Manegepaard kopen; zouden jullie het doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 00:02

Waarom niet?
Ik wou ook een manege pony kopen maar de eigenaar deed hem niet weg. (heeft wat medisch wat ik niet wist)
Laten keuren lijkt me meer als normaal, dus ook een manegepony Lachen
Laatst bijgewerkt door Boogiegirl op 30-03-03 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 00:02

Waarom zou je het niet doen? bij ons staan er wel wat paarden op stal die eerst van de manege waren, de meeste reden er al op en dat beviel zo goed dat ze het paard wel wilde kopen en dat hebben ze dan ook gedaan.
Dus waarom niet?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 00:35

Zoals ik er nu over dnek is mijn eerste paardje een jong beestje die ik ga (laten) berleren om zelf gewoon door de sport heen te kunnen rijden zeg maar, de 2e (als ik geld had allemaal dus he Haha! ) zou Jacky zijn, oftewel een manegepony. Ik kende haar erg goed, ze liep zowiezo niet zoveel in delessen en ze is mijn grote liefde. Ik wil haar erg graag bij die manege weg hebben.
Maar als eerste paard zal het toch echt een jong ding worden, die ik zelf helemaal op mijn manier kan beleren enzo...

Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 00:46

Mijn eerste paard was een manegepaard. Ze was net 6 maanden oud toen ik er kwam rijden. Toen ik haar kocht was ze vijf en liep dus al een behoorlijke tijd in de manegelessen mee. Ze was manegemoe, liep eigenlijk nauwelijks meer in de manege, maar toen ik haar kocht, is ze toch goed opgeknapt. Op stal was ze superlief, met gehandicapten die er ook op reden ook, maar met mij langs de weg, wilde ze nog wel eens omdraaien naar stal, omdat ze het zat was. Ik heb haar twaalf jaar gehad en voor mij was ze het einde. Heerlijk in mijn eentje langs de weg, les bij de rijvereniging, wedstrijden die vaker niet goed gingen dan wel, maar toch....
Mijn tweede paard heb ik een aantal jaren na het overlijden van de eerste gekocht. Ze had 17 jaar in de manege gelopen, was 20 en was ook manege moe. Ik kocht haar om een aantal keren per week lekker langs de weg te gaan, niet meer in de bak, dat kon ze niet meer aan. Ik heb twee hele fijne jaren met haar gehad en haar twee fijne jaren bezorgd!
Toen kocht ik Marlou, het eerste paard dat ik niet al jaren kende en dat was best heel moeilijk. Nu heb ik haar drie en half jaar, vanaf november kan ik niet rijden i.v.m. een peesblessure, maar met haar ben ik ook gek. Maar toch niet zo als met mijn allereerste manegeknol!
Met ander woorden na dit lange verhaal: Ik zou een manegepaard kopen, als het paard voldoet aan de eisen die je op dat moment hebt.
P.S. Beide manegepaarden kende ik zo lang, dat ik ze niet heb laten keuren. De laatste wel.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 00:49

Manon 2 schreef:
Ik zou het denk ik alleen maar doen als hij klinisch en rontgenologisch goedgekeurd is. Daarbij zou ik ook zeker bedenken of hij wel echt het paard is wat je zoekt. Hoe is hij bijvoorbeeld buiten enzo? In plaats van hem alleen maar heel lief te vinden op stal en in de binnenbak. Ik vind Kenzo trouwens ook een schatje en misschien moet je gewoon eens wat meer zeuren bij je vader Knipoog Je zei pas nog dat je helemaal niet zeurde......

Rontgenologisch gekeurd?
een manegepaard?
Slaat nergens op!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 10:30

Natasha"]
[quote="Manon 2 schreef:
Ik zou het denk ik alleen maar doen als hij klinisch en rontgenologisch goedgekeurd is. Daarbij zou ik ook zeker bedenken of hij wel echt het paard is wat je zoekt. Hoe is hij bijvoorbeeld buiten enzo? In plaats van hem alleen maar heel lief te vinden op stal en in de binnenbak. Ik vind Kenzo trouwens ook een schatje en misschien moet je gewoon eens wat meer zeuren bij je vader Knipoog Je zei pas nog dat je helemaal niet zeurde......

