hooispray wie heeft hier ervaring mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

hooispray wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-03 21:07

Favorietje heeft een stofalergie, en gaat dus hoesten van haar droge hooi. Helaas is er geen kuil meer te koop op mijn stal en moet ik dus mijn hooi nat maken.... maar dat maakt zo'n zooi. Een heel stuk van haar stal wordt nat van t water en tis veel werk. Nu las ik net op de paardendrogist site over een hooispray, ze beweren dat je het hooi dan niet meer nat hoeft te maken dit lijkt me dan ook een ideale oplossing.
Aleen weet ik niet of het daadwerkelijk werkt, wie heeft hier ervaring mee?

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 21:15

mmm, wij geven ook nat hooi, en bij ons is de stal nooit zo nat hoor. Het beste is het in een hooinet te doen, en eerst buiten te laten uitlekker en dan op te hangen in de box. Maar dan moet je niet vergeten hem na een uurtje ofzo weer weg te halen!

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-03 21:17

I know maar ik wil van dat natte hooi af aangezien faf 4 plakken hooi krijgt, en dat dus niet in een net past is dat ook niet handig!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 21:18

nee dat is idd niet handig.

Dat hooispray ken ik niet, anders moet je het gewoon een keertje proberen.

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-03 21:20

doe ik denk ik ook wel, maar als mensen er al ervaring mee hebben koop ik t wat sneller, anders heb ik toch weer iets van 6 euro+ verzendkosten weggegooit!

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 22:20

Als je van je geld afwil, dan zou je het kunnen kopen.
Ik zou het niet doen. Gewoon hooi nat maken met een proeikop op de waterslang, dat is meestal voldoende, het hooi hoeft echt niet doorweekt te zijn hoor. Mocht dit niet voldoende zijn, overweeg desnoods om het dan in een bak te voeren.
Bij kennissen op stal doen ze het hooi in een bak, zetten die vol water en laten dat een nacht staan. De paarden krijgen dit hooi gewoon los in de stal en eigenlijk geeft dat nooit zooi.

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-03 22:24

mmm dan is faf een rare pony, als ik kom ligt haar hele stal onder met hooi. ze gooit het wel minder door har stal als ik het droog voer, dan eet ze met smaak 4 plakken weg!!
Is zo'n hooi zak een idee? daar kan geen water uitdruppen en daar kan best veel in volgens mij,mmm helaas denk ik dat ik toch maar weer met nat hooi moet gan kliederen Huilen

Lizz

Berichten: 8893
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 22:33

heb je niet een speciale sproeikop op je tuinslang zitten, anders moet je die erop doen dan kan je in verschillende sproeistanden zetten! en dus hoef je ook je hooi niet helemaal nat te maken

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 10:22

oja zo'n sproeikop kan wel eens heel handig zijn ja, heb er alleen geen een...
maar tis wel een goed advies thanx!

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 10:33

Ik heb dit spul gekocht om over het stro te spuiten (paarden krijgen wel kuil, maar het stro is wat stoffig). Je kunt in principe natuurlijk gewoon ook water in een plantenspuit doen en dat over je hooi spuiten, is een stuk goedkoper!

Wat ik wel prettig vind aan Hooispray, is de eucalyptusgeur die er in zit, dat is op zich wel goed voor de luchtwegen. Maar je zou ook zelf wat tea tree olie of zo in een plantenspuit met water kunnen doen, denk ik. Moet je wel tea tree olie kopen die geschikt is voor consumptie, want dat is niet bij alle soorten het geval.

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 10:36

ja idd dat sprak mij ook zo aan die geur. Ik probeer het idd eens met een plantenspray, dat scheelt een hoopgeld en dan wordt mijn hooi niet zeiknat!!
thanx

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 10:42

Methololie kun je volgens mij ook gebruiken door het water, moet je wel even nagaan of het voor consumptie gebruikt mag worden, maar dit is bij elkaar een veel goedkopere oplossing dan die dure hooispray....

Succes ermee!

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 10:51

Ik heb die hooispray ook gekocht maar vooral om mee te stomen, ik geef evengoed nat hooi. We hebben een oude badkuip op te kop getikt. Daar gaan wel 4 plakken hooi in. Dus heb ik genoeg om s'morgends en s'avonds 2 plakken te geven. Ik laat het eerst uitlekken op straat en gooi het daarna in de stal. Mijn paard eet het altijd helemaal op, dat komt misschien ook omdat hij op vlas staat en naast het hooi dus verder niets te knagen heeft.

Als ze niet alles op eet en het door haar hele stal gooid kan je haar misschien wat minder geven.

Een dicht hooizak lijkt me niet zo'n goed idee, dan kan het water niet weg en heb je een waterzak hangen dat wordt loeizwaar.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 10:52

Ik heb het gebruikt maar vond het niet voldoende werken. Eventueel een combinatie zou goed zijn. De olien in de spray zorgen er wel voor dat zijn luchtwegen open blijven dus het hoesten kan wat verminderen.
En zo duur was de spray niet overigens...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 10:59

Ik gebruik van die hooizakken i.d.p.v. hooinetten, en die gaan vrij snel kapot. Ik heb één van die zakken meegegeven aan m'n man z'n tante, en ze heeft ze nagemaakt uit oude jutezakken, en die werken héél goed, en zijn nog's zeker zo sterk ... en laten water door! Messchien een idee??? De zak maken valt héél erg mee hoor, en je kan 'm zo groot maken als je zelf wil dan!

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:09

Hooispray: Ik heb het ook geprobeerd en idd het werkt niet. Dus gewoon het hooi met een gieter met broes of slang/sproeikop natmaken.
Ik doe het altijd in een kruiwagen (speciaal daarvoor aangeschaft en nergens anders voor gebruikt) maak het nat en voer het direkt. Even uit laten lekken en de natte troep in de stal valt reuze mee.