stallenprobleem(hoe paard erúit houden)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

stallenprobleem(hoe paard erúit houden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 22:32

een heel wazige titel, ik zal 't proberen uit te leggen hieronder! :)

ik heb een fjordruin van 1,35 hij staat samen met een tuigmerrie van 1,60 ofzo, en een welsh ponyruin van 1,15/1.20 ofzo :)
De paarden hebben 'snachts een uitloop (de bak en nog een stuk zand) en allen een apparte stal tot hun beschikking. Ze lopen wel bij elkaar, maar er staan 3 apparte stallen op dus :)
De tuigmerrie en mijn pony gaan prima samen, de mijne staat regelmatig bij de merrie in de stal, de merrie niet bij hem want zijn stal is te laag voor haar
Voor de ''privacy'' van de welsh was er een plank voor de deuropening gegaan zodat mijn pony er niet in ging (de tuiger kon er al niet in)
Dit is 1,5 jaar goed gegaan. In de omstandigheden is niets veranderd.

sinds vorige week ging mijn pony netjes wat door zijn knietjes en onder de plank door.. :o
stalhouder was er níet blij mee, vandaag is er dus een plank onder gekomen nog.
De gehele constructie hangt nu dus ong 15 cm lager dan het hoogste punt van mijn paard (zonder meetlint enz gemeten hoor ;) ) maar feit is dat hij er vér voor door zijn knietjes moet!
en hij stond er weer.. een ging er weer net zo lomp uit..

Ik word er niet goed van.. hij vreet bij die kleine pony al het hooi op, staat in die stal te kakken..
hij vernielt zijn eczeemdeken met het keihard langs die plank schrapen omdat hij nét niet ver genoeg bukt
en de stalhouder is er niet echt blij mee...

Hij komt geen voer tekort, zijn hooiruif is continue gevuld, hij is niet mager, en komt verder weinig tekort wat hij bij die andere pony wel kan halen :P

Iemand een briljant plan om die blonde geit weer wijs te maken dat hij écht niet zo klein is? :D

(het is een heel verhaal geworden.. kan goed zijn dat ik er iets vergeten ben in te zetten.. sorry dan.. ;) vraag maar raak in dat geval ;) )

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:38

Whaha, hij is toch niet zo blond als gedacht! :D
Misschien is het een optie om een keer een stroomlintje onder de plank te spannen en hem op te wachten. Op het moment dat de fjord er onderdoor gaat, zou je dan even de stroom erop kunnen zetten, zodat hij een tik krijgt. Weet niet of een fjord zich daardoor laat weerhouden. De enige andere optie die ik met mijn tevens blonde hoofd kan verzinnen, is het versmallen van de doorgang. Heb zo'n flauw vermoeden dat de fjord wel enigzins breder zal zijn dan de welshpony. Misschien de doorgang zo krap maken dat hij zich er niet doorheen kan persen? Neem aan dat hij zijn adem niet zo ver in kan houden...

IlsjePilsje

Re: stallenprobleem(hoe paard erúit houden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:41

Tja een fjord iets uitleggen...dat is een onbegonnen zaak.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 22:55

_O- :')
@hobby; nee.. de welsh is dikker dan mijn fjordje.. :o het stroomdraadje is geen optie, hij doet het namelijk alleen als er niemand in de buurt is..
als er mensen op staan te kijken gaat hij net een schaap in zijn eigen stalletje staan :+
en die welsh is wel zó makkelijk beledigd als die een tets met stroom krijgt als hij zijn stal in wil breekt hij alles af denk ik :o

@ilsjepilsje; :') ik ben net zo blond als hij, meestal zitten we op dezelfde niveauloze golflengte namelijk :P :+

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:54

*sleept zichzelf weer terug op de stoel vanonder de tafel*
Een fjord die dunner is dan een welsh, dat heb ik nog nooit meegemaakt (hoe enorm is jouw welsh dan wel niet?) :D Tja, dan houden mijn opties geloof ik op...
Ik bedenk me nu dat er voor honden van die stroombandjes bestaan waarmee je een hond binnen je eigen terrein kan houden. Het beest krijgt dan stroom als die voorbij een sensor loopt. Misschien om te bouwen tot een fjordenbegrenzer?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:49

Maar je hoeft toch niet bij een stroomdraadje te gaan staan, te wachten tot het paard komt en dan de stroom aan te zetten? Ik neem aan dat de Welsh er nog steeds onderdoor past. Dus dan kun je toch gewoon de hele dag een stroomdraadje erlangs zetten???