Rontgenologisch gekeurd?
een manegepaard?
Slaat nergens op!
[/quote]

Waarom niet? een kreupelend ex manegepaard kost bij de va net zo veel als bonfire hoor.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 10:30

Ik zou niet actief zoeken naar een manegepaard, maar als ik het dier echt leuk vind zal ik het er niet om laten staan.
Je moet wel rekening houden met het feit dat sommige paarden iedere dag meerdere uren in de les lopen. Die kun je niet ineens 23 uur per dag op stal laten staan. Je zult het rijden zeker in het begin waarschijnlijk moeten afbouwen en moeten zorgen voor weidegang.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 10:35

Mijn eerste paard ja hoor waarom niet.
Nu zou ik het niet meer doen gewoon omdat er vaak hulpen opzitten die ik er liever niet op wil hebben Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 10:55

ik ben er zelfs voorstander van om iedereen die een paard aanschaft te verplichten als eerste paard een manege paard te kopen. En niet zoals ik ook wel eens tegen kom dat mensen als eerste paard een 2,5 jarige hengst kopen die ze zelf wel even in gaan rijden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 11:22

Ik heb er ook een keertje voor gestaan om een manegepaard te kopen, maar kon dat met een bijstandsuitkering toen niet trekken. Maar ik kon het er niet op vinden, het was een draak met beginners, en eigenlijk voor dat werk niet geschikt. Kon super springen, maar ging in staking in de ring. De exacte afstamming weet ik niet, maar het was een Amor, niet groot, maar voor mij perfect. Ik denk nog heel vaak aan haar....en hoe het nu met haar is, want helaas is ze op een gegeven moment verkocht.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 11:50

gijsenkim schreef:
ik ben er zelfs voorstander van om iedereen die een paard aanschaft te verplichten als eerste paard een manege paard te kopen. En niet zoals ik ook wel eens tegen kom dat mensen als eerste paard een 2,5 jarige hengst kopen die ze zelf wel even in gaan rijden.


Daar ben ik het niet mee eens. waarom zou je beter met paarden om kunnen gaan als je nog geen eigen paard hebt (gehad)?
Ik heb ook een 2 jarige hengst gekocht als eerste paard die ik zelf in ga rijden, het gaat tot nu toe perfect hoor..en ik zal heus niet de enige zijn!

dell_1
Berichten: 1962
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 12:00

gijsenkim schreef:
ik ben er zelfs voorstander van om iedereen die een paard aanschaft te verplichten als eerste paard een manege paard te kopen. En niet zoals ik ook wel eens tegen kom dat mensen als eerste paard een 2,5 jarige hengst kopen die ze zelf wel even in gaan rijden.


Dat vind ik dus echt onzin! Ik leer nu alles op een bijrijdpaard. Dus waarom zou ik dan als 1e paard een manege paard moeten kopen..Bovendien vragen ze vaak belachelijk veel geld voor zo'n paard.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 12:47

hallo!
ik zit met htzelfde probleem als jij.
alleen is het paard wat ik wil kopen niet echt braaf.
maar wat ik voor advies heb gekregen:
1: logisch, maar je moet hem iig laten keuren.
2: als je hem hebt gekocht kan het zijn dat ie de eerste tijd lastig is, maar dat kan komen doordat hij beter in zijn vel komt te zitten.

het is waar dat de meeste manege paarden in een goede conditie zijn,
dus als jij van plan bent om een uurtje te gaan rijden op een dag, en vor de rest hem binnen te laten staan...
en ik weet niet of het paard gewend is om alleen te lopen, om hem dat te leren kost veel tijd.
maar veel succes!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 12:50

gijsenkim schreef:
ik ben er zelfs voorstander van om iedereen die een paard aanschaft te verplichten als eerste paard een manege paard te kopen. En niet zoals ik ook wel eens tegen kom dat mensen als eerste paard een 2,5 jarige hengst kopen die ze zelf wel even in gaan rijden.


ik ben het met je eens dat het voor een eerste paard niet zon geweldig idee is om een 2,5 jarige hengst te kopen.
maar de manege paarden zijn ook niet makkelijk hoor: ze hebben veel energie, als ze die niet goed kwijtkunenn zullen ze op den duur vervelend worden.
en die paarden zijn meestal niet gewend aan alleen lopen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 12:52

