hoe krijg ik mijn vertrouwen weer terug??!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

hoe krijg ik mijn vertrouwen weer terug??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-03 11:26

Ik zit met een probleem, ik ben mijn vertrouwen kwijt. Boos!
Ik heb ongeveer 4 maanden terug bijna een aanrijding gehad met het paardje wat ik toen reed, ze zou verkeersmak zijn maar daar dacht het paard zelf anders over en op de openbare weg ging ze er vandoor en kon de auto die er toen aankwam net op tijd stoppen. Hier ben ik heel erg van geschrokken en heb bij de eigenaar aangegeven dat ik wel wilde blijven rijden maar dat hij de eerste paar keren langs de weg wel mee moest lopen. Hij heeft geen bak bij het huis en langs de weg kan niet voorkomen worden. Hier had hij blijkbaar geen zin of tijd voor omdat ik enkele dagen hierna een advertentie zag op internet dat hij een nieuwe bijrijder zocht.
ik heb toen na iets langer dan een maand een ander adres gevonden en het voorval bij de eigenaar uitgelegd en die had een braaf paard voor mij zodat ik hiermee kon beginnen.
Ik merk echther dat ik erg gespannen op het paard zit en als deze wat harder begint te lopen en/of te snuiven dan verkramp ik en zit het hart mij in de keel. Ik probeer dan wel rustig te worden maar dit lukt niet echt goed. Ik heb zelfs een les genomen op een manege maar daar had een een HEEL erg braaf paard en was ik niet bang of zenuwachtig. Ik moet er wel bij vermelden dat ik op een handelsstal rij en dus jongere en drukkere paarden rijd. Ook ben ik bezig om een instructeur te vinden om mij te begeleiden zodat ik weer met een zeker gevoel op en paard kan zitten maar dit schiet nog niet echt hard op. Ik baal er echt van omdat ik nooit met zo'n rotgevoel op een paard heb gezeten ookal waren zo nog zo maf. IK wil weer gewoon mijzelf worden qua paarden en lekker en zorgeloos kunnen rijden. Schijnheilig

Wie heeft er tips voor mij of dezelfde ervaring gehad maar daar op de een of andere manier overheen is gekomen??

Veni, vidi, vici


lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:50

Ik ben ook een tijdje heel gespannen geweest bij elke bries, snuif, schrikje. Dit is ook door een paard gekomen wat mij elke keer een stap voor was, ipv ik hem. Hierdoor ben ik een paar keer heel hard van hem af gevallen en was echt een beetje bang geworden. Ik heb ook voor mezelf besloten dat ik niet meer op hem ga rijden. Ik rijd nu ook jonge paarden, vrn merries die zijn aangereden en daarna in deurne zijn geweest voor de stationsmerrietest. Voordeel van deze paarden is wel dat ze vrij rustig van karakter zijn. De eerste keer dat ik daar op ging rijden (ben toch al niet zo van, hup meteen het onderste uit de kan...) probeerden twee van de drie in de galop zichzelf rond te maken en te gaan bokken. Het eerste wat door mij heen ging was, nee he, niet weer zo een. Toen bedacht ik me dat je jonge paarden een stuk makkelijker kunt overbluffen dan wat oudere. Ik dacht ook nog aan de wijze lessen van mijn instructrice: als ze zich rond maken, flink been dan moeten ze wel harder gaan lopen en als ze harder lopen kunnen ze niet bokken!
Dit heb ik gedaan en verrek, het heeft geholpen!

Probeer het paard het voordeel van de twijfel te geven, dus niet meteen als hij briest, op de rem omdat jij ervan schrikt. Zorg ervoor dat jij het initiatief neemt en dat jij de touwtjes in handen blijft houden. Houdt je paard aan het werk, daardoor zul je zelf ook wat afgeleidt worden en blijf je niet constant denken aan wat zou kunnen gaan gebeuren.
Rijdt veel figuren en overgangen, hierdoor gaat je paard minder snel zelf denken!
En probeer zelf met lef te gaan rijden, zo van, en nu ga ik eens doen wat ik allemaal wil oefenen vandaag, en niets brengt mij van mijn plan af!

Heel veel succes, en het heeft wat tijd nodig en vooral een paard waarvan je weet dat je het kunt vertrouwen!

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-03 12:04

Probeer wel met lef te rijden, maar dit is makkelijker gezegd als gedaan. Ik probeer dit wel maar het lukt niet altijd. Het lukt mij niet om mijn angst tegen te houden, ik heb het gevoel dat het paard weet dat ik angstig ben als ik erop zit. In het begin gaat het altijd wel en rij ik ook veel figuren en overgangen e.d. maar als het paard dan 1 "misstapje" maakt dan zit ik alweer te zweten. Ik baal er zo van, helemaal omdat ik het gevoel niet ken en nooit gehad heb in het verleden. Maar ik blijf proberen ,ik vindt paardrijden veel te leuk om het door mij zelf naar de filestijnen te laten helpen, hopelijk kom ik een goede tip of instructeur tegen die werkt voor mij.

