Als je paard zo ziek is dat het lijdt...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat zou je doen als je paard ziek is en lijdt?

Naar de slacht brengen
26 (19%)
Een spuitje van DA
105 (80%)

Totaal aantal stemmen: 131


Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 08:18

Wij hebben een paard afgelopen Juni naar de slager gebracht om een aantal redenen:
Het is vreselijk als het misgaat en een paard heel lang vecht tegen zo`n spuitje
*mijn vader is in Indonesië geweest met een vriend en die zei toen: Ik ga alleen nog maar dingen doen die ik kan uitleggen aan de mensen hier, we zijn knettergek bezig in het westen! Dus daarom heeft mijn vader voor de slager gekozen, hoe moet je die mensen uitleggen dat je van heel goed vlees giftig afval hebt gemaakt??
* En bij de slager weet je zeker dat hij meteen weg is, mijn vader hoorde de stuiptrekken (sorry voor het detail) maar wist dat Hercules (zo heette ie) er niks meer van voelde.

Mijn vader wilde ook meteen geholpen worden, zodat Hercules niet de geur zou ruiken. Het volgende paard gaat er waarschijnlijk weer heen! (als ie moet)

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 08:37

Ik zou voor een spuitje gaan. Yorghos is al jaren mijn allerbeste vriend en als hij dan toch moet sterven, dan op een rustige manier in zijn vertrouwde omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 08:45

Een spuitje lijkt zo mooi en humaan maar is dat niet. HEt paard krijgt eerst een verdovende spuit waardoor het niet meer op zijn benen kan staan. Wanneer een paard nog een beetje mobiel is en niet compleet is uitgeput dan zal het hier tegen gaan vechten. Een paard gaat nl. alleen liggen al het compleet ontspannen is. Als het paard ligt en weggezakt is komt de dodelijke injectie. Als het paard is overlegen wordt het opgehaald door het destructiebedrijf.
Bij de slager krijgen ze 1 schot door het hoofd waarna ze direct weg zijn en tegen de grond vallen. Met de slager zijn goede afspraken te maken als je speciale wensen hebt.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 08:58

jeetje wat moeilijk zeg!ik hoop voorlopig niet voor de keuze te moeten staan.ik dacht dat het prettiger zou zijn als ze een spuitje krijgt maar als ik dit allemaal lees dan weet ik het niet meer.ik wist niet dat er ook lijm van gemaakt werd...nee ik zou het niet weten wat ik zou doen...wel als ze heel veel pijnlijd en niet meer kan lopen dan zou ik haar ter plekke laten inslapen (of schieten of doen ze dat niet meer?)heel moeilijk hoor die keuze!

Machie

Berichten: 16010
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:53

ik kies voor een spuitje. Ik ben zelf heel erg tegen slager. 1 keer moest een manege paard ook naar de slacht, en dat is verkeerd gegaan met die pin. Paard half dood. EN vol angst (en in een vreemde omgeving)

Ik laat Baloe liever op wei in slapen. Maar ik hoop HOOP (en denk) dat ik me voorlopig nog niet druk hoef te maken, hij is pas bijna 3....

Kimmie1974
Berichten: 433
Geregistreerd: 04-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:10

Ik heb helaas anderhalf jaar geleden de keuze moeten maken voor mijn paard Floris H. Hij was al een tijdje met pensioen en toen zijn conditie plotseling heel erg achteruit ging heb ik ervoor gekozen hem in te laten slapen. Dit alles natuurlijk in goed overleg met de DA en de manier waarop het allemaal ging was heel goed, voor zover je daar in zo'n situatie over kunt spreken. Hij is thuis op zijn eigen weitje ingeslapen, heeft absoluut niet gevochten tegen de verdoving en is vredig en heel snel van ons heen gegaan. Het klinkt misschien gek, maar naast al het verdriet kon ik me geen betere manier wensen dan hoe het nu is gegaan. Via een particulier bedrijfje is hij toen opgehaald met een trailer, waarbij echt rekening gehouden werd met mijn verdriet, hij werd keurig de trailer in geschoven op een soort plaat met wieltjes en katrollen, zonder nare toestanden dus. Hierdoor heb ik geen dramatische beelden op mijn netvlies en kan ik er vrede mee hebben... Maar het blijft natuurlijk altijd verschrikkelijk om zo'n beslissing te moeten nemen Verdrietig

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:32

Ik heb spuitje gestemt maar het hangt er ook van af. Maar het idee dat iemand van mijn paard zou kunnen eten staat mij echt verschrikkelijk tegen. Dat is de rede waarom ik in eerste instantie voor een spuitje zou gaan.
Maar ik hoop deze keuze nooit te hoeven nemen.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:41

Slager, precies om wat Jippie beschrijft. En voor ons is dat niet zo theoretisch, Trammelant is 26 en in goede gezondheid maar hij heeft ook niet meer het eeuwige leven.

