dravers en vooroordelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

dravers en vooroordelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-03 10:54

Ik heb zelf een draver en hoor vaak negatieve berichten over deze paarden en hun gebruikers; ze zijn gestoord, te vroeg beleerd, mankeren altijd wat, kunnen niks anders dan harddraven en het is zielig voor ze, want er wordt zoveel gemept.
Wie is het met deze vooroordelen eens?? Ik dus niet!!
Natuurlijk zijn er slechtere trainers die hun paard te vroeg overvragen en teveel geweld gebruiken, maar heb je dat in andere disciplines ook niet?? Verder zijn er natuurlijk ook wel een beetje gekke dravers, maar vaak ligt het ook aan de ruiter die erop zit! Het is toch een hoog in het bloed staand paard en geen manegepaard. Te vroeg beleerd, ach je moet naar het paard kijken om dit te zeggen


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 12:10

Je Poll begrijp ik niet helemaal. Wat bedoel je met "slecht bevooroordeeld"?
Verder kijk ik tegen dravers niet anders aan als tegen andere paarden. Er zitten makke en drukkere exemplaren tussen en het ligt voor een groot deel aan de training wat zo'n paard kan. Ook maakt het wel verschil of ze gekoerst hebben of niet.
Maar volgens mij geldt dat voor alle rassen.

* To Belg, or not to Belg *

prompter

Berichten: 10912
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 12:23

Ik ben bijzonder bevooroordeeld: ik vind het geweldige paarden..

Ik heb ze al 20 jaar, mijn man is dravertrainer, ik kan me geen leven meer zonder dravers voorstellen Knipoog

Extremely rare and Beyond Compare

boemel

Berichten: 8255
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 12:54

Ik heb vrij lange tijd op een drafstal geholpen (verzorgen + rijden).
Qua omgang vond ik ze allemaal super. De hengsten waren helemaal geweldig. Altijd braaf met meelopen, poetsen, opzadelen. Echt heel fijn.
De paarden, die ik onder het zadel reed, waren ook erg braaf.

Dat ze vaak wat mankeren is volgens mij wel waar. Dat komt niet, doordat ze zwakker zijn, maar omdat ze vaak hoge prestaties hebben moeten leveren en al het een en ander aan slijtage en oud blessureleed hebben.
Verder zijn ze gewoon niet gefokt voor het rijden. Ik wil daarmee niet zeggen dat het niet kan, maar dat je er niet al te hoge verwachtingen van mag hebben. Ik vind dat er vaak best mooie paarden tussen zitten, maar ik kan me niet voorstellen dat ik er ooit een zou aanschaffen.

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 13:13

Ik heb zelf jaren een amerikaanse volbloed draver bereden, die kon inderdaad alleen maar harddraven, maar met een beetje trainen kon hij ook rustiger draven en galloperen, langzaam en snel. (was een ex draver) hij had snel last van kreupelheid, dus vandaag, en ja, het beessie was niet helemaal 100% hij moest met een speciale kap op zijn hoofd rijden omdat hij anders overal van schrok en er gewoon niet op te rijden was. die kap zorgde ervoor dat het paard alleen maar recht vooruit kon kijken (net zoiets als bij trekpaarden) en dat hij weinig kon horen.
Nou heb ik geen ervaring met andere dravers, maarja, dit was iig een geval apart Lachen

Groetjes Tessa

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 19:02

Bij ons op stal hebben wij 4 dravers staan en de 5de staat in training. Decennia en coby beker zijn allebei te oud om nog mee te koersen nl 18 om 16 jaar oud. United power is nog maar een half jaar en die willen ze aankomend na jaar voor een half jaar in training hebben en daarna komt hij weer terug(lees 2 jaar genieten op het land). Dan hebben we nog nack de major die is net een half jaar v/d drafbaan af,want hij sprong steeds aan in galop(nare ervaring gehad). Nu wordt daar rustig aan op gereden. Ik vind dravers wel leuke beesten maar best wel heet in hun hoofd.

Wodan en ik onderweg in de M2

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 23:29

Ikzelf ben helemaal gek op dravers, maarja, niet echt geschikt als rijpaard nee

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 23:41

hmmz lunatje dat ligt er maar aan he? Van de week heb ik een dreaver gereden wat ze aan het beleren zijn voor de dressuur en zo verkeerd was het niet hoor! Ja je merkt dat het een draver is jah, het is nog wat onwennig voor hem en de galop.. tsja dat is heel vlak en naar mijn mening niet lekker. Maar voor de rest, paardje was superontspannen en lief in de omgang.
een andere draver bij ons op stal is wat minder, maar dat licht absoluu tniet aan hem! Eigelijk is hij als sportpaard mislukt en nu wordt hij voor de dressuur gebruikt.. Er worden lessen op hem gereden, alleeen is het zo ontzettend jammet dat niemand de moeite neemt het hem eerst teleren.. Wij hebben het een tijdje geprobeert maar zijn niet ervaren genoeg om een draver om te turnen tot dresuurpaard. Hij kan nu galopperen en redelijk rustg draven, maar hij vind er geen bal aan en wordt chagrijniger en chagrijniger.. echt sneu!
Maar goed, hetr verschilt dus per draver en de eigenaar bepaalt in grote mate hoe het paardje is

Onderschriftloos :Y)

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 01:40

promptertje schreef:
Ik ben bijzonder bevooroordeeld: ik vind het geweldige paarden..

