Aansprakelijkheid...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Aansprakelijkheid...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-03 19:54

Ik heb sinds kort een bijrijdpaardje erbij. Nu vroeg de eigenaresse vandaag of ik wel verzekerd was.
Dat ben ik dus niet.
Naar mijn mening is de eigenaar altijd aansprakelijk, ik vind het ook krom maar ja. Volgens haar ben ik dus verantwoordelijk als er iets met haar paard gebeurd. Weet iemand hier hoe dat precies zit???
Volgens mij is hier al eens een topic over geweest, maar dat ging over als het paard jou trapt bijvoorbeeld.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 20:05

Eigenaar is altijd verantwoordelijk, tenzij er aangetoond kan worden dat een paard uitgeleend word aan bijv een prof. Maar als jij eraf klapt, en je breekt je nek, kun je zelfs nog de eigenaar aansprakelijk stellen. Raar maar waar.

Is een keer een geval geweest in de buurt van Hilversum, waar 2 paarden voor joyriding zijn gebruikt, de schade die daar uit voort vloeide was toch voor rekening van de eigenaar, terwijl die nooit toestemming heeft gegeven voor gebruik van de paarden.

Zo krom is het wetsstelsel.

Fitzroy

Berichten: 25040
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 20:07

Is wel een goede voor je bedenkt of je een bijrijder wilt.
Weer een reden om geen bijrijder te nemen Haha!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:06

Pipo schreef:
Eigenaar is altijd verantwoordelijk, tenzij er aangetoond kan worden dat een paard uitgeleend word aan bijv een prof.


dit is dus niet altijd waar. de eigenaar van mijn ponytje is verzekerd voor alles wat het paard aanricht maar niet voor degene die hem rijd of ermee wandeld etc. geeft de pony een trap tegen een auto is zij er voor verzekerd, maar valt degene die erop rijd eraf dan isdiegene zelf verantwoordelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:08

loveyaliefie"]
[quote="Pipo schreef:
Eigenaar is altijd verantwoordelijk, tenzij er aangetoond kan worden dat een paard uitgeleend word aan bijv een prof.


dit is dus niet altijd waar. de eigenaar van mijn ponytje is verzekerd voor alles wat het paard aanricht maar niet voor degene die hem rijd of ermee wandeld etc. geeft de pony een trap tegen een auto is zij er voor verzekerd, maar valt degene die erop rijd eraf dan isdiegene zelf verantwoordelijk
[/quote]

Hmm, zou het eens in een rechtzaak naar voren laten komen. Ze kan zoveel verzekeren, maar je bent als eigenaar verantwoordelijk. Als je er een rechtzaak van maakt verliest ze het !

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-03 21:27

Ik denk dat ik toch maar zo'n verzekering afsluit, is altijd handig. Ook bijvoorbeeld als mijn hond iets kapot maakt van een ander. Het is helemaal niet duur volgens mijn ouders. Kost een paar Euro per maand.

Ook bekend als Kim20!

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:35

In de wet (in ieder geval in Nederland) heb je voor dieren "risico aansprakelijkheid" dit geldt ook voor bijvoorbeeld kinderen en werkgevers. Dit houdt in dat de eigenaar van een dier aansprakelijk is, ongeacht wie de "houder" is. Het is de zwaarste vorm van aansprakelijkheid en kan niet afgewend worden zelfs niet door een contract. Elke als "te doen te beschouwen gedraging" is aan te rekenen voor de eigenaar. Dwz als een paard zelfstandig uit een wei springt (ook al is de omheining degelijk en 1.50m hoog) is de eigenaar aansprakelijk. Maar ook als de eigenaar besluit dat jij op zijn paard mag rijden en je "verzorg" paard springt voor een auto, dan is de eigenaar aansprakelijk voor de schade (en die van jouw) Veel mensen weten dit niet. Maar toen mijn zus ging studeren en ik een verzorgster had geregeld voor haar pony, liet ik haar nooit buiten rijden tenzij ik erbij was !

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:35

De eigenaar is verzekerd voor de schade die zijn paard toebrengt aan derden, op zijn particuliere aansprakelijkheidsverzekering.Tenzij het een berdijfsmatige paardenhouder is, dan moet ie een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven afsluiten. Als hij/zij hou toestemming geeft om op het paard te rijden en je valt eraf, dan is hij/zij in principe aansprakelijk, tenzij jou in dit geval iets te verwijten valt, als het door jou fout gebeurt, dan kan jij ook aansprakelijk gesteld worden.

Ik zit zelf in het verzekeringsvak, en de moeilijkste tak van deze wereld is het aansprakelijkheidsrecht, er zijn geen recht toe recht aan antwoorden, elke situatie is anders. Als je zelf een aansprakelijkheidsverzekering hebt, kan je weinig gebeuren.

voor het eerst sinds jaren "paardloos..." 15-05-2008 een nier van mijn moeder gekregen, voor alle overige nierpatienten die wachten op een donor, mensen : " Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here "...

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-03 22:02

Ik zit zelf ook in het verzekeringsvak, maar dan in de zorgverzekeringen, dat is toch net even wat anders.

Ook bekend als Kim20!

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 22:04

ja, dat is zeker wat anders, ik werk bij een tussenpersoon en heb met allerlei soorten verzekeringen te maken, waaronder ook de aansprakelijkheidsverzekeringen. En die blijven altijd voor discussies zorgen.......

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:12


Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:19

Ik heb altijd begrepen dat de eigenaar niet verantwoordelijk is voor schade aan derden wanneer een ander op zijn/haar paard er van tussen gaat. Dan betaalt de verzekering van de bijrijder indien de bijrijder schuld heeft en dus niet het paard of er sprake is van een ongeluk....tja en wie bepaalt wie er schuldig is als een hond uit de bosjes springt, het paard schrikt en boven op de auto van de eigenaar van de hond springt?? Is dat een ongeluk, schuld ruiter (had m niet in de hand) of schul paard (moet niet schrikken vna hond)???

...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:20

Vraag eens aan de eigenaar of deze wel een AVP (aansprakelijkheids verzekering particulier) heeft in combinatie met dieren....
In de polis staan alle voorwaarden waar deze aansprakelijk voor is...

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:50

Ik kan me nog vaag iets herinneren dat bij bepaalde personen de risico aansprakelijkheid werd overgingof zo, dat ging dan bijvoorbeeld om een jockey en dierenarts. Ik dacht dat het er wat mee te maken had in hoeverre vaststaat dat jij het risico bewust hebt geaccepteerd.

Kan nog wel even kijken wat dat was, maar als iemand anders het weet hoor ik het ook graag.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 14:01

in feite is de eigenaar aansprakelijk voor schade die het dier berokkend. mits er een causaal verband is. Ook al overkomt degene die erop rijdt wat (laten we hopen van niet), is de eigenaar nóg aansprakelijk. Maar dan moet ie wel een verzekering hebben, anders kan die zelf dokken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lovelance, NinaZ en 9 bezoekers