paard wordt niet geaccepteerd door weide-maatjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

paard wordt niet geaccepteerd door weide-maatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 19:22

misschien klinkt het ernstiger dan het is,maar ik heb vandaag mijn geblesseerde paard opgehaald van de stal waar ik hem in bruikleen had gezet.
mijn idee is om hem voorlopig 24/7 weidegang te geven,totdat mijn kind is geboren in ieder geval.
daarna wil ik kijken of hij zichzelf heeft hersteld,of dat ik hem nogmaals moet laten onderzoeken.
gelukkig kon hij op de manege waar het paard van mijn moeder ook staat 24/7 op de wei,gezellig in een groepje...
tuurlijk is er even rangorde-bepaling geweest,wat ik zelf niet heb gezien.
maar mijn paard word eigenlijk totaal buitengesloten door de groep.
het was een groep van 5,dus met mijn paard erbij werden het er 6.
ik ben net nog terug geweest,en er zijn nog 2 paarden bij gekomen in de groep.
ik hoorde dat de andere paarden lelijk hebben gedaan tegen mijn paard,maar nu was het rustig.
alleen,hij staat continue bij het hek,helemaal alleen en heel de tijd hinniken.
geen enkel ander paard trekt zich iets van hem aan,en dat vind ik echt heel sneu.
mijn paard is sowieso geen echt "weidepaard",hij gaat net zo graag mee naar stal.
ik kijk het een paar dagen aan,en ik hoop dat hij toch ansluiting vind bij deze groep.
er zijn nog 2 andere groepen waar hij eventueel bij zou kunnen,maar dat moeten we nog even bekijken als dit echt niet gaat.

ik vind het eigenlijk gewoon heel zielig om hem zo alleen te zien staan bij het hek...
hopelijk gaat hij het toch leuk vinden,en gaan de andere paarden hem ook leuk vinden.

blue_kim

Berichten: 2689
Geregistreerd: 01-03-09
Woonplaats: heiloo

Re: paard wordt niet geaccepteerd door weide-maatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:44

hij staat dus pas sinds vandaag in dat groepje? begrijp ik dat goed? dan zou ik zeker nog wachten met hem ergens anders zetten want het heeft echt gewoon wat tijd nodig voor ze elkaar accepteren. heb het met mijn merrie zelf ook gehad die stond 2 dagen lang alleen in een hoekje en de derde dag kwam ik aan en stond ze midden in de groep en werd ze door iedereen beschermd. ik zou dus neits overhaatsen door hem weg te halen. geef het zeker nog een paar dagen tijd en als het dan echt niet gaat kan je hem altijd nog verplaatsen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:45

even een stukje weide afzetten en hem daar apart inzetten, maar wel zodanig dat hij de anderen kan zien en kan ruiken en aanraken. Het kan wel een tijd duren, maar laat hem telkens bij de kudde als jij er bent en kijk hoe het gaat.

Zo heb ik ook ons nieuwste paarde geïntroduceerd, hij werd eerst tot moes geslagen :+

ijskast2009
Berichten: 83
Geregistreerd: 10-05-09

Re: paard wordt niet geaccepteerd door weide-maatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:50

wat arabesk zegt is een heel goed idee, zo leren ze elkaar kennen, kunnen ze elkaar zien en ruiken. Maar daarna zal hij toch zijn plaats in de rangorde moeten verdedigen, het zal er helaas bijna altijd wel hard aan toe gaan.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Re: paard wordt niet geaccepteerd door weide-maatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 21:38

ik ga hem zeker nu nog niet in een andere groep plaatsen,ik kijk het iig nog een dag of 3 aan.
punt is eigenlijk dat hij helemaal niets te verdedigen heeft,hij word genegeert....
werd er maar flink gestoeit,dat vind ik normaler dan dat heel de groep in 1 hoek van de wei staat,en mijn paard in z'n uppie bij het hek.
hij heeft ook helemaal geen wondjes of dikke plekken,dus ze hebben hem echt niet geraakt toen ik er niet was.
wel is hij al een ijzer kwijt,maar die zouden er toch afgaan.
hij heeft dus wel flink gelopen/gek gedaan,maar het negeren door die anderen vind ik zieliger.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Re: paard wordt niet geaccepteerd door weide-maatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:49

Ik zie nergens hoelang jouw paard al bij die groep in staat.

Bij ons in de groep worden nieuwe paarden ook meestal gelijk de groep weer uitgestuurd door de merrie. Dan blijft dat, afhankelijk van hoe dominant het andere paard is, vaak een week tot 2 weken zo. Steeds mag het nieuwe paard wat dichter bij de rest komen. En na 2 weken staat hij er tussen alsof het nooit anders is geweest.
Het gaat hierbij wel om een groot perceel waarbij de paarden elkaar goed uit de weg kunnen gaan. Dit voorkomt hele ruzie's.

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:53

Rustig afwachten. 3 dagen is ook veel te weinig als je het mij vraagt.

Mijn supersociale merrie werd toen ik van stal veranderde ook niet geaccepteerd. Precies hetzelfde als die van jou, ze werd genegeerd. Als ze er wel aan dacht om in de buurt te komen werd ze er op een niet zo vriendelijke manier weer weg gestuurd.

Het heeft echt een tijd geduurd, ik heb ook vaak gedacht dat ik terug moest gaan. Maar na een tijdje ging het steeds iets beter en nadat 1 van de merries (de gemeenste naar haar toe) hengstig werd tegelijk met die van mij was het ineens niet meer goed, nee, het was liefde!!

Maar goed, ruinen worden niet hengstig ;) Wat ik bedoel is, aansluiting vinden duurt gewoon even. Ik denk dat het echt een week of 2/3 heeft geduurd voordat die van mij bij de kudde in de buurt mocht staan, maar toen was ze dan ook helemaal happy! Je moet het echt even de kans geven, jij bent na 3 dagen bij een nieuwe baan ook niet direct gewend, om maar een voorbeeld te geven :)

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Re: paard wordt niet geaccepteerd door weide-maatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 13:35

ik geef het zeker nog even tijd,en t is wel een geruststelling dat er nog eventueel 2 groepen zijn waar hij bij kan.
ik ben allang blij dat hij niet opgejaagd word en gewoon kan eten,al is het dan in de andere hoek van de wei...
het perceel is gelukkig groot genoeg om te ontkomen aan grove gevechten.
en inderdaad Ididit,mensen hebben ook tijd nodig om te wennen aan een nieuwe omgeving,nieuwe mensen etc.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: paard wordt niet geaccepteerd door weide-maatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:37

Mocht het niet willen kun je er inderdaad nog een draadje tussen zetten.

Toen mijn pony na een week nog steeds andere paarden aanviel (en hun eigenaren :=) hebben wij hem apart gezet met nog een ander paard. Het ging gewoonweg niet :=

__karin__

Berichten: 234
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Zwolle

Re: paard wordt niet geaccepteerd door weide-maatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:15

2 weken terug heb ik een nieuwe haflinger bij mijn pony en draver geplaatst die al van mij waren. De haflinger sloot al snel vriendjes met mijn pony en de draver stond een week alleen te kijken en leek buitengesloten te worden.

Nu staan ze met z'n 3en te grazen en wordt er geen 1 meer buitengesloten. Het heeft waarschijnlijk gewoon even tijd nodig.