Manegepaard kopen; zouden jullie het doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 19:21

Nou, zo gek worden ze niet hoor. Ik heb dat verhaal in ieder geval nog nooit gehoord? De keren dat ik naar buiten ben geweest waren ze gewoon braaf.

En alleen lopen, tja, meestal lopen ze niet alleen (er zijn ook pensionpaarden, maar die kennen ze natuurlijk niet), maar Kenzo wordt nog wel eens voor privélessen gebruikt en dan is hij net zo braaf. Er worden ook genoeg wedstrijden gereden, dat ze alleen zijn in de bak. Maarja, dat zal wel niet hetzelfde zijn Haha!

Voorlopig mag het toch niet Knipoog

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 19:28

Fitzroy"]
[quote="Tiffy schreef:

Persoonlijk zou ik hem echter alleen kopen als hij door een klinische keuring heen komt. Röntgenologisch vind ik niet nodig als je een manegepaard koopt, de prijs is er ook niet naar.


Zo te lezen heb je geen idee wat sommige manege-eigenaren durven te vragen voor hun paarden.
Buiten dat ga ik met Manon mee, dat hoewel een rontgenologische keuring niet alles zegt, je alvast wel het een en ander uit kunt sluiten.
Zeker in het manegewerk worden die paarden toch heel ongelijk belast.
[/quote]

Toevallig weet ik WEL wat manege-eigenaren voor hun paarden vragen, zo te lezen heb je mijn stukje niet helemaal goed gelezen Knipoog . Maar een paard onder de 4500,- euro laat ik niet röntgenologisch keuren. Je moet wel een hele grote leek zijn of een verschrikkelijk goed manegepaard willen kopen, wil een manege-eigenaar dat geld voor zijn paard krijgen/vragen. En jawel, ook daar ken ik een paar voorbeelden van.

De moeder van Velvet was toevallig ook manegepaard en werd verkocht als recreatiepaard (ze was dubbel L afgericht). Daar moest twee jaar geleden 8500,- voor betaald worden. Ze kwam van een handelaar en werd door de manege-eigenaar doorverkocht na een tijd in de manege te hebben gelopen. De 1e handelaar die haar had heeft haar voor minder dan 4000,- !!! gekocht en voor ong. hetzelfde bedrag doorverkocht aan de manege-eigenaar. Dus tel uit de winst van deze manege-eigenaar, plus de winst die hij gemaakt heeft op het paard dat ingeruild werd. Er stond in mijn 1e stukje ook dat ik het belachelijk vond wat sommige manege-eigenaren voor hun manegepaarden durven te vragen.

Voor Spirit:

Ik mag een biet zijn als dit niet de KENZO is waar ik het over heb. De moeder van Kenzo is bij ons gefokt, voor zijn opa aan moederskant kun je in mijn profiel kijken. Foto's van de moeder heb ik niet, wel van zijn oma en overgrootmoeder aan moeders kant. Zijn opa was een eigen hengst van Samber. Zijn vader een KWPN-ggk-hengst.

De mensen die zijn moeder destijds bij "ons" (was niet mijn stal Haha! ) gekocht hebben hielpen daar ook altijd op stal. Toen zij enkele jaren later verhuisden, vlak nadat Kenzo geboren werd, zag ik ze niet zo vaak meer. Ik heb later nog eens geïnformeerd naar KENZO en ik kreeg dus dit verhaal te horen over de OCD (losse botsplinter, correct me if I'm wrong Knipoog ). Zij konden hem voor veel geld verkopen als hij ook röntgenologish goedgekeurd werd. Dat werd hij dus niet, toen hebben ze hem voor weinig geld van de hand gedaan.

Ik kijk er niet van op dat hij manegepaard is, zelfs al heeft hij M2 + 1 gelopen een paard met OCD kun je in principe niet meer voor de hoofdprijs verkopen en is dus erg "geschikt" qua prijs, om als manegepaard/recreatiepaard te kopen.

Ik heb begrepen dat Kenzo een slecht achterbeen heeft, ooit gehoord van iemand die wel eens op Simonshaven kwam. Klopt dat?