Een paard wat lastig wordt omdat hij beter in zijn vel komt te zitten, vamp? Verward

Maargoed, op dit moment zou ik het niet doen, maar ik heb aardig wat manegepaarden gekend die ik graag had willen hebben hoor Maargoed, toen ik nog geen paard had vond ik bijna alle paarden wel leuk *LOL*

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 12:58

Mijn eerste pony heb ik ook van een manege gekocht. Ik kende Hem al een paar jaar en heb hem eerst half pension gehad. Hij had echt alle manegepony-streken die je maar kan verzinnen, maar dat heb ik hem mooi allemaal afgeleerd . Hij ging zelfs steeds beter lopen en ik kon best leuk met hem dressuren.Ik vind het een voordeel als je zo'n beestje al een tijdje meemaakt op de manege. Dan weet je meer van hem dan wanneer je bij een particulier een paardje koopt. Ook over zijn gezondheid!! Haha!

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 14:52

Als we het over dezelfde Kenzo hebben, wat ik grotendeels zeker weet, dan hier nog wat extra informatie:

Sterruin, v. Goodwill, moeder hulpboek (en geen rus) vv. Samber, voorheen M2 + 1 dressuur, OCD (hij kon als 3-jarige voor veel geld verkocht worden, maar dit kwam tijdens de keuring naar boven en dan zijn ze in een keer niet veel meer waard), geb. 1992.

Een manegepaard kopen is helemaal zo gek nog niet, dat gebeurd regelmatig, alleen ik vind dat de meeste manegeeigenaren te veel geld vragen voor zo'n paard. Zelf kopen ze die paarden meestal voor weinig geld.

Persoonlijk zou ik hem echter alleen kopen als hij door een klinische keuring heen komt. Röntgenologisch vind ik niet nodig als je een manegepaard koopt, de prijs is er ook niet naar. Voor het luchtzuigen zou ik het ook niet laten (Leo is ook luchtzuiger Knipoog ).

Het paard zal wat moeilijker kunnen worden tijdens het rijden als hij ineens privepaard wordt, omdat hij in beweging achteruit gezet wordt. Maar met goede begeleiding valt dit meestal wel op te lossen .

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 16:12

Tiffy schreef:
Als we het over dezelfde Kenzo hebben, wat ik grotendeels zeker weet, dan hier nog wat extra informatie:

Sterruin, v. Goodwill, moeder hulpboek (en geen rus) vv. Samber, voorheen M2 + 1 dressuur, OCD (hij kon als 3-jarige voor veel geld verkocht worden, maar dit kwam tijdens de keuring naar boven en dan zijn ze in een keer niet veel meer waard), geb. 1992.

Hey, hoe weet je dit allemaal? En waar ken je Kenzo dan van?

Ik bedoel in ieder geval deze:
Afbeelding
Afbeelding

En wat is OCD eigenlijk precies?

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 16:22

Natasha"]
[quote="Manon 2 schreef:
Ik zou het denk ik alleen maar doen als hij klinisch en rontgenologisch goedgekeurd is. Daarbij zou ik ook zeker bedenken of hij wel echt het paard is wat je zoekt. Hoe is hij bijvoorbeeld buiten enzo? In plaats van hem alleen maar heel lief te vinden op stal en in de binnenbak. Ik vind Kenzo trouwens ook een schatje en misschien moet je gewoon eens wat meer zeuren bij je vader Knipoog Je zei pas nog dat je helemaal niet zeurde......

Rontgenologisch gekeurd?
een manegepaard?
Slaat nergens op!
[/quote]

Vind ik wel. Als je een paard koopt, wil je er graag lang plezier van hebben. De paarden in de manege worden dressuurmatig vaak niet op een juiste manier gereden waardoor overbelasting zou kunnen ontstaan aan bepaalde botjes. Je hebt er veel verdriet van als het paard na korte tijd kreupel is.

stefanieh
Berichten: 99
Geregistreerd: 22-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 16:48

Ligt eraan wat je met je nieuwe paardje wilt gaan doen denk ik.. Als je echt flinke dressuurambities hebt is het misschien niet heel handig om een manegepaard te kopen.. uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Maar als je gewoon helemaal voor je plezier rijdt en je bent dol op een bepaald paard.. waarom niet! Het paard zul je er in elk geval wel een plezier mee doen.. Bij mij op stal staat ook een paard dat vroeger manegepaard geweest is en nu lekker wordt vertroeteld door zn baasje en heerlijk in de wei staat. Het paard is al tegen de twintig.. maar met een buitenritje helemaal dol.. dus het is inderdaad handig om van te voren eens uit te testen of ie buiten net zo braaf is als bij de rondjes in de manegebak!

