luchtzuiger zouden jullie er eentje kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

luchtzuiger zouden jullie er eentje kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 23:22

er zijn al veel topics geweest over luchtzuigers, de meningen zijn verdeeld
over luchtzuigers. De een zegt dat het een erfelijke afwijking is en de ander zegt weer dat het niet zo is en dat dit gebrek door andere paarden die het nog niet doen makkelijk over genomen word zonder dat het in de genen zit.

Als jullie de kans hebben om een heel leuk paard te kopen maar het is een luchtzuiger zouden jullie hem dan wel of niet kopen. In geval van niet licht je antwoord dan even toe

(ik heb geen verstand van luchtzuigers laat staan dat ik het ooit gehoord/gezien heb bij een paard )

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl


Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 23:47

ik zou het niet doen! wij zagen een leuk paardje staan! had al wat gelopen maar was een luchtzuiger, mijn pa wilde hem niet! maar oke ik zou het zelf niet doen! heb inderdaad veel gehoord dat paarden het over gaan nemen als ze zich vervelen! ik zou het persoonlijk niet doen!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 00:12

Ik wel. Lees het BIT van februari of maart maar. Daar staat een artikel over luchtzuigen in.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 00:22

Het paard tegenover Jamaica is een luchtzuiger, gruwelijk irritant!!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 00:37

Robin is ook luchtzuiger, geen problemen mee. Lovers

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 00:43

Ik kan er niet tegen,
word helemaal mesjokke van het geluid, verder wil ik dat in de omgang de totale aandacht bij mij is, en niet bij het hek/de deur etc.....

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 00:57

Absoluut niet.

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 01:00

Ik zou zowiezo al niet een paard met een "gebrek" kopen, er kan altijd nog vanalles mis gaan! Zoek nog ff verder naar iets wat je helemaal aanstaat.
Mocht dit paard nou helemaal zijn waar je altijd van gedroomd hebt, overleg dan ff met je dierenarts. Hij weet vast met wat voor doel jij dat paard gaat kopen (wat je ermee wil gaan doen en hoe intensief) en of het luchtzuigen dan een probleem zou kunnen zijn!

Work like you don't need the money, Love like you've never been hurt, Dance like nobody is watching, Sing like nobody is listening. Live like it's Heaven on Earth..

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 01:01

Ik ken paarden die koliekgevoeliger zijn door het luchtzuigen, maar ken ook paarden die nergens last van hebben...

Work like you don't need the money, Love like you've never been hurt, Dance like nobody is watching, Sing like nobody is listening. Live like it's Heaven on Earth..

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 01:01

Ik niet. Ik koop geen paard met een gebrek. Ik heb van luchtzuigen geen verstand en weet dus niet welke risicos nou waar zijn en niet (verhoogd koliekrisico). Daarbij ist hoogst irritant! Nee ik koop wel een gezond paard.
Daarbij rijd ik voor de wedstrijden.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 08:58

Alle luchtzuigers die ik ken,zijn allemaal probleem paardjes die vaak koliek hebben. Nu hoeft dat niet altijd zo te zijn maar die die ik ken hebben het allemaal..

Als je er 1 koopt bedenk dan goed waar je aan begint...

Ps:Ga je uitbreiden dan bar??

keep calm, I'm engaged!!! <3

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 09:37

Ik wel. Ik heb net een paar weken een nieuw paard, die dus luchtzuigt.

Hij doet het niet de hele dag door, maar alleen bij het eten. Stoort me totaal niet, alleen wil ik het risico mbt de verzekering zoveel mogelijk beperken vandaar dat we het nu gaan proberen te minderen/voorkomen door zijn voerbak te verlagen. Vindt het vervelend om het voor die 40 minuten per dag dat hij luchtzuigt een band om te doen, maar als niets helpt dan moet het maar.

