marktonderzoek mbt stallingsgeld

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 12:02

Zo vreemd vind ik het niet dat de hoeveelheid werk wordt meegenomen in de stalprijs want de hoeveelheid arbeid is simpelweg een van de kostenposten waar een stalprijs op gebaseerd wordt.
Daarom zijn doe-het-zelf stallen ook goedkoper dan de stallen waar voor je uitgemest en gevoerd wordt.

Verder ben ik een grote voorstander van weidegang voor paarden. Die van mij staan ook zo veel mogelijk buiten. Toch zou ik nooit voor een stal zoals die hier geschetst wordt kiezen.
Ten eerste heb ik geen vertrouwen in dat soort voersystemen. Er kan te veel misgaan: computerstoring, niet meer werkende halsband, paard met beginnende koliek die toch de normale hoeveelheid voer krijgt omdat het niet opgemerkt is etc. etc.

En hoe ga je controleren of de paarden inderdaad hun portie voer ophebben? Juist het kijken naar mijn etende paarden zegt mij heel veel over hun gesteldheid.
Verder heb ik een paard wat bijzonder snel koliekerig wordt van een rijke wei. Als straks het gras weer gaat groeien bouw ik heel langzaam op. Daarom heb ik ook altijd een kaal stuk waar hij de rest van de dag kan
staan.
Hoe wil je deze specifieke behoefte van paarden gaan realiseren?

Tot slot gaat mijn paard komende winter ook weer voor de avond en nacht op stal, juist omdat ik dan weer wat fanatieker wil gaan rijden en dat gaat gewoon niet als hij in de winter 24 uur per dag buiten staat.
Je kan er wel allemaal dekens op gaan leggen maar dan blijf je aan het wisselen met regenval plus het feit dat dekens geen lang leven beschoren zijn als een paard dag en nacht in een groep staat.
Ik zet sowieso mijn paard na het rijden vaak een paar uur op stal zodat hij goed kan opdrogen voor hij weer terug de wei in mag.

Kortom: ik zou nooit voor zo'n optie als hier geschetst kiezen juist uit belang van mijn paard.

AltijdLente
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 12:07

ik betaal 365 euro aan stalling en daar zit geen wei bij, mocht dat er komen en de stalling wordt bijvoorbeeld 30 euro duurder dan doe ik dat gewoon. ik zou het moeilijk krijgen maar als ik weet dat mijn paard lekker in de wei staat als ik op school zit of werk dan heb ik dat er graag voor over.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 12:08

Lielle"]
wedstrijden op zand uitzoeken, dan zal ik weinig meer starten hier! En dan heb ik het nog niet over springen. Weinig realistisch dus, die opmerking.
[/quote]
De laatste jaren kom ik weinig op wedstrijden, met eigen paarden zeker niet meer. Maar in de tijd dat wij de paarden en pony's in de sport hadden lopen woonden we in Utrecht en daar was aardig wat keus uit dressuurwedstrijden op zand.

[quote="MarijeR schreef:
Erg offtoppic, een paard dat goede hoeven heeft, heeft voor de (dressuur)sport echt niet altijd ijzers nodig. Wij hebben ook paarden in het Z gehad die op blote voeten liepen. Wedstrijden op zand uitzoeken en dan is er geen probleem. Bij het springen is het op landelijk nivo misschien wat moeilijker wedstrijden uit te zoeken op zand dus dan kan ik me voorstellen dat er eerder ijzers onder gaan om ze op scherp te kunnen zetten.

Zoals ik al zei, is het zeker voor dressuur paarden niet altijd noodzakelijk om op ijzers te staan. Maar voor springpaarden wordt het al moeilijker om op blote voeten op concours te gaan.

Maar wat ik in mijn 1e reactie al zei, ik denk dat deze vorm van huisvesting zeer geschikt is voor jonge paarden en misschien manege paarden (die anders misschien buiten die 2/3 uurtjes in de les lopen alleen op stal staan) maar minder geschikt voor mensen die hun paard hebben voor de sport.
En bij jonge paarden heb je het probleem niet met ijzers Knipoog

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 12:22

ik heb sinds ik weer wedstrijden in Nederland rijd (ruim 4 jaar) in de buitenwedstrijden geloof ik 1 keer op zand gestart (en 1 springwedstrijd op zand trouwens *LOL*) maar dit is erg off-topic.