Of dit de meest ideale oplossing is ben ik nog niet over uit. Waarom krijgen de 3 paardjes niet gewoon 1 hoop hooi om allemaal op te eten, of zet je ze anders 's nachts zelf op stal als je het voer per paard wil controleren.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:51

kun je de stallen niet om wisselen, dus de fjord in de stal van de welsh en de welsh in de stal van de fjord :) ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:58

Moeten ze perse 's nachts binnen eten dan? Ik heb ongeveer dezelfde situatie, 2 shetten die een stal delen en een welsh. De stallen staan altijd open en geloof het of niet, maar ze krijgen het voor elkaar om met zijn 3e in een stal van 3x3 te slapen, terwijl er dus nog een stal vrij is. Dat is blijkbaar niet gezellig genoeg. Voer leg ik gewoon buiten de stallen neer zodat ze er allemaal bij kunnen.

Stroomdraad zat ik ook aan te denken, maar stel dat de welsh hem raakt en dadelijk de stal niet meer indurft?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:02

Stroomdraadje langs de bovenkant, maar dan wel op die hoogte dat de welsh het niet raakt en die van jou net wel

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 19:07

de welsh gaat met opgeheven hoofd graag zijn stal in, en is dus al erg twijfelig met de planken erboven..
hij zal hem dus raken omdat hij niet ver genoeg bukt..
fjordlief zou er nog op zijn knietjes onderdoor tijgeren :\

@sjonniej; welsh eet tergend langzaam hooi..
Ze hebben alle 3 een apparte stal omdat ze dan alle 3 hun eigen plekje hebben, het hooi droog is, en ze in geval van nood boxrust kunnen krijgen.
Het voer regelen maakt mij niet zoveel uit, ware het niet dat die vuilnisbak van mij niet nóg meer hoeft te eten :oo
ze hoeven niet persé binnen te eten, maar de stalhouder wil dat mijn pony uit de stal van de welsh blijft :) de staldeuren blijven ten alle tijde open :)
@hobby; welsh is niet van mij.. maar hij is wat dikkig :=
fjordlief is daarentegen (vind ik) aardig in vorm :P

als het nou andersom was voldeed een stukje zeil voor de staldeur :+ maar dat beest van mij durft daar ook zonder problemen over en langs enz..

:\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:14

Ik heb een fjord gekend die idd op zijn knieen onder de onderste stroomdraad, met heel veel stroom!!! doorklom om bij de buren te kunnen grazen. Liet zich niet pakken, kwam niet met de andere paarden binnen.
De stalbaas liet zijn staldeur open met brok in zijn bak en halverwege de avond kwam hij in volle galop zijn stal binnen denderen. Hij draafde naar de draad, hield wat in bukte, op zijn knieën onder de draad door, kreeg stroomtik deerde hem niet, en was gewoon zo gehaaid en bloedsnel.

Ik denk dat je niet meer moet voeren in de stal, hij is gewoon dominant over de welsh en eet expres zijn hooi op om de baas te zijn. Sommige paarden zijn veelvraten. Ik zou gewoon genoeg hooi voor alle 3 op 1 plek houden. De welsh zorgt wel dat zijn buik vol zit en zal wellicht veel minder honger hebben dan de fjord. Als er niets te halen valt in die stal, zal hij het ook niet meer. Eer hij er een goede gewoonte van heeft gemaakt, krijg je het er nooit meer uit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:33

Simpele oplossing is of welsh 's nachts opsluiten zodat die zijn eigen hooi kan eten. Of een draadje spannen en fjord en welsh permanent van elkaar scheiden. Een creatieve fjord van het voer van een andere pony in dezelfde groep weghouden is een uitdagende oefening in frustratie, maar de kans op succes is vrijwel 0.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:24

"welsh is niet van mij.. maar hij is wat dikkig" is dan inderdaad wel een goed excuus voor de omvang. Ik heb geen creatieve ideeën meer...
Als er voldoende hooi beschikbaar is, moet je denk ik maar accepteren dat ze een stal delen. Ik geloof ook niet dat de Welsh te kort komt als ze dikkig is en breder is dan een fjord. Misschien kun je de staleigenaar aanbieden om ook de poep uit die stal te scheppen...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 23:52

dat doe ik inderdaad al hobby :j de drollen meenemen :o vind het zo vervelend dat hij opeens na 1,5 jaar de boel in de war gaat schoppen :P