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 19:28

Ja dat zou ik zeker wel doen!
Als de pony waar ik al een tijdje alle lessen & wedstrijden op rijd te koop komt te staan, en ik mag een pony dan zou ik haar zeker wel willen kopen.
Maarja, ze komt voorlopig niet te koop te staan, ze is een hele fijne pony en er waren al eerder kopers voor haar geweest maar de manegeeigenaar wou haar niet verkopen (gelukkig!!) Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 19:28

Boogiegirl"]
[quote="gijsenkim schreef:
ik ben er zelfs voorstander van om iedereen die een paard aanschaft te verplichten als eerste paard een manege paard te kopen. En niet zoals ik ook wel eens tegen kom dat mensen als eerste paard een 2,5 jarige hengst kopen die ze zelf wel even in gaan rijden.


Daar ben ik het niet mee eens. waarom zou je beter met paarden om kunnen gaan als je nog geen eigen paard hebt (gehad)?
Ik heb ook een 2 jarige hengst gekocht als eerste paard die ik zelf in ga rijden, het gaat tot nu toe perfect hoor..en ik zal heus niet de enige zijn!
[/quote]

is goed maar ik wil geen topics van je zien met probleem zus en probleem zo tussen nu en een jaar aub!

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 19:31

Ik denk dat je zeker weten wel een manege paard kan kopen. Zoals al meerdere zeiden vind ik ook dat hij wel van top tot teen gekeurd moet worden. Of je Kenzo wel of niet moet kopen, dat zou dan helemaal aan jou zelf liggen. Zelf zou ik dan meer naar andere paardjes neigen (zoals Spirit of Fidora ( haha beeeeeeeeeeeetje duur *LOL* ) maar dat is jou smaak, als jij kenzo leuk vind en hem zou willlen hebben kan je hem toch gewoon kopen ??? Niks mis met een (ex)manege-paard/pony.
Kijk maar naar maggie, kijk hoe die is gaan lopen Kwijl

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 19:35

Tiffy schreef:
[ Maar een paard onder de 4500,- euro laat ik niet röntgenologisch keuren. Je moet wel een hele grote leek zijn of een verschrikkelijk goed manegepaard willen kopen, wil een manege-eigenaar dat geld voor zijn paard krijgen/vragen. En jawel, ook daar ken ik een paar voorbeelden van.

[/quote]



Even nog 2 dingen: volgens mij hanteren sommige verzekeringsmaatschappijen een lagere grens dan 4500,- euro voor een rontgenologische keuring (was iig wel zo bij Amev/Hippo Verzekeringen)

En als mensen gek zijn op een paard kijken ze niet op een paar honderd of misschien zelfs 1000 euro meer of minder, dan gaat de gevoelswaarde meespelen en daar zijn manege-eigenaren erg goed in.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 19:37

Ja inderdaad, Maggie is er echt heel erg op vooruit gegaan!

Maar slecht achterbeen? Niet dat ik weet, maar ik heb er ook niet zo'n verstand van..

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 19:40

Ik heb het maar gehoord he Knipoog Maar als die de keren braaf is geweest dat jullie naar buiten gingen is er niks aan de hand lijkt mij Haha!
En gewoon met veel goede argumenten komen bij je ouders. Knipoog

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 19:43

Fitzroy schreef:

Even nog 2 dingen: volgens mij hanteren sommige verzekeringsmaatschappijen een lagere grens dan 4500,- euro voor een rontgenologische keuring (was iig wel zo bij Amev/Hippo Verzekeringen)

En als mensen gek zijn op een paard kijken ze niet op een paar honderd of misschien zelfs 1000 euro meer of minder, dan gaat de gevoelswaarde meespelen en daar zijn manege-eigenaren erg goed in.


Amev & Interpolis Röntgenologisch keuren verplicht vanaf 4500,- euro Haha! .

Wat de gevoelswaarde betreft heb je gelijk, maar ze weten ook verdomd goed een slaatje te slaan uit mensen die zich totaal niet geörienteerd hebben op de prijzen. Bijv. een tinker verkopen voor 5000,- euro terwijl je dat type paard voor het zelfde bedrag in guldens kan kopen Schijnheilig .