On-topic, Trammelant staat nu iedere dag op de wei, op een stal met verder alle luxe faciliteiten en dat kost nog geen € 300. Mij te duur dus, alleen voor een sportstal met alles erop en eraan (gebruik van molen, solarium, meerdere binnenmaneges, springwei) zou ik dat bedrag misschien overwegen; en wat hier geschetst wordt spreekt me meer aan voor jonge paarden in de opfok en dan kan ik wel goedkopere opties vinden.

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 12:31

Absoluut niet! Ik zou doodsbang zijn dat ze een klap van een ander paard zou krijgen. (ze is een beetje sociaal contact gestoord met andere paarden Haha! , ze is te beschermd opgevoed, mammie was er altijd om haar te verdedigen Haha! ) Verder heb ik liever dat ze handmatig gevoerd worden, dan heb je wat meer controle (om te zien of alles ok is, en wat ze eten, mn als ze 3 x daags of meer gevoerd worden). Wij doen ook alleen springwedstrijden, dus hoefijzers is ze zeker nodig. In de stal waar ze nu staat hebben ze luiken voor in de schuifdeuren, die luiken kunnen open en dicht, zodat ze lekker over het gangpad kunnen loeren. Verder zijn het lichte stallen, er zijn 2 binnenbakken, en 2 buitenbakken, uitmesten wordt voor je gedaan. Ik betaal maar 150 euro per maand. Als ik haar in de wei wil zetten, en ik moet eerder weg, kan ik gewoon aan iemand van het personeel vragen haar weer binnen te zetten als het bijv. gaat regenen, of anders voor de volgende voertijd. Dat bevalt me prima, en mijn paard ziet er heel gelukkig uit. Dus, wat wil ik nog meer?

Ik denk dat deze stal zich dan wat meer op de recreatie ruiter moet richten? Verward

Oja, trouwens, ik ben één keer in mijn hele leven op een springwedstrijd op zand geweest. Haha!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 12:37

als ik het geld had wel, maar zo rijk ben ik ook weer niet, dus voor mij zit het er niet in.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 13:06

Voor heel wat minder geld kunnen ze ook bij een boer de wei in. Een keer per dag even eruit halen en wat brok bijvoeren, zorgen voor controle en je bent heel wat minder geld kwijt.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 14:28

In tegenstelling tot zo'n beetje iedereen zou ik mijn (toekomstige) paard best op zo'n systeem gehuisvest willen zien. Alleen niet tegen dat bedrag, dat is het mij niet waard. Dan kan ik beter zelf ergens een weilandje huren en een paar keer per dag langs gaan om te kijken.
Maar de bezwaren over de band waar je met een been achter kan blijven hangen vind ik een beetje overdreven. Heb nog nooit een luchtzuiger met zijn hoef in zijn band zien hangen. En die banden zitten niet dusdanig strak dat ze niet meer kunnen ademhalen/eten/drinken. Dus een goed aangebrachte halsband is mi geen probleem.
Ik weet zelf uit de koeien- en varkensstallen enzo dat die voercomputers heel goed werken. Je kunt instellen hoeveel gram voer een dier per keer krijgt, hoeveel tijd ertussen twee keer komen eten moet zitten (en alsie dan eerder komt, dan krijgt hij gewoon niets) en hoeveel brok hij maximaal mag hebben. En je kunt ook opp ieder moment van de dag op de computer zien hoeveel een bepaald paard al op heeft, hoevaak hij komt 'zeuren' om voer en of hij zijn hele rantsoen al op heeft.
Bovendien kun je het systeem in een soort automatisch afsluitende box plaatsen, zodat ze absoluut veilig kunnen staan eten, zonder dat ze door de ranghogere in elkaar gemept zouden kunnen worden.
Verder is er door menigeen nog het bezwaar van in een groep, al dan niet met ijzers. Het lijkt mij, dat je niet lukraak alle paarden bij elkaar gooit, maar de groep enigszins opbouwt en eventueel meerdere groepen maakt. En er staat dat er 6 hectare weiland beschikbaar is, maar dat wil toch niet zeggen dat ze op die hele 6 hectare lopen? Ook 6 hectare is in te delen in meerdere, kleiner stukken weiland, waarbij er toch nog voldoende ruimte is voor ieder paard opzich.
En dan nog het onderdeel ijzers/geen ijzers. Bij de friezen waar Tryntje staat, staan de paarden in de zomer ook 24/7 in het land. Bijna alle paarden staan op ijzers en ik heb er nog geen een gezien die met een wond door het ijzer uit de wei kwam.

