Wat voeren voor meer energie?

Moderators: Neonlight, Just_Sannee, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Shaienne

Wat voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-03 10:44

Dit is niet voor mijzelf hoor, maar voor iemand anders. Toch ben ik zelf ook heel erg benieuwd naar het antwoord.

Hat gaat om een 14 jarige KWPN ruin die overdag in de wei staat en snachts op stal. Dan krijgt ie kuil en een half schepje biks.
Hij wordt recreatief gereden, zo'nn 5 keer per week en 1 keer in de week een rit van ongeveer 3 uur.

Dit paard is traag en best wel sloom. Natuurlijk is dit ook een rijtechnisch probleem, maar ik vroeg mij af of we misschien wat aan het voer kunnen veranderen, waardoor hij meer energie krijgt. Naar mijn idee krijgt hij erg weinig krachtvoer. (basisbrok)

Zou sprotbrok misschien helpen, of haver? En hoeveel zouden we daarvan moeten geven?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 11:31

Ik zou in ieder geval wat meer krachtvoer gaan geven...ik weet niet hoe groot dat paard is, maar meestal krijgen paarden toch zeker 1 kilo bix per dag.
Nu staat hij denk ik op ponyrantsoen...

Wil ze niet meer bix geven, zou je kunnen kijken voor wat muslie...zit veel energie in, maar pas op met teveel eiwit...(zeker nu het jonge gras komt)

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 11:32

Muesli met haver.

Brabantse Fries ;)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 11:37

Mischien eens proberen een beetje MaxH bij te voeren...

XxEmmaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 14:16

wat je zou kunnen doen is half bix en half granen werkt heel goed en mocht het te veel zijn moet je half granen en kwart bix groetjes Emma

I Luv MareL

Gast4532

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 15:08

krijgt hij alleen maar savonds eten?

Het paard word verder bijna elke dag gereden en dan ook nog een langere ritten.
Ik zou dus veel, maar dan ook veel meer krachtvoer geven.
Uiteraard wel opbouwen, maar een halve schep per dag is veel te weinig.

Zeker omdat het paard eigenlijk al aangeeft daar te weinig aan te hebben.
Want 14 is nog niet oud genoeg om super sloom van te worden.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-03 15:18

Okee, ja dat dacht ik dus ook al dat hij meer nodig heeft. Maar wat voor krachtvoer kan ik het beste geven? Gewoon basisbrok, of granen? wat houd dat precies in?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 15:36

Ik vind een half schepje (halve kilo neem ik aan ?) HEEL erg weinig , zeker gezien het paard best wat werk moet verrichten.
Het is natuurlijk voor elk dier anders , maar ter vergelijking :
Mijn vrij hete pony (is nu gelukkig best relaxed tegenwoordig Lachen ) staat ook overdag op de wei en 's nachts op stal.
Beestje krijgt op dagen dat ze niet werkt (ik rij op het moment maar ongeveer 1 x per week , erg weinig dus...) zo'n goeie kilo , bijna anderhalve kilo biks en 1/4 muesli (Subli kruidenmuesli) .
Als we wel een ritje maken of iets doen , en dat stelt dan nog weinig voor , dan krijgt ze een halve kilo muesli ongeveer.

Sinds vorige week krijgt ze Prairymix als muesli , en die bevalt ook heel goed , lijkt iets energierijker.

De mijne wordt vrij heet van Havens Slobber , maar ik denk dat je beter niet naar oppepvoer kunt zoeken , eerst maar eens het normale voer omhoog , een paard zoals jij omschrijft mag naar mijn mening gerust 3 kilo basisbrok per dag......
Ik zou zelf gaan voor 2 kilo basisbrok en 1 kilo kruidenmuesli , en van daaruit kijken of dit meer of minder moet.

Wat hij nu krijgt is iig ERG weinig voor een paard met dat werk....

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP www.fijn-zadel.nl NU GRATIS VERZENDEN VANAF 50 EURO.
Heb je een vraag over een Barefoot-zadel? Kijk eerst even *HIER* Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm, Biothane teugels in allerlei kleuren. *\o/* Klik hier

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-03 15:53

Ja he, dat vind ik ook. Hij krijgt natuurlijk wel heel veel kuil erbij en gras, maar toch heeft ie wel meer krachtvoer nodig.

Heel erg bedankt voor de informatie!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie