Beslaan of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Beslaan of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 00:05

Woon in Zuid-Spanje en we rijden nooit op verharde wegen, doch de caminos zijn vaak gravelwegen en van de paden is het behoorlijk stenig.
In de 'wei', een redelijk harde ondergrond en stenige ondergrond, staan de zonder ijzers en de hoeven slijten perfect.
Het is hier de gewoonte om alleen vóór te beslaan, maar ik zie de zin daar niet zo van; daar zit wel iets meer gewicht, maar de aandrijving komt echt van de achterhand. Als díe zonder kan, waarom voor dan niet?
Heb van het najaar één paard onbeslagen bereden en dat gaf geen enkel probleem terwijl de hoeven perfect sleten.
Bij de beslagen hoeven gaan vaak stenen vastzitten en bovendien groeien die zonder te slijten, waardoor ze alleen als de smid net geweest is 'op maat' zijn en daarna al weer snel te lang, want het inlopen van steentjes dan weer in de hand werkt...
Kortom; wil ze dus eigenlijk niet beslaan. Zie ik iets over het hoofd of welk risico mag ik niet lopen?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 00:20

Vaak zijn de hoeven van paarden in de regio waar jij vandaan komt zeer stevig. Het is dan onnodig om ze te beslaan. Zolang ze tenminste maar niet te kort afslijten, waardoor ze gevoelig gaan lopen.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 00:33

Definieer 'té kort'.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 00:53

Als ze gevoelig gaan lopen zijn ze duidelijk te kort.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 01:23

Vaya Tess, maar dát wil ik dus vóór zijn....
De onderzijde van de hoef bestaat voor een fiks deel uit een ongevoelige zool en alleen de rand van de hoef is van hard hoornmateriaal. Die zool wordt door de hoefsmid traditioneel 'schoon' gesneden. Doo je dit niet, dan zit hier een schitterende natuurlijke zool onder de schoen. Hier is het niet de gewoonte dit weg te snijden ... oliebol, zit nu met de muis te zappen, gaat niet goed op mijn scherm even...

In ieder geval bedankt voor de reactie. Ga de ijzers laten verwijderen (zitten nog maar onder één paard) en kijken hoe het gaat. Kan voor de zekerheid altijd nog een setje hoefschoenen aanschaffen.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 01:25

..oh en dat van die vrouwen ben ik overigens niet met je eens Knipoog

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 12:45

Huertecilla schreef:
..oh en dat van die vrouwen ben ik overigens niet met je eens Knipoog


Dat was ook maar een geintje, ik vind mezelf namelijk helemaal niet zo duur. Ik vond het wel een grappige uitspraak.

Verder zou ik het gewoon uitproberen. Je kunt ze toch altijd weer laten beslaan. Ik rij zelf op een Lusitano die uit Portugal is geïmporteerd, daarmee zou je ook makkelijk zonder hoefijzers kunnen rijden. Zijn hoeven zijn bikkelhard. Hij loopt ook af en toe voor de wagen op het afvalt en dan slijten ze net te snel dus hij is nu wel beslagen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 12:49

Ik heb in Ghana veel paard gereden op een vergelijkbare ondergrond. Onze paarden daar waren dus nooit beslagen en we hebben geen enkel probleem daarmee gehad. De hoeven zijn keihard en slijten nauwelijks, het enige waar we last mee hadden waren scheuren omdat de hoeven dus TE hard waren.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 21:09

Zat vandaag een grote kei vast in een ijzer van het enige nog beslagen paard....
Ga voor de zekerheid wel kijken of ik hier in de buurt aan equiboots kan komen.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 23:33

Huertecilla schreef:
Zat vandaag een grote kei vast in een ijzer van het enige nog beslagen paard....
Ga voor de zekerheid wel kijken of ik hier in de buurt aan equiboots kan komen.


Equiboots en aanverwante produkten zijn gewoon via het I-net te bestellen. Moet dus geen probleem zijn om daar aan te komen.
Ik verwacht dat je geen tot weinig problemen zult ondervinden met het onbeslagen zijn van je paarden. Het enige waarvan ik me voor kan stellen dat het mogelijk problemen zou geven is wanneer je lange ritten gaat maken, meerdere dagen achtereen. Dat wordt een kwestie van ervaring opdoen.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 00:19

Heb inderdaad onder easyboot.com de bron snel gevonden. Toch wel mooi; 9 van de 10 keer is het een kwestie van www.productnaam.com en lísto!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 14:45

Mijn pony wordt 's zomers ook alleen maar voor beslagen, reden? Van zodra het weer wat warmer wordt en de ondergrond harder, begint ze wat gevoelig te lopen vooraan, en op kiezelsteenwegjes wordt dat dan nog erger. Achteraan heeft ze daar echter totaal geen last van, dus waarom zou ik er daar dan ijzers moeten laten onderzetten? Ze is perfect happy met alleen voor ijzers in de zomer en loopt meteen weer een pak vlotter dan zonder die ijzers.
Wat bovendien ook wel handig is aan het feit dat ze achter geen ijzers nodig heeft, is dat ze er zo de andere paarden niet mee kan verwonden.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 15:32

Huertecilla schreef:
Heb inderdaad onder easyboot.com de bron snel gevonden. Toch wel mooi; 9 van de 10 keer is het een kwestie van www.productnaam.com en lísto!


Kijk voor de lol ook nog even onder Old Mac's. Persoonlijk heb ik die liever (zie oude berichten). Beter voor de hoeven iig.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 20:36

Mee eens !

Heb een aantal jaren geleden voor een paardje eens de Easyboots gebruikt , ik was hier nou niet zo enthousiast over , pasvorm was niet geweldig , sluitsysteem prut enz.
Sleten ook schrikbarend snel....

Die Old Macs die ik nu al weer bijna een jaar voor Rena heb bevallen super !!! Paardje wandelde er zo tevreden mee weg ook , op springschoentjes om haar voeten reageert ze zelfs raarder Haha!