Kortom, ik vind het een goed huisvestingssysteem, ook voor sportpaarden, want er is heus wel iets te maken van een opdroogplek, war je je paard met een zweetdeken op droog kunt laten worden. En dan weer lekker zijn allweatherdeken erop en weer lekker naar buiten.
Alleen ik heb er niet zoveel geld voor over, niet meer dan op een normale stal, want de voerstations is op zich wel een investering, maar als jij daarop kosten voor stro en arbeid van het voeren ed bespaart, dan houdt dat elkaar uiteindelijk weer in evenwicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 14:36

Marije_jiplover schreef:
Maar de bezwaren over de band waar je met een been achter kan blijven hangen vind ik een beetje overdreven. Heb nog nooit een luchtzuiger met zijn hoef in zijn band zien hangen. En die banden zitten niet dusdanig strak dat ze niet meer kunnen ademhalen/eten/drinken. Dus een goed aangebrachte halsband is mi geen probleem.


Ik zal van 't weekeinde even kijken of ik de foto's nog heb. Die hebben we door onze tranen heen gemaakt, omdat het volslagen absurd en ongelofelijk was hoe dat dier erbij lag. Dat verzin je echt niet.... En het is een uurtje na de controle van de halsbanden (door de stalhouder zelf) gebeurd......

Dit terzijde en totaal offtopic, maar even om aan te geven dat dit niet helemaal uit de lucht gegrepen is.
Vraag trouwens eens aan Phoenix4ever wat een klap van een paard met een ijzer kan doen, zij is haar liefste Phoenix daardoor kwijtgeraakt, dus ook dat argument is niet zomaar weg te wuiven... Huilen

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 14:41

Dan heb ik misschien ook nog wel foto's voor jou van een paard dat met een (gebroken) been over een boxdeur hangt, omdatie dacht dat hij er wel over heen kon. Ja, een stal met naar buiten kijk mogelijkheden zijn absoluut veel veiliger.
Aan alles zit een risico, aan het hele houden van paarden zit een risico, ken ook een paard dat zich standaard vastrolde in zijn box ( was een paardje van 1.60 in een box van 4X4, dus ook een 'mooie' box.
Kortom, ieder zijn mening, maar om zoiets dus maar als onveilig te bestempelen omdat je één geval kent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 14:42

ijzers geven zeker een hoger risico
Maar hoe weet je nu of het zonder ijzer geen ernstig letsel gegeven had.

Het gaat naar mijn idee niet alleen om het ijzer, maar vooral ook de kracht waarmee een paard kan slaan.

DunnitsMystery

Berichten: 444
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 15:05

Een paard met ijzers doet sneller een ander paard schade als zonder ijzers.. een waarschuwend "tikje" kan dan al vrij heftige wonden veroorzaken. Ik heb zelf een tijdje op een stal gewerkt en dat ook menigmaal zien gebeuren.
Dan heb ik het overigens over ronde achterijzers en geen sliding b.v die door de langere takken helemaal leuke wonden kunnen veroorzaken..

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 17:22

Ik vind het echt teveel geld. Voor mij zou deze manier van stallen alleen al daarom geen optie zijn.
Verder heb ik graag wat meer toezicht op het welzijn van mijn paard. Ik vertrouw daarbij niet op een computer, maar liever op mijn eigen waarnemingen. Daarnaast ben ik over de halsband niet zo te spreken. Ik zie daar grote ongelukken mee gebeuren....
Met de nodige aanpassingen is het voor een bepaalde groep mensen misschien wel een goede stalling.

