wat kan , mag je allemaal doen met een drachtige s

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

wat kan , mag je allemaal doen met een drachtige s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 20:59

tot wanneer mag je rijden, tot wanneer mag je er op "zitten" ?
wat mag je allemaal doen , en wat kan je allemaal doen tips aub ...

Nouka

Berichten: 4430
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Cornwall, U.K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:04

Vraag ik me ook af... Haha!

Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 21:07

Ik zou het errg graag weten!

Tancreda4

Berichten: 24036
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:07

Mijn merrie is 8 mei uitgerekend, maar heeft op dit moment best 'last' van haar drachtigheid. Een paar maanden van te voren rustiger aan gaan doen, afbouwen. Gelloperen en springen niet meer.
Ik stap nu lekker zonder zadeltje en 'luister' naar mijn merrie. Zodra zij aangeeft wat ze nog wel en niet kan dan luister ik daar naar, en doe ik ong rustiger aan.
Een merrie moet je neit stilzetten. lekker wandelen tot de laatste dag is prima. In de wei lopen is helemaal lekker voor zo'n aanstaande moeder.

Goed kijken naar je merrie, die vast wel aangeeft wat nog wel en niet kan. Sprintje uit zich zelf trekken - no problem - maar laat dit niet te lang doorgaan.

Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 21:10

Ennuh, mag je erop rijden ?? , ik ben 1m64 en mijn shet is 1.10 ik weeg 44 kg

Tancreda4

Berichten: 24036
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:27

Goed kijken naar je merrie. WOrdt ze nukkiger, of slomer - rustiger aan gaan doen. De laatste paar weken er niet meer op gaan. Gewoon lekker ernaast met haar wandelen.

sprinter
Berichten: 37
Geregistreerd: 24-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:36

Vergis je niet, een pony kan wat dit betreft veel meer hebben dan een paard. Waar je mee op moet pasen is alles waarbij ze gaat rekken, dus idd springen, maar bv ook middendraf of balkjes lopen. Daar moet je nog eerder mee stoppen dan met rustig galopperen. Wij rijden onze pony's (Dartmoors) tot de laatste dag door, tenzij je aan de merrie merkt dat ze er geen zin meer in heeft. Zolang ze vrolijk blijven lopen kan het geen kwaad, en hij soepeler ze zijn, hoe makkelijker de bevalling voor ze is. De pony voelt zelf echt wel wat nog goed kan. Ik zou dus niks afdwingen en gewoon kijken wat ze zelf aangeeft, maar ik denk niet dat je je al te veel zorgen hoeft te maken.Shetlanders staan nog heel dicht bij de natuur, en in het wild moeten ze ook gewoon mee met de kudde.
Met paarden stoppen we trouwens veel eerder, en die krijgen dan alleen nog onbelast beweging. *LOL*