Veni, vidi, vici

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 12:09

Wat je vooral moet hebben is heel veel geduld. Dit trauma kan nog jaren duren maar een braaf paard kan je wel voor een heel groot deel helpen.
Ik heb eenzelfde ervaring gehad en heb 13 jaar geen lol gehad in buitenrijden, vertrouwede mijn paard niet hoe braaf deze ook was.
En sinds een jaar heb ik pas weer lol in galop buiten.
Ga ook veel met je nieuwe verzorgpaardje wandelen buiten aan de hand, dit kan ook goed helpen, zo kun je zijn reactie zien op omstandigheden terwijl je er niet opzit en hem zo leren vetrouwen.
Een handelsstal is misschien niet de wijste plek om over je angst heen te komen.

heel veel succes en sterkte.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 13:27

Hoi, helaas is jouw probleem mij niet onbekend. Ik ben ook gestopt om het paard te rijden waar ik zoveel angst op kreeg, ben er nooit afgevallen terwijl hij erg wakker en schrikkerig is, maar heb in het verleden wel een flinke klap van hem gehad, die ik denk ik ten tijde van mijn onzeker worden gewoon nog niet goed verwerkt heb. Ik rij nu op een ander paard jonger maar wel veel koeler en elke keer als ik me onzeker voel of bang ben dat ik dat ga worden neem ik een paar druppel resque (ik hoop dat je het zo schrijft maar zo klink het in elk geval) volgens mij zijn die van Bach. En het helpt, misschien zit het helpen wel tussen mijn oren maar het heeft resultaat dus zal mij worst wezen. Ik ben nu zover dat ik het al tijden (4 weken) niet meer gebruikt heb maar voorlopig hou ik wel in de buurt. Heel veel succes en probeer positief te blijven denken zeker als je bang bent om onzeker te worden.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 13:36

Ben je bang dat je eraf valt ? Misschien een goed idee om een bokriempje te kopen. Dit is een dik leren riempje wat je aan de boom van je zadel vast kunt maken en waar je je aan vast kunt houden als je paard gek doet. Het klinkt simpel maar als je dat riempje vast pakt en het paard gaat bokken, is het echt moeilijk om er nog af te vallen, omdat je jezelf in het zadel trekt. Ik ken iemand die dit riempje altijd aan haar zadel heeft zitten, alleen maar voor haar eigen gevoel van zekerheid. Als je weet dat je niet gauw zult vallen zit je misschien wat lekkerder ??

~Turbohoof Solutions ~

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-03 13:56

Ik ben niet zo zeer bang om eraf te vallen en heb al een riempje voor aan het zadel zitten. Ik merk gewoon dat ik in het zadel onzeker ben terwijl ik weet dat ik mij wel kan redden op een paard, tja weten en er naar handelen is een groot verschil. Ook is een handelsstal misschien niet helemaal de juiste plek maar de eigenaar is erg begaan met mij en als hij zoiets heeft van dat paard is niet helemaal geschikt voor jou op dit moment dan zet hij mij daar ook niet op. Ook als ik niet op een bepaald paardje wil rijden kan ik dit gewoon zeggen. DIt is misschien mijn mazzel omdat ik als extra ruiter hier ben en niet als betaalde kracht.
Ik hoop ook dat ik snel een instructeur vindt die mij hiermee kan helpen, dus als iemand zich geroepen voelt GRAAG!
Ik weet ook dat het vertrouwen niet zo 123 weer terug is en dat het wat werk kost. Ik blijf gewoon proberen. Verward

Veni, vidi, vici

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 13:58

Heel goed Sandra, probeer vol te houden, dat hebt echt. Hopelijk heb je snel een instructeur.

Hele veel sterkte

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 14:02

Wat instructeur betreft: probeer mn vriendin eens: Brenda Scholing, ze geeft les aan de Otterswijk 12. Das mn oude klasgenootje en heeft mij toen ook heel erg goed geholpen.
Doe dr maar de groeten van me,
Vivian

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 16:19

Tjee, wat een naar probleem zeg..... Is het een idee om eerst wat grondwerk te doen, wat NH? Misschiendat je zowat meer vertrouwen in jezelf krijgt. En zoals al eerder geschreven hier; buiten aan de hand wandelen. Veel succes hoor!


sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-03 01:33

vippie, je hebt het over een vriendin, in welke plaats woont zij dan?

Veni, vidi, vici

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 12:55

Ik was door mijn vorige paard, die heel erg schrikkerig was op de weg ook erg onzeker geworden. Mijn nieuwe paardje bleek ook nog eens niet zo heel erg verkeersmak (maar mijn onzekerheid heeft daar ongetwijfeld ook een rol in gespeeld).

Ik ging in het begin vaak nadat ik gereden had eventjes de straat op. Gewoon tot het eind van de straat en weer terug. Je paard is al een beetje moe en je hebt hem beter aan de hulpen als wanneer je net begint.
Verder moest ik toendertijd veel met haar aan de hand stappen en dat heeft ook een heleboel geholpen.

Om toch een beetje de tijd door te komen, ging ik enge dingen opzoeken.
Ik liet haar over autobanden heen stappen en over plastic zeil. Je leert zo de reacties van je paard kennen en je bouwt ook een betere vertrouwingsband op.

Het is ook prettig om met iemand anders samen te gaan. Je hebt wat afleiding en niet het gevoel dat je er alleen voor staat als het fout gaat.
Succes ermee en doe lekker rustig aan. Zoiets moet groeien.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Noor17 en 41 bezoekers