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 19:46

dit bedoel ik ook met mijn punt. Een ex manegepaard kan net zoveel kosten als bonfire bij de va

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 19:47

Ik heb ook een ex-manegepaard, en ik ben ontzettend blij met haar! Ze is 100% betrouwbaar (hoewel buiten wel erg pittig), maar eerlijkheidshalve moet ik er wel bijzeggen dat ze niet altijd even makkelijk is met rijden. Ze heeft zo'n enorme trucendoos opgebouwd tijdens haar jaren als manegepaard, dat ik echt van goede huize moet komen om een nog betere truc te verzinnen Haha! . Da's soms best moeilijk (zeg maar gerust: erg furstrerend ), maar daardoor heb ik van haar juist zo ontzettend veel geleerd (en nog). Het is echt een wereldpaard. Ze gaat nooooit meer weg!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:03

Mac schreef:
Ik heb ook een ex-manegepaard, en ik ben ontzettend blij met haar! Ze is 100% betrouwbaar (hoewel buiten wel erg pittig), maar eerlijkheidshalve moet ik er wel bijzeggen dat ze niet altijd even makkelijk is met rijden. Ze heeft zo'n enorme trucendoos opgebouwd tijdens haar jaren als manegepaard, dat ik echt van goede huize moet komen om een nog betere truc te verzinnen Haha! . Da's soms best moeilijk (zeg maar gerust: erg furstrerend ), maar daardoor heb ik van haar juist zo ontzettend veel geleerd (en nog). Het is echt een wereldpaard. Ze gaat nooooit meer weg!


alleen hierom vind ik al. Koop alsjebliefs als eerste paard een manegepaard. Leer van een manegepaard, het zijn niet demakkelijkste paarden in de omgang maar wel de beste leerpaarden EN je gunt die dieren na het manege bestaan ook nog eens een keer een leuk leven. In mijn ogen honderd punten waard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:04

Is deze kenzo een vrij grote bruine ruin? En een Fairplay nakomeling?

Want dan ken ik hem ook volgens mij.....................

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 21:04

Soraya"]
En gewoon met veel goede argumenten komen bij je ouders. Knipoog
[/quote]
Noem er eens een paar?
Ik heb alles al geprobeerd Tong uitsteken

[quote="Pipo schreef:
Is deze kenzo een vrij grote bruine ruin? En een Fairplay nakomeling?

Want dan ken ik hem ook volgens mij.....................

Hij is zwartbruin (foto's staan op de vorige bladzijde) en volgens Tiffy: v. Goodwill, moeder hulpboek (en geen rus), vv. Samber.
Hij is gok ik rond de 1.70 cm.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:27

Oké goede argumenten voor je ouders.... Ik ken je al een tijdje dus ik kan er wel een beetje over oordelen.

- Je doet het heel goed op school
- Je weet wat het is om 7 dagen per week een paard te verzorgen in good times en in bad times
- Je bent absoluut 100% te vertrouwen qua verzorging
- Je schoolwerk lijdt er helemaal niet onder, ook al ga je 7 dagen per week naar stal.

- Je moeder rijdt paard
- Je vader rijdt paard
- Jij rijdt paard

- Kenzo zou beleerd kunnen worden voor de kar.
- Je vader houdt van type tuiger, nou daar heeft Kenzo toch wel lichtelijk iets weg van.
- Je vader vindt Kenzo ook leuk.

Het financiele plaatje kan ik natuurlijk niet voor je ouders inschatten. Is er iets wat je zou kunnen inleveren? Bijvoorbeeld minder kleding ofzo? Kun je misschien op zaterdag gaan werken (dan kan je vader op zaterdag Kenzo doen en anders doe ik m wel voor je).

Je mag van mij een hoop spullen hebben zodat je in het begin niet zoveel hoeft te kopen. Ik heb nog wel een hoofdstel, peesbeschermers, dekjes en andere dingen voor je.

Ik zou eigenlijk de argumenten van je ouders moeten weten om betere ideeën te verzinnen. Als het puur een financieel plaatje is, tsja dan is de enige optie gaan werken. Manege lessen en Soraya kosten ook geld, dus dat ben je dan in ieder geval niet meer kwijt.