Ik heb ze al 20 jaar, mijn man is dravertrainer, ik kan me geen leven meer zonder dravers voorstellen Knipoog

Ik gebruik altijd jouw foto, waar je op een draver zit, om mensen te laten zien dat ze heel netjes kunnen lopen! *LOL*

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 10:02

lunatje schreef:
......maarja, niet echt geschikt als rijpaard nee


Het is een manier van rijden. Na 15 jaar dravers gereden/getraind te hebben stapte ik op een rijpaard. Nee, dat was vreselijk! Het is dus ook maar wat je gewend bent.

De meeste dravers zijn supermak en prettig in de omgang.
Dat er veel geslagen wordt is een misverstand, als jij als pikeur 'overmatig zweepgebruik' hebt, (zoiets, weet ff de officiele benaming niet) wordt je daar echt voor berispt! Je kan dus echt niet zomaar je paard letterlijk de finish over slaan.

Mijn ervaring is dat als er al geslagen wordt, (althans zo deed ik het en zo zag ik anderen het doen!) is het door een flinke mep op de buis van de sulky te verkopen. Voelen ze niks van! Haha!

Verder zijn dravers dravers en gefokt om te draven, je kan dus niet verwachten dat je met je draver een perfecte Z-proef neerzet.
Tuurlijk zijn ze er. Ik sprong met mijn dravers en ze halen behoorlijke hoogtes, juist omdat hun achterhand zo sterk ontwikkeld is.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 11:33

En dan de term "ex draver". Een draver is een draver, en blijft een draver. Dat ie niet meer koerst maakt niet uit. Frusty
ik ben opgegroeid met dravers, heb wel een pony gehad, maar ben toen gaan rijden op een van onze dravers en doe dat nog steeds. Dit met het gevolg dat ik al een jaar of 8 niet meer op een galopperend paard heb gezeten Pling Ik zit mn hele leven ook al in de drafsport en weet hoe het daar gaat, ik heb meerdere jaren bij een trainer geholpen, en heb met mn vader zelf jonge paarden beleerd. Ik heb zelf vier onder het zadel gereden. Elke draver is verschillend, en je kan niet van dravers in het algemeen zeggen dat ze geen dressuur kunnen. Ofir kan prima afbuigen, tilt netjes zn voeten op, terwijl zn moeder Ilana alleen met haar hoofd in de lucht liep. Probeer het eerst zelf eens voor je je oordeel velt zou ik zeggen

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 16:47

Ik zal even reageren op de laatste 3 berichtjes, met een ex-draver wil ik zeggen dat ie in de draberij heeft gezeten en er nu uit is. Dravers zijn erg vlot en inderdaad, als je ze niet genoeg (kan) rijden kzan je er eigenlijk weinig mee beginnen, als manegepaard vind ik ze dan ook beslist niet geschikt, waarom, mensen nemen gewoon niet genoeg tijd (zoals al gezegd) om zo'n paard goed te beleren. Ik geloof dat het geweldige paarden kunnen zijn als ze dagelijks door weinig verschillende mensen bereden worden in de dressuur, ik heb dit helaas zelf nooit kunnen doen aangezien die draver niet van mij was, alleen een verzorgpaard waar ik maar 1x in de week mocht komen. Maja, hopenlijk mag ik later meer ervaring opdoen met deze paarden, ik vind ze werkelijk geweldig hoewel ik er niet voor zou kiezen om zo'n paard de dressuur in te zetten (waarvoor ik later een paard zal nemen).

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Kimmie1974
Berichten: 433
Geregistreerd: 04-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 09:53

Beetje laat, maar toch ff een reactie over de term "ex-draver" > die bestaat inderdaad niet. Het is namelijk gewoon een ras, net als KWPN. Dus je kunt hooguit een draver hebben die niet meer koerst, een ex-koerspaard. En over de vooroordelen > met een hoop geduld komt het met dat galopperen echt wel goed, voor mij geen ander ras!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 10:18

Komt nog bij dat de ene draver de andere niet is. De ene Haf is ook beter in dressuur dan de andere, en de ene KWPN-er springt beter dan de andere. Dravers zijn over het algemeen dan misschien wel wat minder geschikt als dressuurpaard, maar er zitten er echt wel tussen die goed omgeschoold kunnen worden. En 't is ook maar net wat je onder 'dressuurpaard' verstaat: wil je er ZZ-licht of hoger mee gaan rijden of is M je doel? Ik vind dat laatste namelijk al heel netjes, maar ik ben dan ook geen dressuurruiter.

