wat zijn de regels bij jullie op stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 17:56

wij hebben ook geen regels. Er staan ook maar 5 paardjes, twee daarvan zijn nog maar een jaar. We spreken met elkaar af wie er wanneer lest en dan zorgen we dat de bak vrij is. Verder zorgen we gewoon dat we alles achter ons opruimen.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 18:04

aangezien ik alleen sta bij een boer die heel makkelijk is...
euh... ik moet maar roepen als het stro en hooi niet optijd is aangevuld (in 15 maanden 2x gebeurd ofzo Knipoog ) geld gewoon per maand betalen, maakt niet persé uit welke dag dat gebeurd.... als ik hem op een andere wei wil hebben moet ik maar ff roepen... en rijden kan op elk stuk grond als er niks is ingezaaid (toch vraag ik het altijd even)

zijn niet echt regels... allemaal heel makkelijk en het bevalt me wel...
voor me zelf heb ik wel de regel dat ik zoveel mogelijk in me kast prop en dekens op zijn minst ff beetje opvouw en aan de kant leg... en minstens 1x per week veeg....

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 18:04

imker schreef:

* Opruimen als je over alle zooi struikelt
* Vegen als je de tegels niet meer ziet
* Wel elke dag uitmesten en bodembedekking bijwerken


Ik heb ongeveer hetzelfde en ook de 2 paarden van t land halen (zij brengt ze)
Bij mijn verzorgponys, spullen die je gebruikt hebt teruggooien, verder stelt hij het op prijs als ik uitmest op tuig poets, doe ik natuurlijk, en nog meer..

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 18:29

batje"]
[quote="Tessebes schreef:
* Opschrijven in de agenda wat je met het paard gedaan hebt.


Mag ik vragen waarom? (ik ben vreselijk nieuwsgierig.. ik weet het Knipoog )
[/quote]

Zo weet de stalleiding of je paard die dag uit z'n stal is geweest of niet. Zo niet, dan gooien zij je paard nog even los als daar tijd en ruimte voor is. Normaal gesproken maak je hier van te voren al afspraken over, maar mocht hier een miscommunicatie over zijn geweest, dan kan de stalleiding kijken wat er gedaan is. Ik neem aan dat er in de agenda ook in het weideseizoen wordt geschreven of ze naar buiten zijn geweest.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 18:40

Mmh,h de regels die er zijn heb ikzelf gemaakt Haha!
En dat zijn er niet zo veel... Rekening houden met elkaar (en elkaars dieren) vind ik het belangrijkst. We zijn maar met zn 3e, dus veel problemen zijn er niet Cool

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 18:42

Bij ons op stal zijn best veel regels nml.

-Hoeven uitkrabben in de stal
-alle rotzooi die je op de grond maakt, direct opvegen
-wasplaats schoonmaken
-je spullen goed opruimen
-stal zadelkamer dicht houden
-niet longeren in binnenbak
-niet je paard losgooien
-weidegang alleen in overleg
-niet roken

Met de meeste dingen ben ik het wel eens, ik vind het alleen zo jammer dat de stalhouder zich er zelf nauwelijks aan houdt, zodat ik dan in de troep van een ander bezig ben.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 18:47

boemel schreef:
Met de meeste dingen ben ik het wel eens, ik vind het alleen zo jammer dat de stalhouder zich er zelf nauwelijks aan houdt, zodat ik dan in de troep van een ander bezig ben.


Dat is het grote nadeel van regels als ze er wel zijn, maar waar niet aan gehouden wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 18:56

Wij hebben op stal gewoon wat regels over netheid en orde. Zoals dat je alles geveegd en schoon achterlaat, niet longeren en losgooien in de rijhal etc.
Verder mogen we stro, kuil en brok paken naar behoefte ook al wordt er gemest en gevoerd. Dat vind ik echt super!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 18:57

Tessebes schreef:
* Hoeven uitkrabben in de stal.
* Bijvoeren alleen in de voerbak. Mits het eigen voer is. Geef niets aan andere paarden.
* Voeren wordt alleen door de stalleiding gedaan.
* Niet zelf stro in de stal doen (wordt gedaan).
* Vegen als je paard stro uit de stal heeft gelopen.
* Spuit- en poetsplaats netjes houden. Vuil aanvegen, water naar het putje trekken.
* Geen vuil in het putje gooien.
* Rijden en longeren gaat voor losgooien.
* Niet meer dan 1 paard longeren in de bak.
* Bakregels mbt voorrang handhaven.
* Tijdens het weideseizoen om de dag de mest verwijderen en de losgelopen pollen vaststampen.
* Zadelkamer netjes houden.
* Zelf afwassen als je servies hebt gebruikt.
* Deur van de container altijd sluiten ivm ongedierte (staat het voer).
* Geen natte dekens en natte jassen in de kantine/zadelkamer maar in de container. Natte jassen aan de haken achter de deur.
* Opschrijven in de agenda wat je met het paard gedaan hebt. (ongeschreven regel)

Zo... meer kan ik even niet bedenken.