Maar ik weet zeker dat jij absoluut niet zeurt bij je ouders, dus misschien toch wat harder zeuren???

Romargo

Berichten: 193
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 23:18

Ik zou het echt wel doen! Ik wilde ook altijd mijn verzorgpony kopen! Maar helaas de manegehouder wilde haar niet verkopen. Je weet hoe de pony is en wat je ermee kan doen. Dus waarom een pony kopen die je niet kent terwijl je deze lieverd kan kopen?! Suc-6!

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 10:19

Kenzo klinkt als een leuk paard. Die ocd kan roet in het eten gooien, maar het hoeft niet.

Ik heb zelf een manegepaard gekocht, was niet mijn eerste paard, maar mijn derde paard... dit paard, Toon, zag ik voor het eerst toen hij 3 jaar oud was en net twee weken op de manege waar ik voor het eerst ging rijden nadat ik gestopt was met bijrijden van een paard.

Het was liefde op het eerste gezicht. Maar ja, geld en gelegenheid voor een eigen paard ontbrak toen bij mij, anders had ik hem onmiddellijk gekocht. Maar men vroeg ook een enorm bedrag voor hem...

Hij was aangeschaft als handelspaard, maar omdat hij zo braaf was is hij als net zadelmakke, praktisch groene driejarige in de manegelessen ingezet. Al vrij snel begon hij met staken, geen poot meer verzetten. Iedere lesklant moest sporen om, anders was het helemaal een drama om hem aan de gang te krijgen. Zwepen zijn stukgeslagen op hem, maar lopen??? No way... Behalve in de springles, daar ging meneer als een trein, springen is zijn grote hobby!

Ik heb nog een paar keer geprobeerd hem te kopen, maar het gevraagde bedag was mij veel en veel te hoog, daar kon ik een goed gereden M-paard voor kopen...

Dit heeft zesenhalf jaar geduurd, toen heb ik hem uiteindelijk gekocht, nadat ik al twee andere paarden had verkocht, waarmee het allemaal niet ging zoals ik in gedachten had.

Ik had hem niet laten keuren, want Toon had in zijn manegetijd nog nooit iets gemankeerd... dat bleek achteraf niet slim.... meneer bleek verbeend hoefkraakbeen te hebben, wellicht door het vele springen, maar misschien ook gewoon een erfelijk gebrek.

Na aangepast beslag loopt hij goed. Nu zijn we bijna 3 jaar verder en het gaat heel erg goed met hem.

Toch zou ik het niemand aanraden om een echt verreden manegepaard te kopen. Het duurt zo ontzettend lang voordat alle ingebakken fratsen er een beetje uit zijn...

Een makkelijk te rijden manegepaard is vaak behoorlijk versleten doordat hij vaker ingezet wordt, een moeilijker te rijden manegepaard heeft vaak karakterprobleempjes... Valt gerust niet mee!

Succes met je beslissing!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 10:28

nu zou ik het niet meer doen. vroeger heb ik wel eens overwogen een manege paard te kopen, ook omdat ik die ZOOO lief vond (uiteindelijk maar goed, want een jaar later was ze overleden). nu denk je misschien: ik wil alleen maar rustig rijden, maar uiteindelijk wil je toch meer en dan loop je al snel tegen de beperkingen op. mijn advies: er lopen zo veel lieve paarden, kijk verder dan je neus lang is.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 13:00

Wat is er mis met een manegepaard?
Ik kocht 17 jaar geleden ook een manegepaard. ik vroeg een goede kennis en paardenkenner, die had je toen nog, om haar te keuren, zeg ie: als oom Martien (de manege-eigenaar) zegt dat ie goed is, dan is ie goed. De goede man leeft niet meer, oom Martien heeft ook al jaren geleden Peterus ontmoet, maar het paard is er nog steeds en vindt nog steeds dat ze twaalf is *LOL* *LOL*

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 13:54

Het hangt er van af wat voor manege paard. Als het gewoon is dan moet hij het gewoon worden. Maar als ik 2 zo goed als gelijke paardjes op het oog heb en 1 is een manege paard ga ik waarschijnlijk toch voor die ander. Maar als het een van de paardjes is waar ik op het leren rijden en zo gek van was is de keus waarschijnlijk makkelijk. Al is het voor een leuke oude dag.

