Paddock zand aanvullen, welk soort zand, hoeveel etc?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Paddock zand aanvullen, welk soort zand, hoeveel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 12:47

Mijn zandpaddock heb ik drie jaar geleden laten omzetten en bestaat dus uit gekeerd zand.

Ik heb geprobeerd de paddock af te laten hellen zodat de afwatering goed was (ook omringd met gootjes die afwateren) maar dat, tezamen met het feit dat het zand nu na drie jaar allesbehalve schoon lijkt (toch veel aarde erdoor na keren..?) zorgt toch inmiddels voor een slecht afwaterende paddock waar veel water (in kleine kuiltjes van de hoefafdrukken) in blijft staan.

Vorige maand heb ik het wat door laten trekken door een loonwerker wat helaas een averechts effect had (eerst drijfzand, nu wel weer redelijk hard maargoed, wel veel natte kuiltjes dus).

De enge optie is ophogen, maar met welk soort zand...? Gewoon wit vulzand of toch het beter doorlatende (en duurdere...) woudzand? En op hoeveel kuub zal ik moeten rekenen? Afmetingen zijn ca 20x16. Alvast bedankt voor het meedenken :)

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Re: Paddock zand aanvullen, welk soort zand, hoeveel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 09:22

Iemand tips? :o

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Paddock zand aanvullen, welk soort zand, hoeveel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:26

Ik heb nu zelf scheldezand (of rivierzand) laten komen, dat is volgens de handel een goede afwaterend zand. Op dit moment ligt het nog erg mul, maar dit moet in de komende maanden nog inklinken.
Met 1 kubiek kan je 10 m² 10 cm dik leggen of 5m² 20 cm dik.
dus je zou 32 kubiek nodig hebben voor 10 cm dik. (of 64 kubiek voor 20 cm dik.)
1 oplegger is 17-18 kubiek of 30 ton, dus ik zou in jouw plaats starten met 1 volle oplegger en kijken of dat voldoende is (10 cm is al een behoorlijke laag hoor.)

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paddock zand aanvullen, welk soort zand, hoeveel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:27

Ik lees even mee, want ik zit er over te denken om mijn bak op te hogen. Ga jij ook een deel laten afgraven, of gooi je er alleen zand op?

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Re: Paddock zand aanvullen, welk soort zand, hoeveel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 09:54

Hmmm afgraven was niet het plan, want vind ik dan toch zonde van het (soort van ;) ) zand, en zou ook niet weten waar ik het afgegraven spul kwijt zou moeten.

Zou het dan werken als ik dat (evt rivier)zand op de huidige (nogal natte/papperige laag dus) laat storten?

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Paddock zand aanvullen, welk soort zand, hoeveel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 10:05

Wij laten elk jaar een vracht zand komen en storten dit over de huidige laag heen. Werkt prima. Als de paddock te hoog wordt, dan halen we er 1x per 4 a 5 jaar een laagje vanaf.

Met uitmesten enzo verlies je ook ongemerkt best was zand he.

Dus zou het gewoon over de huidige laag heen laten storten.

n_twinkel
Berichten: 625
Geregistreerd: 29-11-08

Re: Paddock zand aanvullen, welk soort zand, hoeveel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 10:15

Ik volg ook graag even. Hier een redelijk goed doorlatende paddock ook alleen omgekeerd zand, maar hij is inmiddels behoorlijk weggezakt en zal opgehoogd moeten worden.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 10:19

Wij hebben hier klei dus wel een wat andere situatie. Maar omdat we de wei huren en het eigenlijk akkergrond is en we er dus niet teveel aan kunnen doen, hebben we er voor gekozen om er gewoon drainagezand op te storten. Elke paar jaar een vrachtwagen erbij en dan is het weer prima....voor een paddock.

Voor een serieus-rijden-bak zou het te zwaar zijn, maar paddock is toch voornamelijk lekker liggen en wat spelen :)

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Paddock zand aanvullen, welk soort zand, hoeveel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 10:51

@peer: om te weten welk zand je erbij moet laten storten moet je eerst weten wat voor zand je nu hebt liggen. En dan met name of het vierkante of ronde 'kiezeltjes' zijn.
Het beste is nl om de 2 soorten te mixen zodat ze niet aan elkaar kunnen 'kleven'. Dan heb je de beste doorwatering.

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:16

Duhelo schreef:
Ik heb nu zelf scheldezand (of rivierzand) laten komen, dat is volgens de handel een goede afwaterend zand. Op dit moment ligt het nog erg mul, maar dit moet in de komende maanden nog inklinken.
Met 1 kubiek kan je 10 m² 10 cm dik leggen of 5m² 20 cm dik.
dus je zou 32 kubiek nodig hebben voor 10 cm dik. (of 64 kubiek voor 20 cm dik.)
1 oplegger is 17-18 kubiek of 30 ton, dus ik zou in jouw plaats starten met 1 volle oplegger en kijken of dat voldoende is (10 cm is al een behoorlijke laag hoor.)



Mag ik vragen hoeveel je betaald voor 1 volle oplegger? Ik heb maar 1 firma in de buurt kunnen bereiken dus kan niet echt vergelijken of hij een eerlijke prijs vraagt... Mag ook via pb!

