Hoe schimmels echt wit krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maayke

Hoe schimmels echt wit krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 14:08

Hierbij mijn vraag,die ook het onderwerp van het topic is.
Ik heb 3jaar geleden en merrie gekocht,die langzaam witter word.Ik ben van plan straks wedstrijden te starten,maar nu de vraag: Hoe houden jullie,je schimmel echt wit?!
Welke spullen gebruiken jullie daarvoor?

Zou zeggen barst los :D

Zamora

Re: Hoe schimmels echt wit krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:27

tjsa er zijn genoeg middeltjes op de markt speciaal voor witte paarden(manen/staart). :)

silvia83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:28

zilvershampoo
betadineshampoo

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:28

wat altijd goed helpt tegen vieze pisvlekken is:

Snij een aardappel doormidden, wrijf de vieze plek in laten het drogen, daarna borstel je het er zo af :)

Jarenlang een Schimmel gehad..en vond dit super!! ;)

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:33

haaaj!
Nou, mijn zusje heeft een witte pony.
Ze heeft een speciale steen ( Borstelblok, ook niet duur! ) hiervoor en daar krijg je het zand/mestvlekken enzo heel makkelijk mee weg. Maar het verwijderd ook losseharen en horzeleitjes. Zelf had ik er nog nooit van gehoord, we kregen deze mee toen we de pony overkochten. En het werkt wel *D !!
Verder poetst ze de pony altijd goed. We wassen haar ook wel maar niet zovaak, zilvershampo werkt ook!
Een schimmel wit houden blijft veel werk..

Van die aardappel heb ik nog NOOIT gehoord, zal het ook is proberen!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:35

Anouk_17 schreef:
haaaj!
Nou, mijn zusje heeft een witte pony.
Ze heeft een speciale steen ( Borstelblok, ook niet duur! ) hiervoor en daar krijg je het zand/mestvlekken enzo heel makkelijk mee weg. Maar het verwijderd ook losseharen en horzeleitjes. Zelf had ik er nog nooit van gehoord, we kregen deze mee toen we de pony overkochten. En het werkt wel *D !!
Verder poetst ze de pony altijd goed. We wassen haar ook wel maar niet zovaak, zilvershampo werkt ook!
Een schimmel wit houden blijft veel werk..

Van die aardappel heb ik nog NOOIT gehoord, zal het ook is proberen!

De mijne is echt een uitzondering...
Ik poets met de franse slag en ze is spierwit...
Mensen denken altijd dat ik me de blubber poets :+

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:38

zomderdeken op op de wei,
staart altijd in vlecht, zilvershampoo.
dat deel van de staart waat geen leven in zit met biotex (ivm droog worden huid anders)

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:38

@ mariekie
Haha, dan heb je geluk!
die van ons kiest altijd de leukste plekjes uit in de wei/paddock. Waar net die grote plek modder is.. en dan nog even lekker lang rollen.. opstaan en nog een keer gaan liggen. * zucht *
Je poetst je dood !

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:40

Het spulletje 'blauw'. Te koop bij de supermarkt, staat bij de biotex in de buurt. Is voor witte was, maar de staart en manen van mn haf worden er ook spierwit mee :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:43

van die aardappel is voor mij ook nieuw maar wel logish eigenlijk.
door met die aardappel te smeren maak je de plek nat en tegerlijk smeer je er aardappelzetmeel op waardoor de viezigheid in de aardappelzetmeel kan trekken, als dat dan droog is borstel je dat er zo af.
ik heb ook een schimmel verzorgt dat was een echte viespeuk en wat bij mij goed werkte als ik niet helemaal wou wassen, was de plek een beetje nat maken en dan die insmeren met talkpoeder en laten drogen, en dan kon je de viese plek samen met de talkpoeder er zo af poetsen , het zelfde principe dus als die aardappel.
je moet truowens wel eerst het oppervlakkige vuil er af poetsen, maar ik ging er van uit dat je dat wel snapte.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:48

Het werkt echt hoor, aardappel :)..

Ik had echt een viezerd hoor ;) hahaha..

Van zilvershampoo enzo..moet je goed uitkijken dat je geen zilver/paars gloed krijgt...

marjolijn81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:54

cowboy magic!
Maakt ze natuurlijk niet witter maar wel makkelijker schoon en hebben ook middeltje tegen gele vlekken.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:37

Ik heb trouwens ook spul vban leovet en sectolin gehad, maar dat werkte echt niet. Een borstelblok, borstel en water werken toch het beste.

marjolijn81 schreef:
cowboy magic!
Maakt ze natuurlijk niet witter maar wel makkelijker schoon en hebben ook middeltje tegen gele vlekken.

En ook nog een tegen groene vlekken.