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:56

Tsja voor het paard is een slager makkelijk het is zo gebeurd en echt wel goed geregeld. We hebben er ooit een heen gebracht en dat ging echt heel netjes met veel rust.

Ik heb zelf mijn vorige paard op een kliniek in laten slapen met een spuitje en ik moet zeggen dat het voor MIJN verwerking heel goed is geweest. Het ging zo rustig en mooi. Eerst een narcose en hij zakte netjes door zijn benen (met behulp van zo'n speciale stalwand overigens. En hij sliep in met zijn hoofd op mijn schoot. Zo uit het boekje. Ik weet niet wat ik zal doen als ik nog een paard zal in moeten laten slapen. Hangt echt van de toestand af. Gebroken been dan ter plekke is het slijtage of wat dan ook naar de slacht maar is hij/zij ernstig ziek dan ook ter plaatse ik ga zo'n paard niet meer vervoeren als het zo'n pijn heeft.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:57

Dennis schreef:
Ik heb spuitje gestemt maar het hangt er ook van af. Maar het idee dat iemand van mijn paard zou kunnen eten staat mij echt verschrikkelijk tegen. Dat is de rede waarom ik in eerste instantie voor een spuitje zou gaan.
Maar ik hoop deze keuze nooit te hoeven nemen.


Ben het helemaal met Dennis eens. Ik hoop ook dat ik deze keuze nooit hoef te nemen... ik wil ook niet dat mijn paard als biefstukje op iemands bord komt te liggen maar wil ook niet dat hij onnodig pijn gaat lijden door een spuitje wat niet goed werkt bah wil er nog niet over nadenken.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:28

Ik zou het echt niet over mijn hart kunnen verkrijgen om een van mijn pony's naar de slager te brengen. Ik hou van ze en dus laat ik ze niet opeten. Ook al hebben ze er dan zelf geen last meer van.

Ik hoop dat er, tegen de tijd dat één van mijn pony's dood gaat, er zoiets bestaat als een paardencrematorium. Ik weet dat ze daar mee bezig zijn, maar het is nog niet helemaal rond met de wetgeving.

eveline_B

Berichten: 2833
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:41

Ik heb gestemd voor de slager. Ik heb het meegemaakt dat een paard een spuitje kreeg en dat was geen pretje. Vervolgens moesten we het dier achter de auto naar de weg slepen (elke dag veel fietsers), waar het werd opgehaald door de destructie. Die destructie voelt het paard niets van, maar al met al was het een heel gedoe.
Bij de slager heeft het dier ook nog een nuttige eindbestemming. Ik zou een paard alleen in laten slapen als het niet meer vervoerd mag worden bv bij een gebroken been (is bij wet verboden).

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:47

het blijft wikken en wegen. Heb zelf vervelende en prettige ervaringen met spuit en slager.
Voor mijn eigen gemoedsrust kies ik voor spuit. Naar de slager laten brengen klinkt zo cru....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:47

Bij een gebroken been kan je nog denken aan een schot ter plekke.
Toch die snelle dood zonder dat hij vervoerd hoeft te worden.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:53

Wij hebben helaas een paar jaar geleden ook de keuze moeten maken.... Naja....keuze, we hadden een hoop trammelant met de verzekering, die wilden een paard met ataxi (afgekeurd dus) nog wel even op transport naar Italië zetten . (wij verzekeren onze paarden dus ook niet meer, liever zeker weten dat er niet meer met je doodzieke paard wordt rondgezeuld, dan dat rottige geld ).
Toen wij erachter kwamen dat ze dit allemaal van plan waren, hebben we ons paard Brenda (zie profiel) maar zelf naar het slachthuis gebracht met de trailer. Daar hebben ze de tusenwand uit de trailer gehaald, ik heb haar nog een bende suikerklontjes gegeven en toen hebben ze haar het schot op de trailer gegeven. Ze was op slag dood en was geen moment angstig, ben er de hele tijd bijgeweest. Ik zou dus weer voor de slager kiezen.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:59

Ik heb niet gestemd in de poll, omdat ik de "weet het nog niet" optie mis.
Ik denk dat ik op het moment zelf beslis wat het beste is.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:19

Als je paard afgemaakt moet worden, adviseer ik om deze ALTIJD zelf weg te brengen!