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Paddock zand aanvullen, welk soort zand, hoeveel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:34

Hier 250 euro voor een volle vracht

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Re: Paddock zand aanvullen, welk soort zand, hoeveel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 16:55

Bedankt voor alle info! Inmiddels de paddock aangevuld met geel zand met goed resultaat. Wel nog een paar natte plekken. Ik kan aan kleine hoeveelheden (losse kuubs) wit zand komen, zou dat geen probleem zijn als ik dat gewoon over het gele zand laat uitrijden, of is dat een no-go als die 2 zandsoorten zich vermengen?

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 15:17

Even mijn oude topic omhoog aangezien het weer flink nat wordt en meer mensen strugglen met de bodem van de bak neem ik aan...

Onlangs de bodem weer laten doorwoelen wat de eerste weken voor drijfzand zorgt maar dat weet ik inmiddels ;)

Wil nu toch weer gaan ophogen, inmiddels bestaat mijn rijbak uit verschillende soorten zand (oorspronkelijk geel/gekeerd zand, maar daar zijn dus in de loop der jaren een paar ladingen wit, geel en leemachtig zand overheen gekomen). De bodem blijft bij veel regen papperig/nat.

Wat is nu het beste zand om mee aan te vullen, iets heel grofkorreligs/doorlatends of toch weer een mengsel met leem? Ik wil (wie niet ;) ) een zo stevig mogelijke bodem die zoveel mogelijk vertikaal afwatert maar ook horizontaal heb ik zowel afwatergeulen als een bolling/helling in de vorm van de bak. Bvd!

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 15:22

Ik lees even mee, want ik wil volgend jaar een vergelijkbare paddock aanleggen.

Lees ook een prijs van 250 euro voor een volle vracht, is dat de prijs die zo doorgaans gehanteerd wordt of zijn daar nog grote verschillen in?

En wat hebben jullie zo gemiddeld een loonwerker betaald om te keren?

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 15:26

LDRD schreef:
Ik lees even mee, want ik wil volgend jaar een vergelijkbare paddock aanleggen.

Lees ook een prijs van 250 euro voor een volle vracht, is dat de prijs die zo doorgaans gehanteerd wordt of zijn daar nog grote verschillen in?

En wat hebben jullie zo gemiddeld een loonwerker betaald om te keren?



Dat is afhankelijk van hoe diep je moet keren. Als dat 40cm is ben je sneller klaar dan 140cm keren. Maar mijn loonwerker kost 80€ per uur even uit mijn hoofd

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Re: Paddock zand aanvullen, welk soort zand, hoeveel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 15:48

Bedoel je met keren echt zand omhoog aarde omlaag? Of meer loswoelen van een bestaande bak? Zandprijzen zijn dit jaar trouwens wel omhoog gegaan hoor ik.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 16:21

Ik bedoel echt keren, dus zand omhoog. Omwoelen heeft hier met deze klei weinig zin.

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 22:06

LDRD schreef:
Ik bedoel echt keren, dus zand omhoog. Omwoelen heeft hier met deze klei weinig zin.


Nee dat snap ik, ik bedoelde of je je al bestaande zandbodem opnieuw wilde laten keren of idd zand omhoog wilde laten brengen. Maar ehmmmm zand onder klei...? Wist niet dat dat kon, op welke diepte zit dat dan? Ik dacht dat je alleen kon keren op zandgrond, bij ons zit het zand op 45 cm diepte

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paddock zand aanvullen, welk soort zand, hoeveel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 22:13

Ik laat dit weekend simpel zand komen. 10kuub losgestort voor €200.

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: Paddock zand aanvullen, welk soort zand, hoeveel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:19

Ik heb een tijd geleden info hierover gezocht op bokt, en kwam toen uit op M3C zand. Dit gebruik ik nu op mn paddock. Op zich bevalt het wel. Het geeft wat stabiliteit maar watert toch af.

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 14:43

monnette1 schreef:
Ik heb een tijd geleden info hierover gezocht op bokt, en kwam toen uit op M3C zand. Dit gebruik ik nu op mn paddock. Op zich bevalt het wel. Het geeft wat stabiliteit maar watert toch af.


Bedankt voor de tip. Dit heb je gewoon over het bestaande zand laten storten? Hoe was de bodem ervoor en erna dan?

Deborah2

Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:38

Ik lees ook even mee, want het wordt hier ook wel een modderpoel... Ik lees hier prijzen van 250,- voor een volle vracht (volgens mij is dat 20-22 kuub?), maar ook 200,- voor 10 kuub. Als ik kijk naar M3C zand, kom ik eerder op 500-600 voor een volle vracht, dat scheelt nogal! Waar bestellen jullie?

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Paddock zand aanvullen, welk soort zand, hoeveel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:46

In mijn paddock heb ik drainagezand.

Sanniejtjuh

Berichten: 1216
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:47

Wij hebben ook MC3 zand in onze paddock, erg tevreden over, klinkt mooi wat in, dus niet te mul, en laat goed water door. Wij zitten op klei (iets af laten graven) en hebben paddockroosters eronder. Wij hebben 66 kuub laten komen voor zo”n 400m2 (deel van de paddock).
Afbeelding
Afbeelding

Wij hebben zand besteld via zandcompleet.nl

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Paddock zand aanvullen, welk soort zand, hoeveel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:29

Wij laten ook ieder jaar 1 a 2 vrachten komen voor de paddock, maar heb het idee dat ze steeds natter worden/blijven, maar wellicht omdat het ook al 2 weken non stop regent..

Wij hebben verschralingszand, 225 voor 9 kuub.