Ik word zo doodgegooid met comboy magic, maar wat kan ik nou het beste gebruiken voor mijn semi witte paard of moet ik gewoon maar alles in huis halen Ik weet het even niet meer|o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:31

ik was eerst met groene zeep, dan met zilvershampoo twee keer na. Eventuele echt niet verwijderbare plekken met krijt ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:33

barbar schreef:
van die aardappel is voor mij ook nieuw maar wel logish eigenlijk.
door met die aardappel te smeren maak je de plek nat en tegerlijk smeer je er aardappelzetmeel op waardoor de viezigheid in de aardappelzetmeel kan trekken, als dat dan droog is borstel je dat er zo af.
ik heb ook een schimmel verzorgt dat was een echte viespeuk en wat bij mij goed werkte als ik niet helemaal wou wassen, was de plek een beetje nat maken en dan die insmeren met talkpoeder en laten drogen, en dan kon je de viese plek samen met de talkpoeder er zo af poetsen , het zelfde principe dus als die aardappel.
je moet truowens wel eerst het oppervlakkige vuil er af poetsen, maar ik ging er van uit dat je dat wel snapte.

En zo gebruiken mensen daar ook weer Maizena voor heb ik van een paar kanten gehoort. Hetzelfde principe dus ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:37

Heb zelf ook een witte! Staat altijd met dek op in de wei, behalve in de zomer. Als de is gaan rollen zonder dek, in de modder, dan wacht ik tot het droog is en poets het er daarna vanaf.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:33

Vroeger gebruikten ze houtskool. Insmeren met houtskool, even laten zitten en dan poetsen. Gele vlekken zijn er dan weer af. :D

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:42

ik heb het probleem dat de mestvlekken heel lang nat blijven.
Anders krijg je het er inderdaad goed af met een poetsblok.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:46

SusieQ87 schreef:
Ik heb trouwens ook spul vban leovet en sectolin gehad, maar dat werkte echt niet. Een borstelblok, borstel en water werken toch het beste.

marjolijn81 schreef:
cowboy magic!

En ook nog een tegen groene vlekken.

Ik word zo doodgegooid met comboy magic, maar wat kan ik nou het beste gebruiken voor mijn semi witte paard of moet ik gewoon maar alles in huis halen Ik weet het even niet meer|o

Je hebt van CM de Greenspotremover - welke acute groene/gele/bruine vlekken verwijderd, bijvoorbeeld als paardlief nog even lekker op zijn achterbenen heeft staan poepen in de trailer.
En je hebt van CM de Yellow Out - Shine In. En deze trekt echt wel de gele kleur uit bijvoorbeeld staart, manen, benen. Ik heb zelf een bonte met redelijk veel wit en die krijg ik daarmee echt weer schoon.
Staart eerst inweken met heet water en biotex, uitspoelen en wassen met een gewone shampoo. Uitspoelen en goed insoppen met de Yellow Out en dan minimaal 10 minuten laten intrekken. Daarna goed uitspoelen en klaar.

Om extra wit te krijgen kan je eventueel nog talkpoeder door de droge staart strooien.

zenith84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:00

inderdaad zilvershampoo

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:02

zilvershampoo
betadine shampoo
poetsblokken
en niet te vergeten elke dag goed poetsen zo blijvebn de vlekken minimaal..

en ander even bij de ruiterwinkel rondkijken voor shapoo's

succes

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:04

Die van mij is geloof ik ook echt een uitzondering :D
hij is echt vaak al gewoon schoon van zichzelf
en hoef nooit echt veel te poetsen om de vieze vlekken weg te krijgen.
voor een wedstrijd was ik hem gewoon met shampoo maakt niet uit welke en zijn staart met cremespoeling.
in de winter heb ik hem voor geen een wedstrijd gewassen
en hij was toch altijd schoon :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:12

De witte staart van mijn vorige haflinger deed ik ook altijd met zilvershampoo en daarna nog een keertje wassen met zwitsal babyshampoo om alle zilvershampoo weg te krijgen. en de staart werd er lekker zacht van. wel uitkijken met zilvershampoo, want ik ken een aantal paarden die er allergisch voor zijn (dikke benen en staartwortel kregen ze er van)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:06

Ik heb ook een schimmeltje die nu steeds meer naar wit neigt.

Voor de droge pis- en poepvlekken gebruik ik inderdaad ook zo'n blok; werkt ideaal (zeker ook in ruiperiodes!) Ik moet wel zeggen dat die van mij in de winter altijd geschoren is, dat scheelt ook een hele berg, want als hij in een teddyberenvacht zit, heeft dat blok ook vrij weinig zin.

Voor zijn staart en manen gebruik ik meestal eerst een goedkope, simpele shampoo of grof vuil eruit te krijgen. Dan ga ik over op zilvershampoo van Zwartskopf, paar minuutjes in laten trekken en uitspoelen. Als laatste gebruik ik Shine In, Yellow Out van Cowboy Magic.
Als ik weinig tijd heb, doe ik al het bovenstaande niet en gebruik ik alleen biotex opgelost in heet water. Werkt ook prima.
Daarna altijd nog wat Detangler van Cowboy Magic erin!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:12

Zorgen dat hij niet vies wordt. :D

De mijne staat altijd met een deken en ik was hem dus voordat hij echt heel vies is. Dat geldt zeker voor de staart, als die eenmaal geel is dan krijg je hem niet meer mooi wit.