AMSAMSAMS
Berichten: 400
Geregistreerd: 15-04-02
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 19:34

Ik zou ook nooit voor deze mogelijkheid kiezen om verschillende redenen.
Sowieso vind ik het enorm veel geld wat hiervoor gevraagd wordt. Zoveel geld in ieder geval dat ik daarvoor 2 paarden zou kunnen stallen op mijn huidige pensionstal. Dat heb ik er gewoon niet voor over. Dan steek ik dat geld liever in andere spulletjes die ik voor mijn paardje wil kopen. Haha!

Dan ben ik ook een beetje huiverig voor de risico's die het dragen van zo'n halsband met zich mee brengt. Als die band zo strak moet zitten om zoveel mogelijk risico's uit te sluiten, zit dat dan nog wel comfortable bij het paard???

Verder vind ik het een eng idee om volledig op computergestuurde systemen te moeten vertrouwen. Wat als er iets mis gaat? Systeem ligt plat (dit gebeurd nog vaak genoeg bij alle systemen), computer loopt vast Boos! , misschien raakt de chip wel beschadigd Frusty .

Tuurlijk is het zo dat overal risico's aan zijn verbonden, maar als je een lijstje van plussen en minnen maakt, dan zijn er voor mij meer minnen dan plussen...

Daarbij geloof ik dat huisvesting in boxen niet direct voldoende weidegang hoeft uit te sluiten. Mijn paardje loopt zomers dag en nacht buiten en 's winters loopt ze overdag buiten en 's nachts op stal.

Voor mij zouden er dus teveel 'minnen' aan het systeem hangen en zou het dus niet doen!

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:23

Zie verderop, er ging even iets fout
Laatst bijgewerkt door Saar4 op 13-03-03 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:35

Er zitten heel wat punten aan die ik zou willen veranderen. Mijn pony is opgegroeid in een kudde. De eerste drie jaar van haar leven heeft ze 24/7 buiten gestaan. Voor haar is het dus wel wat. ik kan me echter voorstellen dat een paard wat niet gewend is aan dit leven het ook niet volhoudt.

Het voersysteem vind ik niks. Als je je paard in zo'n situatie houdt ga ik ervan uit dat hij voor zichzelf kan zorgen. Mocht er toch bijgevoerd moeten worden, in de winter of krachtvoer, dan doe ik dat liever zelf.

Halsbanden en halsters in de wei vind ik gevaarlijk. Ik vraag me ook echt af hoeveel paarden er op dat stuk moeten staan. Als ik het goed begrijp is er dus wel de mogelijkheid om je paard op te sluiten mocht dat nodig zijn ivm kreupelheid ofzo. Dat vind ik namelijk wel belangrijk.

Ik krijg bij dit hele idee een beetje het gevoel van "kunstmatig natuurlijk" doen. Als je je paard zo natuurlijk mogelijk wil houden, dan zet je hem (mits gewend) toch gewoon 24/7 in een kudde in de wei. Waarom dat gedoe met computergestuurd eten. Nergens voor nodig. Lekker natuurlijk ook

Al met al vind ik de prijs veel te hoog. Er zijn zat stallen waar je dezelfde faciliteiten hebt + weidegang voor veel minder geld.

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-03 18:34

Ik nog even toelichten hoe we op de vraagprijs zijn gekomen aangezien daar veel mensen over vallen.Het object ligt in een regio waar de omliggende maneges een stallingsprijs hebben van 295 tot 400!!!! euro.

Deze maneges hebben geen weidegang , de paarden kunnen een half uur tot een uur uiterlijk in een paddok .Slechts 1 heeft een stapmolen.

Op dit moment staan er op het object waar we het over hebben "gewoon"
30 boxen met dichte schuifdeuren.Dit is niet onze keus van paardenstalling

Een andere optie zou dus zijn om de manege paarden in dit systeem te huisvesten en de boxen aan te houden en aan te passen door de schuifdeuren te vervangen en ze in ieder geval van boven open te maken voor de pensionpaarden.