Een paard kan, als je het op de verkeerde manier aanpakt, gesensibiliseerd worden voor voorwerpen, ipv gedensibiliseerd. En dan maakt het niet uit wat je op dat moment in handen hebt, of dat die zweep is, of die spuitfles met antiklit of vliegenspray, of misschien dat dekje of dat zadel. Ze denken misschien niet op die manier zoals jij het omschrijft, maar als jij je paard op de verkeerde manier benadert, op de verkeerde momenten stopt met wat je aan het doen was, creer je het probleem zelf. Timing is echt zo ontzettend belangrijk. Pat Parelli zegt: het maakt niet uit wat je doet, maar het maakt wel uit wanneer je stopt met wat je doet.
Stel je voor: je paard (laten we zeggen, een merrie) is bang voor vliegenspray. Iedere keer als jij met die fles aankomt, wordt ze helemaal panisch, gaat hangen, rukt zich los. Dat is gaandeweg zo gegroeid. Want in het begin gaf ze er maar een heel klein beetje om. Maar wat deed jij, op het moment dat ze ging draaien, springen, duidelijke signalen gaf dat ze het niet prettig vond dat je haar insprayde, stopte jij, je beloonde haar, stelde haar gerust. Rustig maar paard, is niet eng.
Maar paard leert: spray, vind ik niet leuk, ik ga springen, baasje stopt. En ik krijg nog een beloning voor dat springen ook

Uiteindelijk gaat het van kwaad tot erger. In het begin begint je paard alleen maar te reageren als je die spuitfles echt hanteert, gaandeweg gaat ze al flippen als je met de spuitfles in de hand naar haar toe loopt, en uiteindelijk wordt het zo erg dat je de spuitfles alleen maar aan haar hoeft te laten zien van zeker 10m afstand, en ze staat aan de andere kant van het weiland.
Wat moet je doen om dergelijke dingen te voorkomen? Je moet desensibiliseren ipv sensibiliseren. Dat betekend dus: doorsprayen alsof er niets aan de hand is. Spuitfles vullen met water (want als je meerdere spuitflessen met antiklit nodig hebt voordat je paard gedesensibiliseerd is loop je er financieel op leeg). Neem je paard aan een halstertouw mee, neem de spuitfles in de andere hand en ga een stukje wandelen, zonder dat je de spuitfles gebruikt. Laat haar wennen aan de aanblik. Jij hebt hem vast, en paard vertrouwd jou, niets aan de hand.
Later ga je de spuitfles wel gebruiken. Je spuit niet direct op het paard, maar op gepaste afstand parallel van het paard. Zoek een beginpunt op, waar ze het niet erg vindt, ga spuiten, ook als ze gaat draaien en springen, blijf doorspuiten. Blijf spuiten tot ze ontspant, haar lippen likt, of iig 10 seconden op een plek blijft staan. Je stopt, beloont. En begint weer opnieuw. Uiteindelijk zul je het paard met water in kunnen spuiten zonder dat hij gaat flippen. En dan kun je overstappen op de antiklit, of het vliegenspray.
Ik ga niet voorkauwen wat je allemaal moet doen om je paard voor de zweep te desensibiliseren, met een beetje fantasie en het hierboven geschreven stukje kun je daar zelf wel een antwoord op verzinnen. Maar zoals een paar hier hebben geschreven: zweep wegzetten, uit het zicht halen omdat paardlief begint te huppelen, is NIET de goede manier.