Hoe groot weiland?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Hoe groot weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-03 21:50

Ik heb een haf en een shet, en die staan het hele jaar door buiten. Alleen gaat onze wei in november weg dus ik moet op zoek naar een nieuwe. Maar hoe groot zouden ze ongeveer moeten hebben om er dus ook in de winter te staan. Bijvoeren is geen probleem, dus het gaat vooral om de ruimte. Ze hebben nu een flinke lap (ik denk 1.5 hectare) dus ik denk dat ze toch zullen moeten minderen, maar wat is dus redelijk? Alvast bedankt.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 22:02

Een lap van een ha is groot genoeg voor je haf en shet. Als je dat verdeelt in een stuk of 4-5 weitjes kun je goed wisselen van wei en heeft alles goed de kans om bij te groeien. In de lente moet je er wel rekening mee houden dat ze een paar weken niet de wei op kunnen wegens bemesting.

Toos paardloos

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 22:06

Onze pony's staan ook heel het jaar buiten. Je kan er niet op rekenen dat je paarden de hele winter kunnen blijven grazen, zonder de wei kapot te lopen (tenzij je hééééél veel land hebt). Hooi bijvoeren is dus wel een must (bij ons één kleine baal voor 3 pony's per dag)
Onze 3 pony's staan in de winter op een stuk van 45 are. Dat ziet er na een winter altijd heel verwaarloosd uit. Zodra het lente is (nu dus Haha! ) gaan ze op een ander stuk weide (40 are). Dat groeit dan bijna even snel als dat ze het kunnen opeten. Tegen dat het gras zijn grootste groeischeut gehad heeft (eind juni), kunnen de pony's op een derde weide (60 are), die pas gehooid is tegen dan. Tegen dat die goed en wel leeg is (het einde van de zomer) is de eerste wei, waar ze heel de winter op staan, weer min of meer in goede conditie. Daar kunnen ze maar een paar weken op want weide nummer 2 is weer volop aan't schieten. Meestal komen er dan op die weide wat paarden logeren. Want met 1 stuk te hooien en 3 pony's hebben we nog veel te veel gras.

In de zomer hebben we dus veel te veel plaats en in de winter te weinig. Daarom hebben wij er voor gekozen om elk jaar een stuk te laten 'verloederen'. Het is zo groot dat de paarden gemakkelijk uit de modder kunnen gaan staan. Het stuk brengt weinig gras voor (het duurt zoooo lang eer het gras terug normaal begint te groeien en er staat veel zuring tussen). In de winter geven we wel het hooi van "weide nummer 3".

Mijn advies: voor 2 paarden die een heel jaar buiten staan, kan je gemakkelijk met 80-90 are toekomen. Zorg dat je een derde van de grond afspant voor in de winter en strooi in de lente een klein beetje meststoffen of de rest van de grond. Met wat geluk kan je zelfs een stukje sparen om te (laten) hooien.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-03 20:40

Oke, heel erg bedankt. Maar nog even een (stom) vraagje: Hoeveel m2 is een are?

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: -Namiro-, horsiegek, Kaatje81, Punz, xYaartje en 100 bezoekers