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 16:54

Ik heb dus een startkaart op een manegepaard. Ze is soms wel moeilijk zeggen anderen maar dat vind ik niet. Ik zit nu in de B met haar en op mijn 1e wedstrijd had ik 164 en 165 punten niet zulke lage punten dus. Als je een paard egt heel leuk vind en je mag het van je ouders zou ik het zeker doen als hij goedgekeurd wordt. En de meeste paarden zijn wel lief op buitenrit, maar als je je paard alleen niet koopt omdat je niet op buitenrit kan dan vind ik dat raar. Ik ken ook genoeg mensen met een eigen paard die niet van de manege afkomt die ook niet met hun paarden naar buiten kunnen.
Ik hoop dat de koop doorgaat Pling Haha! Knipoog
groetjes annabel

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:02

Nou Avanti is eigenlijk al helemaal verneukt Huilen maar zou ik al het zou kunnen echt wel kopen.
Het perfechte paard echt waar, ze kan zoooo prachtig aan de teugel lopen Kwijl geweldige gangen en zit rijtechtnisch wel heel goed in elkaar.
Ik stapte er pas op ( na er een jaar lang niet op te gereden te hebben) en floep heel soepel aan de teugel terwijl ze dat nooit meer doet, kun je nagaan. Ze is alleen maar 1.30 maarja moet kunnen, jammergenoeg kunnen wij dat niet betalen Scheve mond

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:37

Ik heb op mijn 13 e eerst een paard een half jaar gehuurd(spnsors uiteraard! Lachen )en daarna hebben mijn ouders haar voor me gekocht,om eerst te kijken of ik het wel echt wou en dat school er niet onder zou leiden.

Was super paardje,heb haar 2 jaar gehad maar omdat ze niet uitgesproken dressuurpaard was hebben we haar weer verkocht.

Als je echt gek bent van dat paard zouik het gewoon doen,of zoals ik eerst huren. Pling

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:55

Spirit schreef:
Hij is wel luchtzuiger.
Ik vind het dus echt een geweldig paard! Superlief op stal en met rijden vind ik het echt een leuk paard. Luchtzuigen doet hij niet als hij zo'n band omheeft (die hij nu dus niet omheeft, omdat hij er wondjes van krijgt Scheve mond).


Ik zou het niet doen vanwege het bovenstaande. Ik wil geen luchtzuiger, nooit niet. Mijn persoonlijke keuze. Ik zou helemaal geen luchtzuiger willen die geen band meer om kan omdat hij er smetplekken of wonden van krijgt. Dat betekend dat de band nooit meer om kan en dat hij dus altijd kan staan zuigen.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 00:12

Ik heb nog even overlegd met de manege eigenaar over Kenzo. Het is in ieder geval niet de Kenzo die hiervoor ergens bedoeld wordt. Hij heeft hem als 4 jarige gekocht van 2 mannen die te weinig tijd hadden en waarvoor hij te fris was. Hij sprong uit een wei met een omheining van 1.20.

De manege eigenaar verwacht inderdaad dat hij niet zo braaf zal zijn als hij niet meer 3 uur per dag loopt. Daarnaast gaf hij aan dat het een onwijze schijterd is: een oranje pion in de bak is ok, maar zet er nu geen witte neer. Hij is niet koel in zijn koppie. Daarnaast kent hij inderdaad alle trucen om onder het werk uit te komen en is het ook echt een paard wat daar gebruik van maakt.

Kenzo is 8 en ook buiten niet zo braaf (ja wel als hij voor de derde buitenrit die dag gaat). Eigenlijk vond hij een ander paard beter bij je passen Spirit, maar daar hebben we het nog wel over.

Wat betreft het luchtzuigen, hij heeft de band niet om omdat hij gewoon door de band heen zuigt..... ook niet echt positief.

Na overleg stem ik dus tegen Kenzo Knipoog