Machie

Berichten: 16010
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:41

Tyrza schreef:
Als je paard afgemaakt moet worden, adviseer ik om deze ALTIJD zelf weg te brengen!


want...?
Ik ben wel benieuwd naar je beredenatie!

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 14:00

Omdat je dan zeker weet dat je paard ook werkelijk dood is. De verzekering neemt paarden wel over maar brengt ze niet altijd naar de slacht en je moet er toch ook niet aan denken dat je paard op transport naar Frankrijk of Italie gaat om daar geslacht te worden.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 14:37

exactemundo....

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 14:47

Er zijn ook slagers die de paarden via de achterdeur naar Italie verkopen, en dat wilde mijn vader niet, hij wilde zeker weten dat hij dood was. Helaas kan je je paard niet voor altijd laten leven, ik vond het heel naar maar ik weet nu tenminste dat hij geen pijn meer heeft...

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 14:58

hele moeilijke keuze. ik zou het zo niet weten. als je paard zo ziek is dat ie niet meer op z'n benen kan staan zou ik hem in laten slapen. maar als hij nog op de trailer kan... misschien zou ik hem dan wel naar de slager brengen.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 14:58

Het ligt helemaal aan de situatie; Dikke raakt al in paniek als hij een trailer ziet, dus dan is slachthuis al geen optie meer! Er zijn echter ook paarden, die al door het lint gaan bij het zien van een spuit Scheve mond !!
Ik zou denk ik minder problemen met slachten hebben, als het schot ook op de wei kan worden gedaan! Of als ik een buurman zoals Percy zou hebben.
Het idee dat mijn Dikke bij iemand op z´n bord zou belanden, vind ik ook niet echt prettig Scheve mond , maar de optie dat hij in een fles lijm, of als zeepje eindigd, vind ik net zo min leuk...
Beer heb ik 2 maanden geleden tijdens een operatie laten inslapen.(gijsenkim, dan moeten ze ook onder narcose! Wat is het verschil tussen een narcose voor een operatie/in laten slapen ??)
Omdat hij na de operatie geobduceerd is, is hij daarna verbrand. Dit vond ik een erg prettig idee!!
Wat hier ook nog een mogelijkheid is, (wat ik persoonlijk het "minst erg" zou vinden): Het paard te laten slachten en aan de dierentuin geven; ze worden dan aan de grote roofdieren gevoerd (leeuwen, tijgers enz.).
Als ik iemand zou kunnen vinden, die mijn paard ook dmv een schot door het hoofd op de wei doodt, zou Dikke wat mij betreft naar de dierentuin gaan! (hem in de dierentuin laten doden, gaat bij ons dus niet door het trailer probleem!)

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 15:13

Sterre schreef:
Als ik iemand zou kunnen vinden, die mijn paard ook dmv een schot door het hoofd op de wei doodt, zou Dikke wat mij betreft naar de dierentuin gaan! (hem in de dierentuin laten doden, gaat bij ons dus niet door het trailer probleem!)


Dat lijkt mij dus ook een zeer goede optie. Een goed fataal schot, in de vertrouwde omgeving. Daarna mag ze/hij gewoon naar de destructie als dat de consequentie is van een doding buiten de slachterij. Maar of dat in NL ook mogelijk is???!!?? Weet iemand dat??
Mocht dit geen optie zijn, dan breng ik de paarden naar de kliniek, waar ze geregeld komen en vol zelfvertrouwen heen gaan. Ik zou ze onder narcose laten brengen en laten inslapen.........
Mijn ouwe ponietje is vorige week voor een complete gebits- sanering nog onder narcose gebracht en dat ging zoooo soepeltjes en vredig.....

ChristelSla
Berichten: 113
Geregistreerd: 31-10-02
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 15:45

Ik geef de voorkeur aan een spuitje.
Morgen een jaar geleden is mijn merrie overleden en ik heb haar rustig laten inslapen in een kliniek.

Het allerbelangrijkste is dat je hierbij bij je paard bent. Als je hem/haar laat slachten, doet hij/zij dit dit de laatste minuten eenzaam en alleen.

Ik heb het hoofd van mijn merrie op mijn schoot genomen toen zij al onder narcose was gebracht.
Ik merkte dat mijn merrie er veel aan had dat ik bij haar was. Ze liet zelfs een traan voordat ze ging.

Ik hoop dat niemand dit mag meemaken. Hopenlijk geniet iedereen nog jaren van haar paard.