Welk bit gebruiken voor niet houdend paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denhaag203
Berichten: 3039
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 09:28

Ik heb zelf niet zo'n verstand van vrijheids dressuur Lachen

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 09:49

Vrijheids dressuur is kunstjes laten doen voornamelijk door middel van je stem. Het voordeel hiervan is dat je paard beter getraind wordt op je stemhulpen.
Er bestaan veel internet sites over vrijheids dressuur. Ik weet er ook niet alles van. Het enige wat je nodig hebt is een bak, veel snoepjes en HEEL VEEL geduld!
Als je nog iets wilt weten pb me dan.
Succes!

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 11:13

Apple schreef:
Consequent zijn. Ho is Ho. Ook niet aan een stuk door trekken (dan trekken ze alleen maar terug) maar ophouding, toestaan, ophouding, toestaan. Als ze ervandoor spuit dan kun je beter 1 keer echt op de rem gaan staan en dan weer loslaten dan blijven trekken.
(overigens is die losse teugel van Kawa ook niet zo raar. Veel paarden associeren losse teugel met 'uitstappen, niets aan de hand'. Ik merk vaak dat paarden die op de terugweg in stap aan het drammen zijn een stuk rustiger worden als ze lange teugel krijgen).


Ik hoor over losse teugel en aan 1 teugel trekken. Maar ik rij dus op een paard (waar ik nu mee ben getopt omdat ik het te gevaarlijk vond worden) die zo heet is dat je er niet eens fatsoenlijk op kunt rijden je moet hem constant bij je houden. Geef je hem, wanneer hij er vandoor gaat, lange teugel dan heeft hij , dit paard dan, zijn zin en gaat ie alleen maar harder. En om hem in 1 keer de bocht om te trekken is naar mijn weten ook niet echt verstandig, althans bij hem niet, hij is zo lenig hij gaat gewoon door. En als je b.v. op concour bent moet je het ook rijtechnisch op kunnen lossen.

Nu weet ik ook niet of een ander bit wel helpt, ik ben zelf ook voor lessen. Misschien als je je paard meer beweging geeft dat ie dan ook rustiger word..En daarnaast lessen volgen succes

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 18:45

wat misschien een noodgreep is een halster met daaraan een touw onder het hoofdstel. Hieraan kun je trekken. Soms lukt. Natuurlijk is les de beste optie maar als je naar de manege wil met je paard moet je daar ook veilig kunnen komen. Probeer het eens. Let wel op als het werkt is dit geen definitive oplossing maar een noodgreep tot de lessen aanslaan.
groetjes