hoofdstel is wel wat meer tijd, maar het gaat hier om veiligheid, en staat die niet altijd vooraan?

succes

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 13:05

Een hengstenketting...
Tiko deed dit precies zo, en dan niet alleen op de terug weg naar stal, maar constant. Hij liep echt met ons ipv wij met hem. We hebben toen een hengstenketting gekocht en het werkte echt super, niet door zijn mond heen, maar gewoon onder de kin door (zoals Loolapelooza beschrijft). Op een gegeven moment hoefde de ketting er alleen maar aan, dus niet eens onder zijn kin door, en hij liep netjes.
Nu doen we het gewoon met halstertouw, is hij een keer weer vervelend (is de laatste tijd niet op deze manier voorgekomen), is één keer de hengstenketting weer genoeg om hem weer een tijdje netjes mee te laten lopen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

foefertje

Berichten: 40
Geregistreerd: 19-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 13:20

ik heb het zelfde probleem..poeslief aan het hoofdstel maar van zodra het halster om is *toedloe*
wat ik gedaan heb, aangezien een touw om de neus niet hielp en door zijn mond voor nog meer problemen zorgde is een hengstenbit. heel handig. doe ik over zijn halster aan en heb ik dus 2 touwen. ik leidt hem aan het hastertouw en vanof dat ik voel dat hy begint te drammen hou ik hem in met het hengstenbit. je hoeft helemaal niet te rukken want daar worden ze nog meer overstuur van, gewoon zachtig druk op dat bit dan herinner je hem 'ola ik moet hier mooi netjes naast je lopen' ik heb dat een keer moeten doen maar nu wéét hy het gewoon dat hy niet meer hoeft te proberen...ik doe het gewoon aan voor het geval als.. en het is makkelijk aan en uit te doen, niet zoveel werk als met een hoofdstel! succes!

check foefer in mijn profiel, lachertje!!
*vernieuwt*

jasmine

Berichten: 84
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 13:48

Hm freedom doet dit ook, als ik dr stal uitmest zet ik dr even in de paddock, zodra ik klaar ben en ik haal dr er weer uit aan het halster, sleurt ze je weer mee dr stal in Gaaaap , maar als je dan een ruk aan het halstertouw of haar dr stal weer wil uit halen gaan ze lopen stijgeren Boos!,
dan krijg ik dr alleen nog maar dr stal uit door haar te lokken met een snoepje...dus als iemand hier ook nog tips voor mij heeft? Schijnheilig

Romargo

Berichten: 193
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 17:50

Ja Hans doet dit dus ook! Boos! Gisteren nog toen ik met hem naar de wei wilde lopen. Dan ziet ie het gras en dan gaat ie telkens harder, dan over in de draf en dan rent ie gewoon keihard weg. Gisteren hield ik hem gewoon echt nie meer en heb ik hem dus los gelaten, gelukkig als ie dan eenmaal bij het gras is dat ie stopt en gaat eten. Maar ja dit is dus echt nie de bedoeling! Ik denk inderdaad dat ik een hengstenketting ga halen... Verward

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 17:54

Een lus met het halstertouw om de neus maken vind ik nog het beste werken als je echt alleen met het halster wil werken. Loopt hij normaal mee, dan gebeurt er niks. Wil hij er vandoor dan trekt de lus zich strak om zijn neus.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-03 18:54

Bedankt voor al jullie reacties.....ben al weer een stuk wijzer! Knipoog

Ik probeer de laatste tijd elke keer Noor stil te laten staan zodra ze van plan is te gaan drammen en geef duidelijk aan met mijn stem dat ik verwacht dat ze mij volgt en niet dat ik achter haar aan gesleept wordt.
Ze begint het geloof ik ook een beetje te snappen, tenminste ze loopt al iets rustiger mee en staat ook stil wanneer ik dat van haar vraag......momenteel is dat ook gewoon een vereiste, omdat we haar bijna twee maanden oude veulen ook aan een touw meenemen achter haar aan en wanneer zij gaat drammen, gaat hij uiteraard mee, want die kleine boef grijpt ook elke kans die hij krijgt.

Jullie hebben het inderdaad bijna allemaal over touw door de mond, over de neus of een hengstenbit.....de eerste twee hebben we inderdaad uitgevoerd, maar wanneer we dit een keer niet hebben, neemt ze toch weer een sprint, dus wil haar toch zo ver hebben dat ze gewoon aan het touw loopt.

Maar goed...ik zie het wel goed komen met haar. Was zeer benieuwd naar jullie reacties....heel erg bedankt!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 18:27

Ik ben héél blij met dit toppic! Ik heb nl. ook een pony die met mij gaat wandelen Haha! ... bedankt voor de tips!!!!!!!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 18:29

Wat ook helpt is een controller halster.
Ik zou gewoon vanalles uitproberen als ik jou was.

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 18:35

Halster aan, ketting onder de kin en een zweep mee.... Naast me is naast me, niet voor of achter me maar naast me. Naast me mag een paard huizenhoog springen, al gaat ie de samba dansen maakt me niet uit MAAR NAAST me. Voor me is ruk aan het touw en tik op de borst. ( niet reageren is dus tik tegen het hoofd, vooral fjorden kunnen nogal eens scheit aan je hebben en dan moet je wat groffer worden) Betekend natuurlijk wel dat het touwtje altijd een beetje los hangt. Geen druk opbouwen.......... Zo doe ik het met ieder jong paard en elke drammer. en ik heb gelukkig allemaal hele brave handpaarden die super naast me blijven lopen NU!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 33 bezoekers