Was het een verstokte luchtzuiger geweest, die zelfs met band om zou doorgaan (ik ken er een) of gelijk een paaltje pakt als die band afgaat, dan had ik er wel langer over nagedacht of ik hem zou nemen of niet.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 10:48

evita doet het alleen als ze zich verveelt of gestrest is
ik kan haar overal vastzetten en ze gaat niet luchtzuigen
in haar stal doen we op de randen cribox dat werkt zeer goed ze doet het nu alleen bij haar waterbak als ze zeer gestrest is verder niet

Valencidee's Valentino M1+2 My one true love :+:

Help ons Thats me te vinden!! [OV] [PG]Thats Me KWPN merrie v. Jimtown geb 2000. st 1.63

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 10:50

nee.
Alleen al voor het irritante geluid al niet.
ik erger me er vreselijk aan.

En de verhalen of niet of wel gevoeliger oor koliek daar weet ik niet wat er van waar is, dus neem ik liever geen risico.
Genoeg paarden op deze aardkloot, dus voor mij dan geen luchtzuiger of wever oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 10:57

Luchtzuigen heb je ook in verschillende gradaties. En vaak bepalen de omstandigheden h eel erg of een paard meer of minder gaat luchtzuigen.
Een notoire luchtzuiger zou ik laten staan. Een paard dat het alleen doet in gevallen van stress en onrust zou ik er zeke rniet om laten staan. In het laatste geval kun je heel veel doen om de omstandigheden te verbeteren.
Verder ligt het er nog aan voor welk doel ik het paard zou kopen. Een luchtzuiger die ik 24/7 in de groep op de wei kan zetten is vaak snel genezen. Maar een dergelijke huisvesting is niet haalbaar voor een sportpaard.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:34

Als het voor de rest een ontzettend leuk paard is, en ik kan hem daardoor voor een leuk prijsje op de kop tikken? Ja hoor, dan laat ik hem echt niet staan.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:37

Nappie was al een luchtzuiger toen ik hem kocht, ik wist dus wat ik in huis haalde. Ik heb er nog steeds geen spijt van en zou zo weer een luchtzuiger kopen. Nog nooit problemen gehad (lees: geen koliek)

Als je meer wilt weten moet je me maar Pb-en Knipoog

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:46

ik heb mijn paard gekocht terwijl ik niet wist dat ze luchtzuiger was, ( dit was dus verzwegen bij de verkoop)

Mijn paard doet het super in de sport maar ik moet toegeven dat ze het meeste koliek-aanvallen heeft gehad van alle paarden op stal.

Met een band om doet ze het niet meer.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 13:34

Als ze het niet constant doen (alleen na het eten bijv.) en ik vind het paard erg leuk zou ik er denk toch over nadenken om 'm te kopen.
Volgens mijn hoefsmid zijn luchtzuigende paarden erg slecht te verkopen en zijn ze maar de helft waard van een paard dat niet zuigt...

Bij ons op stal staan trouwens 2 pony's achter schrikdraad in hun box tegen het zuigen.

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 14:17

Mijn paard is luchtzuiger, dat wist ik bij koop. Hoewel ik het irritant vind heb ik er ook geen last van. Overdag staan ze op het land en de paaltjes laat ze met rust daar eroverheen een draadje is gespannen. Geen voerbakken in de box, verder mogelijkheden voor haar ook afgeschaft. Als ze de kans krijgt zal ze het gewoon doen, dat wel. Luchtzuigen heb je inderdaad in verschillende gradaties. Met een beetje inventiviteit kun je het beestje wel voorzijn. Of ze koliek gevoeliger zijn?? Men zegt van wel, maar ik heb er nog nooit last van gehad. Er zijn genoeg paarden die om de haverklap aan koliek lijden en beslist geen luchtzuigers zijn. Ik heb deze dame al van haar tweede levensjaar en ze wordt nu acht en is vorig jaar NK in haar klasse geworden, dus...!!! Dan zou je maar de helft waard zijn? Grapje zeker. Ze staat met andere paarden al die jaren op stal en niemand heeft het overgenomen ook haar veulens niet. Dus dat is gewoon niet waar. Luchtzuigen begint meestal per ongeluk, door verveling of om andere redenen. Daar het bij een paard bepaalde stoffen vrijmaakt die het een heel fijn gevoel geven zullen ze het proberen te herhalen en zie daar je hebt een luchtzuiger = vergelijkbaar met een junkie. Eenmaal verslaafd, altijd verslaafd.
Als paarden het bij het eten doen lijkt me dat ten eerste een reden om eens bij een dierenarts te rade te gaan, want dat zal waarschijnlijk een andere reden hebben. Niet ongevaarlijk ook omdat ze zich kunnen verslikken, het voer in de luchtpijp en de longen kan terecht komen. Het paard zal stikken als je er niet snel genoeg bij bent met een DA om te spoelen en dat is geen pretje.