BTW als ik ooit een ander endurancepaard ga aanschaffen, dan wordt dat of een Russische Arabier, of een draver, of weer een kruising Arabier/draver zoals Ameretto. Dravers zijn over het algemeen vechters en willen altijd voor je werken (en hebben net als ieder ander ras hun voor- en nadelen Haha!).

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

germie

Berichten: 25881
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 10:29

Ik heb er 2 gereden, en inderdaad het waren ex-dravers en mankeerden wat: de 1 had een gescheurde pees gehad, de andere een longbloeding. Niet dat je er met rijden ook maar iets van merkte.
Dus dat ze vaak wat hebben is geen vooroordeel maar waarheid.

Verder staat er nu 1 op de manege bij ons, zit geen fatsoenlijke draf en galop in. HEt is hard, of telgang.

Dravers zijn recreatiepaardne, maar niet geschikt voor de dressuur en het springen. Misschien een paard dat nooit op de baan gelopen heeft is het makkelijker. Maar voor mij geen draver als ik de sport in wil.

Ik vond bij die dravers die ik gereden heb de galop een drama, met heel veel moeite kwam er iets anders in dan rengalop. De draf viel bij die 2 wel mee, ze konden redelijk in arbeidstempo aan de teugel lopen.

De dravers die ik gereden had hadden 1 voordeel: ze deden alles voor je, werkten keihard als je dat vroeg. Het karakter vond ik super.
Laatst bijgewerkt door germie op 10-02-03 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 10:30

germie schreef:
Dravers zijn recreatiepaardne


Dravers doen het ook goed in de endurance, en dat noem ik toch echt wel wedstrijdsport.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48197
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 10:30

mijn Banjer is een halve draver... ik merk het vooral aan dat ze met aan-galopperen soms onder je vandaan probeert te draven... maar ook "gewone" paarden doen dat....

Zoals mijn indruk is, is dat dravers de reacreatiepaarden bij uitstek zijn...en sommigen zijn ook heel geschikt voor endurance...... sommige dravers kunnen heel goed springen....

Ook leuk detail: Veel uitgekoerste dravers zijn 4-gangers of zlfs 5-gangers... en zo'n tölt zit heerlijk... Lachen
Laatst bijgewerkt door Banjer op 10-02-03 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 10:36

Onze halve draver heeft juist een super galop, de enige gang waar hij in de dressuur ook echt in wil ontspannen (scoort in proeven vrijwel altijd 7-ens op de galop). Misschien dat hij dat van paps de Arabier heeft geërfd? In ieder geval niet iets typisch draversachtigs, integendeel.

In draf kan hij zichzelf nogal sterk maken en opnaaien, vooral buiten. Hij heeft wel de typische 'draversdraf' als hij erg hard gaat. Alsof je links en rechts wordt ingehaald door z'n achterbenen, heb ik het wel eens horen omschrijven. Tja, ik weet niet beter... Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 12:54

Ik geef allen die zeggen dat dravers graag willen werken gelijk, wat dat betreft heb ik er een heerlijk paardje aan gehad, maar hij luisterde ook bijzonder goed hoewel ik denk dat het kwam omdat ie altijd erg bang was (en dat was geen gein, hij was echt altijd overal bang van) en ik denk mede daarom dat hij zich altijd zo goed afstemde op mij, ok, alles ging wel snel, maar als ik wat langzamer wilde, van gallop naar draf ofzo, ging perfect. Maar het was wel zo, als ik het paard helemaal vrije teugel gaf raakte hij helemaal in paniek. Dan wist hij niet meer wat hij moest, ging stil staan en verzette geen stap meer. Wat ik wel eens zou willen weten, zijn er meer dravers die verschrikkelijk scrikachtig zijn, tot op zo'n hoogte dat het beessie gewoon een kap op moest die de zaicht en het gehoord belemmerde en als je in stap op een hoge rietpluim afliep dat ie in de stijger ging en ontzettend hard wegrende, als de dood is voor balkjes of takjes die op de grond liggen (springt ie bijv. een meter overheen terwijl ie in feite er gewoon bovenop kan gaan staan) dat soort dingen. Hebben meerdere mensen hier ervaring mee?

