Achterbenen gewoon niet geven ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Achterbenen gewoon niet geven ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 11:07

Ik heb het al eens vaker geprobeerd, maar wat je ook doet ... Nova geeft haar achterbenen écht niet gevenl. Dan verandert ze in een of ander wild beest die je niet kent. Dan begint ze te trappen en te hangen zodat ik wel los móét laten. Ik heb al verschillende dingen geprobeert maar niets helpt. Terwijl ze haar voorbenen wel gewoon geeft en braaf is ... Scheve mond

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 11:20

handdoek hoog om het been slaan, punten vastpakken, omlaag laten zakken en zo beentje optillen. Kun je zelf nl meer uit de buurt blijven. Niet loslaten. En bij voorkeur door iemand laten doen die sterk en handig genoeg is.

Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 11:59

Kan je wel gewoon op het been borstelen? Ik zou het absoluut niet met geweld of dwang doen. Word het alleen maar erger. Gewoon geduld hebben. Ik heb er ervaring mee gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 13:15

Ja borstelen e.d. gaat gewoon prima ... Alleen dat hoevenuitkrabben ...

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 13:18

Soms wil het helpen de staart om het been te draaien, als ze dan haar been uitslaat, trekt ze hard aan haar eigen staart. Moet je wel zeker zijn dat ze niet bang is, anders wordt het natuurlijk alleen maar erger...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 13:24

Ze is nogal wantrouwend, vroeger mishandeld dus het duurt altijd effe bij een nieuw baasje voordat ze je echt vertrouwt. Misschien kan dat ook een deel van de oorzaak zijn, dat ze me nog niet helemaal vertrouwd en dus haar achterbenen niet durft te geven omdat ze dan geen vluchtmogelijkheden heeft?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 14:15

De tip die Lielle je gaf is verweg de beste en de veiligste manier. Van het ogenblik dat ze maar de intentie laat zien om op te heffen laat je los en beloon je haar. Neem er de tijd voor, en ga niet te lang in eens door met dit spelletje. Probeer steeds op een positieve noot te eindigen ... en zet door. Eens ze doorgeeft van "als ik maar vervelend genoeg doe stop ze wel met vragen" ... dan pas zit je goed in de problemen. Anders kan je best een afspraak maken met iemand die echt geen schrik van paarden heeft (een goede smid bijvoorbeeld), en betaal 'm eens om je paardje dit te leren. Zij hebben daar tijdens hun opleiding mee leren omgaan en zullen het ook snel en goed oplossen. Mijn tinker mepte je zo als je naar z'n benen maar durfde kijken. Nu kan je ze gewoon nemen, maar hij draagd zichzelf nog niet voldoende ... het vraagt dus echt wel tijd. Mijn smid heeft de aanzet gemaakt voor mij!

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 16:47

Mijn vriend rijd ook een paard dat haar achterbenen niet gaf, we hebben dat opgelost met een halstertouw net onder de vetlok te hangen en zo met de twee uiteindes omhoog te trekken. Mischien lukt dat ook bij jou.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 16:57

idd doen wat lientje zegt, komt op het zelfde neer als Lielle, alleen is een halstertouw langer dan een handdoek en dus nog wat veiliger!
en het paard dan niet vastzetten, maar vast laten houden door iemand!
bij voorkeur oefenen in de stal e niet op de poetsplaats oid, stal is meest vertrouwde plaats!

zo doe wij het ook op de stal waar ik werk, en dat helpt echt super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 17:05

Bedankt allemaal voor jullie tips. Ik zal morgen vragen aan mijn vader of hij Nova wil vasthouden en dat ik het probeeer.