@russel;
dat de mijne dominant is over de welsh weet ik niet.. welsh-lief piest al een heel jaar lang alleen in de stal van mijn paard (ja.. hij loopt zijn stal uit, jaagt de mijne eruit, zeikt en loopt weer weg.. stinkbeest :+ ) en staat hem constant in zijn mieter te bijten..
plekken van 3 bij 2 cm waar gewoon een flapje huid af is enzo := in mijn ogen is de welsh dus ''hoger'' dan de mijne omdat hij constant uitvalt en mijn beestje hélemaal niks terugdoet :\

@tamary; gezamenlijk voeren is niet echt een idee, welshlief komt ook niets tekort maar hij moet ook wel ''zijn plekje'' hebben vindt de stalhouder.

Vandaag stond het lekkere blonde mormel me als vanouds weer aan het hek op te wachten!! :) de plank is nog 3cm lager gegaan.. of ik kwam op het goeie moment.. of hij kan/durft niet meer :=

even ter indicatie omdat ik niet weet hoe jullie mijn ''dikkig'' opvatten :o
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... G_4093.jpg
de mijne

http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... C07465.jpg
welshje (er zit echt zo'n ronde vetpens aan :o )

ik hoop gewoon heel hard dat de boodschap is overgekomen..
En anders ga ik wel voorstellen dat ze gewoon ''vrije'' toegang krijgen en ik alle 3 de stallen van drollen ontdoe.. :)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 00:05

Ik vind die welsh er helemaal niet zo dik uitzien eigenlijk..
En jou fjord lijkt toch echt dikker/breder, misschien is de welsh voor je gevoel breder. Maar ik kan me niet voorstellen dat het daadwerkelijk zo is, misschien is hij in verhouding breder?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 00:08

hij heeft er een bolle vetpens aan hangen :) (dit was ook een winterfoto he, ze lopen vanaf maart alweer op het gras)
nou maakt het verder ook niet uit ;)
ze zullen geen meters verschillen in breedte :D
hopelijk blijven schoft, deken, hooi en mijn brein gespaard door de oplossing van 2cm lager ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:44

Volgens mij zijn het paardengrapjes. Lekker pesten achter elkaars rug om. Ik herken er wel veel van :D

Pissen in andermans stal is geurvlaggen zetten, dominantie. Andermans eten op eten is ook iets wat paarden maar al te graag doen. Als de baas niet kijkt, eet ik snel zijn eten op. Sommige dominante paarden doen dat, die gaan als ze binnen worden gezet, snel even de stallen van anderen in om te kunnen eten van een ander.

De welsh en fjord schelen zo weinig in lengte ik denk dat je ook op moet passen dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Als jouw fjord brutaler is, dan zal hij het ook proberen als de stal lager is, misschien blijft hij onderweg hangen en breekt hij heel de stal of.

Ik denk dat als ze toch met elkaar lopen, dan ook de stal met elkaar. Ze zoeken het samen wel uit en idd ze zijn dik zat. Nog extra hooi verdelen per paard lijkt mij helemaal niet nodig.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:56

Fjorden dom, hmm, nou als het om eten gaat zeker niet en over de rest betwijfel ik het ook.

Stallen omruilen? Gaat waarschijnlijk 1 week werken, daarna doet hij het weer, maar dan andersom.
Inderdaad landje afzetten met stal van welsh misschien een optie.
Dan wel toch stroomdraad op de loer gaan liggen met je verrekijker en hopla stroom op het draad als fjord wil passeren.
Zou dan wel even de onderste plank verwijderen, voordat hij vol in de planken vliegt! En dan het draad echt lager dan de plank hangen.

Of buiten voeren?
(Moet wel zeggen dat mijn fjord doorgaans het meeste kreeg, het snelste at
en dan de rest aan de kant schoof om ook hun rantsoen op te eten,
maar ze was de dominante merrie in die groep. Maar ik had leuke boer,
die dus ging voeren als ik ging rijden, dan kon de rest eerst eten!)

Maar als de Welsh ook in jouw stal komt en daar dus plats en vermoedelijk eten pikt?
Waarom mag dan jouw paard niet de Welsh zijn stal lenen als toilet en voerbak?

Optie alle 3 de stallen gewoon helemaal open, dan kan elk paard overal gewoon in.
Welsh kan overal in, de rest niet (nou ja, jouw fjord dus wel).

