Mag iemand zomaar les geven ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Mag iemand zomaar les geven ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-03 09:23

Bij mijn buren verderop is een soort kleine manege aan het ontstaan. Vooral in het weekend is het een komen en gaan van kleine kinderen die komen pony rijden. Wat ik me altijd af vraag is of dat zomaar mag. Ik neem toch aan dat niet iedereen spontaan een manege achtig iets mag beginnen. Wat gebeurd er als zo’n kindje van een pony af valt en zich ernstig bezeerd, wie is er dan verantwoordelijk? En hoe zit het met verzekeringen ?
Ik weet ook eigenlijk niet of ze er de papieren voor heeft om les te geven, ik geloof dat ze wel een opleiding tot paardenhouderij doet.


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 09:25

Nee, als je bedrijfsmatig les gaat geven, heb je daar van de gemeente een vergunning voor nodig, omdat je een soort manege begonnen bent. Bij mij in het dorp is datzelfde als wat jij beschrijft, gebeurd. Dit is een aantal jaren oogluikend toegestaan, maar nu is de zaak opgedoekt. (ikke blij, want het was echt een hele gevaarlijke situatie)

Toos paardloos

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 09:26

Iedereen mag een manege beginnen, en iedereen mag les geven. Je zult je wel apart moeten verzekeren....
En geen papiertje betekend niet dat je geen les MAG geven. Er zijn zat mensen die het heel goed over kunnen brengen zonder papieren, en er zijn er ook zat die papieren hebben en als instructeur er niets van terecht brengen.

Je suis Charlie.

Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-03 09:33

Ik vind het een naar idee dat iedereen zomaar mag lesgeven.
Ik heb ook wel eens een situatie gezien van iemand die een bak achter een soort rijtjeshuis heeft, het hek is van die roestige betonmatten. Getver je moet er toch niet aan denken dat je kind daarop te vallen komt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 09:37

Denk je dat het anders is als je de papieren in huis hebt? Ze zullen misschien hebben leren kijken wat gevaarlijke situaties kunnen zijn, maar niemand dwingt ze om bepaalde regels te volgen. En niemand dwingt ook de ouders om hun kinderen daarheen te brengen.
Zolang als er wachtlijsten bestaan op maneges voor beginnerslessen van kinderen, zolang zul je dit soort figuren en dit soort stalletjes blijven houden.
Ik hoop alleen dat ze goede en betrouwbare pony's hebben, en de kinderen met cap moeten rijden.
En zoals Imker zei: misschien heeft hij of zij de vergunningen niet rond, en is dit maar van korte duur...

Je suis Charlie.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 09:42

Als iemand zonder papieren op een manege les geeft kan de manege daarvoor een boete krijgen.

Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-03 09:54

Neemt een verzekering iemand zonder papieren dan zomaar in dekking ?
Ik vraag me dan toch af waarom er opleidingen zijn als iedereeen zomaar kan les geven. Ik denk wel dat iemand die de opleiding doet en er dus al jaren mee bezig is om zoiets te gaan beginnen veel doordachter een manege zal gaan beginnen.
Laatst bijgewerkt door Letsdunit op 18-03-03 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 09:55

Net zoals iedereen tegenwoordig loodgieter kan worden, of kapper.
Iedereen mag een bedrijf starten...of dat bedrijf op een gegeven moment een toekomst heeft, hangt er vanaf of je genoeg klandizie krijgt. Er zijn GEEN papieren voor nodig (ja wel, ik geloof je middenstandsdiploma, maar that's all)

Je suis Charlie.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 12:33

Zelfs je middenstandsdiploma heb je niet meer nodig om een eigen bedrijf te starten, ik geloof dat dat 2 jaar geleden afgeschaft is.

28-09-2007
Nothing compares too you...

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 12:46

bij ons achter (waar mijn pony staat) staat nog een pony wanneer mijn neefje onder begeleiding van mij daar gaat rijden is dat meisje soms ook aan het rijden en geef ik haar richtlijnen. Omdat ik bang had dat wanneer zij eraf viel ik verantwoordelijk zou zijn (stel ik zeg ja draaf maar en ze valt Frusty ) Daarom heb ik (ik krijg daar niks voor betaald hé, ik mag hun pistetje gebruiken ) een verzekering genomen . Bij ons noemt dat verzekering voor instructor of zoiets. Je kan nooit weten hé, kinderen en dieren Party!!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 14:08

Ik mag aannemen als je officieel een bedrijf van je stal maakt, je de nodige verzekeringen hiervoor hebt zoals een AVB (aanspr. Bedrijf). Als mensen dit "zwart" doen, ligt de aansprakelijkheid toch bij degene die het paard, danwel stal/les beschikbaar stelt.
Het papiertje is inderdaad voor een manege om aan te tonen dat zij vakkundig personeel hebben. Dwz dat niet Jan Alleman eventjes les kan geven. Betekend ook niet dat deze persoon heel goed les kan geven. Het is alleen een bepaalde zekerheid voor de manege.

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 15:01

Volgens mij mag dat wel mits je bv. van te voren zegt of het op eigen risico is enzo dan weten mensen dat zelf en kunne ze beslissen of ze dat willn enzo ! naja ik weettet eigelijk ook niet zo goed hoor! maar ik geef zelf op mn kleine shet lesjes ( 2 meisjes) afentoe ! en dat mag volgens mij wel !! en op de leskaart van mij staat dattet op eigen risco is !

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 15:09

No way. Bewijs maar eens dat je dat gezegd hebt! Het is bij de wet geregeld dat je aansprakelijk bent voor degenen die je een dienst verleend op je manege.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers