Paard bang voor de waterspuit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brittje88

Paard bang voor de waterspuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 22:18

Heb al zitten zoeken in de topics, maar kon er geen topic over vinden. Sorry als ik scheef heb gezocht :o

Ik heb sinds een tijdje een 3 jarig paard. Vanaf het begin af aan is hij al bang van de waterspuit. Vriendin van me wou me helpen en deed het eigenlijk van "niet aanstellen gewoon eraan wennen." eerst op de grond spuiten dan langzaam dichterbij tot het een beetje over zijn benen liep wat het resultaat was van een stuiterend paard.
Dit hebben we een paar keer gedaan maar omdat ik geen verbetering zie, wil ik dit niet meer doen.
Ben zelf begonnen met wat hooi te pakken spuit zachtjes op de grond te richten vlakbij het hooi en dat hij dan een hapje bij me komt nemen. Waarbij ik ook de spuit nog iets dichterbij hou, maar hij word niet nat en dan weer een hapje nemen. Daarna gewoon klaar met de spuit en uitzetten zodat hij eerst wendt dat dat niet eng is. Veder ben ik nu nog niet gegaan, omdat hij dit nog erg eng vind.
Laatst wel z'n manen en staart af gesponst, waarbij de slang ook zachtjes aan stond. Begin was dit toch ook wel eng, maar na 5 min stond hij eigenlijk rustig.

Spuitbussen zijn net zo eng, hij had laatst een wondje opgelopen die ik moest ontsmetten met een spuitbus. Dat was nog veel erger een drama steigeren en slaan naar de spuitbus. uiteindelijk maar met steriele doekjes het spul aangebracht.

Zou graag tips en ervaringen horen van andere die dit probleem ook ervaart hebben.

MaaikeMo

Re: Paard bang voor de waterspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:21

Hmm, Je probeert hem nu te gaan belonen met voer.. Het is effectiever door belonen met ontspanning.. Als ik jou was, zou ik slang op zijn benen zetten.. laat hem maar wat kletteren.. zodra hij weer op 4 benen staat, slang weg.. zo beloon je hetgoede gedrag.. Je haalt eng ding weg -> dier krijgt ontspanning..
Dit kan je dan gaan uitbouwen, je wilt dat ie langer met 4 benen aan de grond blijft staan.. doet ie dat.. slang weer weg.. :)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:24

Mijn paard was ook bang voor spuitbussen. Ik dacht ach gewoon doen alsof er niks aan de hand is, totdat hij begon te slaan.
Ik kwam er op een gegeven moment achter dat hij niet alleen bang was voor het spuitgeluid maar vooral voor de bus :o Inmiddels zijn we er helemaal van af binnen twee week! Ik deed het als volgt.
Ik pakte hem bij zijn halstertouw, hij stond dus los zeg maar. Zodra ik met de spuitbus naar hem toe kwam ging hij rond lopen. Ik heb hem laten lopen om mij heen dus en als hij stil stond haalde ik de bus weg. Dit aan allebei de kanten. Na twee week had hij door dat als de spuitbus er aan kwam hij gewoon kon stil blijven staan.

Misschien kan je het ook zo met water doen?

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:26

Ik volg dit even, mijn bijrijdpaard heeft dit precies zo!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:29

Wat betreft de spuitbus. Ik ben begonnen met zo'n knijpspuitbus en niet met zo'n gasspuitbus. Borstel erbij en tijdens het borstelen zo nu en dan een spuitje geven. Zelf maak ik in de tussentijd ptsch ptsch geluiden. Dit geeft al snel geen probleem meer en dan ga ik over tot andere spuitbussen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:32

De beloning moet zijn: het enge ding gaat weg. Met andere woorden: zodrá je braaf stil staat is er niets meer aan de hand.

De eerste keer haal je de slang meteen weg zodra hij stil staat, de tweede keer spuit je 1 seconde door en zo ongemerkt opbouwen.

Hier moet je wel heel consequent in kunnen zijn en de allerkleinste signalen van je paard op kunnen vatten. Dus als je paard staat te 'flippen' echt doorspuiten, want zodra je stopt leert hij dus dat hij het kan laten stoppen met 'flipgedrag'.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 22:40

Ik koos voor het eten meer met de gedachte niet te willen dwingen. Op deze manier moet hij een stap naar mij toe zetten inplaats van dat ik de spuit naar hem toe haal zeg maar.
Ik zat zelf dus ook te denken aan een plantenspuit of zoiets om hem eerst daar een beetje aan te laten wennen.

@wouterpaard spoot je uit de spuitbus toen hij om je heen ging lopen?

Door het stuiteren is het erg moeilijk te wachten tot hij even stil staat. Hij begint al te stuiteren als de spuit alleen al aangezet word. Maar kan het wellicht gaan proberen als veel mensen hier goeie baat bij hebben gehad :)
Maar omdat ik dit dwingen vind, vind ik het dus niet zo prettig.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:52

Er is niets dwingends aan de methode die ik heb gebruikt hij heeft zelf de keuze gemaakt. Nee ik spoot niet tijdens het lopen maar hier bleek hij achteraf ook niet heel erg bang voor te zijn. Maar als die van jou alleen bang is voor het geluid zou ik een plantenspuit met water vullen en dus wel spuiten en stoppen als hij stil staat.
Bij die van mij kon ik dus wel spuiten als hij stil ging staan, zodra hij weer ging lopen zette ik de bus op zijn rug totdat hij stil stond.

@ Nikka ik had het zo niet geprobeert bij mijn paard. Ook al lijken ze afgeleid ze kunnen er alsnog van schrikken en dan? Sta je er naast kan je paard gaan hangen etc.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 22:55

hij was niet zo zeer bang voor de spuitbus, ja nu hij weet wat eruit komt. Het is het geluid en dat iets onbekends uit komt

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:58

ik begon met afsponzen, en dan steeds meer over gaan naar de spons boven t paard uitknijpen, tot ik uiteindelijk hele emmers over dr heen kon gooien zonder problemen.
Daarna was de waterslang ook geen probleem :)..

Succes!.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:04

onze toen 2-jarige hebben we een halster met longeerlijn aangedaan, in een lege box, longeerlijn tussen de spijlen door zodat je zelf veilig staat en de lijn kunt laten vieren en paard tegen de wand laten staan.
lauw water uit de slang ,eerst de benen en toen de rest van zijn lichaam natgespoten met een zachte straal.
hij vond het zeeeer eng maar kon niet weg voor het water en vijf minuten later was het goed, nu vreet hij de sproeier bijna uit je hand.moet er wel bij zeggen dat hij qua karakter in omgang erg makkelijk is,altijd al geweest,rijden is wat anders maar ja dat komt nog wel met de jaren

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:07

Dat vind ik wel onder dwang een paard wat leren. Hij had het ook als heel naar kunnen ervaren omdat hij juist geen kant op kan.

fluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:07

Bij het paard van mijn zusje deden ze het zo dat het paard met zn neus nr de muur stond, en dan van achteren voorzichtig op de achterbenen spuiten, eerst ernaast, op de grond, daarna op de hoef, en zo steeds verder nr boven. Wel oppassen dat je zelf buiten schot staat:)
De sponstechniek van pompompom werkt denk ik ook wel, dat was bij mn zusje ook een beginnetje.

Spuitbussen kun je ook vermijden door de vloeistof op een spons te spuiten en dan op te brengen.

succes!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:08

fluutje als je het al zo doet waarom dan niet eerst de voorbenen? Dan kan het paard je tenminste zien en zien wat je doet.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:17

wouter, ik ken ons paard qua karakter wel,was als jaarling bij ons gekomen, t'is er zo een van stoer,groot ,macho maar gauw achter je staan als het eng word en natuurlijk kon hij wel weg ,de longeerlijn was voor zijn en onze veiligheid want het blijft een paard en ik ga een paard echt niet traumatiseren, maar met hem is het zo van de baas is niet bang dus ik ook niet,dus gezellig tegen hem kletsen tijdens het water spuiten en veel belonen met de stem , voor dieren met een ander karakter werkt het misschien niet ,voor de mijne ,juist omdat ik hem zo goed ken dus wel.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:25

Ik doe het gewoon op stal, halster om en aan touw, hapje voer in de bak. Eerst spuiten op een doekje of borstel en wrijven op de huid, dan wrijven en tussendoor spuiten enz. Nooit extreem angstige taferelen mee gemaakt. De veulens (nu twenters)kon ik na een week zonder poespas gewoon in de wei inspuiten met vliegenspray.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 17:50

Als het een beetje lekker weer weer is ga ik het afsponzen nog veder uitbreiden kijken hoe hij daarop reageerd en misschien de plantenspuit. Bedankt voor de iedeetjes!

Fhryso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:11

Veel eerst beginnen met de benen, en dan lekker even met het water in de mond laten spelen als ie dat wil.
Lekker voor de benen op de grond laten kletteren, zo moet het toch langzaam aan goedkomen.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 19:40

vraag me af of je het wel goed gelezen hebt? Als ik de spuit alleen al aanzet staat hij al te stuiteren, op de grond al helemaal en als ik in de buurt kom is het nog erger..

Liann.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:19

Net wat de rest zeg, beloon hem en dan zal die wel denken als ik nou niks doe krijg ik lekkers! ;)
en is hij echt bang voor de waterspuit of alleen voor het water?
je kan ook proberen eerst rustig met een spons en daar het water uitknijpen zodat hij kan wennen!
succes ermee :(:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:52

Even een quote uit een ander topic, het ging in dit geval specifiek over het geluid van een spuitfles vliegenspray. Het wennen aan de waterspuit werkt in principe net zo. Je moet het paard desensibiliseren voor de spuit, of de tuinslang, en niet stoppen met spuiten omdat hij schrikt, omdat je dan het tegendeel krijgt.

Cassidy schreef:
ik geloof zomaar dat je meteen stopt met het spuiten op het moment dat je paard raar gaat reageren?

Zo leer je het paard in principe het verkeerde aan. Je bent het paard aan het sensibiliseren. Paard schrik, jij stopt, paard leert: ik schrik, prikkel stopt...dus dat moet ik in het vervolg ook doen.

En dat is het meest verkeerde wat je bij een paard kan doen. Je moet een dergelijk paard gaan desensibiliseren in plaats van sensibiliseren. Dus als je iets op je paard gaat spuiten (antiklit, vliegenspray oid) dan ga je door tot je paard ontspant of op zijn minst 15 seconden zijn voeten laat staan of zijn lippen likt, en dan stop je. Dus je leert je paard: ik ontspan, en enge prikkel gaat weg. Het eindresultaat gaat heel anders zijn....

Even een quote van mezelf uit een ander topic, want dat scheelt weer tikwerk:

Cassidy schreef:
Je kunt een heleboel aan een paard leren, dus ook de omgang met vliegenspray. Het is niet zo belangrijk wat je met een paard doet, maar het is wel belangrijk dat je goed timed wanneer je stopt met het doen van wat je doet. Dus het is niet een kwestie van geduld hebben, het is het weten wanneer je moet stoppen met wat je doet.

Voorbeeld: paard schrikt van vliegenspray. Jij schrikt van zijn reactie en stopt met de vliegenspray. Paard leert daardoor dat: schrikreactie = datgene waar ik van schrik stopt meteen. Zo bevestig je zijn schrikreactie, en leer je het je paard nooit af, dat schrikken bij de vliegenspray.

Tweede scenario: paard schrikt van vliegenspray, en jij gaat door met het behandelen met de spray, tot het paard tekenen van ontspanning geeft, dus likken van de lippen, maar als je dat niet krijgt, een paard wat minstens 15 seconden stil staat. Paard leert: ik ontspan, vliegenspray stopt, geen reden dus voor paniek.

Nu is vliegenspray best wel duur, en als je met een spuitbus bezig bent, kan die op het verkeerde moment ook leeg raken. Vul daarom een plantenspuit met water en ga die op je paard leeg spuiten. Scheelt een hoop geld, plantenspuit is altijd bij te vullen, en zo kun je je paard leren dat de spuit niet erg is.

Als hij niet meer reageert op de plantenspuit met water, kun je de spuit met vliegenspray, of antiklit ter hand nemen. De geur van de vliegenspray is anders dan die van water, paard kan daar ook een reactie op geven. Maar voor de rest geldt precies hetzelfde. Weet wanneer je kunt stoppen met wat je doet. De timing is gewoon heel erg belangrijk!

En nog een kleine aanvulling. Als je gaat spuiten, probeer een startpunt te vinden. Als je paard echt vreselijk loopt te draaien en echt in paniek raakt, ga je een beetje verder weg staan. Spuit parallel met het paard mee, tot hij stil staat, stop en beloon. Aansluitend weer gaan spuiten en je zachtjes aan naar hem toe tasten, totdat je hem met de spuit raken kunt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:56

En nog een topic (paard is bang voor zweep): principe is hetzelfde:

Cassidy schreef:
Een paard kan, als je het op de verkeerde manier aanpakt, gesensibiliseerd worden voor voorwerpen, ipv gedensibiliseerd. En dan maakt het niet uit wat je op dat moment in handen hebt, of dat die zweep is, of die spuitfles met antiklit of vliegenspray, of misschien dat dekje of dat zadel. Ze denken misschien niet op die manier zoals jij het omschrijft, maar als jij je paard op de verkeerde manier benadert, op de verkeerde momenten stopt met wat je aan het doen was, creer je het probleem zelf. Timing is echt zo ontzettend belangrijk. Pat Parelli zegt: het maakt niet uit wat je doet, maar het maakt wel uit wanneer je stopt met wat je doet. :j

Stel je voor: je paard (laten we zeggen, een merrie) is bang voor vliegenspray. Iedere keer als jij met die fles aankomt, wordt ze helemaal panisch, gaat hangen, rukt zich los. Dat is gaandeweg zo gegroeid. Want in het begin gaf ze er maar een heel klein beetje om. Maar wat deed jij, op het moment dat ze ging draaien, springen, duidelijke signalen gaf dat ze het niet prettig vond dat je haar insprayde, stopte jij, je beloonde haar, stelde haar gerust. Rustig maar paard, is niet eng.
Maar paard leert: spray, vind ik niet leuk, ik ga springen, baasje stopt. En ik krijg nog een beloning voor dat springen ook :P
Uiteindelijk gaat het van kwaad tot erger. In het begin begint je paard alleen maar te reageren als je die spuitfles echt hanteert, gaandeweg gaat ze al flippen als je met de spuitfles in de hand naar haar toe loopt, en uiteindelijk wordt het zo erg dat je de spuitfles alleen maar aan haar hoeft te laten zien van zeker 10m afstand, en ze staat aan de andere kant van het weiland.

Wat moet je doen om dergelijke dingen te voorkomen? Je moet desensibiliseren ipv sensibiliseren. Dat betekend dus: doorsprayen alsof er niets aan de hand is. Spuitfles vullen met water (want als je meerdere spuitflessen met antiklit nodig hebt voordat je paard gedesensibiliseerd is loop je er financieel op leeg). Neem je paard aan een halstertouw mee, neem de spuitfles in de andere hand en ga een stukje wandelen, zonder dat je de spuitfles gebruikt. Laat haar wennen aan de aanblik. Jij hebt hem vast, en paard vertrouwd jou, niets aan de hand.
Later ga je de spuitfles wel gebruiken. Je spuit niet direct op het paard, maar op gepaste afstand parallel van het paard. Zoek een beginpunt op, waar ze het niet erg vindt, ga spuiten, ook als ze gaat draaien en springen, blijf doorspuiten. Blijf spuiten tot ze ontspant, haar lippen likt, of iig 10 seconden op een plek blijft staan. Je stopt, beloont. En begint weer opnieuw. Uiteindelijk zul je het paard met water in kunnen spuiten zonder dat hij gaat flippen. En dan kun je overstappen op de antiklit, of het vliegenspray.

Ik ga niet voorkauwen wat je allemaal moet doen om je paard voor de zweep te desensibiliseren, met een beetje fantasie en het hierboven geschreven stukje kun je daar zelf wel een antwoord op verzinnen. Maar zoals een paar hier hebben geschreven: zweep wegzetten, uit het zicht halen omdat paardlief begint te huppelen, is NIET de goede manier.

