Pony bijt hoe goed te reageren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 18:26

jeetje ik stal nog al te kijken wat jullie doen met jullie pony of paardje,natuurlijk mag je t niet lolereren wat hij of zij doet,mijn shetje doet het ook ze is 3 jaar maar echt niet dat ik haar pijn ga doen,ieder voor zich hoor maar ik ben er geen voorstander van .ze heeft me pas geprobeert te bijten in mijn hals,waar ik wel erg van schrok,maar met je stem kun je een hoop doen en ook straffen op een andere manier kan.ik ben van mening dat je de band met je paard/ pony er niet beter op maakt.heb je echt een aggressief paard of pony dan is het een ander verhaal maar een jong paard of pony zo straffen zou ik niet doen.als het op den duur niet meer helpt met je stem,zou ik haar wel een tik of hap terug geven in haar lip.maar nogmaal ieder voor zich en ik val niemand aan,dit is alleen mijn mening.ik geef mijn kind ook geen schop of iets als hij vervelend is.het kan ook een vorm van negatief aandacht vragen zijn!

en daar heb ik met mijn kids alle verstand van!!!!

groetjes marlies

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 16:07

In mijn ogen is het heel belangrijl om te weten WAAROM hij bijt. Valt hij echt aan, of is hij een beetje aan het uitdagen (hengstenhapperig), wil hij aandacht of juist dat je hem met rust laat?
Daar pas je je 'straf' aan aan. Valt hij aan, dan zou ik hem flink op zijn flikker geven, met stem en bijv een stevige tik (niet op zijn hoofd als het even kan). Is hij aan het uitdagen, moet je voor jezelf kijken hoe ver je het laat gaan. Bij mij zou hij helemaal niet mogen happen, maar het gaat erom dat je je gevoel volgt. Zodra hij zo hapt dat jij het irritant of bedreigend vindt straf je het af, bijv door hem hard in zijn nek te knijpen en evt met je stem bekrachtigen. Toen mijn Shet jong was wilde hij ook nog wel eens bijten, DE remedie voor hem was weglopen (en dan bij voorkeur een ander paard erg veel aandacht geven) Hij wist dat ik wanneer hij beet stopte met aandacht geven.
En zo is er voor elk gedrag in mijn ogen een oplossing en dan het liefst één zonder al te veel geweld. Goed kijken naar de oorzaak van het gedrag en daar je straf op afstemmen..