Weide:"hoe onkruid bestrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Weide:"hoe onkruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:43

November :j

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:09

DubbelDun schreef:
_Sigrid_ schreef:
Een groene wei met gemaaid gras bevat meer fructaan dan lang gras. Maar dat is niet hetzelfde als een schrale wei (weinig gras, veel onkruid)

Daar heb je gelijk in.

Ken je dit artikel trouwens al ??
http://www.mensport.nl/pdf%20bestanden/ ... _Watts.pdf


Interessant artikel! Heb het nog niet helemaal gelezen, maar ga dat later zeker even doen!

Dit was het schrale weitje (oude foto) in het zomerseizoen kwam de zuring tot je oksels zo hoog! Was een groote zandberg (onderdeel van een geluidswal bij de snelweg)
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Weide:"hoe onkruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:19

Dat is behoorlijk schraal, maar toch ook wel erg kort gras.
De zuring staat momenteel bij mij op 60/70 cm :)

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Weide:"hoe onkruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:23

Dat gras werd met de jaren minder trouwens...uiteindelijk was er nog maar een paar vierkante meter over. De rest was zand, onkruid en bij lekker Hollands weer dus ook blubber (gelukkig ook stenen en 2 schuilstallen)

Maar hier in de buurt hebben we dus enkel groene grazige weides en ik moet zeggen dat ik toch al wel een aantal mensen ken die paarden maar een paar uur per dag op de wei laten of graaskorven hebben aangeschaft. Want er zijn er een paar dichtgegroeid vorig jaar!!! Daar valt niet tegenaan de rijden/mennen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:33

Ik heb sinds kort een halve hectare en toen ik er op kwam was het zéér slecht gesteld met de wei. Het was vreselijk kort begraasd, nooit mest geruimd, geen JKK verwijderd en de rest van het onkruid hebben we het maar niet over :)
En de mollen hadden er ook feest gevierd.

Nu zijn we 6 weken verder en flink wat kruiwagens uitgestoken onkruid verder. De meeste mest is er handmatig af gehaald.
Het land is goed aangereden en de resterende mest is verspreid, er is bijgezaaid. Ook is er flink mest over uitgereden (varkens).

Momenteel staat er zoveel gras dat ik aan hooien denk :)

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:13

Onze weide zag er twee jaar terug ook zo'n beetje uit als op bovenstaande foto, alleen op de meeste plekken meer gras en hoger onkruid.

De zuring (geloof dat die grote planten zo heten?) word gesproeid met iets (geen idee wat).
Wat tegen zuring het beste helpt vind ik de combi van sproeien en de wei regelmatig uitmesten.
Zuring lijkt een voorkeur voor mest te hebben... Hoog gras word ook altijd gemaaid, dat voorkomt onkruidepedemieën :P

Veel werk, maar onze weide ligt er nu dan ook nagenoeg zuringvrij bij. Wel begint er steeds meer boterbloem te staan, iemand daar tips voor?

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:45

kan het echt niet meer? of blijft het dan liggen ofzo? :o

Happinez

Berichten: 8365
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:56

Mcp-500 ( geloof dat ik de letters zo goed heb gezet :+ )
Daar spuit ik nu mee.
Werkt voor Zuring, JJk, boterbloem , paardenbloem enz

Zuring blijft vaak lang terug komen , de zaden zijn Oliezaden.
Deze kunnen wel jaren in de grond blijven voordat het plantjes worden.
Vorige eigenaar van ons land heeft dat jaren laten woekeren... en ik ben het nu al jaren aan het bestrijden :')

wij kalken en bemesten ook netjes de wei.. maar onkruid blijft komen.

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:47

ik ben maar eens begonnen met het uitsteken van de boterbloemen 8-)

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Weide:"hoe onkruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:47

Hoe gisftig zijn die eigenlijk, boterbloemen? We hebben er wel erg veel staan... en om die nu allemaal uit te steken... ben ik volgend jaar nog niet klaar, en blijft er geen wei meer over vrees ik.

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Weide:"hoe onkruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:51

Je kunt ook gewoon spuiten tegen boterbloemen... en goed veel kalk strooien in het najaar. Boterbloemen groeien namelijk op zure grond.

petietjeplus
Berichten: 27
Geregistreerd: 16-05-09

Re: Weide:"hoe onkruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:00

Kalk strooien werkt inderdaad goed.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Weide:"hoe onkruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:19

Ok, bedankt, zal ik dat eens aanraden. Steen er namelijk wel heel erg veel dit jaar. Suiten lijkt me geen goed idee, dan moet je namelijk de hele wei sproeien, en dat lijkt me ook niet echt gezond voor de paarden.

Kan kalk strooien alleen in het najaar? En hoe erg is het als de pony's toch wat boterbloemen eten? De meesten laten ze staan, namelijk.

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Weide:"hoe onkruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:27

weet iemand ook de oplossing tegen kamille, een beetje is niet erg maar ik heb meer kamille dan gras inmiddels.

boefie

Berichten: 256
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:28

Hoe zit dat eigenlijk met bekalken? Kunnen de paarden dan op de wei blijven of moeten ze er een tijdje af? En hoe lang dan?

__karin__

Berichten: 234
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Zwolle

Re: Weide:"hoe onkruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:40

@ De boterbloemen

Zelf laat ik de boterbloemen gewoon staan. Paarden eten dat eigenlijk gewoon niet. Ik heb wel eens gehoord dat paarden dat pas eten als ze last van wormen hebben zodat de darmen worden gespoelt.

Nu heb ik laatst een mestonderzoek laten doen en alle paarden hadden heel weinig wormen.. Lijkt te werken dus..

En als je er echt van af wil: Kalk strooien.. Dat is veel beter voor het milieu als spuiten!