durf hem niet 's nachts buiten te laten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

durf hem niet 's nachts buiten te laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-03 18:53

Rond april/mei gaan de paarden hier weer het land op. eerst alleen overdag, als het weer beter wordt dag en nacht. tot ong. september. Nu vindt ik dit niet zo'n probleem, maar ik vindt het alleen zo verschrikkelijk eng om hem 's nachts onbeheerd achter te laten.
De wei ligt niet direct bij het huis/stallen van de eigenaar. de wei is ook niet direct vanaf het huis te zien.
de stallen liggen aan een rustige dijk en als je op de dijk staat liggen de stallen en het huis rechts beneden aan de dijk en voor de wei moet je 600 m. lopen en die ligt dan aan de linkerkant beneden de dijk.
Is verder onbeheerd, kan het niet zomaar van de weg zien. hek kan niet op slot en al zou die op slot kunnen, als een gek wat van plan is of hem wil jatten, komt hij er toch wel bij;. Ik ben me dus nu al druk aan het maken of ik ze 's nachts in die wei moet laten. m'n gevoel zegt gewoon niet doen en 's ochtends komen om ze buiten te zetten en 's avonds weer binnen, maar dan staat hij wel alleen. de staleigenaar vindt het raar dat ik me zo druk maak en hem op stal wil hebben.. maar ik ben zo bang dat hij gejat wordt. het is een Fries en een shet je hoort zulke gekke dingen tegenwoordig. het 1e jaar heb ik hem 's ochtends buiten gezet en 's avonds weer naar binnen en na een aantal weken, na veel gezeur van de staleigenaar toch maar dag en nacht buiten. maar ik blijf er continu aan denken of hij er de volgende dag nog wel staat.
vorig jaar heb ik hem wel dag en nacht buiten gelaten, maar nog steeds de hele tijd druk maken of hij er nog staat.

Wat zouden jullie doen??

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 18:58

Rinkja staat 's zomers dag en nacht buiten,maar de wei ligt vlakbij het huis,en hier in de buurt worden er nooit paarden gestolen.
Tsja,bij jou is het weiland verder weg,en als jij je er de hele tijd druk om maakt,zou ik ze 's nachts gewoon binnenzetten.

skysari

Berichten: 825
Geregistreerd: 23-08-02
Woonplaats: omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 19:04

ik heb nog geen eigen paard (komt er wel aan ) maar hij zal dan bij mij ook dag en nacht op de wei moeten zomers en winter met een schuilstal maar mooi dat ik dan wel een groot hangslot op mijn hek hang wees er maar zeker van .

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 19:19

skysari schreef:
ik heb nog geen eigen paard (komt er wel aan ) maar hij zal dan bij mij ook dag en nacht op de wei moeten zomers en winter met een schuilstal maar mooi dat ik dan wel een groot hangslot op mijn hek hang wees er maar zeker van .


ja maar ze kunnen ook je draad doorknippen
dus dat heeft ook geen nut!

skysari

Berichten: 825
Geregistreerd: 23-08-02
Woonplaats: omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 19:21

weiland is omringt met een sloot en aan de andere kant een rivier
alleen via het hek kan je dan op de wei komen (als het die wei word natuurlijk moet nog een boer meej akkoord gaan )

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:22

Als die wei helemaal onbeheerd is en je er is niemand die zicht heeft opdie wei, zou ik als je je 'druk' er om maakt, ze gewoon binnen zetten. Als jij je er niet lekker bij voelt en er de hele tijd aan denkt is ook niet goed.t is belangrijk dat je er goed bij voelt.

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliënberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 10:15

Ik zou ze gewoon binnen zetten als je je daar prettiger bij voelt. Ik heb mijn pony 's avonds ook altijd binnen. Dat vind ik ook altijd prettiger.

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 11:58

Tantivy staat 24u per dag in de wei, en als ze wil binnen. Maar de wei ligt dan ook wel tegen het huis aan. Verder trapt Tivy iedereen die ze niet vertrouwt de wei uit }> Verward dus knappe dief die haar meeneemt.

Als je je niet lekker voelt bij het idee dat je paard 's nachts buiten loopt dan moet je hem lekker binnn zetten. Vooral friezen zijn inderdaad gewild (wil je niet nog banger maken) en als jij je paard liever binnen hebt moet je dat helemaal zelf weten.
Welterusten,
groetjes Wiesje.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 13:30

Dat dilemma ken ik ook Scheve mond !
Op de vorige stal, was de wei ook nogal een stuk van de stal weg en lag direct aan de bosrand. Daar durfde ik de paarden so-wie-so ´s nachts niet buiten te laten. De weide die we nu hebben, ligt ten eerste een stuk dichter bij de boerderij waar we staan en ten tweede zit er overal behoorlijk wat stroomdraad omheen. toch weet ik ook nu nog steeds niet of ik onze paarden ´s nachts naar buiten zet ...
Ik denk dat het voor de paarden wel heel prettig is, als ze met grote hitte lekker ´s nachts buiten kunnen zijn en grazen zonder al die lastige steekbeesten, maar ja, als jij ´s nachts van de zorgen om je paarden niet kan slapen, lijkt me dat ook niet goed... Ik zou ze denk ik ´s nachts dan ook gewoon maar lekker in de stal neer zetten Lachen !

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 17:44

als je het eng vind om ze buiten te laten moet je ze gewoon binnen zetten wat andere ook zeggen, doe wat je gevoel je ingeeft want als je ze tegen je gevoel buiten laat snachts en er gebeurt idd wat dan voel je je de rest van je leven schuldig

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 19:08

ja ik ken het gevoel.
maar toch als je ze in de wei zet, en de rest rent weg voor de indringer
knappe dief die jou paardje mee neemt
en als ze toch willen stelen
uit een stal is makkelijker, loopt je paard niet weg ook, en ligt je halster in de buurt.
ik doe zelf het halster af, en ze staat op een groot stuk, knappe boef met een goede conditie die haar steelt

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 19:22

mijn paard gaat met een veerpond de wei op en daar kan niemand opkomen alleen de eigenaren van de andere paarden want als je naar je paard wil moet je in een roeibootje Lachen en iedereen let daar op de paarden want het is een grote kudde dat is wel cool Tong uitsteken