Ik was nog een paar dingetjes vergeten... (zie ook het vet gedrukte hierboven)

* 2x per jaar inenten tegen influenza, tetanus en rhino.
* Tijdens het weideseizoen iedere 6 weken ontwormen. Tijdens de winter iedere 2 à 3 maanden.
* Lessen en het oefenen van een proefje hebben voorrang op de rest.
* Springmateriaal opruimen na het rijden.
* Bezems en mestvorken opruimen op de daarvoor bestemde plekken.
* Je spullen opruimen in één van je kasten. Alleen halsters + touw en dekens mogen bij de stal hangen.
* Mest opruimen op het terrein van de stal en de laan van het landgoed (mag in de berm).
* Weidegang tijdens het weideseizoen altijd in overleg met de stalleiding.
* Als de wei te nat is mag er geen gebruik van worden gemaakt.
* Instuctie wordt uitsluitend door Petra verzorgd m.u.v. de springtraining.
* Sluit altijd de kantine/zadelkamer af als er niemand meer bij de stal is. Ook als je een buitenrit gaat maken.
* Pensiongeld dient voor de eerste van de maand betaald te worden (heb ik niks mee te maken, aangezien het mijn paard niet is).

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 18:58

Ik heb eigen stallen en 1 pensionklant, mooie is dat die niet naar mij luisterd Boos! Maar ik heb ook 2 verzorgsters dus er zijn wel wat "ongeschreven " regels (waar niemand zich aan houdt en ik mij dus gigantisch irriteer)

- spullen terugleggen waar ze lagen
- als er een paard los in de bak staat en jij wilt rijden heb je pech, je mag niet zomaar met het paard van een ander lopen, dus moet je vantevoren een afspraak maken over dat je wilt rijden (ik heb hier dus wel een uitzondering op, ik mag wel alle paarden verplaatsen, dus als ik er ben haal ik het paard wel ff weg)
- als jouw paard iets sloopt zelf maken, en dan eigenlijk zo snel dat niemand heeft opgemerkt dat het kapot was.
- vegen als je weg gaat

Verder mag je uitmesten wanneer en hoeveel je dat wilt, je mag voeren wanneer je wilt (we hebben dus geen vaste voedertijden) Als de bak vrij is mag je m altijd gebruiken. Als de wei niet te nat is mogen je paarden er ten alle tijde gewoon op. en je hoeft zeker niet de hoeven uit te krabben in de stal wahahahahaha
Ook wanneer je ontwormt moet je zelf weten, maar je móet het wel doen, idem dito voor entingen. Hoefsmid komt bij ons ook bij ieder paard apart, we hebben namelijk een andere hoefsmid hahaha

Verder als je iets wilt vragen ofzo dan schrijf je op het krijtbord wat je wilt en word het gedaan. (bijv. paard voeren)

Ohja en als allerlaatste, roken mag gewoon. (ik ben namelijk de enige die rookt hhahahaha)

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 19:04

Bij ons zijn ep stal zijn er niet zo veel regels..........stro mag onbeperkt gebruikt worden, vlas ongeveer 1/2 baal per dag
er moet binnen en buiten aangeveegd worden
niet aan andermans spullen komen
verder eigenlijk niet echt Tong uitsteken

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-03 20:13

Mano schreef:
*
* niet zonder hoofdstel wandelen. (buiten de manege dan) Euhm, ik bepaal toch nog altijd zelf ok ik met MIJN paard aan een halstertje naar buiten ga. Ze kunnen adviseren van niet, maar IMO niet verbieden

* niet met donker naar buitenzelfde verhaal



Regel van hoevenkrabben in de stal vind ik ook een beetje vaag. Dat heb je toch zo weg geveegd?

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 20:38

voor de mensen die een eigen pony/paard op stal hebben staan geld:

geen paarden los in de bak
geen paarden alten rollen in de bak
zelf de stal bijhouden (een plak stro per uitmest keer)
kastje opslot!
geen spullen laten slingeren, want dan is eht van de manege
overleggen in welke wei je je paard wilt zetten als je niet wil dat het bij de manege paarden staat

En verder mag je het gewoon zelf weten!

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 00:02

regels? regels? wat zijn dat?? Dat zijn de regels van de stal waar we nu op staan.. (van 80 paarden), alle disciplines door elkaar.