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 16:53

Tiffy schreef:

Persoonlijk zou ik hem echter alleen kopen als hij door een klinische keuring heen komt. Röntgenologisch vind ik niet nodig als je een manegepaard koopt, de prijs is er ook niet naar.


Zo te lezen heb je geen idee wat sommige manege-eigenaren durven te vragen voor hun paarden.
Buiten dat ga ik met Manon mee, dat hoewel een rontgenologische keuring niet alles zegt, je alvast wel het een en ander uit kunt sluiten.
Zeker in het manegewerk worden die paarden toch heel ongelijk belast.

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 17:36

Ik heb wel dingen gehoord dat Kenzo niet al te best buiten is. Verder heb ik maar 1 keer op Kenzo gereden en dat was alleen in de binnenbak.
En als het van je ouders mag zou ik het zeker weten doen als je tenminste weet wat ie écht buiten doet Knipoog
En verder... Ik wil niet de boosdoener zijn maar ik denk dat Henk wel aardig wat vraagt voor Kenzo.
En als laatste nog: Succes!! Want ik vind dat als iemand hem wel moet kopen jij het wel bent!!

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 18:48

Soraya"]
Ik heb wel dingen gehoord dat Kenzo niet al te best buiten is.
En als het van je ouders mag zou ik het zeker weten doen als je tenminste weet wat ie écht buiten doet Knipoog
[/quote]
Wat heb je dan over hem gehoord?

[quote="Soraya schreef:
En als laatste nog: Succes!! Want ik vind dat als iemand hem wel moet kopen jij het wel bent!!

Bloos Hihi, hoezo vind je dat dan? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 19:07

Vaak zijn manege paarden superbraaf...........................zolang ze 4 uur per dag lopen, en in de kudde mee mogen lopen Haha!


Maar zodra ze alleen zijn, en maar een uurtje per dag hoeven, worden het de grootste monsters!! Daarbij moet je er op letten dat hij wel gezond is, dus laten keuren.

Persoonlijk zou ik het niet doen.

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 19:16

Spirit"]
[quote="Soraya"]Ik heb wel dingen gehoord dat Kenzo niet al te best buiten is.
En als het van je ouders mag zou ik het zeker weten doen als je tenminste weet wat ie écht buiten doet Knipoog
[/quote]
Wat heb je dan over hem gehoord?

[quote="Soraya schreef:
En als laatste nog: Succes!! Want ik vind dat als iemand hem wel moet kopen jij het wel bent!!

Bloos Hihi, hoezo vind je dat dan? Haha!
[/quote]

Ik weet niet of je nog dat ene meisje kent die hier ook op Simonshaven heeft gereden. Kenzolover heette ze toen op bokt. Maar zij had ooit is gezegd dat de meeste paarden van Simonshaven gek werden buiten. Kan natuurlijk zijn omdat ze het zo ontzettend leuk vonden. Maargoed ik heb het zelf ook nooit meegemaakt en dus maar verhalen gehoord. Je kan het natuurlijk aan degene vragen die er nu les geeft. Misschien weet zij/hij het.

En hoezo ik dat vind? Tong uitsteken Whaha ik heb gewoon soort voorgevoel. En ik heb zelf ook meegemaakt hoe een paardje kan worden alstie eenmaal geen lessen meer hoeft te lopen. Een paardje dat op Simonshaven staat of heeft gestaan heeft jaaaaaaaren lang bij ons gelopen in de manege lessen. Ik heb er vaak genoeg op gezeten en dat beestje is zo mooi opgeknapt. Hij glanst helemaal en loop super mooi. *Naam van het paard is trouwens Banjer*
En ik denk wel dat jij dat ook wel kan Lachen