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 14:56

@sjolvir; jouw laatste optie is dus ook hetgeen wat ik ga opperen als dit niet werkt..
hij was er dus weer in geweest schijnt :+ nog lager hielp niet want welshding weigert te bukken :+

stalbaas gaat nu een stenen randje wegleggen ofzo, zodat hij moeilijk moet lopen.. dan kan hij niet zo goed meer bukken :=

het extra hooi is puur voor de structuur en om snachts wat te eten te hebben :)dat wil ik ze ook niet afnemen..
to be continued

(overigens, fjorden zijn niet dom.. wel blond :P maar als hij écht slim was zou hij toegeven dat hij braaf moet worden :)) :P )

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:56

Naaltje schreef:
een heel wazige titel, ik zal 't proberen uit te leggen hieronder! :)

ik heb een fjordruin van 1,35 hij staat samen met een tuigmerrie van 1,60 ofzo, en een welsh ponyruin van 1,15/1.20 ofzo :)
De paarden hebben 'snachts een uitloop (de bak en nog een stuk zand) en allen een apparte stal tot hun beschikking. Ze lopen wel bij elkaar, maar er staan 3 apparte stallen op dus :)
De tuigmerrie en mijn pony gaan prima samen, de mijne staat regelmatig bij de merrie in de stal, de merrie niet bij hem want zijn stal is te laag voor haar
Voor de ''privacy'' van de welsh was er een plank voor de deuropening gegaan zodat mijn pony er niet in ging (de tuiger kon er al niet in)
Dit is 1,5 jaar goed gegaan. In de omstandigheden is niets veranderd.

sinds vorige week ging mijn pony netjes wat door zijn knietjes en onder de plank door.. :o
stalhouder was er níet blij mee, vandaag is er dus een plank onder gekomen nog.
De gehele constructie hangt nu dus ong 15 cm lager dan het hoogste punt van mijn paard (zonder meetlint enz gemeten hoor ;) ) maar feit is dat hij er vér voor door zijn knietjes moet!
en hij stond er weer.. een ging er weer net zo lomp uit..

Ik word er niet goed van.. hij vreet bij die kleine pony al het hooi op, staat in die stal te kakken..
hij vernielt zijn eczeemdeken met het keihard langs die plank schrapen omdat hij nét niet ver genoeg bukt
en de stalhouder is er niet echt blij mee...

Hij komt geen voer tekort, zijn hooiruif is continue gevuld, hij is niet mager, en komt verder weinig tekort wat hij bij die andere pony wel kan halen :P

Iemand een briljant plan om die blonde geit weer wijs te maken dat hij écht niet zo klein is? :D

(het is een heel verhaal geworden.. kan goed zijn dat ik er iets vergeten ben in te zetten.. sorry dan.. ;) vraag maar raak in dat geval ;) )

Misschien een stroomdraadje aan die pland bevestigen?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 21:59

het stroomdraadje wordt een laatste oplossing, maar dan moeten we de welsh even een dag evacueren..
die gaat de pan uit flippen als hij zíjn stal in wil gaan en een optater krijgt.. dat moet ook de bedoeling niet zijn natuurlijk.. :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:25

Nee idd daar heb je gelijk in je moet wel even zorgen dat alleen de fjord er dan bij kan komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:25

Kan het ook niet zo zijn dat hij het (voor een deel) ook doet omdat hij toch wat jeuk heeft onder de deken , en hij zo lekker kan schuren met die plank over zijn rug...? :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 14:30

dat zóu kunnen.. maar dan gaat hij er niet onderdoor lijkt mij?
dan zou hij lekker blijven schurken tegen die plank?
(overigens heeft hij verder schuurgelegenheid genoeg ook.. niet enkel die plank maar meerdere stukken hek, voerbak, paaltjes..

ik ben benieuwd vandaag! vanochtend (moest gauw op en neer was portemonnee vergeten op stal :+ ) stond hij braaf in de bak van de wind te genieten :P

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:39

Heb wel een beetje gelachen om jouw fjord eerlijk gezegd hoor :D

wat ik gelijk dacht was; hij gaat dus op zijn knieën (lijkt me) onder de planken door he?

Is het dan geen idee om voor de opening van de stal een rij stenen of een hoge plank aan de ónderkant de leggen? dan kan je fjord niet op de knieën er langs want, ik hoop toch niet dat ie op zijn knietjes ergens overheen kan ( :') ), en de welsh kan er zo overheen stappen (dan wel de planken aan de bovenkant iets verhogen)

dat lijkt mij als ik het zo lees toch wel een oplossing :D al vinden ze toch wel weer iets nieuws meestal

Succes!