Lijnzaad, hoe bereiden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rachel_x

Lijnzaad, hoe bereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 14:15

Hoihoi,

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik op bokt al heb gezocht, maar heb niet precies gevonden wat ik zocht.

Mijn (vz)pony is erg gevoelig voor (zand)koliek. Ze heeft in 2 jaar tijd al zon 5x koliek gehad.
1,5 week geleden had ze het weer. Volgens de dierenarts was het toen een lichte vorm van koliek.

De dierenarts zei dat er zand in de mest zat, en daarom hebben we een zand-weg kuur gekocht, en moesten we lijnzaad gaan geven.

Ik heb gisteren lijnzaad gekocht, maar iedereen zegt weer wat anders over de bereidingsweize.

De dierenarts; een beetje lijnzaad, daar kokend water over gooien en laten afkoelen. Dit een week of 2.
De verkoopster in dierenwinkel; elke dag 1/2 eetlepels en daar kokend water over gooien. En voor altijd blijven geven.
Ook op bokt lees ik verschillende verhalen.

Wat is nu het beste voor de pony? Oohja, ik kan zelf maar 3/4 x per week op stal komen. De eigenaar zelf gaat het niet voeren :=

Groetjes, Rachel

Keet

Re: Lijnzaad, hoe bereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:18

[VS] Lijnzaad, hoe zit het nou?
hier een topic over lijnzaad :) daar kan je je vraag wel stellen, en daar weten ze ook het antwoord wel (als het al niet in het topic staat)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:21

ik geef 60 gram per paard....zet het een nacht in water,en de volgende dag kook ik het een kwartiertje....af laten koelen en door de zemelen en pulp heen.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 14:35

bedankt allebei. Maar moet je het persee koken? Mijn moeder is daar niet echt over te spreken namelijk :=

Kan ik er niet gewoon kokend water over gooien?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:48

ik kook het...en laat het niet overkoken want dan is je moeder helemaal niet blij....vieze glibberzooi op het gasstel...

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 14:49

geerke schreef:
ik kook het...en laat het niet overkoken want dan is je moeder helemaal niet blij....vieze glibberzooi op het gasstel...

Oke, maar kan het ook gewoon als je kokend water er over heen giet?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:49

Rachel_x schreef:
bedankt allebei. Maar moet je het persee koken? Mijn moeder is daar niet echt over te spreken namelijk :=

lees dat topic dan dat ik net heb neer gezet :\ daar staan alle mogelijkheden wel in opgenoemt

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 14:51

Evelli schreef:
Rachel_x schreef:

lees dat topic dan dat ik net heb neer gezet :\ daar staan alle mogelijkheden wel in opgenoemt

Heb ik gedaan, maar daar staat niet in of het persé in de pan gekookt moet worden ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:57

Rachel_x schreef:
Heb ik gedaan, maar daar staat niet in of het persé in de pan gekookt moet worden ;)

3de post van dat topic:

xmarliez schreef:
Ik geef het mij merrie 2x per dag (op aanraden van de DA, ze is erg gevoelig voor koliek) de reden van koliek weten we niet maar lijnzaad helpt erg goed.
Ik doe 1 groot kopje koffie in een bakje dan kook ik water en doe er een bepaalde hoeveelheid bij, dan doe ik er aluminium folie omheen en goed laten afkoelen. het moet voelen als glijmiddel en het mag niet 'als water' zijn, dan is het ook giftig.
Je kan het ook in de magnetron doen maar ik weet uit eigen ervaring dat, dat gigantisch gaat stinken. :+
Verder krijgt mijn andere shetje het in de lente periode want ze komt moeilijk uit haar haren.

verder in het topic:

Citaat:
Ik voer het dus al jaren ongekookt, de bruine variant van de Welkoop afdeling vogelzaad. De grote paarden een kopje per dag (75 gr) en de Shetlanders een klein handje (nog geen 25 gr). Dit op advies van Utrecht, waar ze het ook op deze manier voeren aan paarden die gevoelig zijn voor koliek.
Wel moet je er op letten als je het ongekookt voert dat de paarden alles opeten en dat er geen lijnzaad achterblijft in de voerbak.
Soms moet ik een hele grote pan koken voor een zieke koe en dan kook ik ook meteen wat extra voor de paarden als slobber samen met de muesli, maar normaal elke dag ongekookt.

Citaat:
Op advies van DA in de kliniek voer ik dagelijks 250 gr. aan mijn fries.
Deze vertelde mij het gewoon aan te maken met gekookt water, goed door roeren en laten afkoelen. Het word dan een slijmerige pap. Op deze manier kan het veilig gevoert worden en het is makkelijk voor je zelf.
Als je lijnzaad tegen zand gebruikt heeft dit enkel nut als je het dagelijks voert

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:02