Van de week verhuizen we dus.. haha

joli
Berichten: 109
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 00:15

-spuitplaats droogtrekken
-na gebruik poetsplaats die weer netjes achter laten
-mag overal losgooien, behalve in weiland
-rekening houden met elkaar
-'gewone'regels in binnenbak
-spullen opruimen
-niet roddelen (hahaha) wordt toch wel gedaan!!
-niet zelf voeren
-van elkaars spullen afblijven
-hindernissen na gebruik opruimen (gebeurt ook nooit)

verder weet ik het zo niet, er staan bijna 60 paarden waarvan iets minder dan de helft van de manege (35 pension klanten)

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 00:25

Sonja schreef:
*
*verboden andermans paard te aaien
*


rare regel!!!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 00:30

mest uit de bak halen als hij gemest heeft
hindernissen weg halen als je als laatst gesprongen hebt
Wij staan in een stal die we niet zelf hoeven te mesten Haha!
Even aanvegen als je zooi hebt gemaakt (dus hoeven uitgekrabt, of stro mee naar buiten gelopen)
Ontwormen en entingen gebeuren met de hele stal tegelijk en wordt door de stalhouder geregeld.
Verder zou ik het eigenlijk niet weten...

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 00:32

Zelf je stal uitmesten, tijdens de rui wordt het op prijs gesteld als je de plukken haren op ruimt en aanvegen. Verder niet Ow ja, en bellen of van tevoren zeggen als ik een dag niet kan komen. Dan wordt mijn stal voor me uitgemest en aangeveegd Haha! Maar verder mag ik komen en gaan staan waar ik wil.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 11:46

Samsam"]
[quote="Sonja schreef:
*
*verboden andermans paard te aaien
*


rare regel!!!
[/quote]

Vindt ik niet. Er zijn maar weinig paarden van gediend om de hele tijd een aai over hun neus te krijgen, en zo voorkom je dat paarden bijterig worden of dat bijterige paarden telkens een mep krijgen als er weer iemand aan wil zitten.
Zou ik ook absoluut op de stal zetten mocht ze ooit ergens anders komen te staan.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 12:41

* niet meer dan 1 verzoger/ster per paard toegestaan (er mogen dus niet meer dan 2 mensen op 1 paard rijden)
* geen instructie van buitenaf laten komen (terwijl de instructie op stal bar slecht is)
* longeerbak, na het longeren helemaal harken
* je mag de bak niet gebruiken om les in te geven (ook niet als het iemand is die op jouw paard rijd)

en verder...de standaard dingen, alles netjes achterlaten lijkt me voor zich spreken Misschien zijn er wel meer, maar daar ben ik (nog) niet van op de hoogte, dan loop ik er vanzelf tegenaan

het lijken niet veel regeltjes, maar wel heel vervelende....

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 13:22

wij hebben geen regels geloof ik, er wordt wel van je verwacht dat je je eigen zooi opruimt( dit gebeurd alleen erg weinig) en dat t erf een beetje netjes blijft.
helaas gebeurd dit alleen(zoals imker dit al vertelde) pas als je de tegels niet meer kan zien.
Oja en niet roddelen( dit gebeurd ook bijna niet).
k ben blij dat ik zelf mijn paard mag voeren en uitmesten.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 14:11

wij hebben niet zo hele veel regels. voornamelijk veel vanzelfsprekende dingen zoals troep achter je opruimen.
Wel willen ze liever niet dat je voor 10en komt of na 10en, maar als je een keer laat bent en er na 10en nog bent is t niet zo'n groot probleem of als je een keer optijd weg moet is t mogelijk (van te voren even overleggen). verder gaat rijden voor longeren en losgooien. Ook geen etenswaren los bewaren maar in een afsluitbaar bakje ofzo dit tegen muzien ed.

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 14:32

Kyra schreef:
* niet meer dan 1 verzoger/ster per paard toegestaan (er mogen dus niet meer dan 2 mensen op 1 paard rijden)


waar slaat dat op echt, is toch aan de eigenaar van het paard om te beslissen? dom....

wij hebben volgens mij niet echt regels..
standaard dingen:
* opruimen
* even vegen na het poetsen
* kuil mag je onbeperkt pakken
* stro mag je pakken per baal en dan zet je een streepje neer en dan moet je betalen per streepje..
* s'morgens word er gevoert als je het eten hebt klaar gezet, s'avonds word het meestal zelf gedaan maar als je het klaar zet gebeurt het ook!

dat was het wel, er hangt namelijk niet echt een lijstje ofzo, gewoon standard dingen zijn het Haha!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 14:34

Lautjuh123"]
[quote="Kyra schreef:
* niet meer dan 1 verzoger/ster per paard toegestaan (er mogen dus niet meer dan 2 mensen op 1 paard rijden)


waar slaat dat op echt, is toch aan de eigenaar van het paard om te beslissen? dom....

[/quote]

Nou dat dacht ik eerst ook, maar ze willen niet te veel verschillende mensen op stal hebben hangen. Zo hebben ze geen overzicht meer en krijg je 'hang'kinderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 14:39

Ik zat nog wat te denken
En de enigste regel die de staleigenaar voor zichzelf heeft gemaakt is dat hij geen pony's van kinderen laat opstallen.
En dat omdat hij geen geren en geschreeuw en een hele klas elke dag op de stoep wil hebben.
En om heel eerlijk te zijn vind ik dat een erg prettig idee Lachen