Groetjes Tessa

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 14:06

Ik heb ook een draver en die staat juist bekend bij ons op stal om zijn overstoorbaarheid van de omgeving, in de positieve zin. Is bijna niet bang te krijgen. Verder is hij ook heel braaf in de omgang, zowel erop als ernaast en met andere paarden.
Verder heeft ie in alle gangen verschillende tempi. Hij wil zelf het liefst hard maar kan wel degelijk rustig en rond lopen.
Ik heb zelf ook te maken gehad met alle vooroordelen van andere.
En ik denk niet dat ze meer medische problemen hebben als andere sportpaarden. Die hebben ook regelmatig peesproblemen of dergelijke dingen. Er word van topsportpaarden gewoon heel veel geeist.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 14:14

In de Angelsaksische landen (o.a. de UK maar ook Australië en NZ) kun je heel gemakkelijk aan uitgekoerste renpaarden komen. Daarom wordt er ook zoveel eventing gereden daar, maar ze worden ook omgeschoold tot dressuur- of springpaarden. En daar geldt hetzelfde verhaal als hier voor dravers: al op jonge leeftijd worden ze gebruikt voor snel rijden op harde ondergrond, en in beide gevallen kun je met dit soort problemen te maken krijgen.

Als je zeker wilt weten dat je uitgekoerste draver of renpaard geen beenproblemen heeft, dan is het slim om 'm te laten keuren voor aankoop. Maar meestal zijn dit soort paardjes vrij goedkoop en nemen mensen gewoon het risico. Qua geld maakt het dan vaak niet zoveel uit dat je een 'miskoop' hebt gedaan, maar gevoelsmatig kan het zuur zijn.

Maar goed, wat KingMarco ook al zegt: een intensief gereden dressuurpaard bijv. kan ook beengebreken oplopen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

prompter

Berichten: 10912
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 14:32

Ik heb denk ik de uitzondering die de regel bevestigt: mijn merrie heeft het uitstekend gedaan in de koersen, maar ze galoppeert liever dan dat ze draaft... ze heeft ook een hele makkelijke galop, ze kan loeihard maar ook in een handgalopje. Op haar 17e mag ze nog regelmatig trainingsmaatje zijn voor haar zoon: ik galoppeer ernaast, Rain draaft mee voor de sulky.

Dat dravers sneller iets zouden mankeren: ze zijn keihard, er zijn heel veel gezonde dravers, alleen die zullen niet snel als rijpaard verkocht worden: die blijven in de koersen! Als je zeker wil weten dat je een gezonde draver koopt dan moet je een goed koerspaard kopen... Toch ken ik een aantal dravers die - als rijpaard - ver in de 20 of zelfs begin 30 zijn geworden, een aantal daarvan leeft ook nog steeds. Het kan dus wel!

Natuurlijk zijn er bij die moeite hebben met galopperen, ze zijn er niet voor gefokt en ze hebben het ook niet geleerd. Met veel geduld en kunde kunnen ze het echter allemaal leren. En hoog in de dressuur zul je er niet mee komen. Ik ken er 1 die Z heeft gelopen, 1 in het M2, maar zo ver zullen de meesten nooit komen. Het zijn wel ideale endurancepaarden, met een enorme longinhoud.

Nog een voordeel (werd ook al genoemd): 4 of 5 gangen. Veel hebben aanleg voor tõlt, allemaal kunnen in telgang (pace).

Over zenuwachtigheid: sommige lijnen staan bekend om hun onverstoorbaarheid, anderen schrikken voor een waaiend grassprietje. Mijn hengst is nergens bang voor, mijn merrie voor alles...

En wil nou niemand meer ex-draver zeggen Knipoog ! Een Draver blijft altijd een Draver, ook als hij niet meer koerst! Het ras verandert niet door niet meer te koersen! Ik heb ook nog nooit van een ex-Volbloed gehoord...

Extremely rare and Beyond Compare

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-03 20:05

het valt me mee hoeveel vooroordelen er zijn. Altijd als ik tegen een rijpaarden-iemand zeg dat ik een draver heb, dan zeggen ze meteen "wat moet je daar nou mee!?" Nou voor mij geen ander paard meer hoor. Wat een herlijke paarden

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 20:17

Ik ken het ja. Als ik zeg dat we een halve draver hebben, dan trekken mensen een vies gezicht of roepen meteen: 'Daar kun je toch niks mee?'. Maar wij hebben er toevallig een heel veelzijdig paardje aan: heeft bij de pony's dubbel M gelopen, gaat dit jaar bij de paarden L-sgw starten en ook endurance klasse 2. En hij vindt alles leuk (dressuur ietsje minder, maar vooruit) en dat is nog het belangrijkste!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 22:32

Ik ken meerdere dravers die het in de wedstrijdsport in zowel springen als dressuur L/M lopen.
En ook de SGW-sport gaat ze prima af.
Je moet gewoon met deze paarden om kunnen gaan.
Ze kunnen heet zijn maar als dit word omgezet in werklust heb je een super paard.

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, GoogleAdsense en 34 bezoekers