Zelfs als je een minderheid van 1 bent, de waarheid blijft de waarheid. (Gandhi)
He who lights the match, will catch the fire one day.

Je zult maar een ééndagsvliegje zijn en je dag niet hebben.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 14:24

Barb schreef:
er zijn al veel topics geweest over luchtzuigers, de meningen zijn verdeeld
over luchtzuigers. De een zegt dat het een erfelijke afwijking is en de ander zegt weer dat het niet zo is en dat dit gebrek door andere paarden die het nog niet doen makkelijk over genomen word zonder dat het in de genen zit.

Als jullie de kans hebben om een heel leuk paard te kopen maar het is een luchtzuiger zouden jullie hem dan wel of niet kopen. In geval van niet licht je antwoord dan even toe

(ik heb geen verstand van luchtzuigers laat staan dat ik het ooit gehoord/gezien heb bij een paard )


Het ligt er maar aan, als je deze manier een paard kan kopen, met een kwaliteit die anders niet binnen je budget zou liggen zou ik het niet om laten, zeker alds het niet een erg geval is. Mijn vos deed het ook een beetje, met band niet, en hij heeft nog nooit koliek gehad.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 14:33

Mijn Welshje zuigt ook lucht, wist ik al toen ik hem kocht. Ik zocht een leuke menpony en hij had alles wat ik zocht. Dat luchtzuigen stoor ik me niet aan. Hij heeft er nog nooit last van gehad en ik sta niet 24 uur per dag naast hem, dus ik stoor me niet aan het geluid.
Hij doet het nu niet meer uit verveling, maar uit gewoonte. Hij doet het nl ook op het land. Ach, ik ben verslaafd aan roken, laat hem maar leker luchtzuigen.
(btw, ik vind weven veel erger)

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 14:49

als het je paard of pony is waar je altijd al van hebt gedoomd,en je kunt zijn handicap of verveling hoe je t wilt noemen accepteren,dan zou ik het zeker niet laten.denk inderdaad wel om de prijs want het is een gebrek,of hij dan nog maar de helft waard is dat zal wel niet zo zijn hoor,maar wel minder dan een zonder natuurlijk.het is een gewoonte geworden ,ze doen het meestal uit verveling.

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 14:55

Toevallig heb ik voor m'n opleiding hier net heel wat over moeten leren, ik kan het je dus vertellen.

Luchtzuigen wordt niet overgenomen door een 'buurpaard' als dat paard het nog nooit zelf heeft gedaan. Als dat paard het wel eens heeft gedaan, kan ie het luchtzuigen idd overnemen.

Luchtzuigen is een stereotypie. Als je paard luchtzuigd, dan wijst het erop dat het een stressvolle periode in z'n leven heeft meegemaakt. Bijvoorbeeld 23 uur per dag op stal, eenzaamheid, enz...

Luchtzuigen verhoogd de kans aanzienlijk op darmproblemen (koliek!), en het is dus zeker niet onschuldig.

Luchtzuigen gaat vaak samen met kribbebijten. De tanden slijten daardoor 'anders' af, en leeftijdsschatting wordt moeilijk tot onmogelijk gemaakt. Hou daar ook rekening mee! Met name als er niet op papier staat hoe oud het paard écht is.

Persoonlijk zou ik nooit een luchtzuiger willen hebben, maar ja, dat moet ieder voor zich weten.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 15:05

Absoluut niet! Dat lijkt me vreselijk irritant, net alsof je er niet goed genoeg voor zorgt. Een kennis van ons had een luchtzuiger waar ze Z mee sprong, die had aan het einde van zijn leven (18) ongeveer elke 2 maanden koliek.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xDaylight en 109 bezoekers