Ga niet met sponzen in de weer, of met uitvoerige snoepjes, en als een paard gaat springen is dat ook niet erg. Het desensibiliseren voor de waterslang werkt net zo: zoek een startpunt op, spuit parallel met het paard mee, tot het paard ontspant. Daarna verlicht je de druk (of zet je de slang uit). Langzaam naar je paard toetasten, tot hij stil blijft staan.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:05

Heel nobel maar een écht bang paard stop je echt wel met spuiten hoor als hij het licht uit je ogen mept of in volle galop in zn achteruit ervandoor gaat (desnoods de muur waar hij aan vaststaat meenemend).

En ja hij is verder bomproof. Dus helaas werkt dat systeem niet bij elk paard zo (wij werken ook normaal op die manier die jij beschrijft) of elk probleem zo. Helaas is het door meneer MR alleen maar erger geworden.

Ts wondjes kun je ook met betadinezalf insmeren hoor. En qua wassen denk ik dat je goed op weg bent met die sponzen.

Die van mij vind vooral de spoeikop eng (klinkt als spuitfles natuurlijk), als ik die eraf haal en gewoon een normale straal gebruik dan is het probleem al veel minder erg.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:16

Vippie schreef:
Die van mij vind vooral de spoeikop eng (klinkt als spuitfles natuurlijk), als ik die eraf haal en gewoon een normale straal gebruik dan is het probleem al veel minder erg.

Daar dacht ik dus ook aan. Wij hebben de spuitkop van de slang afgehaald. We moeten dus nu de slang aan en uit zetten doormiddel van de kraan zelf.
Als je die laat stromen hoor je niet veel en kun je gemakkelijk beginnen met de benen eerst. Zolang het geluid weg is is het paard waarschijnlijk ook rustiger.

Die van ons flippen ook als wij de spuitkop weer op de slang zetten, dus dit doen we niet eens meer

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:26

Zoek een startpunt op, desnoods 100 meter bij hem vandaan. Begin met de spuitfles, als je de ruimte al niet hebt in de spuitplaats en met de waterslang met sproeikop. Neem de spuitfles met water in de ene hand, paard in de andere hand en ga wandelen. Je spuit niet, je wandelt alleen maar. Spuitfles voor je houden zodat paardlief zich achter je rug kan verschuilen.
Na verloop van tijd ga je spuiten. Voor je uit, niet naar het paard toe. Paard heeft nog steeds een schouder om zich achter de verschuilen. Spuit in het begin een enkele keer, loop gewoon door, ook als hij schrikt. Daarna ga je rhytmisch spuiten, zonder tussenpozen, tot paard niet meer schrikt. Niet een keer spuiten - paard schrikt - stoppen met spuiten tot hij is bekomen van de schrik, en dan weer beginnen. Nee, achter elkaar doorspuiten. Na verloop van tijd schrikt paard niet meer.
Daarna ga je stilstaan, draai je om en ga in een hoek van 45 graden voor de schouder van je paard staan (dan kan hij je niet raken als hij met zijn voorbenen uithaalt). Leadrope met een slack van zeker 2 meter, maar gebruik een touwhalster en wees erop bedacht dat je het hoofd op elk moment naar je toe kunt halen (kan hij je met zijn achterbenen niet raken mocht hij de neiging hebben om zich om te draaien en uit te halen). Spuit in een hoek van 90 graden van het paard af, blijf weer rhytmisch spuiten tot paard ontspant, lippen likt of minstens 15 seconden stil blijft staan. Paard belonen, opnieuw beginnen. Gaandeweg naar het paard toetasten.
Ook dit probleem is te verhelpen, je moet wel weten wat je doen moet, en vooral wanneer je mag stoppen met wat je doet om het juiste effect te bereiken.
En het is natuurlijk ook nog de vraag hoe belangrijk je het vindt dat het probleem verholpen wordt. Als je blij bent met de sponsmethode, waarom zou je het willen opzoeken?